| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

luchtfilter voor 993
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=3850
Pagina 1 van 2

Auteur:  Guus [ 07 apr 2005 21:37 ]
Berichttitel:  luchtfilter voor 993

Afbeelding

Deze luchtfilter houder heb ik voor mijn 993 4S gekocht via internet. Zit er inmiddels in en staat fraai. 8) Nu wil ik er een zo genaamd "sportfilter" in plaatsen. Ik dacht aan zo'n te regenereren soort, merken K&N of BMC. Die moet je een keer per jaar schoonmaken met een speciale vloeistof en uitwassen. Daarna weer in olieen. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het de moeite waard (in vermogen) en wordt het geluid ook anders door zo'n filter? Of kan ik net zo goed het huidige disposable filter laten zitten? :P
Gaarne jullie ervaring.
Guus.

Auteur:  RS-R [ 07 apr 2005 21:42 ]
Berichttitel: 

M.i niet waard,
vermogen win je er niet door, en problemen met je LMM kun je ook krijgen.(olie van je luchtfilter kan op je hittedraad terecht komen)
Bij plm. 5400 rpm. krijg je een enorme resonantie die op den duur gaat vervelen.
Ik heb wel de geperforeerde houder, maar gewoon weer het papieren filter terug gemonteerd.
Geluid blijft ook zonder sportluchtfilter indrukwekkend.

Auteur:  Paul II [ 08 apr 2005 8:58 ]
Berichttitel: 

RS-R schreef:
M.i niet waard, vermogen win je er niet door, en problemen met je LMM kun je ook krijgen. Bij plm. 5400 rpm. krijg je een enorme resonantie die op den duur gaat vervelen. Geluid blijft ook zonder sportluchtfilter indrukwekkend.


Een duidelijke reactie uit de praktijk. :o
Helemaal passend bij mijn beeld van dit sport(ieve) accessoire :twisted:

Gewoon hele goede marketing van K&N e.a. om de indruk van vermogenswinst en geluidsverbetering te geven voor iets wat dan ook nog je motor kan beschadigen, en een LMM is niet goedkoop :roll:

Dit onderwerp doet mij daarmee wel even denken aan een andere recente discussie :?

Auteur:  ome piet [ 08 apr 2005 9:31 ]
Berichttitel: 

RS-R schreef:
Ik heb wel de geperforeerde houder, maar gewoon weer het papieren filter terug gemonteerd.
Geluid blijft ook zonder sportluchtfilter indrukwekkend.



Heb zelf de houder ''getuned''..geluid is geweldig icm de RSR uitlaten :!:

Auteur:  EriC4C [ 08 apr 2005 9:38 ]
Berichttitel: 

ome piet schreef:
RS-R schreef:
Ik heb wel de geperforeerde houder, maar gewoon weer het papieren filter terug gemonteerd.
Geluid blijft ook zonder sportluchtfilter indrukwekkend.

Heb zelf de houder ''getuned''..geluid is geweldig icm de RSR uitlaten :!:

Geluid is wellicht mooier, maar technisch gezien kost het je zelfs een heel klein beetje vermogen. ;)

Auteur:  ome piet [ 08 apr 2005 9:49 ]
Berichttitel: 

EriC4C schreef:
ome piet schreef:
RS-R schreef:
Ik heb wel de geperforeerde houder, maar gewoon weer het papieren filter terug gemonteerd.
Geluid blijft ook zonder sportluchtfilter indrukwekkend.

Heb zelf de houder ''getuned''..geluid is geweldig icm de RSR uitlaten :!:

Geluid is wellicht mooier, maar technisch gezien kost het je zelfs een heel klein beetje vermogen. ;)


Dat zal toch niet :shock: voor t gevoel heb ik er wel 20 pk bij 8) :D

Auteur:  John [ 08 apr 2005 9:54 ]
Berichttitel: 

De enigste luchtfilters die echt vermogenswinst opleveren, zijn die buitenboord toestanden, met een gat in je zijruitje.of zo'n snorkel op je dak.



BTW

Vermogenswinst daar heb ik ook verstand van:
Afbeelding :lol:

Auteur:  ome piet [ 08 apr 2005 9:59 ]
Berichttitel: 

Zie t John...veel voor weinig is toch veel :lol:

[gelukkig geen kwartje aan Nina gespendeerd...]

Auteur:  dirkie [ 08 apr 2005 10:07 ]
Berichttitel: 

Zo is het maar Eric4c :!: :!:

Kost je bv bij een 964 ca 2 a 3 pk aan vermogen ... :roll:
Je krijgt wel de indruk meer vermogen te hebben ... door het geluid ...

Verklaring is eenvoudig ... de aangezogen lucht is warmer (bij de 964)
Kheb verleden jaar behoorlijk wat testwerk gedaan met dit soort toestanden.

Beste oplossing :arrow: Origineel filterhuis met een sportluchtfilter ... niet alleen qua vermogen ... ook qua resonantie waar RS-R het over had.

Algemeen ... PK's ga je in een Porsche niet vinden door dempers, cupuitlaten en luchtfiltertjes ensow ...
Lachwekkend soms welke vermogensstijgingen er worden vermeld bij bepaalde "tuning"-onderdelen ...



Dirk
:wink:

Auteur:  horn [ 08 apr 2005 13:09 ]
Berichttitel: 

dirkie schreef:
Algemeen ... PK's ga je in een Porsche niet vinden door dempers, cupuitlaten en luchtfiltertjes ensow ...
Lachwekkend soms welke vermogensstijgingen er worden vermeld bij bepaalde "tuning"-onderdelen ...


Niet? :shock: :roll:

Mijn K&N filter :arrow: 5 Pk
Cuprohr :arrow: 13-15 Pk

Toch? Of wil je zeggen dat ik er niet 18 - 20 Pk bij heb voor 200 euro? :wink: :lol:

Auteur:  RS-R [ 08 apr 2005 13:41 ]
Berichttitel: 

horn schreef:
dirkie schreef:
Algemeen ... PK's ga je in een Porsche niet vinden door dempers, cupuitlaten en luchtfiltertjes ensow ...
Lachwekkend soms welke vermogensstijgingen er worden vermeld bij bepaalde "tuning"-onderdelen ...


Niet? :shock: :roll:

Mijn K&N filter :arrow: 5 Pk
Cuprohr :arrow: 13-15 Pk

Toch? Of wil je zeggen dat ik er niet 18 - 20 Pk bij heb voor 200 euro? :wink: :lol:


Ja hoor.
Zet er meteen een 100Zellen kat op, mooier geluid en meer vermogen, nog meer. :wink:

Auteur:  RS-R [ 08 apr 2005 13:48 ]
Berichttitel: 

EriC4C schreef:
ome piet schreef:
RS-R schreef:
Ik heb wel de geperforeerde houder, maar gewoon weer het papieren filter terug gemonteerd.
Geluid blijft ook zonder sportluchtfilter indrukwekkend.

Heb zelf de houder ''getuned''..geluid is geweldig icm de RSR uitlaten :!:

Geluid is wellicht mooier, maar technisch gezien kost het je zelfs een heel klein beetje vermogen. ;)


Klopt.
Vind het daarom vreemd dat de 993RS cup-auto een open luchtfilterhouder heeft.
Mar blijkbaar zal er aan de gefixeerde spoiler wel een of andere luchthapper( "Cold" Air-intake) gemonteerd zijn die voor de juiste hoevellheid zuurstof zorgt.

Auteur:  dirkie [ 08 apr 2005 13:48 ]
Berichttitel: 

20 pk gaat je stukkie weer kosten vrees ik ........ :-)

Lege kat ... cuprhor ... K&n filtertje ... wat :?: max peekaatje of 5 a 7 ... :roll:

Natuurlijk zijn er nog altijd de ebay chip's ... die geven je "heel zeker" winsten van 25 a 30 peekaa :!: en dat voor 50€ ... 8)


Dirk
:?

Auteur:  horn [ 08 apr 2005 13:51 ]
Berichttitel: 

dirkie schreef:
Natuurlijk zijn er nog altijd de ebay chip's ... die geven je "heel zeker" winsten van 25 a 30 peekaa :!: en dat voor 50€ ... 8)


Dank voor de tip Dirk, daar zat ik al een tijdje over te twijfelen. Maar dus idd een goede investering. En waar krijg je nou nog 30 Pk voor 50 euro... :mrgreen:

Auteur:  EriC4C [ 08 apr 2005 13:58 ]
Berichttitel: 

Misschien toch maar beter werken aan de andere zijde van de pk/gewicht-verhouding :?:

Géén chips aan beide zijden. :wink: :lol::^::lol:

Auteur:  horn [ 08 apr 2005 14:00 ]
Berichttitel: 

EriC4C schreef:
Misschien toch maar beter werken aan de andere zijde van de pk/gewicht-verhouding :?:

Géén chips aan beide zijden. :wink: :lol::^::lol:


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :cry:

Auteur:  Rob Herfst [ 08 apr 2005 14:14 ]
Berichttitel: 

horn schreef:
En waar krijg je nou nog 30 Pk voor 50 euro... :mrgreen:

68 PK in de aanbieding voor €. 150,00 !!!

Auteur:  dirkie [ 08 apr 2005 14:57 ]
Berichttitel: 

Rob-964 schreef:
horn schreef:
En waar krijg je nou nog 30 Pk voor 50 euro... :mrgreen:

68 PK in de aanbieding voor €. 150,00 !!!


Je krijgt er zelfs nog een hele auto bij rond de chip ... :wink:
Als dat geen "deal" is seg ... :D

Auteur:  Guus [ 08 apr 2005 15:01 ]
Berichttitel: 

Goeie discussie. Weer vele meningen die zoals dat gebruikelijk, eninszins uit een lopen. Ook weer dingen gelezen die er nou niet direct iets mee te maken hebben, maar dat doet er niet toe. Ik vind mijn luchtfilterdeksel toch wel een goede aankoop. Ziet er in ieder geval prima uit. Ga er misschien niet harder door maar dat hoeft ook niet (gezien de nieuwe laser guns van Koos Spee). Uit jullie advies maak ik vervolgens op dat ik maar beter mijn gewone disposable lucht filter in de filter doos ken houden.

Guus

Auteur:  Paul II [ 08 apr 2005 15:18 ]
Berichttitel:  Re: luchtfilter voor 993

Guus schreef:
Afbeelding


Wat betreft die warme lucht waardoor (dan) minder vermogen:
    - aanzuig oppervlak van alle kleine gaatjes t.o.v. het grote, waarmee invloed van lucht door kleine ... :?:
    - plaats van de kleine wel dicht bij het grote gat, waardoor luchttemp. niet ZO verschillend :?:
    - dat alles in de stroming vanaf het rooster :idea:

Verschil merkbaar/meetbaar?

Auteur:  EriC4C [ 08 apr 2005 18:25 ]
Berichttitel: 

:bang: ..... Stom van mij ..... ontwikkeling van het originele exemplaar is natuurlijk weer zo'n marketingtruc van Porsche AG of modeverschijnsel. :roll: :wink:

Auteur:  dirkie [ 08 apr 2005 18:38 ]
Berichttitel: 

EriC4C schreef:
:bang: ..... Stom van mij ..... ontwikkeling van het originele exemplaar is natuurlijk weer zo'n marketingtruc van Porsche AG of modeverschijnsel. :roll: :wink:


en nogmaals ... jajahhhhh ... helemaal JUIST Eric :!:

Dat teuteke staat er idd nie voor nix op :!:


Ik heb persoonlijk de ingangstemperaturen gemeten ...
met een digi thermo ... bij een 964, in de originele configuratie ... en met voor de zogenaamde "gaten" die de supersound creeëren ... scheelt behoorlijk :!:

Ik heb ook de les gekregen "hoe smijt ik geld weg aan luchtfilters" ...
Zelf ook zo'n open ding gekocht ... ligt nu onder t stof in mn werkplaats.

Nogmaals ... origineel filterhuis BEHOUDEN ... en eventueel sportluchtfiltertje inpleuren als de "sound" je aanspreekt.

Dirk
:wink:

Auteur:  dirkie [ 08 apr 2005 18:45 ]
Berichttitel: 

Trouwens ... nog effe verder ...

Ik heb sites gezien ... waar men de zogenaamde "gemodificieerde luchtfilterhuizen" aanbied voor 150 - 200 € ...

www.fabspeed.com bv ...

Bekijk dat "huis" nou es goed ... en bekijk dan je origineel eens ... :roll: :roll: :roll:

Auteur:  martino [ 08 apr 2005 19:06 ]
Berichttitel: 

Een sportluchtfilter van K&N is prima als vervangingsfilter. Je moet niet denken dat het je heel veel vermogen extra oplevert, wel een betere koeling. Een papieren filter kan nu eenmaal niet beter zijn. De olie op zo'n K&N luchtfilter zorgt ervoor dat extra fijne deeltjes blijven plakken en daardoor krijg je versere lucht. Het geluid wat het oplevert valt mij tegen. Je hoort duidelijk het aanzuigen en soms werkt dat zelfs irritant. Voor echt mooi geluid kun je beter aan een RVS sportuitlaat (van EPS in Hoogezand) of iets dergelijks denken.

Groet Martino

Auteur:  Olaf [ 08 apr 2005 19:08 ]
Berichttitel: 

dirkie schreef:
Bekijk dat "huis" nou es goed ... en bekijk dan je origineel eens ... :roll: :roll: :roll:


Ja, datverkoopt wel :wink:

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/