Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 9:22



Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd... 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Privé Chauffeur
Oss
Bericht 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd...
Volgende is het geval:

Ik heb een Porsche 928S4 uit '87 uit California geïmporteerd.
Auto is altijd netjes in onderhoud geweest.. en ziet er perfect uit. :thumleft:
maar dan... :scratch:
Ik ga de boekjes na lezen, is de D-riem pas 40.000km geleden vervangen --> Geen probleem zou je zeggen!
Bel je de dealer & specialist, krijg je te horen dat er ook een limiet zit aan het aantal jaar wat zo'n riem erop mag!
Blijkt de riem er al 10jaar op te liggen... :roll:
Dus die moet vervangen worden.. dan komt het.
Heb iemand die het kan\wil doen, maar moet wel de onderdelen hebben. en dus de volgende vragen...

* D-riem set, is dat altijd incl Spanrollen?

* Moet de waterpomp ALTIJD? of kan het ook beoordeeld worden als de riem eraf is? en zoja, waar beoordeel je dit op?

Iemand ervaring met dit soort operaties? Ben ook wel benieuwd wat eventuele kosten zijn.
en misschien hoe je die kosten kunt drukken, door bijv een waterpomp uit Duitsland :ass: te laten komen.

Alvast bedankt voor het lezen, en hoor graag van jullie..

Groetjes,

Een verse 928-Eigenaar.
_________________________________________
When all your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.


19 okt 2012 19:20
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
Ik zie dat je uit Oss komt..... Appeltje eitje..... Op naar Frank zou ik zeggen :thumleft:


19 okt 2012 19:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex: 3.2 Targa ex 964 c2 coupe ex 993 Targa BMW 02 1975
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
Of een redelijke 928 specialist Vlasblom in Uden
_________________________________________
Nie janken.


19 okt 2012 19:32
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Privé Chauffeur
Oss
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
Vlasblom in uden, ben ik geweest!
Nu gewoon eventjes overal inventariseren wat de kosten zijn voor deze operatie..

Frank in Oss, welke had je in gedachten?

Mvg.
_________________________________________
When all your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.


19 okt 2012 19:36
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
http://www.schmidt-oss.nl

Gewoon ff op de koffie gaan om e.e.a. te bespreken. Uiteraard zitten er meerdere bij je in de omgeving.


19 okt 2012 19:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 928-S4 ClubSport ex 928-S4 ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
Waterpomp kost de wereld niet dus moet je altijd meenemen.
Prijzen verschillen per garage, toen ik in Oud-Beijerland een 928 wilde kopen stelde de dealer tegen meerprijs € 500,- voor om riem/pomp te vervangen.
Dat gaat normaliter niet lukken, reken op minimaal € 1000,-
_________________________________________
80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.


19 okt 2012 20:45
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
Waterpomp altijd doen. Reden: als de riem los gaat, gaat de spanning van de pomp (het lager). Als er daarna weer spanning op komt, heb je kans op lekkage. Moet alles alsnog los met alle kosten (en ongemak) van dien. Kortom: kan me de gedachte goed voorstellen, maar is echt verkeerde zuinigheid.

(spanrollen gelijk meenemen). Laat je specialist de onderdelen aanleveren.
gaat je per saldo nauwelijk iets meer kosten.
_________________________________________
"Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari


19 okt 2012 21:12
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
Noem eens prijzen? Ik ga zo'n auto kopen, als de riem nieuw moet wil ik weten wat voor bedrag ik als afding-argument moet noemen.


