| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

997 Turbo druk
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=39649
Pagina 1 van 1

Auteur:  964hans [ 08 okt 2013 17:34 ]
Berichttitel:  997 Turbo druk

Bezit sinds 1,5 week een 997 Turbo bj 2008.
http://www.porscheforum.nl/album/album_page.php?pic_id=59346

Nu valt me op dat de turbo druk zowel op het boardcomputer staafdiagram alswel de numerieke weergave 0,8 bar maximaal is. Zou 1,0 bar moeten zijn.

Ook valt me op dat in de Sport mode de turbo druk niet gedurende 10 seconden met 0,2 bar verhoogt wordt, blijft dus 0,8 bar.

In mijn optiek, is uiteraard niet erg objectief als je een 993 atmosferische motor gewent bent, trekt de auto geweldig.

Mijn vragen:
- moet ik me zorgen maken of is er mss alleen iets mis met de weergave op het boardcomputer display
- kan een externe drukmeter geplaatst worden en zo ja waar (vlak voor de gasklep??)
- kan met de OBD de turbo druk worden uitgezen?

Veel vragen, bij voorbaat dank voor jullie antwoorden

Gr Hans

Auteur:  RichardP [ 08 okt 2013 18:09 ]
Berichttitel:  Re: 997 Turbo druk

Allereerst, gefeliciteerd met de aankoop! Super wagen die 997 turbo.

Alhoewel ikzelf je zeker niet direct een antwoord kan geven op alle vragen, maar hoop dat ik wat kan bijdragen aan wat aanknopingspunten.

Allereerst, is de wagen nog volledig 'stock'? Heb vernomen dat een andere (sport)uitlaat, katalysators e.d. kunnen bewerkstelligen dat er minder tegendruk is in het uitlaatsysteem, waardoor de maximaal te bereiken turbodruk niet meer wordt gehaald.

Verder zijn de omstandigheden (luchttemperatuur, luchtdichtheid e.d.) die volgens discussies bijdragen aan de maximale turbodruk. Het zijn gelukkig voor ons warme, maar benauwde dagen, maar aangezien je de 997 turbo pas 1 1/2 week hebt, kan de boost mogelijk nog oplopen de komende maanden.

Zie ook: Link

De overboost functie werkt tussen de 2000 en 4000 tpm (in ieder versnelling) bij het volledig vloeren van het gaspedaal. Als het goed is, zou een indicator moeten aangeven dat de overboost in volle gang is. Zie je dit verschijnen?

De weergegeven turbodruk wordt doorgegeven door het OBD systeem, dus een externe reader (via smartphone e.d.) zou dezelfde informatie weergeven.

Veel succes!

Auteur:  MarkS [ 08 okt 2013 18:17 ]
Berichttitel:  Re: 997 Turbo druk

Ongeacht het weer (buitentemperatuur) moet hij z'n maximale turbo druk gewoon behalen. Is inderdaad ook uit te lezen via OBD. Zou hem even laten uitlezen om te achterhalen of er iets aan de hand is.

Auteur:  Dial_888 [ 08 okt 2013 18:57 ]
Berichttitel:  Re: 997 Turbo druk

Is turbo drukmeter gekalibreerd.... :?:


Maar gefeliciteerd en zie hem wel in het echt..... :mrgreen:

Auteur:  964hans [ 09 okt 2013 19:11 ]
Berichttitel:  Re: 997 Turbo druk

Citaat:
De overboost functie werkt tussen de 2000 en 4000 tpm (in ieder versnelling) bij het volledig vloeren van het gaspedaal. Als het goed is, zou een indicator moeten aangeven dat de overboost in volle gang is. Zie je dit verschijnen?


Ja het pijltje verschijnt, echter de druk blijft 0,8 bar

Heb vanmiddag op de Autobahn wat acceleratie testen gedaan (volle tank, 1persoon, vlakke weg, geen/nauwelijks wind).
Gemeten tijden zijn sneller dan in handboek staat aangegeven.
Neem dan ook maar aan dat er iets mis is met de druk aanwijzing en niet met de werkelijke druk.

Auteur:  Devils son [ 10 okt 2013 14:53 ]
Berichttitel:  Re: 997 Turbo druk

Tenzij je een performancebox oid gebruikt is zelf meten vrij onbetrouwbaar.

Natuurlijk kan de druksensor stuk zijn, maar de motronic gebruikt volgens mij die gegevens, dus dan zou die onlogische waarden moeten meten. Ik weet dat niet zeker, maar toch... ik zou er niet snel vanuit gaan.

Er is maar één manier om zeker te weten en dat is uit laten lezen.

Auteur:  964hans [ 10 okt 2013 15:46 ]
Berichttitel:  Re: 997 Turbo druk

Citaat:
Tenzij je een performancebox oid gebruikt is zelf meten vrij onbetrouwbaar.

Ik heb op de Autobahn A30 in beide richtingen als volgt gemeten met de Chrononeter:

In 5e versnelling, van 200 naar 250, 2 maal oost/west en 2x west/oost.

Alle vier gemeten tijden liggen tussen de 7,5 en 7,9 seconden.
Lijkt mij een acceptabele waarde en een redelijk betrouwbare meting gezien de spreiding.

Vrijdag de 18e wordt eea uitgelezen.

