| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=40974
Pagina 1 van 2

Auteur:  911fanaat [ 01 maart 2014 20:25 ]
Berichttitel:  motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Hallo,
Ben nieuw op dit forum, kan iemand mij helpen met het volgende probleem.
Ik ben al 10 jaar trotse bezitter van een 911sc van 1981.
Tijdens de winter staat deze stil in de garage en start ik deze wekelijks zoals andere jaren.
Nu als ik dit doe gebeurt het volgende sinds vandaag, de motor start moeizaam en onmiddellijk vliegt het toerental tot tegen het rood! zonder dat ik gas geef!
Ik weet niet wat hier de oorzaak van kan zijn? de gaskabel lijkt me vrij te zitten.
Tot 7 maal toe heb ik een poging gedaan met steeds hetzelfde resultaat, onmiddellijk zet ik de motor af als hij koud tegen het rood knalt, ( hopelijk heb ik hierdoor geen motorschade opgelopen? )
In welke richting moet ik zoeken?
Ik heb dit dit jaar ook elke week gedaan zonder problemen en sinds vandaag lukt dit niet meer.

Auteur:  Elferhenkie2 [ 01 maart 2014 20:42 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Onder de auto aan de linkerzijde van de versnellingsbak, zit een buisje welke scharniert om een pen. Daar zit je gaskabel aan gemonteerd. Bijna zeker dat er roest tussen buis en pen zit.

Even moertje aan het einde van de pen losdraaien, buisje er vanaf schuiven (zal zwaar gaan nu hij vast zit) even ontroesten en smeren en het is weer klaar. :salut:

Als je nu gas geeft lijkt het net of er niks vastzit, maar dat komt omdat er veren aan je pedaal zitten.
Je hebt waarschijnlijk bij of voor het starten toch gasgegeven waardoor hij nu blijft hangen. Hij hoeft niet muurvast te zitten, normaal gesproken wordt hij teruggetrokken door een veer.

Auteur:  Neppert [ 01 maart 2014 20:46 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Zou het aan de WUR kunnen liggen???
Een forumgenoot heeft mij eens het één en ander hierover uitgelegd.
Dus mijn eerste gedachte gaat hier naar uit. Maar hopelijk kunnen de echt technische jongens je hier verder helpen...(kan ik voor mezelf zien of ik het in de juiste hoek zoek :wink: )

Auteur:  911fanaat [ 01 maart 2014 20:50 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Beste,
Als ik de gasklep rechtstreeks aan de motor in ontspannen toestand zet, en ik start terug de wagen zonder het gaspedaal in te duwen heeft hij het ook.
Dus volgens mij heeft de gaskabel er niks mee te maken

Auteur:  911fanaat [ 01 maart 2014 20:52 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Hallo,
Wat is een WUR?
sorry, nog nooit van gehoord.

Auteur:  Elferhenkie2 [ 01 maart 2014 20:55 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Hoe zet je die gasklep in ontspannen toestand dan? Want die gaat door de veerspanning automatisch op nulstand....

Auteur:  911fanaat [ 01 maart 2014 21:11 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Ik bedoel de gasklep in 0 stand zetten.
Heb ondertussen gevonden dat WUR de warmteregelaar wil zeggen.
Hoe groot is de kans dat deze stuk is voor mijn probleem? hoe test je dit?
Indien deze stuk is, kan je deze herstellen?
Of is het een nieuw onderdeel? bestaan hier revisies voor?
Wat is dan de prijs hiervan?

Auteur:  Elferhenkie2 [ 01 maart 2014 21:21 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

911fanaat schreef:
Ik bedoel de gasklep in 0 stand zetten.


Ik ook, maar kan niet iemand anders even in de auto gasgeven terwijl jij dan bij de motor kijkt of het daar meebeweegt?

Want het hele spul gaat normaal gesproken uit zichzelf door de veerkracht op 0 stand, dus ik begrijp niet wat jij bedoeld met: Als ik de gasklep rechtstreeks aan de motor in ontspannen toestand zet.

Auteur:  lagunamak [ 01 maart 2014 23:03 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Ik zou het ook eerder in iets mechanisch zoeken dan in de warmloopregeling. Als laatstgenoemde kaduuk is, resulteert dat met name in een een slecht lopende of onregelmatig lopende motor in koude toestand. Heb nog nooit vernomen dat de warmloopregeling het toerental in rood laat lopen. Maar je weet maar nooit.

De hele mechanische bediening van de gasklep is een lange weg met diverse veren en scharnierpunten. Aangezien deze het simpelst te controleren is, zou ik daar dan ook beginnen. Een helper(tje) is daarbij zeer handig.

Succes!

Auteur:  André [ 01 maart 2014 23:26 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Gashendel vastgeklemd tegen ventilatorhuis? ............... :?

Auteur:  frankv [ 01 maart 2014 23:39 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Dat wekelijkste starten is echt alleen maar slecht voor je motor. Je kunt hem beter gewoon warm wegzetten, en dan voordat je hem start even de cilinders wat bewegen door hem in zijn 5 een paar meter te duwen, en dan te starten.

Auteur:  IPF [ 02 maart 2014 0:20 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

lagunamak schreef:
Ik zou het ook eerder in iets mechanisch zoeken dan in de warmloopregeling. ... De hele mechanische bediening van de gasklep is een lange weg met diverse veren en scharnierpunten. Aangezien deze het simpelst te controleren is, zou ik daar dan ook beginnen.


Zou mijn gok ook zijn, mogelijk komt die klep niet helemaal netjes terug door 'n mechanische obstructie, bijv door slijtage en/ of door corrosie. Wat doet 'ie als je 'm belast laat draaien, dwz rijdt, giert 'ie dan ook op? En bij een paar keer kort achtereen een beetje gas, blijft 'ie dan hoog? Misschien eenvoudig te verhelpen, misschien gaskleprevisie nodig.

Ook eens met comment hierboven trouwens dat frequent koud starten en alleen wat stationair draaien zinloos is, wellicht meer schade doet dan goed.

Auteur:  Neppert [ 02 maart 2014 9:31 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Wur dus niet als ik sommige commentaren lees.
Ik denk ook een keer technisch mee te L#ll#n...... :lol:
Ach....in ieder geval weer iets geleerd :thumleft:

@TS: graag wel even het probleem / de oplossing posten alstublieft, ik ben wel een beetje benieuwd :thumleft:

Auteur:  Cloaca [ 02 maart 2014 13:41 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

lagunamak schreef:
Ik zou het ook eerder in iets mechanisch zoeken dan in de warmloopregeling. Als laatstgenoemde kaduuk is, resulteert dat met name in een een slecht lopende of onregelmatig lopende motor in koude toestand.


Als het klopt dat de gasklep in het gasklephuis inderdaad dicht staat kun je gelijk al het mechanische ervoor uitsluiten..... ik verdenk je koude start injector... wellicht blijft deze open staan.... deze injector spuit brandstof in al je spruitstukken tijdens het starten.....

Auteur:  Elferhenkie2 [ 02 maart 2014 14:04 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Dan zou hij verzuipen en niet volgas lopen....

Der mot wel een beettie lucht bij :wink:

Auteur:  911fanaat [ 02 maart 2014 14:06 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Even wat demontage werk gedaan, de gasklep werkt en gaat open en dicht, ( niet helemaal dicht uiteraard ).
Dus al het mechanisch gedeelte tot aan de gasklep werkt perfect.
Ik denk dan persoonlijk toch aan de warmteregelaar?
Waar kan ik de koude start injector vinden en hoe dit te testen?

Auteur:  Elferhenkie2 [ 02 maart 2014 14:18 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Als de gasklep dichtstaat kan hij niet vol in toeren lopen, waar haalt hij dan zoveel lucht vandaan?

