Auteur |
Bericht |
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
koppelingsfobie
Heren,
Ik heb namelijk een "koppelingsfobie" ... als ik naast men vriendin zit en ze houd haar voetje 1 tel te lang op het koppelingspedaal begin ik al te zeuren ...
En mijn fobie steekt weer op ... om 1 of andere niet nader te verklaren reden krijg ik weer t gevoel dat men koppeling op zen laatste beentjes loopt in de 964. Slippen doet ie nog zeker niet ... en toch krijg ik het gevoel weer ...
Is er nou een effectief goede regel om zulks te testen op een 911 ... of moet de hele handel eronderuit ...
Stom hé,
|
13 jan 2004 7:37 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Gaat Francskes kosten mijnen vriend.
|
13 jan 2004 8:49 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Dirk,
de gebruikelijke methode
1) stand van koppelings pedaal, is deze hoog dan komt er een einde aan de slag van het zelfstel mechanisme en dus...
2) wat is de km stand met huidige koppeling
3) rijden, flink optrekken in lage versnelling dan doorschakelen van 2 naar 4/5 of zo en dan plankgas, loopt het toerental van de motor dan harder dan eigenlijk zou moeten ivm snelheid van de wagen ja dan weet je het wel ... zoals Humpf als zei frenkskes he .....
|
13 jan 2004 9:24 |
|
|
John
Cayenne
|
In zijn een zetten.
Op de rem staan
Koppeling iet wat bruut los laten
Auto moet zonder stoten direct afslaan
Of methode Marcel, maar er zijn koppelingen die heel lang mee gaan en er zijn mensen die het gepresteerd krijgen om er een na 10 k al uit te branden.
Vooral de 4wd moet bekend staan dat als je veel sprintjes trekt te koppeling slijt, laat hem bij een sprintje ff rollen en dan knallen, geeft een hoog minderwaardigheidsgevoel bij je opponent die dacht die Porsche er lekker ff uit te trekken en dan knal jij loeihard voorbij "Daaaaaaaaaagg" imprezaatje.
Maar dan moet je wel op je frictieplaatjes kunnen vertrouwen, en laat dat meisje nou lekker rijden, niks mooiers als een (mooie) vrouw achter het stuur van een Porsche, niemand durft de uitdaging aan, die van mij heeft er al is een paar (patsers, de golf gang wel te verstaan niet de klokkies bende) rood laten worden, hadden ze niet verwacht dat zo''n vrouwtje ook kon knallen.
|
13 jan 2004 10:17 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Nog wat relevant leesvoer met testcases:
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=830&i=22799&t=22799 ( http://www.prikpagina.nl/read.php?f=830&i=22806&t=22799 )
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=830&i=21942&t=21942
En inderdaad met een C4 ..... geen burn-outs (bijvoorbeeld net voor vervanging van de banden ) ..... eerst laten rollen, dan pas vol op het gas, want anders ruik je geen rubber maar de koppelingsplaten
Groet,
Eric
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
13 jan 2004 10:47 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
750€ niet geplaatst ... daar zittet em natuurlijk ... heel de handel kan eronderuit ...
Ga ze straks is testen zoals de heren hier beschreven hebbe ...
Van de km stand van de koppeling hebbe ik geen idee ...
Pedaal moet hoog opkomen alvorens hij "pakt"
Ga Marcel zen methode eens uitproberen ... doorsleuren in zen 1 en 2 ... dan naar 5 en plankgas ... khou men hart al vast ...
Dirkie
|
13 jan 2004 14:57 |
|
|
John
Cayenne
|
He Dirk,
Anders gewoon een andere kopen, der zijn gasten die al een nieuwe Porsche kopen als de tank leeg gaat raken of de asbak vol is.
wel ff handig aanpakken met het thuisfront, mooi kleurtje voor ut vrouwtje en jouw persoonlijke keuze (993 biturbo) eronder.
Lukt altijd
|
13 jan 2004 15:24 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Zoals de leverancier van de impreza van mijn zwager altijd zegt (en ik inmiddels van hem heb overgenomen):
"Eerst rollen, dan dollen"...
Het 0-100 sprintje in de fabriekstijd lukt je alleen als je je koppeling op wil offeren... Voor de rest is het doortrekken (hmm) in de versnellingen inderdaad veeeeeeeeeel leuker..
Maareh, dirkie, hoop niet dat je koppeling ver heen is
(kan me herinneren, dat ik ergens een keer een mailtje heb gehad, dat een volledige koppelingsrevisie op een C4 iets van 1200 euro kostte?)
|
13 jan 2004 16:03 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Kijk een s bij Schmiddt-Oss
met of zonder tweemass vliegwiel??
http://www.schmidt-oss.nl/prijzen/koppe ... ra%204.xls
Effe ABN-Amro bellen
|
13 jan 2004 16:29 |
|
|
horn
PF #57
|
Hierbij wellicht een hele stomme vraag van een ongelofelijke non-techneut. "eerst rollen, dan dollen" geldt toch niet voor een tiptronic. toch?
weet nl. wel ongeveer hoe een versnellingsbak in elkaar steekt (met tandwielen etc) maar hoe die van een automaat precies werkt niet. Dus wat dat betreft kan je me alles wijsmaken.
alvast dank, meer technische mede-foristen (iedereen zo ongeveer).