19 okt 2012 21:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 928 S4 1987
Eindhoven
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
Hallo,

Voor het doen van de riem heb je nodig:

Een nieuwe riem, (neem wel een GATES of orgineel Porsche, kan een heel topic wijden aan imitatie riemen, ik heb de mijne daardoor al 3 keer vervangen) (orgineel porsche ongeveer 125 eu)
De grote looprol, en kleine "idler" rol moet je ook hebben, (grote rol ong 100 eu, kleine weet ik niet meer, gok 25 eu ofzo)
Waterpomp, ik zou een laso nemen, (orgineel Porsche kost bij Alpo 900 eu) Laso pomp kost bij http://www.rosepassion.fr, 200,- eu ofzo
ik zou zeker ook de thermostaat doen als je daar toch bezig bent.
koelvloeistof (goede!) en er gaat bijna 20ltr in ofzo

Dan moet je de motor kunnen blokeren, dus blokeer tool, ik heb de mijne uit amerika gehaald koste 50 eu ofzo
groot wringijzer voor de moer van de voorste pulley, en deze moet ook weer vast op 320 nm dus goede momentsleutel

Tool om de spanning te controleren, orgi porsche tool P9201 is zo goed als onvindbaar (alpo heeft hem voor 600 eu)
Spanning komt zeer exact.... Mijn oplossing is amerikaans ontwikkelt tooltje -> http://www.928gt.com/pc-35-10-tool-9131 ... -tool.aspx

voor de compleetheid moet je eigenlijks kijken naar je tandwielen van de nokkenas (waar je riem over loopt) deze zijn alu en slijten snel door, (worden scherp en eten je nieuwe riem sneller op) de mijne moeten ook nog vervangen worden. Tandwielen zijn duur! 300 eu per stuk ofzo

en dan de tensioner, hier zijn boeken over geschreven....... maar dit geeft een basis indruk -> http://www.928intl.com/repair/T-belt1.pdf
http://jenniskens.livedsl.nl/Technical/ ... Tip416.htm
Samengevat, schoonmaken, rubber "boot" vervangen, pakking vervangen en opnieuw vullen

al met al, een mega klus :-) maar wel te doen, kop erbij houden.
ik heb deze omschrijving als hulp gebruikt: http://members.rennlist.com/pirtle/tbelt.html

ik ben vast nog zaken vergeten, maar als je meer wilt weten vraag me het maar, ik kan ook wel helpen als je alles hebt.. (woon in Eindhoven)

Sites of zaken waar je spullen kan halen:
http://www.rosepassion.fr Frankrijk
Alpo in haarlem (mailen/bellen) http://www.alpo.nl/ NL
928 int (http://www.mailordercentral.com/928intl/) USA
928 Motorsports http://www.928motorsports.com/ USA
Pelican parts: http://www.pelicanparts.com/catalog/sho ... atalog.htm USA
928 Specialists: http://www.928gt.com/ USA
928 R'us, http://www.928srus.com USA

voor info en hoe en wat je nodig hebt kijk bij Theo: http://jenniskens.livedsl.nl/
Die man heeft zo ongelovelijk veel informatie bij elkaar verzameld, helemaal top!
http://jenniskens.livedsl.nl/Technical/ ... Engine.htm Kijk eens onder het kopje timing belt, ik denk dat al je vragen hier beantwoord kunnen worden :lol:

en tot slot:
http://forums.rennlist.com/rennforums/928-forum-69/
Die gekke Amerikanen houden van de 928 en doen alles om dat ding in leven te houden, hier wordt alles wel eens gevraagd en beantwoord. ook de distributie riem,

ik ben vast nog dingen vergeten, maar heb je nog vragen? stel ze maar
Gr, Sander
_________________________________________
JC:
This is a He-Man car, it's a brute. It's the kind of thing that would just go out and eat a tractor. For fun.


20 okt 2012 20:16
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
997 Carrera S Cabriolet tiptronic 2005, Ex 996 Carrera 4S Cabriolet tiptronic 2003, Ex 356 Speedster Carrera GS de Luxe 1958 Replica
Lelystad
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
@SanderBaas
Holly Crap, hoe lang ben je bezig geweest om die post samen te stellen?!? :shock:

Wel top overigens. Hier hebben ze echt iets aan! :res:
_________________________________________
Bij nieuwe uitdagingen is een beetje buikpijn prima; betekent dat ik uit mijn comfortzone moet!