Auteur:  Nat [ 10 okt 2013 20:31 ]
Berichttitel:  Re: 997 Turbo druk

toch opvallend dat ik dit probleem in meerdere fora tegenkom. Wat je zou kunnen doen is in de 5e resp. 6e (tip of man) versnelling met lage toeren volgas te geven, dit zou maximum druk moeten genereren.

Zoals eerder vermeld zou je ook een 100-200 test kunnen doen met een preformancebox, als je auto niet getuned is zou het ongeveer 8 sek moeten duren.

Een andere aanleding zouden de verstelstangen van de VTG kunnen zijn, controller of ze goed gesmeerd zijn.

Auteur:  964hans [ 10 okt 2013 22:15 ]
Berichttitel:  Re: 997 Turbo druk

Op http://www.youtube.com/watch?v=dnqAdCPkeUQ zie je ook dat het pijltje verschijnt en de turbo druk meestal 0,8 bar is net zoals bij mij het geval is.

Ik beschik niet over een performance box helaas

Zal de 100-200 test proberen uit te voeren

Auteur:  993 C2 [ 11 okt 2013 8:21 ]
Berichttitel:  Re: 997 Turbo druk

Kan ook een (kleine) boost leak zijn, is niet ongebruikelijk op een turbo systeem. Gewoon het turbo systeem laten afdrukken naast het uitlezen omdat enig drukverlies geen storingsmelding geeft tenzij een groot lek maar dat heb je niet.
Nu niet gelijk ongerust worden maar er kan vanalles lekken zoals intercoolers, slangen, aansluitingen, check valves, n75, actuators, pakkingen noem maar op.

Auteur:  Nat [ 11 okt 2013 9:10 ]
Berichttitel:  Re: 997 Turbo druk

Hoi Hans, niet echt leuk als je net een auto hebt gekocht en dan nu al een issue. Heb je van een partikulier of een garage gekocht ?

Auteur:  964hans [ 11 okt 2013 11:11 ]
Berichttitel:  Re: 997 Turbo druk

Weet niet zeker of het een issue is.
Volgende vrijdag uitlezen.
Gekocht bij handelaar en elders AKK laten uitvoeren. Tijdens uitlezen geen fouten/storingen gevonden.

Auteur:  Devils son [ 11 okt 2013 12:48 ]
Berichttitel:  Re: 997 Turbo druk

964hans schreef:
Citaat:
Tenzij je een performancebox oid gebruikt is zelf meten vrij onbetrouwbaar.

Ik heb op de Autobahn A30 in beide richtingen als volgt gemeten met de Chrononeter:

In 5e versnelling, van 200 naar 250, 2 maal oost/west en 2x west/oost.

Alle vier gemeten tijden liggen tussen de 7,5 en 7,9 seconden.
Lijkt mij een acceptabele waarde en een redelijk betrouwbare meting gezien de spreiding.

Vrijdag de 18e wordt eea uitgelezen.


Het blijft een onbetrouwbare meting.

Ik heb een performancebox, je mag hem best even lenen, maar ik heb geen idee of ik in jouw omgeving verblijf... (Eindhoven)

Auteur:  964hans [ 11 okt 2013 14:21 ]
Berichttitel:  Re: 997 Turbo druk

Citaat:
Ik heb een performancebox, je mag hem best even lenen, maar ik heb geen idee of ik in jouw omgeving verblijf... (Eindhoven)


Bijzonder aardig van je echter wonen we nogal redelijk ver uit elkaar; ik woon in omgeving Enschede.

Auteur:  MarkS [ 11 okt 2013 16:29 ]
Berichttitel:  Re: 997 Turbo druk

Dat is bijna net zo ver als naar de dichtstbijzijnde Porsche dealer.

:mrgreen:

Auteur:  Dial_888 [ 11 okt 2013 17:33 ]
Berichttitel:  Re: 997 Turbo druk

964hans schreef:
Citaat:
Ik heb een performancebox, je mag hem best even lenen, maar ik heb geen idee of ik in jouw omgeving verblijf... (Eindhoven)


Bijzonder aardig van je echter wonen we nogal redelijk ver uit elkaar; ik woon in omgeving Enschede.

Geef dat ding aan mij, krijg ik hem zo op de 1.2 bar........ik woon iig in de buurt..... :mrgreen:

Auteur:  Noel [ 23 okt 2013 18:22 ]
Berichttitel:  Re: 997 Turbo druk

Hallo, was ook even nieuwsgierig naar mijn maximale turbo druk , deze was 1 bar in Sport stand, dat zou dus max 1,2 bar moeten zijn.
ca 12,3 sec naar 200 dus het zit wel goed neem ik aan.

Auteur:  964hans [ 24 okt 2013 21:47 ]
Berichttitel:  Re: 997 Turbo druk

Kan de turbodruk nu nog niet uitlezen ivm een "klein" probleempje dat trouwens al bij de AKK geconstateerd was nl een foutmelding mbt de zgn Zusatzwasser Pumpe.
Deze verzorgt additionele vloeistof koeling voor de turbo,s, ook als naloop koeling.

Dit pompje blijkt uiterst lastig te bereiken, linker inlaatspruitstuk verwijderen (wat een Kl.. klus) en dan kun je erbij
Vastgesteld dat pompje defect is!
Over een week nieuw pompje monteren en alles weer terugbouwen.

Auteur:  Dial_888 [ 24 okt 2013 22:05 ]
Berichttitel:  Re: 997 Turbo druk

Succes met sleutelen.....

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/