Auteur |
Bericht |
Guus
993 4SOegstgeest
|
luchtfilter voor 993
Deze luchtfilter houder heb ik voor mijn 993 4S gekocht via internet. Zit er inmiddels in en staat fraai. Nu wil ik er een zo genaamd "sportfilter" in plaatsen. Ik dacht aan zo'n te regenereren soort, merken K&N of BMC. Die moet je een keer per jaar schoonmaken met een speciale vloeistof en uitwassen. Daarna weer in olieen. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het de moeite waard (in vermogen) en wordt het geluid ook anders door zo'n filter? Of kan ik net zo goed het huidige disposable filter laten zitten?
Gaarne jullie ervaring.
Guus.
|
07 apr 2005 21:37 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
M.i niet waard,
vermogen win je er niet door, en problemen met je LMM kun je ook krijgen.(olie van je luchtfilter kan op je hittedraad terecht komen)
Bij plm. 5400 rpm. krijg je een enorme resonantie die op den duur gaat vervelen.
Ik heb wel de geperforeerde houder, maar gewoon weer het papieren filter terug gemonteerd.
Geluid blijft ook zonder sportluchtfilter indrukwekkend.
|
07 apr 2005 21:42 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Een duidelijke reactie uit de praktijk.
Helemaal passend bij mijn beeld van dit sport(ieve) accessoire
Gewoon hele goede marketing van K&N e.a. om de indruk van vermogenswinst en geluidsverbetering te geven voor iets wat dan ook nog je motor kan beschadigen, en een LMM is niet goedkoop
Dit onderwerp doet mij daarmee wel even denken aan een andere recente discussie
|
08 apr 2005 8:58 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Heb zelf de houder ''getuned''..geluid is geweldig icm de RSR uitlaten
_________________________________________ t beste maar weer...
|
08 apr 2005 9:31 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Geluid is wellicht mooier, maar technisch gezien kost het je zelfs een heel klein beetje vermogen.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
08 apr 2005 9:38 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Dat zal toch niet voor t gevoel heb ik er wel 20 pk bij
|
08 apr 2005 9:49 |
|
|
John
Cayenne
|
De enigste luchtfilters die echt vermogenswinst opleveren, zijn die buitenboord toestanden, met een gat in je zijruitje.of zo'n snorkel op je dak.
BTW
Vermogenswinst daar heb ik ook verstand van:
|
08 apr 2005 9:54 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Zie t John...veel voor weinig is toch veel
[gelukkig geen kwartje aan Nina gespendeerd...]
|
08 apr 2005 9:59 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Zo is het maar Eric4c
Kost je bv bij een 964 ca 2 a 3 pk aan vermogen ...
Je krijgt wel de indruk meer vermogen te hebben ... door het geluid ...
Verklaring is eenvoudig ... de aangezogen lucht is warmer (bij de 964)
Kheb verleden jaar behoorlijk wat testwerk gedaan met dit soort toestanden.
Beste oplossing Origineel filterhuis met een sportluchtfilter ... niet alleen qua vermogen ... ook qua resonantie waar RS-R het over had.
Algemeen ... PK's ga je in een Porsche niet vinden door dempers, cupuitlaten en luchtfiltertjes ensow ...
Lachwekkend soms welke vermogensstijgingen er worden vermeld bij bepaalde "tuning"-onderdelen ...
Dirk
|
08 apr 2005 10:07 |
|
|
horn
PF #57
|
Niet?
Mijn K&N filter 5 Pk
Cuprohr 13-15 Pk
Toch? Of wil je zeggen dat ik er niet 18 - 20 Pk bij heb voor 200 euro?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
08 apr 2005 13:09 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Ja hoor.
Zet er meteen een 100Zellen kat op, mooier geluid en meer vermogen, nog meer.
|
08 apr 2005 13:41 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Klopt.
Vind het daarom vreemd dat de 993RS cup-auto een open luchtfilterhouder heeft.
Mar blijkbaar zal er aan de gefixeerde spoiler wel een of andere luchthapper( "Cold" Air-intake) gemonteerd zijn die voor de juiste hoevellheid zuurstof zorgt.
|
08 apr 2005 13:48 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
20 pk gaat je stukkie weer kosten vrees ik ........