20 okt 2012 22:36
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Projectleider
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
Leuke wagen een 928, zolang je daar de gedachte bij houdt dat het wat onderhoud betreft een van de duurdere is, en dan wil en kan ophoesten zit je safe...
Mag/kan het niks kosten dan ga je nog voor veel verassingen komen...

uibesteden gaat je zo een 1000 euro kosten .. materiaal en arbeid...
en verdiep je idd in de diverse fora zoals een paar posts hierboven genoemd, 928 is nogal gevoelig voor slechte riemspanning, waterpomp altijd mee vervangen...
En laat in godsnaam de spanning van die drukplaat bij je vliegwiel controleren en desnoods ontspannen.....
_________________________________________
zijn er andere merken dan??


20 okt 2012 23:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex: 996 TT MK2 Cabrio, Ex: 996C2 Cabrio. Now: Donkervoort D8 180/R Cup version
Brabant
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
+ 1 voor de mail van sander :thumleft:


21 okt 2012 1:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S MKII Speedgelb Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met. Stromer ST1 Platinum
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
Inderdaad Sander, super reply op een vraag. TOP! :thumleft: :thumleft:
_________________________________________
http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld
life is too short to drive boring colors


21 okt 2012 4:49
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
porschefabian schreef:
uibesteden gaat je zo een 1000 euro kosten .. materiaal en arbeid...
en verdiep je idd in de diverse fora zoals een paar posts hierboven genoemd, 928 is nogal gevoelig voor slechte riemspanning, waterpomp altijd mee vervangen...
En laat in godsnaam de spanning van die drukplaat bij je vliegwiel controleren en desnoods ontspannen.....


...mocht je een dergelijke auto ooit particulier of in de handel kopen: beter korting en zelf uitbesteden aan een specialst dan dit door de verkopende partij laten regelen (en je dus geen idee hebt wat wel/ niet gecontroleerd is). Je weet alleen wel dat het tegen de allerlaagste kosten is gebeurd. Voordat dit zich openbaart, ben je te laat.
_________________________________________
"Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari


21 okt 2012 7:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 928 S4 1987
Eindhoven
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
O ja,

Nog een zeer makkelijke site om te zoeken, http://www.einmaligparts.com/
Ook USA

Bijvoorbeeld: http://www.einmaligparts.com/Camshaft-d ... 10408.html

staat ook wel 911 spul op,

Gr, Sander :D
_________________________________________
JC:
This is a He-Man car, it's a brute. It's the kind of thing that would just go out and eat a tractor. For fun.


21 okt 2012 10:00
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Privé Chauffeur
Oss
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
:res: SanderBaas :res:

Helemaal top dit! :cheers:
Hier hebben we iets aan!!! :lol:

Ben je ook even een pm'tje aan het samenstellen voor je, om je te bedanken.

nogmaals,
:salut: THNX :thumleft:

Tim!
_________________________________________
When all your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.


