| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

APK te hoge CO waarde 996 uit 2000
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=39639
Pagina 1 van 2

Auteur:  mgm [ 07 okt 2013 18:36 ]
Berichttitel:  APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

Vandaag even bezig geweest voor de APK, alles is goed, alle rubbers vervangen door powerflex etc, vlekkeloos door de APK, echter op 1 punt. De CO waarde. Op 3000 toeren meten ze die zo rond de 5.7%, die moet dus naar beneden, auto is van 2000 , dus max waarde is 3.9% voorzover ik de regeltjes kan zien, en ze me bij de APK jongens konden vertellen.

Lambda waardes uitgelezen met OBD, en die waardes zien er (volgens die jongens) goed uit. En de 2e lambda sensors per bank, hoeven eigenlijks niet echt bij te regelen. Dus dat lijkt mij ook goed.

Nu heb ik een bypass in de demper gelast, kan dat een oorzaak zijn? Ik heb ook al even de search hier op het forum gebruikt om wat meer van dit soort problemen op te zoeken, maar de antwoorden lopen nogal uiteen, van compleet vervangen van alle ontstekings onderdelen etc, waarbij ik zoiets heb van, ja, dat kan ik wel doen, maar ik heb 0 redenen om aan te nemen dat die echt fout zijn. Ik zoek een makkelijk aanwijsbare oorzaak :) De auto loopt namelijk verder fantastisch, heeft goed vermogen, loopt prachtig door z'n toeren heen, en ook een stabiele stationair.

De gegevens:
- getest bij (uiteraard) warme motor (eerste test was 7,0% CO, maar na een rondje enthousiast rijden istie naar 5,7% gegaan_
- 2000 996 Carrera 4
- bypass pipes in de uitlaat (die stiekem eigenlijks wat te groot zijn uitgevallen, het maakt wel wat herrie)

Als iemand tijdelijk 2 originele dempers voor me te leen heeft, zou dat ook fijn zijn, dan kan ik dat op een heeeeel eenvoudige manier even uitsluiten...

Auteur:  de Fiscalist [ 07 okt 2013 19:46 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

injector reiniger erbij kiepen helpt ook schijnbaar....

t is een lapmiddeltje, ik weet het

Auteur:  -bassie- [ 07 okt 2013 19:56 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

Inderdaad flink in toeren en verstuivers reinigen.
Is natuurlijk ook mogelijk dat je verstuivers lekken.
Om dat de auto te hoge Co heeft.
Auto mag op toeren 0,3% Co. Hebben.

Auteur:  Erwin [ 07 okt 2013 20:02 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

Héél weinig kans (lees onmogelijk) dat de veranderde uitlaatdempers de veroorzaker zijn van een te hoog CO.
Te hoog CO wordt veroorzaakt door te veel brandstof ten opzichte van de aangezogen lucht. In principe meten de lambda nu de te rijk draaiende motor maar wordt het niet (genoeg) bijgeregeld. De motor loopt lekker, maar dat wil niet zeggen dat dat echt zo is, misschien loopt jouw motor inderdaad constant te rijk.
Zeker met de bekende en te makkelijk te krijgen vreters in de cilinder zou ik een 996 niet te rijk willen laten rijden.

Onderzoek dus waarom de motor te rijk draait. Temperatuurvoeler van koelvloeistof? Luchtmassameter?

Auteur:  molen934 [ 07 okt 2013 20:35 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

Mijn vorige 911 had hier ook last van, bij APK werd dit wat teruggedraaid en daarna weer teruggezet :scratch:

Auteur:  dpRide [ 07 okt 2013 20:38 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

hoe hoog ligt het gemiddeld verbruik bij zo'n hoge CO?

Auteur:  Franz [ 07 okt 2013 21:07 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

Ik dacht dat alleen een te hoog H2O schadelijk was voor een 996? :res:

Auteur:  mgm [ 08 okt 2013 4:22 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

deepee schreef:
hoe hoog ligt het gemiddeld verbruik bij zo'n hoge CO?


Ik gebruik hem vaak dagelijks voor naar het werk op en neer, en dan haal ik volgens de boordcomputer zo'n 1:12.4-13

In de praktijk komt dat neer op zo'n 1:11/12

Dat is als ik me een volledige tank netjes gedraag, een paar keer flink optrekken, of rotondes geinspireerd nemen zorgen ervoor dat het gemiddelde weer DRASTISCH omlaag gaat.

Een mix van rijstijlen resulteert meestal in 1:9.

Volgens mij zijn dat best goede nummers, dus vandaar dat ik me er ook een beetje over verbaas dattie dus schijnbaar zo rijk staat.

Auteur:  Franz [ 08 okt 2013 8:22 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

Was de motor eigenlijk wel goed warm tijdens de meting? Dat scheelt namelijk ook.

Auteur:  Cloaca [ 08 okt 2013 9:44 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

molen934 schreef:
Mijn vorige 911 had hier ook last van, bij APK werd dit wat teruggedraaid en daarna weer teruggezet :scratch:


Dat was vroegah.... :wink:

Auteur:  964HP [ 08 okt 2013 17:53 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

Ben je er zeker van dat het om 5.9% CO gaat en niet 0.59%??

