| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
slecht starten als hij warm is http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=4087 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Jacky [ 26 apr 2005 12:26 ] |
Berichttitel: | slecht starten als hij warm is |
Hoi, ik zal wel weer de zoveelste zijn met dezelfde vraag, maar heb alles nagelezen en kan niks overtuigend vinden. Heb een 928 van '79. Als ik hem koud start, moet ik eerst de motor een keertje rond laten gaan (dus contactsleutel aan/uit), je hoort de brandstof pomp dan nog even lopen, dan meteen nog een keer starten, en dan start hij altijd! Dus als ik in 1 keer wil starten doet hij het never-nooit niet. Dan als hij warm is en ik wil hem starten, dan krijg ik hem met veel pijn en moeite gestart. Mocht hij aanslaan dan loopt hij eerst op een paar cilinders te weinig. Na een 10 seconden en wat gesputter loopt hij weer goed en stinkt nog wat na benzine (verzopen). Heb al wat reinigingsspul in benzine gegooid, maar helpt niet. Als er een koudstartsensor opzit, lijkt mij dat het probleem. Weet er iemand waar ik die sensor PRECIES kan vinden, en kan ik daar de stekker van los halen als ik warm wil starten? Zodat hij niet teveel benzine of te weinig lucht geeft, of is dit een stomme gedachte. Kan het ook nog aan bepaalde vacuumslangen liggen, dus misschien poreus op een plek waar je het zo niet zogauw kunt zien als je de motorkap open doet. Het probleem bij koudstarten, (dat ik ALTIJD 2 keer moet starten) hebben de geleerde porsche-monteurs nog nooit kunnen verhelpen. |
Auteur: | Nine-eleven [ 26 apr 2005 20:25 ] |
Berichttitel: | |
Jacky, Allereerst, meten is weten. Een 928 heeft een k-jetronic brandstof injectiesysteem en hier is een uitgebreid storingzoek programma voor. Ik heb hier vanuit mijn verleden redelijk wat ervaring mee, echter niet op Porsches, maar het principe is hetzelfde. Bij een koude motor moet zodra de contactsleutel op contact gezet wordt een seconde of 6 - 7 de brandstofpomp gaan lopen om het brandstof systeem "op druk" te zetten. Dit wordt via een relais aangestuurd. Om een koude motor fatsoenlijk draaiend op bedrijfstemperatuur te laten komen wordt tevens tijdens het starten extra brandstof geinjecteerd (de koudestart sproeier) en voor die extra brandstof wordt tevens extra lucht (extra lucht shuif of in een modernere versie stappenmotor) toegevoerd. Deze 2 componenten worden via allerlei temperatuurvoelers en relais etc. aangestuurd. Tevens bevind er zich een warmdraairegelaar die de tegendruk boven de plunjer regelt, door een ietwat geringere tegendruk (regeldruk koud) kan de plunjer die de hoeveelheid brandstof via de injectoren afgeeft makkelijker wat meer brandstof geven, waardoor een koude motor wat prettiger loopt (iets meer benzine). Deze warmdraairegelaar moet bij bedrijfswarme motor een hogere tegendruk genereren (regeldruk warm). In principe kan 1 onderdeel van het gehele brandstofsysteem al voor vervelende gevolgen zorgen en ik kan dan ook ieder onderdeel wel aanwijzen als een mogelijke schuldige aangezien jij meerdere klachten hebt. Een simpele temperatuurvoeler kan voor veel problemen zorgen, maar ook de koudestartsproeier, extra luchtschuif, warmdraairegelaar en zelfs uiteindelijk de brandstofdoseur "himselve" (zeeer kostbaar). Mijn advies, laat het systeem grondig meten door iemand die ervaring heeft met Bosch injectiesystemen. Suc6 Marcel |
Auteur: | Anonymous [ 26 apr 2005 22:47 ] |
Berichttitel: | |
Laat je injectoren checken op verstuiverbeeld en openingsdruk en laat je drukaccumulator checken. Er dient restdruk op het systeem te blijven om percolatie in je injectoren te voorkomen. Vaak een oorzaak van een slechte warme start. Greetz. |
Auteur: | Nine-eleven [ 27 apr 2005 0:19 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Een slechte warme start wordt veelal veroozaakt door een te snel aflopende restdruk van het systeem, meestal veroorzaakt door een ventiel bij het brandstoffilter. Dit probleem is eveneens eenvoudig meetbaar. De drukaccumulator heeft als belangrijkste functie de pulserende werking van de brandstofpomp te niveleren en deels de restdruk te behouden. Imho zijn de verstuivers de laatse onderdelen die als veroorzaker van de eerder genoemde problemen als veroorzaker aangemeld kunnen worden. Uiteraard wel mee te nemen in een complete "check-up" |
Auteur: | Anonymous [ 30 apr 2005 20:42 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Je schrijft ervaring....?, toch vreemd te moeten lezen dat een roterende schottenpomp een pulserende opbrengst heeft, ik dacht dat een pulserende opbrengst alleen aan de membraan-pomp toegeschreven kon worden. Ik verwacht dan ook enige toelichting om de discussie te verhelderen. |
Auteur: | Jacky [ 09 mei 2005 17:13 ] |
Berichttitel: | nog steeds slecht starten als hij warm is |