21 okt 2012 13:05
Profiel Facebook 
PorscheForum Rookie
1992 928gts
Venlo
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
Hallo,
allereerst dank voor de verwijzing en complimenten. dat waardeer ik zeer. Mag ik nog iets corrigeren en wat aanvullen?
Ok, vervangen van de timingbelt is iets waar Porsche duidelijk over is. 1x per 100.000km. In vroeger tijd reed zo'n auto zeker wel 20.000 per jaar, en was de riem binnen 5 jaar al vervangen. Tegenwoordig zijn de 928's niet zo veel onderweg en begint de leeftijd (veroudering door verlies van weekmakers in de rubber en permanente spanning) een rol te spelen. 5 jaar onder spanning staan is even erg als 5 jaar ermee rijden. Je vindt het nergens officieel van Porsche, maar 5 jaar is "gangbaar" als vervang advies. Continental en Gates, die de riemen maken, zeggen dat zelfs.
Als je de riem vervangt is het tijd om alles goed na te kijken waar nodig vervangen. Nee, de pomp gaat niet stuk zodra je de riem vervangt, maar het zou erg klunzig zijn als je kort na het vervangen van de riem opnieuw alles open moet maken om de pomp alsnog te vervangen. De pomp gaat net zo lang mee als de riem, 100.000km, en lijdt niet echt bij stilstaan. Het zijn de lagers die naar verloop van tijd slijten of de keerring laat water in de lagers waardoor ze oxideren. Loopt er nu al een beetje koelvloeistof uit de pomp? Dan zeker vervangen. Dan is het einde in zicht. Bedenk dat een vastlopende pomp een chaos veroorzaakt: riem stuk, kleppen stuk, zuigers beschadigd.... veel, heel veel kosten. Niet goed. Vervang de pomp als je niet weet hoe lang ie erin zit. Plaats nieuwe boutjes, maak de draad eerst schoon, en doe er wat Molycote HT pasta aan zodat ze niet vast oxideren. Gebruik een momentsleutel !!! Niet op gevoel doen. M6 is kwetsbaar, en zo is het Alu blok. Koop een Laso pomp, niks anders. Al het andere is prut. En let op het juiste model. De 1987 pomp is anders dan voorgaande jaren.

De span roller is ook een critical part. Die moet spelingvrij zijn. Is iets heel speciaals, dus die moet je kopen. Niet te reviseren. De idle roller kun je wel reviseren, net als de onderste rollers bij de krukas. Ook de spanner moet je goed nakijken en liever meteen reviseren. Dat is echt aan te raden, en kost weinig.

De 24mm bout in de krukas moet vast op 296Nm. Maar los maken kan gemakkelijk 400Nm kosten. Een hefboom van 1,5 meter is dan ook soms wel nodig.

Hoeveel werk is het? Hmmm... 1,5 dag als je het rustig aan doet. Meteen een goed moment om nieuwe koelvloeistof te nemen, want dat wordt ook vaak vergeten en is elke 3 jaar eigenlijk wel nodig. Ook blok leeg laten lopen !!! Yep: 16 liter ongeveer :lol:

Drukplaat? Er wordt de flexplate bedoeld, die het vliegwiel koppelt met de aandrijfas bij een automaat. Die kruipt langzaam over de as door de enorme krachten en geleidelijk aan drukt ie de krukas zo hard dat het druklager in het midden van het blok stuk loopt. Gevolg: motor schade die vaak niet eens meer te herstellen is. Klein probleem, grote gevolgen. Koop een goede klem en vervang de Porsche klem door deze stevige klem. Link:http://jenniskens.livedsl.nl/Technical/Tips/8/MyTip818.htm

groet
Theo
http://928gts.jenniskens.eu


21 okt 2012 15:55
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 928-S4 ClubSport ex 928-S4 ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
Dat van die mindere Porsche klem wist ik niet Theo!
Moet ik binnenkort eens met Peter bespreken, als ik geluk heb zit hij er al in :roll:

Jean-Pierre
_________________________________________
80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.


21 okt 2012 20:07
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
enne als de laso-pomp hetzelfde is als die van een 944s2 uit 91, dan is ie het goedkoopst
bij mittelmotor in dld(heb ik toen 209 incl voor betaald(jaartje terug)
gr richard


25 okt 2012 19:02
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Privé Chauffeur
Oss
Bericht Re: 928 die toe is aan Distributie vervanging, help gevraagd
:lol: Theo, super bedankt voor de reactie, altijd fijn om nuttige hulp te mogen ontvangen!

Hij staat nu bij de dokter, we gaan zien hoe het gaat verlopen..

Thnx alvast en kijk uit naar verdere reacties.
_________________________________________
When all your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.


29 okt 2012 16:50
Profiel Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.