5.9% is een waarde die je verwacht bij een shelby cobra waar de benzine bij stationair in straaltjes uit de sidepipes loopt ;-)

Voor een auto met brandstofinjectie en katalysatoren echt ongehoord! Anyway als ik voor het moment maar even van 0.59% uitga dan zijn er verschillende mogelijkheden:

Defecte lambdasensor, defect katalysator, defect ontsteking (onvolledige verbranding), compressieverlies (onvolledige verbranding) defect koelwater sensor (continue koude start verrijking), lekkende injector(en). Geven beide cilinderbanken dezelfde waarden? (is jouw uitlaat systeem gescheiden of wordt alles 'door elkaar gehusseld'.?)

Zaak om gestructureerd mogelijke oorzaken te controleren/ uit te sluiten totdat je het probleem te pakken hebt.

Auteur:  resto [ 08 okt 2013 22:11 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

ik zou eens een andere luchtmassa meter lenen bij een specialist of even met lopende motor aan de juiste diagnose apparatuur kijken wat er mis is. ik zet n kratje bier in op de luchtmassa meter.
cheers

Auteur:  mgm [ 08 okt 2013 22:33 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

@franz, zie mijn initiele post

@964hp zal idd 0.59 zijn, er stonden wat getalletjes, en de komma stond niet op het scherm :) Internet wijsheden zeggen bij de ene posting in de 0.x procent, en de andere in de x procent, gaat erom dat het niet goed was :)

De lambda sondes lijken mij geen initiele verdachte, zou vreemd zijn als ze spontaan aan beide kanten kapot zijn. Bij uitlezen doen ze ongeveer precies hetzelfde regelen, heb geen reden om dat aan te nemen.

@resto: Mijn eerste verdachte op dit moment is zelf na alle conclusies en hulp van hierboven ook de LMM. Ik zal eens kijken of ik ergens langs kan, en anders, een nieuwe is voor ronde 130 euro nieuw op ebay te scoren zo te zien.

Auteur:  JeroenSC [ 08 okt 2013 22:57 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

Basischeck bij LMM problemen is het lostrekken van de stekker en kijken of er wat verandert. Als er niets verandert, is ie stuk ;-)

Auteur:  resto [ 08 okt 2013 23:47 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

op ebay moet je hem zeker niet aanschaffen....koop een originele
bij een automaterialenzaak die bosch verkoopt .
op de oude staat een nummer, geef dat op en je krijgt de juiste.

Auteur:  911Ed [ 09 okt 2013 6:23 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

Ik pretendeer zeker geen techneut te zijn (2 linkerhanden en 10 duimen...). Maar ik heb exact hetzelfde probleem gehad met mijn 996. Na het vervangen van de luchtmassameter was het probleem verholpen. Auto liep daarna ook veel beter, hoewel ik daarvoor altijd al dacht dat ie perfect reed :-).

Ik hoop dat dit helpt.

Auteur:  mgm [ 10 okt 2013 4:08 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

Ik heb een nieuwe maf sensor besteld vandaag (wel via ebay, maar een originele bosch).

Bosch nummer 0280218009
Porsche nummer: 996 606 124 00

Dus voor een auto met e-gas (996 C4)

Zou zaterdag binnen moeten komen. Ik laat de resultaten weten.

Sensor is 170 euro. Bij Alpo was hij 370 euro ex BTW, en bij de porsche dealer een whopping 600-nogwat. De 130 euro prijzen die in andere threads genoemd worden ben ik niet tegengekomen. En die ik zag voor die bedragen waren gebruikte exemplaren.

Auteur:  mgm [ 16 okt 2013 10:55 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

Nou, dat was dus 170 euro weg-geflikkerd, nieuwe LMM, en CO uitstoot is nog exact hetzelfde.

Iemand belang bij een half uur gebruikte LMM?

Ow, en iemand andere adviezen?

Auteur:  Renntech [ 16 okt 2013 14:56 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

Mijn ene advies ken je.
Ik heb wel eens gehad dat er een injector bleef lekken, gevolg hoog CO...

Auteur:  mgm [ 16 okt 2013 23:26 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

De uitlaat ga ik van het weekend naar kijken om die te fixen/ de modificatie terug te draaien.

Injector blijven hangen zou een optie zijn, maar waarom heb ik dan op beide uitlaten (ik meet iedere keer de CO op beide uitlaten) dezelfde waardes?

Auteur:  Franz [ 17 okt 2013 0:23 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

Had je nou de temperatuursensor van de koelvloeistof ook al nagekeken?

Auteur:  mgm [ 17 okt 2013 7:15 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

Nee, heb ik nog niet gedaan, weet je zo waar die zit? En is dat een andere sensor dan degene die in m'n klokkenwinkel de koelwater temperatuur aangeeft?

Auteur:  Franz [ 17 okt 2013 9:52 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

Ja, dat is een andere sensor. Weet niet precies waar die zit bij een 993.

Auteur:  sunnyfunny [ 17 okt 2013 10:05 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:goed zoeken!

Auteur:  Franz [ 17 okt 2013 12:38 ]
Berichttitel:  Re: APK te hoge CO waarde 996 uit 2000

:mrgreen:
Autocorrectie op de iPhone zorgt toch wel voor hilarische zinnen.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/