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
13 jan 2004 16:31 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
He Humf,
Great minds always think alike, was ik ook net aan het opzeoken voor dirk,
1200 euro zonder vliegwiel maar met montage en Schmidt is goed en niet duur, daar komt ie van mij ook.
|
13 jan 2004 16:32 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Horn,
dat ligt er nogal veel aan hoe je het doet. Zoals met alles doe het met beleid dan blijft het waarschijnlijk langer heel.
1. tiptronic in 1, voet op rem en dan vol op het gas, zelfde voet geen probleem maar minste effectief.
2. tiptronic in 1, voet op rem, andere voet op gas, toeren op laten komen en weg, ook niet zo'n probleem.
3. tiptronic in vrij, voet op gas (4000 rpm of zo of een beetje meer) en dan chakka in z'n 1, ja dan vraag je er zelf om he
Maar het past allemaal een beetje bij Sjonnie en Anita cultuur..en heeft mi weinig te maken hoe je het beste uit je auto haalt...
|
13 jan 2004 16:37 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
tnx Humpf ... intresting stuff die link ... mijne is een DMF ... duall mass dus ... maar euuu ... ben ff gaan testen zojuist ... en denk dat allemaal nog wel zal meevallen ... en die link staat al tussen mn favorieten ...
Heb em in zen 1 en 2 plank getrapt ... dan in zen 5 geramd ... toerental valt als een blok terug en trekt dan weer normaal vanuit dit toerental verder door ... ik kan absoluut niet de minste slip vaststellen ... Pffffffff ... Gelukkig segggg ....
Tnx heren voor de hints
Dirkie
|
13 jan 2004 17:19 |
|
|
horn
PF #57
|
Marcel, ben ik met je eens. Maar ik heb die tip pas twee weken, is mijn eerste automaat uberhaupt. Heb tests uit '91 gezien waar 4 van de 10 Porsche testcoureurs zelfs sneller waren met een tip dan met een schakelbak. Leek mij heel sterk, daar ik altijd van mening was dat een sportieve auto een handbak moest hebben.
een thread op smartgroups gezet en toen bleek dat alle handschakelaars nooit van hun leven een @#&$@^$*@!! tiptronic wilden en dat alle tiprijders nooit meer anders wilden.
Ik zit er nog een beetje tussenin. Rijdt heerlijk, maar voelt een stuk langzamer dan mijn handbak C4. Is denk ik niet zo, maar het gevoel is meer opa-met-zijn-daf tov rauwere C4. Ben dus nog veel aan het spelen om de tip goed te leren en te kijken hoe ik er het hoogste uit kan halen. Ben dus geen sjon die bij elk stoplicht piepend wegkrijst, maar als het een keer moet wil ik niet de boel in de puinpoeier rijden omdat het 'eerst rollen, dan dollen' was...
dank voor je info.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
13 jan 2004 17:23 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Dirk... double clutch-en!
Beter voor koppeling en voor de sychro's in je bak
En d'r is niks mooiers dan goed uitgevoerd double clutch / heel-toe terugschakelen voor een bocht!
Alleen daarom zou je al geen tiptronic willen
gr.
Jeroen
|
13 jan 2004 17:51 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Op verzoek van een niet nader te noemen forum-lid hierbij een korte uitleg over "heel & toe" remmen
De bedoeling is om tijdens het remmen/terugschakelen met 2 voeten 3 pedalen tegelijk te bedienen, zodat er tijdens het remmen tussengas gegeven kan worden (al dan niet in combinatie met double clutchen)
Het gaat als volgt:
Koppeling in (gewoon met je linker voet)
Met je tenen de rem intrappen en je voet iets schuin houden zodat je met de buitenkant van je voet het gaspedaal in kan trappen om tussen gas te geven (intussen blijf je dus door remmen)
Tijdens het tussengas terug schakelen
Koppeling los
Rem los
In combinatie met double clutchen:
Rem in trappen
Koppeling in
Versnelling naar vrij
Koppeling op laten komen
D.m.v. heel & toe tussengas geven (je bent dus nog steeds aan het remmen)
Koppeling in
Versnelling uit vrij naar een tandje lager
Koppeling op
Rem los
De bedoeling van het tussen gas is om de motor (ontkoppelt of in z'n vrij) op ongeveer het toerental te brengen dat 'ie zal hebben NA het terugschakelen
Vooral in combi met double clutchen spaar je de sychro's in je bak (worden zo niet of nauwelijk belast), de koppeling wordt ook minder belast (toerental van motor en bak is vrijwel gelijk, dus de koppeling slipt niet) en ook de aandrijf assen krijgen minder op hun donder.