Bedankt voor de tips, maar het is allemaal slechter geworden. Heb inmiddels de warmdraairegelaar vervangen, bobine, koudstartsproeier, benzinedruk gemeten en compressie (dit was allemaal goed). Echter nu start hij koud ook slecht. Na 2 keer starten doet hij het, maar maakt 1500 toeren, na een tijdje loopt het toerental terug naar zo'n 600 toeren, en dan kan ik sputterend en stotterend wegrijden. Nu hoor ik mensen zeggen dat er ergens bij de brandstofpomp een keerklep moet zitten. Waar zit die ergens en wat is precies de functie van die klep? Alvast bedankt |
Auteur: | Jacky [ 09 mei 2005 17:16 ] |
Berichttitel: | ps |
Trouwens, als ik mijn luchtfilterbak eraf haal, dan zit er zo'n klein rond "knopje" naast de gasschuif. Als die moter dus zo ligt te stotteren en ik druk op dit knopje, dan loop hij een stuk beter. Misschien kunnen jullie iets meer zeggen. Jacky |
Auteur: | Nine-eleven [ 09 mei 2005 19:40 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Ik heb maar even mijn leerboeken van destijds (1978) er op nageslagen en moet toegeven dat de functies van de drukaccumulator zijn: 1) behouden van de restdruk 2) dempen van het GELUID van de brandstofpomp Verbazingwekkend dat je na 25 jaar toch nog wat kan vergeten. |
Auteur: | Jacky [ 10 mei 2005 15:56 ] |
Berichttitel: | keerklep |
Even wachten. de "keerklep" is toch niet hetzelfde als drukaccumulator ? |
Auteur: | Jacky [ 10 mei 2005 19:22 ] |
Berichttitel: | stand van zaken |
Op dit moment speelt er het volgende. Als ik hem start loopt hij eerst te hard stationair, na een paar minuten valt hij terug en blijft dan sputterend rond de 600 toeren hangen. Als ik ga rijden, en ik hem mijn gaspendaal in een bepaalde stand, dan stotterd hij een beetje (echt geen pretje om zo door de stad te rijden). Verder is het probleem er nog als hij warm is dat ik hem dan slecht aan de praat krijg. Als hij het eindelijk doet, stinkt hij naar benzine. Vannales op dit forum gezocht, en kom het woord luchtmassameter tegen. Kan het zijn dat dat ding versleten/kapot is? Ook als hij stotterend stationair draait, dan staat de ronde inlaatklep onder de filterbak een stukje open en je hoort een zuigend geluid. Hoort deze ronde klep bij stationair draaien niet dicht te staan? Help aub want ik wil aanstaande zondag naar de 928 meeting in Raamsdonkveer. |
Auteur: | Nine-eleven [ 10 mei 2005 20:13 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: stand van zaken | |||||||||
De ronde klep die je bedoeld zou wel eens de luchtweger kunnen zijn en deze behoord bij stationair lopen marginaal dicht te staan, lucht wordt via een andere weg aangevoerd. Dat deze zichtbaar open staat duidt mijns inziens op een foutieve afstelling. Jacky, ik lees tussen de regels door zoveel verschiilende klachten dat je in mijn beleving de auto beter naar een specialist kan brengen en hem van a tot z alles door laat meten c.q. af laat stellen. Door al het goedbedoelde "geknutsel" zullen de problemen zich alleen maar verergeren. |
Auteur: | Erwin [ 10 mei 2005 23:11 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: stand van zaken | ||||||||||||||||||
Deze klep ( stuwschijf ) MOET openstaan tijdens het stationair draaien. Ongeveer een paar milimeter. Alle aangezogen lucht gaat door de luchthoeveelheidsmeter, dus als de klep dicht zou staan geeft de stuwschijfarm geen info door aan de hoofddoseur. |
Auteur: | Jacky [ 31 mei 2005 19:09 ] |
Berichttitel: | iets nieuws |
Kreeg vandeweek van iemand de tip om aan een schroefje te draaien. De stelschroef die net voor de "brandstofdoseerregelaar" zit. Dit is een stelschroef die je in moet drukken met inbus 3 en dan verdraaien (zit een veer onder). En ja hoor, hij liep al een stuk beter (wereld van verschil)!! Nu ben ik een week verder, en nu heb ik ineens weer iets anders: Als ik hem nu start gaat hij zichzelf constant regelen, dwz hij valt terug naar 200 toeren, en loopt meteen naar 1000 toeren, en dan weer terug naar 200, en zo op en neer. Pfffffff |
Auteur: | Olaf [ 01 jun 2005 8:35 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: iets nieuws | |||||||||
Zagen ..... doen ze wel vaker |
Auteur: | don_carrera [ 01 jun 2005 9:02 ] |
Berichttitel: | Re: slecht starten als hij warm is |
ik heb precies het zelfde met mijn 928s de eerste keer starte als ik hem voor de 2de start loopt die altijd en idd benzine stinken maar wat ook een beetje mijn probleem is hij verbruikt redelijk veel althans 1 op 2 en dat vind ik best veel ik ga hem eens laten afstellen of aan de comp hangen... greetz ps zie je zonder hoofdletters |
Auteur: | molen934 [ 01 jun 2005 10:55 ] |
Berichttitel: | |
1 op 2 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Klopt dit wel? Onze trucks lopen nog zuiniger!!! |
Auteur: | Jacky [ 01 jun 2005 21:16 ] |
Berichttitel: | zagen |
Ik lees overal dat ze dat "zagen" alleen bij een koude motor hebben. Ik heb dat koud en warm. Het is volgens mij maar een kleinigheidje of iets simpels, maar ik zie het niet. |
Auteur: | don_carrera [ 02 jun 2005 11:54 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: zagen | |||||||||
heb ik ook koud en warm als ik de autobaan opga en geef dan full trottle en rij dan binnen door rijdt ie als een zonnetje.. en ja 1 op 2 is niet te doen althans laat ik het dan anders zeggen 50 euro 85 km rijden |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |