| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groningen http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=37148 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | doktert [ 29 jan 2013 11:57 ] |
Berichttitel: | 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groningen |
Zo, even schoon schip gemaakt: BMW e34 530i v8 de deur uit. Lupo 3L de deur uit. Camper weer opgekalefaterd (tijd stil gestaan). De olielekkage (3weken stilstaan 1,5 liter bijvullen ) en het blauwe walmen direct na de start en in bochten op bedrijfstemperatuur stoorden mij dermate dat ik de auto naar Porsche Centrum Groningen heb gebracht voor een totale motorrevisie. Ik ben er al vaker geweest, maar ook nu weer een zeer goede en vriendelijke service! Zeer nette offerte gekregen met alle benodigde onderdelen / revisiekosten en arbeidsuren. Ook de eventuele rampscenario's doorgenomen (cilinders ovaal / nokkenassen gaar / krukas...). Hoewel Erwin al inschatte dat dit waarschijnlijk niet het geval zou zijn. Ook heb ik de auto vooraf helemaal laten nakijken op roest en andere onvolkomenheden om niet op korte termijn opnieuw weer te worden geconfronteerd met huge kosten. Dit viel gelukkig erg mee (Erwin had een uitgebreid overzicht gemaild met uitvoerige beschijving van de gebreken, de ernst ervan en alle te verwachten kosten). De aandachtspunten worden ook meteen opgelost. De motor en bak zijn gelukkig origineel. Nog wat getwijfeld tussen een specialist (NL/DE) en PCG. Ook nog nagedacht over een gereviseerde ruilmotor. 2 jaar garantie op het uitgevoerde werk, 20% korting op het uurtarief, een vooraf vaststaand aantal arbeidsuren (lager dan wat ik gemiddeld hoor), 10% korting op de onderdelen en de expertise van Erwin in een officieel Porsche Classic center maakte dat ik daar toch voor gekozen heb. Het feit dat ze om de hoek zitten en een gezellige 'club' zijn met goeie koffie heeft ook zeker meegespeeld. Je mag altijd meekijken in de garage. Ook denken ze erg met je mee wat betreft de kosten. Voorbeeld: Vorig jaar moest ik voor de apk de schokdempers vervangen. Ik belde dat ik het wel zelf wilde proberen (vroeger "noodgedwongen" veel aan auto's gesleuteld). Toen ik de auto op kwam halen hadden ze pagina's uit het Porsche werkplaatshandboek uitgeprint en gaven mij aan de hand van de schema's tips om de boel makkelijk los te maken en op de juiste manier te monteren! En dat terwijl ik alleen betaalde voor een apk'tje en ze een opdracht door de neus boorde... Waar maak je dat mee bij een officiele merkdealer, die meestal alleen geinteresseerd zijn in te dure bonnetjes uitdraaien en derhalve over het algemeen 'stealer' worden genoemd.. Er zullen er vast nog meer zijn, maar ik had het nog nooit meegemaakt (AUDI / VW / BMW / Mercedes / Citroen). Vorige week de tussenstand gezien toen de motor open lag: Versleten klepgeleiders, te dunne klepstelen (alle kleppen vervangen) en verder wat versleten lagerschalen / zuigerveren. Cilinders / zuigers / nokkenassen / tuimelaars en de krukas nog prima. Worden door Erwin wat bijgepolijst. Nokkenassen worden gepolijst door het revisiebedrijf waar de cilinders en de koppen worden schoongehoond / gereviseerd. Misschien was een koprevisie ook redelijk geweest om de klachten te verhelpen, maar ach: Een beetje profylactisch handelen met oog op de lange termijn past wel bij een dokter Hoop dat hij snel klaar is nu het weer 13 graden is en de sneeuw is opgelost. Nu de pekel nog weg |
Auteur: | Robbierob [ 29 jan 2013 12:07 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
Leuk verhaal en goed om te lezen dat PCG een prima service heeft en met Erwin een zeer ervaren monteur in huis hebben. Worden er ook foto's gemaakt van deze revisie |
Auteur: | Johann [ 29 jan 2013 12:12 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
Mooie verhaal, Ik heb ook alleen maar goeie ervaring met de Porsche dealers. Mijn 968 stond in de onderhoud bij Porsche Centrum Leusden, en omdat ik ook graag sleuteld hebben we de afspraak gehad dat ik vaak de werk doen en zij de na controle. Zo heb ik mijn koppeling, vliegwiel en RMS zelf vervangen en hebben ze dat allemaal nagekeken. ook heb ik mijn Steering rack laten reviseren en zelf vervangen en hebben ze alleen weer de uitlijning voor me gedaan. Ze hebben nooit moeilijk gedaan, want ze wist wel dat ik vaste klant was en soms niet de tijd had om te sleutelen en dan waren zij weer aan de beurt. |
Auteur: | doktert [ 29 jan 2013 12:26 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
Heb PCG niet om foto's gevraagd.. Ik ga er straks langs. Kan wel kijken of ik nog iets kan fotograferen, maar ik weet niet of het veel bijdraagt. De motor was op enkele slijtage onderdelen na in goede staat. Ik kan foto's maken van krukas / nokkenassen / cilinders en koppen, maar die zien er nu weer als nieuw uit. Er is niets wat opmerkelijk versleten of beschadigd is. Eigenlijk een beetje saai. Sorry Paar versleten lagerschalen / zuigerveren / klepgeleiders is misschien ook niet zo boeiend? Zal wel proberen foto's te maken van de kleppen / stelen. Misschien hebben ze ook een meetrapport van het revisiebedrijf met de resterende toleranties. ik zal Erwin vragen of hij nog iets bijzonders heeft om te laten zien. volgt. |
Auteur: | marino [ 29 jan 2013 12:33 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
Ben wel benieuwd naar de kilometerstand van de auto, eerlijk gezegd. En ik geloof direct dat PCG een zeer goed verhaal heeft te bieden, sinds ze Erwin hebben 'binnengehaald'! |
Auteur: | jan-1 [ 29 jan 2013 12:41 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
Ik - en zeker met mij vele anderen - ben wel benieuwd naar het kostenplaatje. Kun je daar iets over zeggen? |
Auteur: | doktert [ 29 jan 2013 13:22 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
Kilometerstand is 170000. Dit is de tellerstand. Ik kocht hem met 162000. Ik heb voor 20000 euro aan rekeningen vanaf 2001 (toen 120000 km). De auto was toen net geimporteerd vanuit Italie. Ik heb echter geen originele boekjes. Ik ben er daaron altijd maar vanuit gegaan dat de (Italiaanse ) kilometerstand misschien niet klopte. Nu ik de motor van binnen heb gezien en een goed inzicht heb in de algemene staat van de rest van de auto vermoed ik dat de stand best kan kloppen. Naar wat ik gelezen heb zijn de klepgeleiders meestal aan de beurt bij 170000. Dat er verder niets kapot is / erg versleten klopt dan denk ik wel. Kosten: porsche classic tarief 86? euro ex. btw maal net ondergemiddeld vooraf vastgesteld aantal uren voor een volledige motorrevisie. 10% korting op Porsche lagersets / in en uitlaatkleppen / kopbouten waaronder 993 dilavar uitlaat kopbouten / kettingen. Verder revisiekosten van het revisie bedrijf. (koppen revisie + profylactisch timeserts spruitstukdraadeinden / schoonhonen cilinders / polijsten nokkenassen etc. Standaard revisiewerk voor vrij standaard kosten. Ik heb als extra de verstuivers laten testen en reinigen voor ongeveer 40 euro per stuk. Ik ben nog een beetje vaag over de kosten, ik heb de auto namelijk nog niet terug, maar hiermee kun je zelf ongeveer een inschatting maken obv Porsche prijslijsten. Ik vond het verschil met een specialist niet groot genoeg. De grootste kosten zitten in de onderdelen. Die moet je ueberhaupt betalen. Nu kan dat ook in NL (of beter nog DE) zeker op verscheidene plekken goedkoper dan bij Porsche zelf, maar niet in de buurt van Groningen. Ik hecht zelf veel waarde aan originele onderdelen. Dat het uurtarief goedkoper kan geloof ik graag, maar twee jaar garantie zit meestal niet bij de prijs in? Erwin gaf bij Renntech ook geen echte garantie zei hij, meer een totaalservice waar je van op aan kan. Mocht er een probleem zijn. Dat is natuurlijk prima, maar ik heb geen tijd voor gedoe achteraf en wil dat risico zo klein mogelijk maken ook gezien de gemaakte kosten. Ik heb het verschil in uurtarief zelf over voor 2 jaar garantie, het feit dat ze op 2km van mijn huis zitten en het idee van wedergeboorte bij Porsche zelf. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. |
Auteur: | bully [ 29 jan 2013 14:00 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
Zou van de revisie toch wat foto's maken. Is toch leuk om erbij te hebben. |
Auteur: | Robbierob [ 29 jan 2013 15:27 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
+1 |
Auteur: | doktert [ 29 jan 2013 16:51 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
Ga morgenochtend foto's maken! Onlangs alle gereviseerde en oude onderdelen gezien, maar natuurlijk net geen camera bij me.. De oude kleppen ook gezien. Klepstelen te dun (zo op het oog niet duidelijk zichtbaar, maar de metingen liegen niet) en langs de randen enigszins kartelig. Erg veel speling samen met de versleten uitlaatklepgeleiders. Revisie wat mij en Erwin betreft niet te vroeg. Erwin heeft de auto uitvoerig laten zien. Hij heeft hem sinds mijn vorig bezoek verder helemaal schoongemaakt van onderen en alle beginnende plekjes kaalgemaakt en behandeld na verwijdering van de skirts. Tevens alle holle ruimtes ingespoten met ML en de wielkasten bijgespoten in de wagenkleur. Wielkasten en slotplaten deels behandeld op de naden met coating. Omdat hij toch bezig was zijn alle olieleidingen ook ontroest en voorzien van nieuwe coating. Ik was erg bang voor slotplaatroest / roest dorpels etc. Behoudens een wat rottig voorscherm geen structurele onderliggende ellende gelukkig. Als de motor eind deze week klaar is, is hij op alle punten weer helemaal goed Zal morgen wat foto's posten als ik er aan toe kom. Ook zal ik tzt de onderdelenlijst / verrichte werkzaamheden posten voor jullie om een beter idee te krijgen. |
Auteur: | bully [ 29 jan 2013 17:45 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
Leuk...... |
Auteur: | lindemans [ 29 jan 2013 18:13 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
Klinkt goed ! Ruim 2 jaar geleden hetzelfde laten doen in Duitsland, klepgeleiders en klepstelen zijn inderdaad de standaard dingen net als de zuigerveren. Mooi dat de dure dingen kunnen blijven zitten ! Bij mij waren de krukaslagers (220.000 km) wel op hun eind, met loopsporen van vuile olie uit een verleden. Daarom verstandig om hen bij deze km stand helemaal open te trekken, ipv alleen de koppen doen. Ik vond de motor daarna een stuk stiller, en het was even wennen dat ik niet iedere 500 km weer een liter olie moest bijvullen. |
Auteur: | Beavers [ 29 jan 2013 20:30 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
Even wellicht een overbodige vraag: maar over welk type motor hebben we het hier? Ik ben zelf bezig met een 993 4S te kopen met een kilometerstand van over de 200k. Motor is nog nooit iets aan gedaan en gebruikt geen olie. Maar ja, hoe lang nog? |
Auteur: | Airhead [ 29 jan 2013 20:36 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
Gaat over de 3.2 Maar de 993 komt vanzelf ook aan de beurt. |
Auteur: | Heinz [ 29 jan 2013 20:39 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
Een 911 3.2 uit 1986........ |
Auteur: | Olaf [ 29 jan 2013 20:51 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni | ||||||||||||||||||
Als je er goed mee omgaat en 'm ook het juiste onderhoud geeft, kan'ie er nog wel een tonnetje (of twee) tegenaan Je kunt 'm of voortijdig preventief laten reviseren - of als deze bijvoorbeeld gaat lekken/zweten ... of doorrijden totdat'ie het niet meer doet ..