Lege kat ... cuprhor ... K&n filtertje ... wat max peekaatje of 5 a 7 ...
Natuurlijk zijn er nog altijd de ebay chip's ... die geven je "heel zeker" winsten van 25 a 30 peekaa en dat voor 50€ ...
Dirk
|
08 apr 2005 13:48 |
|
|
horn
PF #57
|
Dank voor de tip Dirk, daar zat ik al een tijdje over te twijfelen. Maar dus idd een goede investering. En waar krijg je nou nog 30 Pk voor 50 euro...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
08 apr 2005 13:51 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Misschien toch maar beter werken aan de andere zijde van de pk/gewicht-verhouding
Géén chips aan beide zijden. :^::lol:
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
08 apr 2005 13:58 |
|
|
horn
PF #57
|
|
08 apr 2005 14:00 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
|
08 apr 2005 14:14 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Je krijgt er zelfs nog een hele auto bij rond de chip ...
Als dat geen "deal" is seg ...
|
08 apr 2005 14:57 |
|
|
Guus
993 4SOegstgeest
|
Goeie discussie. Weer vele meningen die zoals dat gebruikelijk, eninszins uit een lopen. Ook weer dingen gelezen die er nou niet direct iets mee te maken hebben, maar dat doet er niet toe. Ik vind mijn luchtfilterdeksel toch wel een goede aankoop. Ziet er in ieder geval prima uit. Ga er misschien niet harder door maar dat hoeft ook niet (gezien de nieuwe laser guns van Koos Spee). Uit jullie advies maak ik vervolgens op dat ik maar beter mijn gewone disposable lucht filter in de filter doos ken houden.
Guus
|
08 apr 2005 15:01 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: luchtfilter voor 993
Wat betreft die warme lucht waardoor (dan) minder vermogen:
- aanzuig oppervlak van alle kleine gaatjes t.o.v. het grote, waarmee invloed van lucht door kleine ... - plaats van de kleine wel dicht bij het grote gat, waardoor luchttemp. niet ZO verschillend - dat alles in de stroming vanaf het rooster
Verschil merkbaar/meetbaar?
|
08 apr 2005 15:18 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
|
08 apr 2005 18:25 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
en nogmaals ... jajahhhhh ... helemaal JUIST Eric
Dat teuteke staat er idd nie voor nix op
Ik heb persoonlijk de ingangstemperaturen gemeten ...
met een digi thermo ... bij een 964, in de originele configuratie ... en met voor de zogenaamde "gaten" die de supersound creeëren ... scheelt behoorlijk
Ik heb ook de les gekregen "hoe smijt ik geld weg aan luchtfilters" ...
Zelf ook zo'n open ding gekocht ... ligt nu onder t stof in mn werkplaats.
Nogmaals ... origineel filterhuis BEHOUDEN ... en eventueel sportluchtfiltertje inpleuren als de "sound" je aanspreekt.
Dirk
|
08 apr 2005 18:38 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Trouwens ... nog effe verder ...
Ik heb sites gezien ... waar men de zogenaamde "gemodificieerde luchtfilterhuizen" aanbied voor 150 - 200 € ...
www.fabspeed.com bv ...
Bekijk dat "huis" nou es goed ... en bekijk dan je origineel eens ...
|
08 apr 2005 18:45 |
|
|
martino
964 C2 tiptronicMijdrecht
|
Een sportluchtfilter van K&N is prima als vervangingsfilter. Je moet niet denken dat het je heel veel vermogen extra oplevert, wel een betere koeling. Een papieren filter kan nu eenmaal niet beter zijn. De olie op zo'n K&N luchtfilter zorgt ervoor dat extra fijne deeltjes blijven plakken en daardoor krijg je versere lucht. Het geluid wat het oplevert valt mij tegen. Je hoort duidelijk het aanzuigen en soms werkt dat zelfs irritant. Voor echt mooi geluid kun je beter aan een RVS sportuitlaat (van EPS in Hoogezand) of iets dergelijks denken.
Groet Martino
_________________________________________ Spreek alleen als je de stilte kunt verbeteren!
|
08 apr 2005 19:06 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Ja, datverkoopt wel
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
08 apr 2005 19:08 |
|
|