Als je het toerental van het tussengas goed kiest vol je dat de bak zichzelf in de lagere versnelling "zuigt".
Het zijn best een hoop handelingen die je nu tegelijk uit moet voeren, dus voor je het goed onder de knie hebt en het zonder nadenken kan toepassen (en dat ook nog eens net zo snel als normaal terug schakelen) ben je wel effe verder
Super gaaf!
gr.
Jeroen
|
13 jan 2004 18:34 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
| | | | Jeroen914 schreef: Dirk... double clutch-en! Beter voor koppeling en voor de sychro's in je bak En d'r is niks mooiers dan goed uitgevoerd double clutch / heel-toe terugschakelen voor een bocht! Alleen daarom zou je al geen tiptronic willen gr. Jeroen | | | | |
Yep, tegelijkertijd hard remmen en terugschakelen zonder DC en H-A-T,
geeft spectaculaire beelden.
|
13 jan 2004 18:56 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Inderdaad erg leuk... niet zo best voor je differentieel, maar och
Net zo leuk als midden in de bocht je koppeling op laten komen
gr.
Jeroen
|
13 jan 2004 19:44 |
|
|
John
Cayenne
|
Ik doe gewoon normaal zoals geleerd met mijn rijles in de prehistorie,
Gewoon voor de bocht terugschakelen in het juiste verzet, en daar zit hem de kneep er zijn rakkers die de bocht niet overzien en dan de foute versnelling kiezen, het zit hem niet in de bocht maar eruit accelereren das het belangrijkste een recht gedeelte creeren om de pk's (anders gaat je onderuit tegen de eerste de beste civic) te benutten om weg te knallen en niet dat gedoe van de bocht juist nemen, tuurlijk belangrijk, maar zo laat mogelijk op je anker het verzet kiezen koppeling los opvoeren clippingpoint en dan rechtuit knallen er is volgens mij geen hond die in de Tarzan laat staan de Audi sbocht of scheivlak nog ff gaat zitten HATten en of dubbelclutchen.
Ikke niet.
Jongens volgend forum evenement Zandvoort afhuren (is te doen) en dan knallen.
|
13 jan 2004 20:13 |
|
|
horn
PF #57
|
Poepoe, wel de dag van de waarheid en de confrontatie voor mij...
Eerst een PB'tje naar John wat hij met IB bedoelde (niet aan gedacht in de context), toen een post hoe nou precies een tiptronic werkt, en toen maar weer een PB'tje (ik blijf niet openlijk bekennen dat ik eigenlijk wel een hoop algemene Porsche en rij-kennis mis) wat heel-toe nou eigenlijk is.... (niet nader te noemen was ik dus )
Enfin, een hoop geleerd. IB was inkomstenbelasting, qua tiptronic ook weer een beetje gerustgesteld en heel-toe is me helemaal duidelijk. Leuk dat ik iets kan dat ik niet wist. Double clutch was me bekend en heel-toe deed ik af en toe om tijd te sparen. Wist alleen niet dat dat heel-toe was. Dank voor alle info!
Ben ik net een beetje bij, begint dirk weer met DC en HAT'ten. Sorry, kan iemand me dit ook weer even uitleggen? Ik zal er een polletje aanhangen; als de algemene stemmen vinden dat ik te dom ben, log ik wel uit....
Dank voor jullie geduld....
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
13 jan 2004 21:28 |
|
|
horn
PF #57
|
SUFFERD !!!!!!!
Ik zit mijn eigen post na te lezen...
Sowwie, DC doubleclutch, HAT heel and toe
Ben even offline, kuil graven, erin kruipen en even schamen - tot strax...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
13 jan 2004 21:32 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Geeft niet, hoor.
|
13 jan 2004 21:57 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
..... toch niet de Impreza .....
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
13 jan 2004 22:30 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Na deze http://www.prikpagina.nl/read.php?f=830&i=22806&t=22799 , "het gevoel", heb ik er een Porsche tuning specialist (en drift expert) in laten rijden/testen, maar die vond het OK en tot op heden geen probleem.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
13 jan 2004 22:40 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
| | | | Jeroen914 schreef: Op verzoek van een niet nader te noemen forum-lid hierbij een korte uitleg over "heel & toe" remmen ..... Het zijn best een hoop handelingen die je nu tegelijk uit moet voeren, dus voor je het goed onder de knie hebt en het zonder nadenken kan toepassen (en dat ook nog eens net zo snel als normaal terug schakelen) ben je wel effe verder Super gaaf! gr. Jeroen | | | | |
effe verder ..... en kun je wellicht meteen met een nieuwe koppeling en/of synchro's starten .
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
13 jan 2004 22:43 |
|
|