Auteur:  Cloaca [ 02 maart 2014 14:22 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

De WUR is verdachte 2 op mijn lijstje....
Als deze te weinig, of geen druk op de luchtweger zet (tegendruk) dan kan deze makkelijk te veel brandstof afregelen....

Auteur:  Cloaca [ 02 maart 2014 14:23 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Elferhenkie2 schreef:
Als de gasklep dichtstaat kan hij niet vol in toeren lopen, waar haalt hij dan zoveel lucht vandaan?


Vol op toeren lopen is nog geen daadwerkelijk vermogen leveren....

Auteur:  Elferhenkie2 [ 02 maart 2014 14:26 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Vol op toeren is wel heel veel lucht voor nodig :wink:


Hoe meer toeren hoe meer luchtverplaatsing.....

Auteur:  Cloaca [ 02 maart 2014 14:29 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Gooi dat bovenste rubber er eens af....
Kun je in je gasklephuis kijken....
Dan weet je meteen of jouw 0 stand ook echt dicht betekent...

Auteur:  Kappi2907 [ 02 maart 2014 14:47 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

....laat ff iemand meekijken of gashuisklep reageert op gaspedaal.
Kan ook een hoop troep inzitten.

Auteur:  911fanaat [ 02 maart 2014 20:11 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Hoe dicht moet de gasklep eigenlijk komen? volledig dicht? of een beetje blijven open staan om lucht te nemen voor stationair toerental?
Of haalt deze zijn lucht voor stationair toerental via een bypass en blijft de klep volledig dicht in stationair toerental?
de gasklep komt niet helemaal dicht, blijft een beetje open staan...aangezien ik denk dat dit "normaal " is voor stationair toerental noem ik dat de 0 stand, maar als deze natuurlijk helemaal moet dicht komen ( volledig afsluiten ) dan is deze niet ok, ik weet niet hoe dicht deze moet komen, vandaar zeg ik 0 stand en ok.
En als ik dit lees, is die kleine opening misschien toch voldoende lucht om hem onbelast tot tegen het rood te laten gaan?

Wat regelt de warmteregelaar eigenlijk allemaal? enkel en alleen de koude start injector?want in dat geval :
Dus ik als ik de koude start injector eruit schroef en ik dicht deze af, en het probleem is weg dan kan ik uitsluiten of daadwerkelijk de warmteregelaar en of de koude injector sproeier ( blijven hangen ) de oorzaak is?

Auteur:  Cloaca [ 02 maart 2014 20:16 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Inderdaad, je kan op die wijze trouble shooten....
Wat houdt je gasklep in de bijna dicht positie?
Is dat je linkage van je gaspedaal of een vaste aanslag die zo is afgesteld?

Auteur:  911fanaat [ 02 maart 2014 20:48 ]
Berichttitel:  Re: motortoerental 3.0sc vliegt tegen het rood op stationair

Heb net gekeken, volgens mij houdt het "systeem gaskabel aan pedaal " de gasklep op zijn bijna dicht positie en geen eindpuntblokkering zoals je hebt bij het volledig openen van de klep. ( arret )
Dus van hieruit vertrekkende zou ik dan weeral denken dat het toch de gaskabel is die mechanisch dan misschien toch ergens blijft hangen waardoor deze niet volledig terugkomt.

Probleem is dat ik geen referentiepunt heb, ik weet niet hoeveel de gasklep mag blijven open staan in 0 stand?1mm, 2mm tot 0,5cm?
En of dit beetje opening voldoende kan zijn om heel de wagen tegen het rood aan te laten lopen waar hier verschillende meningen over zijn...want er is toch veel lucht nodig om wagen tegen het rood te laten lopen??
Als ik 100% zeker weet hoever de gasklep moet gesloten zijn, dan weet ik of ik toch weer richting gaskabel moet zoeken ook al zit hij volgens mij vast

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/