Weer even geleden... idd de link van Wolf geeft heel veel informatie, maar nu toch nog even mijn verhaal.
even wat info over katalysators en wat ze doen:
De katalysator bevindt zich voor in het uitlaatsysteem, vlak na de motor, onder de auto. De Cat verwijderd de schadelijke en giftige gassen uit de uitlaatgassen.
De uitlaatgassen van de motor bestaan vooral uit:
1) Stikstof (N 2)
2) Koolstofdioxide (CO 2)
3) Waterdamp (H 2O)
Maar soms gaat de ontbranding mis, en dan ontstaan er schadelijke en giftige gassen. Dit zijn de gassen die de katalysator verwijderd.
De meest voorkomende schadelijke/giftige gassen zijn
1) Koolstofmonooxide (CO)
2) Koolwaterstoffen
3) Stikstofoxiden (NO of NO 2)
Er zijn verschillende soorten katalysatoren. Bij deze versie van Porsche is het er één met platen met honingraat-patroon.
De katalysator bestaat eigenlijk uit twee soorten katalysatoren; de reductie-katalysator en de oxidatie-katalysator. Voor we beginnen met uitleggen hoe ze werken moet je weten dat in de scheikunde een katalysator een stof is die een reactie veroorzaakt of versneld tussen twee andere stoffen.
Deze verminderd de hoeveelheid van schadelijke en giftige gassen. Het is een plaat met een honingraat-patroon erin. Deze vormen kanaaltjes die van binnen bedekt zijn met edelmetalen, zoals platina of palladium. (Dit zijn de eigenlijke stoffen die een reactie veroorzaken; de katalysatoren)
De reductie-katalysator werkt als volgt: Er vind een ontbranding plaats die niet helemaal goed gaat. Hierbij ontstaan giftige en schadelijke gassen. Voordat deze de uitlaat echt verlaten komen deze gassen langs de katalysator. Bijvoorbeeld stikstofoxide.
Het edelmetaal in de kanaaltjes van de katalysator grijpt twee moleculen stikstofoxide (dus 2 keer een molecuul NO) vast en haalt ze uit elkaar. Je krijgt hierdoor dus 2 keer de ‘N’ en 2 keer de ‘O’. Het edelmetaal zorgt er dan voor dat de ‘O’-tjes en de ‘N’-etjes paren vormen (‘O 2’ en ‘N 2’)
Hierboven heb je kunnen lezen dat stikstof een onschadelijk gas is en oxide, oftewel zuurstof, ook. Stikstof is ‘N 2’ (2 keer de ‘N’) en zuurstof is ‘O 2’ (2 keer de ‘O’). De katalysator heeft er dus voor gezorgd dat twee moleculen van een schadelijk gas, twee moleculen van een onschadelijk gas worden.
De oxidatie-katalysatorDeze vermindert de uitstoot van koolstofmonooxide en koolwaterstoffen.
Dit onderdeel is hetzelfde opgebouwd als de reductie-katalysator en heeft ook platina of palladium als katalysator.
De reactie die deze katalysator veroorzaakt, werkt hetzelfde als de reductie-katalysator, alleen hier pakt hij steeds twee keer CO (koolstofmonooxide)en één keer O 2 (zuurstof).
Deze zuurstof komt als volgt in de katalysator:
Voordat zuurstof in de motor komt, vertelt een zuurstofsensor dat een deel daarvan naar de katalysator moet, en die zuurstof wordt bij de oxidatie-katalysator toegevoegd.
Nu we dit een beetje weten, weten we dat de Lambdasondes eigenlijk enkel een meteing doen betrekkende op de reductie-catalysator. De gegevens die we uit kunnen lezen via OBD gaan dus enkel over de reductiecatalysator!
OBDII biedt heel veel betaalbare toepassingen om via een Smartphone met Bluetooth toch enige informatie uit te lezen.
Graphisch kan je dan de Zuurstofsensors (Lambda-sondes) uitlezen. Het interessante gedeelte is dat je in en uitgaande sensor per bank (cilinderrij) naast elkaar kan zetten.
Zo kon ik heel duidelijk zien dat op:
- bank 1 De ingaande sensor een Zuurstofgehalte aan gaf dat hoger lag dan de uitgaande. Het was bijna een flat-line.
- bank 2 De ingaande sensor en de uitgaande sensor bijna hetzelfde profiel gaven maar dat de uitgaande sonde de meting iets lager was en een beetje achterbleef.
Dat de Catalysator verstopt zou zitten, zou immers betekenen dat er een hogere druk in het uitlaatsysteem zou zjn voor de de verstopping... wat dus zou leiden naar een motor die zijn uitlaatgassen niet vlug genoeg weg krijgt. Op bepaalde toerentallen misschien een betere clindervulling maar op hogere toerentallen toch of te wel niet geraakt of plots serieus gaat inhouden. Wegens te hoge druk van uitlaatgassen tussen de cilinders en de catalysators zal de verhouding lucht-brandstof en terugkerende uitlaatlucht bijna onmogelijk tot een goede verbranding zouden komen. (No power or less power)
Aangezien dit niet het geval was. Kon ik er enkel uit afleiden dat er een mogelijkheid was dat de reductiekatalysator een soort kanaal had gevormd waardoor de uitlaatgassen vrij konden stromen. Raar want na het resetten van de code duurde het soms 30 tot 150 km tot zelfs 400km voordat de foutcode terug kwam.
Op de links van Wolf had ik verder gelezen dat er bij bepaalde toerentallen de fout sneller optrad. Ook hierin had ik geen oplossing... Het was raar. De Lamdasondes geven voldoende door, het profiel van de O2 gaf teken dat de Ca niet goed werkte en toch bleef ik soms mooi onder de toegelaten grens.
Tijd voor een inspectie... jawel
Op bank 2 was de reductie-cat losgekomen en had een speling van zo'n 1 cm. Dat wil zeggen dat hij zich kon verschuiven tot tegen oxidatykatalysator. Mijn gedachtengang begon een beetje vorm te krijgen. De tussenruimte tussen de reductie- en oxydatie Cat, waar zich de uitgaande-Lambdasonde bevind, werd soms afgesloten. De gaten van de honingraad structuur langs de buitenkant gaven dan de een gedeelte van de uitlaatgassen rechtstreeks naar de Lambdasonde. De druk werd een beetje opgehoogt vanwege het vernauwen van de tussenruimte. De oxydatie cat zorgde dan niet tenvolle voor een goede doorstroming!
Bij Carnewal bieden ze een mooie oplossing ze verwijderen de reductie- en oxydatie Cats en vervangen hem door een highflow 200 graads Cat die een veel betere doorstroming biedt. Bijkomstig een sportievere sound, meer vermogen en koppel.
Dit zijn ze nu aan het uitvoeren... kleine opmerking de Cat van bank 2 is nog niet onder de auto geweest. Kon je zien aan de bouten van de bevestiging. Waarom die eerste garagehouder me 2 uur heeft aangerekend weet ik niet. Op 45min hadden ze bij Carnewal door één persoon beide Cats op de tafel liggen???
Straks post ik enkele foto's