Auteur |
Bericht |
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Testen bobine 993
Mijn 993 "bokt" een beetje rond de 2000 tot 3000 toeren, ik heb de verdeel kappen en de rotors vervangen (doe ik bij elke 20 DKM beurt), dit scheelde wel iets maar het "bokken" is nog niet helemaal weg. Vandaag maar eens de kabels van de bobines naar de verdeel kappen los gehaald en één voor één terug gezet. De motor start prima op de onderste verdeler, het riempje is dus nog intact. Ik kom dan ook tot de conclusie dat één van de bobines (de rechter) niet goed werkt. Is er een manier om de bobines te testen? Het zou nl jammer zijn als het bijv. aan de aansturing zou liggen ipv de bobine zelf...
_________________________________________ 993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II
|
05 jul 2013 0:59 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: Testen bobine 993
Heb je de weerstand van de kabels zelf al gemeten? Ik geloof eerder in kapotte kabels dan in een defecte bobine, niet uit te sluiten natuurlijk, maar het komt weinig voor.
Bokken bij een 993 rond dat toerental ligt vaak aan een kapotte lambda sonde, misschien even het signaal laten meten.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
05 jul 2013 6:28 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Re: Testen bobine 993
De kabels heb ik vorig jaar vervangen, dus dat zou in orde moeten zijn. De Porsche heb ik laten uitlezen en de lambda sonde gaf toen de juiste waarde aan, ook als ik de sonde los koppel is het bokken niet verdwenen.
Wanneer ik de auto start op alleen de onderste verdeler+bobine start deze wel. Start ik de auto op de bovenste verdeler+bobine gebeurt er niks. Om een slechte kabel tussen verdeler en bobine uit te sluiten heb ik deze gewisseld, helaas geen verbetering.
Mijn voorlopige conclusie is dus de rechter bobine, of de aansturing er van. Maar voor ik €170 uitgeef aan een nieuw setje bobines wil ik zeker weten dat het de bobine is en niet de aansturing van de bobine.
_________________________________________ 993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II
|
05 jul 2013 10:12 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Testen bobine 993
Dan zou je de aansturing van de bobines met alkaar kunnen ruilen Als de linker bobine niet meer werkt is het je aansturing, als hij wel werkt is het de bobine.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
05 jul 2013 11:47 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Re: Testen bobine 993
Dat ik daar gisteren niet aan heb gedacht!
_________________________________________ 993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II
|
05 jul 2013 11:56 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Re: Testen bobine 993
Nou de draadjes welke aan de "lage spannig zijde" zitten gewisseld en nu start de auto wel op de bovenste verdeler en bobine, de bobine is dus goed.
Waar kan ik nog meer gaan zoeken? Of kan ik maar beter meteen onder de linkerstoel gaan kijken? (DME en start module)
_________________________________________ 993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II
|
05 jul 2013 15:28 |
|
|
flendering
|
Re: Testen bobine 993
Kijk eens naar de cdi unit ook onder linker stoel. Als je in het schema kijkt stuurt deze module beide bobines aan. Zie foto Het komt vakervoor dat hij voor de helft stuks is.... En als je dus 2 en 7 verwisseld weet je of je module defect is. Suc6 ermee
_________________________________________ Als het maar benzine verbruikt (maar dat wel een Porsche)
|
11 jul 2013 22:35 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Re: Testen bobine 993
Bedankt voor het schema, ik had al zo`n vermoeden dat het aan deze module zou liggen. Nu nog bedenken hoe ik die draadjes gewisseld krijg...of zou ik ook iets aan de pennen kunnen meten?
Ik heb vandaag de motor laten lopen , zonder de linker bobine. Het vreemde is dat het "bokken" dannog steeds gebeurd, of loopt de motor gewoon niet lekker op de helft van de bougies? (anders zou de ontstekingsmodule wel heel erg gaar zijn, een bobine niet aansturen en de andere ook niet helemaal lekker)
Ik zal ook meteen de draden die vanuit de DME kast naar de ontstekings module lopen nakijken.
_________________________________________ 993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II
|
12 jul 2013 0:13 |
|
|
flendering
|
Re: Testen bobine 993
Ha die RGJC4, Ik heb zelf even kabel gemaakt om het te kunnen testen. en heb pin 2 en 7 verwisseld. Ook toen bleef de zelfde bobine dood en de motor lip gewoon. ik weet niet waar woont maar anders mag je het lenen.......
_________________________________________ Als het maar benzine verbruikt (maar dat wel een Porsche)
|
12 jul 2013 12:22 |
|
|
flendering
|
Re: Testen bobine 993
Beste...., Wat je zeker niet vergeten mag is dat er geleidings pasta onder de cdi module moet. Bij mij was de module vervangen en waren ze het vergeten vandaar dat hij weer stuk was. Was het nog gelukt bij van kessel??
_________________________________________ Als het maar benzine verbruikt (maar dat wel een Porsche)
|
17 jul 2013 21:39 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Re: Testen bobine 993
Beste Flendering, De 993 rijdt weer als vanouds Zoals je al aan de telefoon aangaf was het inderdaad de CDI unit. Via mijn "lokale" onderdelen leverancier toch maar een nieuwe besteld (Beru ZM 026), gezien de geringe prijs van €79. Vanavond de nieuwe unit ingebouwd, met de bijgeleverde silicone pasta van Beru. Onder mijn oude unit zat overigens ook geen pasta...vreemd. Nogmaals bedankt voor je input!
_________________________________________ 993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II
|
17 jul 2013 23:43 |
|
|