Om te zien/weten bij welke 'bedrijfswaardes' cq temperaturen de 964/993 blokken in standardvorm werken. Ook ben ik erg benieuwd hoe goed porsche de verschillen per kop heeft weten te minimaliseren op de laatste serie luchtgekoelde blokken.
Luchtgekoelde motoren zijn volgens mij vrij kritisch op dat gebied. Ik ben bang dat te hoge koptemperaturen snel tot echte problemen kunnen lijden, vooral op kleppengebied.
Modificaties (andere uitlaat, luchtfilter, compressie, chips) zullen toch vrij snel invloed op de koptemperatuur hebben, ondanks de lambdaregeling, dus wilde ik graag vooraf weten wat de 'normale' waardes zijn.
Ouch! Ik hoop dat dus te voorkomen
(meten is weten
)
Verder zal de eigen sensor van het blok niet bedoeld zijn om een absolute temperatuur te meten, maar om de motronic te laten weten of de motor al warm genoeg is of niet.
De enig goede methode om de koptemp te meten is onder de bougie met een thermokoppel. Dat geeft normaal heel snel verschillen door aan de meter. Helaas heb ik zelf momenteel geen mogelijkheid om zelf de meting te doen op een 964/993 blok; vandaar dat ik benieuwd was of iemand van het forum ervaring met de waardes had...
Toch bedankt voor je reactie!,
Walter