Ik heb het zoals jij over een 993 Varioram motor --- maar TS heeft het netjes in de topic-titel vermeld .. dat hij het over een 86'er Carrera 3.2 heeft |
Auteur: | Beavers [ 29 jan 2013 21:26 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
Sorry, titel niet goed gelezen |
Auteur: | Blauwe Blazer [ 29 jan 2013 22:06 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
Leuk verhaal. Ben benieuwd naar foto's. Goed te horen dat de ervaringen met de PC in het land over het algemeen prima zijn. |
Auteur: | wolf [ 30 jan 2013 17:09 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni | |||||||||
mijn ouwe blijven ze vanaf. en 170K vind ik wat atypisch voor klepgeleiders, een berucht 3.2 euvel, meestal < 100K. |
Auteur: | bully [ 18 aug 2013 23:40 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni | |||||||||
|
Auteur: | jan-1 [ 19 aug 2013 7:59 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
Ik vrees, dat TS te druk is met zijn praktijk en zijn nieuwe item, de verkoop van een ultieme brulpijp |
Auteur: | molen934 [ 19 aug 2013 8:43 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni | |||||||||
Vorig jaar heeft Robert Visser mijn motor onder handen genomen, daarbij melde hij dat de Varioram motor nog gevoeliger is voor het verslijten van de klepgeleiders Wist dit niet, maar de auto loopt weer als een zonnetje |
Auteur: | doktert [ 19 aug 2013 22:09 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
foto's: Hij is eruit! nieuwe onderdelen De nokkenassen blijken nog perfect, zijn door het revisiebedrijf wat opgepolijst Mooi gereviseerde koppen met nieuwe kleppen Krukas bleek godzijdank nog in goede staat. Montage van de gereviseerde (gehoonde) drijfstangen. |
Auteur: | doktert [ 19 aug 2013 22:11 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
andere dingen laten aanpakken: roestige olietank blank gemaakt en opnieuw gecoat. beschermend laagje op de olieleidingen "je voordemper was niet meer goed, we hebben een nieuwe besteld, kost 900 euro, vind je niet erg toch? " ehh, nee, stamel ik nog.. Blijkt het mijn eigen voordemper te zijn, ontroest en opnieuw in de zinkspray. Sticker erop om mij te foppen mooie frisse fan en fanhuis! gereinigde oliepomp. vers gecoate plaatdelen vredig plaatje Erwin aan het werk nieuwe seal in de 915 nieuwe lagerschalen onderdeeltjes in het blok gezet voor de foto: |
Auteur: | doktert [ 19 aug 2013 22:12 ] |
Berichttitel: | Re: 911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groni |
blok weer in een stuk gereinigde inlaat met mooie geel gepassiveerde klemmetjes etc Dit gare uitgedroogde kleine brandstofleidinkje heb ik laten vervangen. Speciaal onderdeel met specifieke vorm. Kostte iets van 140e! Dit terugplaatsen is een prima ingredient voor een motorbrand! Bij de eerste start bleken er ook goed uiziende brandstofleidingen te lekken. Uiteindelijk heb ik alles maar laten vervangen.. fris gepoedercoate plaatdelen |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |