Auteur |
Bericht |
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Steve Wong - Praktijk
OK. Dus we hebben eerst de DME computer gemodificeerd. Er zat tot mn verbazing een 24 pins geheugen chip in, terwijl ik een 28 pins had verwacht (en besteld bij Wongemans). Op bijgaande foto is hij rechts te zien met de witte sticker; als je goed kijkt zie je onder de 2 rijen van 12 pinnetjes ook nog 2x2 gaatjes in de printplaat zitten. Het voetje voor de chip heb ik met 2x2 posities uitgebreid door er delen van een nieuw IC voetje in te solderen. Vervolgens nog elders op de printplaat (op foto rechtsboven) een draadbruggetje toegevoegd. De foto is van voor de modificatie trouwens. Vervolgens chip er in, DME in de auto en starten die hap ! Het valt me op dat de auto meteen stabieler stationair draait; vervolgens rustig warm gereden. Zonder enige twijfel zit er meer trekkracht tussen de 2.000 en de 4.000 rpm; dat loopt echt soepeler. Ik mis vervolgens wel de extra duw die je normaal voelt inzetten rond 4.000 rpm maar ik denk dat dat komt omdat hij daaronder al beter trekt. Ik ga hier even aan wennen en dan nog eens met de originele chip rijden; dat zou dan echt merkbaar moeten zijn de andere kant op; zo niet dan meld ik dat ook wel hier De timing van de ontsteking zou nu ingeregeld moeten zijn op Euro 95 en dat vind ik ook wel lekker.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
Laatst bijgewerkt door lindemans op 09 jul 2011 15:18, in totaal 2 keer bewerkt.
|
06 jul 2011 23:53 |
|
|
BOXTUR
ex Boxster 2.5 ('98)
ex Boxster 3.2 S TT ('01)
ex 964C4 ('90)Papendrecht
|
Re: Steve Wong - 2
Mooi verhaal met goed plaatje! Foto is altijd goed Begrijp er niks van, maar ben blij dat het gelukt lijkt te zijn Als ik een schroefje moet losdraaien, pak ik soms de baco ... Maar ik zie dat de foto goed scherp is
_________________________________________ Een echte marine-blauwe 964 C4, jetzt kaputt!!!
|
07 jul 2011 0:00 |
|
|
lindemans
|
Yes, foto net ook nog even voorzien van wat tekst.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
07 jul 2011 0:03 |
|
|
cabrio wim
|
Dus wat ik eerder schreef. Als je het later terug plaats zul je merken dat hij dan onderin echt trager is, dus nu is optrekken constanter en zelfs iets sneller omdat hij onderin vlugger oppakt. Mooi werk Dick. En na een paar tankjes naft heb je de chip terug verdiend.
|
07 jul 2011 7:53 |
|
|
Porsche gek!
3.0 SC Jubileum '81 & een
3.2 G50 Cabrio '87
|
| | | | lindemans schreef: OK. Dus we hebben eerst de DME computer gemodificeerd. Er zat tot mn verbazing een 24 pins geheugen chip in, terwijl ik een 28 pins had verwacht (en besteld bij Wongemans). Op bijgaande foto is hij rechts te zien met de witte sticker; als je goed kijkt zie je onder de 2 rijen van 12 pinnetjes ook nog 2x2 gaatjes in de printplaat zitten. Het voetje voor de chip heb ik met 2x2 posities uitgebreid door er delen van een nieuw IC voetje in te solderen. Vervolgens nog elders op de printplaat (op foto rechtsboven) een draadbruggetje toegevoegd. De foto is van voor de modificatie trouwens. Vervolgens chip er in, DME in de auto en starten die hap ! Het valt me op dat de auto meteen stabieler stationair draait; vervolgens rustig warm gereden. Zonder enige twijfel zit er meer trekkracht tussen de 2.000 en de 4.000 rpm; dat loopt echt soepeler. Ik mis vervolgens wel de extra duw die je normaal voelt inzetten rond 4.000 rpm maar ik denk dat dat komt omdat hij daaronder al beter trekt. Ik ga hier even aan wennen en dan nog eens met de originele chip rijden; dat zou dan echt merkbaar moeten zijn de andere kant op; zo niet dan meld ik dat ook wel hier De timing van de ontsteking zou nu ingeregeld moeten zijn op Euro 95 en dat vind ik ook wel lekker. | | | | |
Mooi verhaal! Veel
_________________________________________ "Little Bastard"
|
07 jul 2011 11:34 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Mooi verhaal maar ik vraag mij af hoe het zit als je als klant nu niet handig bent met de soldeerbout. Als je mij zo'n chip opstuurt en mij met de soldeerbout laat spelen krijg je een onbruikbare chip met een groot nog nasmeulend brandgat erin. Of betaal je een hoger bedrag als je een direct bruikbare wilt hebben?
|
07 jul 2011 13:21 |
|
|
lindemans
|
@Ewout: Ik ging er van uit de soldeerbout niet nodig te hebben. In mijn 1989-er hoort een DME unit te zitten met een 28 pins chip; die versie is eind 1987 geintroduceerd. Dus ook zo een besteld zonder eerst te kijken. Tot mn verbazing had ik kennelijk een ouder type DME in de auto; of af fabriek of hij is een keer gewisseld door een vorige eigenaar. Toen dus maar Wongemans gemaild voor advies. Ik had de chip kunnen terugsturen naar CA USA in ruil voor eentje die plug en play in mijn DME past. Het alternatief om de mijne om te bouwen was voor mij eenvoudiger en sneller
|
07 jul 2011 14:24 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
|
07 jul 2011 15:33 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Ik had gewoon 2 pootjes van d(i)e chip afgeknipt
|
07 jul 2011 15:40 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
ik ook en vervolgens weer een klap geld moeten betalen aan iemand die mijn gepruts kan oplossen niks voor mij die enge technische dingen
_________________________________________ Got coffee?
|
07 jul 2011 15:52 |
|
|
lindemans
|
Ik vind t heerlijk om wat technisch te klooien na een dag bellen, zitten, praten en emailen...
|
07 jul 2011 16:50 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
kan ik jou dan zien als het wong inbouwcenter. eu? dan durf ik het ook wel aan
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
07 jul 2011 17:45 |
|
|
Intersound
911 carrera coupe 1989 3.2 (G50)Vlaardingen
|
Ik lees in het andere onderwerp:
"Porsche had ook niet voor niets optie M240: uitvoering voor landen met slechte kwaliteit brandstof. M240 houdt niets anders in dan een 2.8 graden latere ontsteking, die je zelf ook kunt instellen met een schakelaartje in de DME unit onder de stoel."
Heb je deze schakelaar nu ook echt op de print kunnen vinden? En zo ja, waar zit ie dan?
|
07 jul 2011 18:37 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Googelen geeft deze link!
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
07 jul 2011 18:40 |
|
|
lindemans
|
Klopt dat ism. Geheel tegen de klok in is normale instelling.
|
07 jul 2011 20:25 |
|
|
lindemans
|
Re: Steve Wong - Praktijk
Vanochtend oude chip nog eens teruggezet en daarna de nieuwe weer:
Auto trekt substantieel beter vanaf 2.000 - 2.500 rpm. Ik was gewend bij 4.000 pas een extra duwtje te krijgen, hij pakt nu al veer eerder aanzienlijk beter op; trekt daardoor gelijkmatiger en steviger vanaf 2.500.
Verder meteen strak stationair (hehe eindelijik) en (daar ga ik maar van uit) safe op RON 95. Verbruik heb ik nog niet gemeten.
Rollenbank vind ik nutteloos; als ik het goed merkbaar vind, vind ik t prima. Wat die meter dan aangeeft: so what. Dat heeft pas zin als je het al metende beter kan finetunen.
Ben alleen nu wel nieuwsgierig hoe de 98 chip zou lopen op 98 .....
|
09 jul 2011 15:26 |
|
|
JorisLoet
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986Zürich
|
Ik speel ook met die gedachte Op zich helemaal niet ontevreden met de prestaties van mijn elfje. Heb de AKK ook de compressie laten meten en die was beduidend boven de 90% in alle cylinders, wat zeer uitzonderlijk is. Heb ook vrijwel geen olieverbruik wat ik ook opvallend vind aangezien mijn vorige toch wel een half/ driekwart liter lustte per 1000 km. Motortje is dus kerngezond en ben een beetje huiverig er niet originele dingen mee te doen. Toch - erg nieuwsgierig naar de Steve Wong 98 chip op 98 Op zich ook nog wel gecharmeerd van de custom optie. Dan maken ze een tailor made chip voor je motor op basis van een dyno uitdraai. Er is ook een bedrijf in Engeland dat zoiets doet en heb gehoord dat Albert Motorsport in Duitsland ook een dergelijk product heeft. In elk geval erg mooi dat Lindemans hier gepionierd heeft Kan ons allen nog wendbaarder in het verkeer maken en dat komt de verkeersveiligheid ten goede
_________________________________________ There is no try - just do or do not!
|
09 jul 2011 16:14 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
En dat is uiteindelijk het allerbelangrijkste.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
10 jul 2011 10:21 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
ben ik niet mee eens.... Rollenbank geeft gewoon keiharde cijfers/feiten en niet jouw persoonlijke "gevoel" want dat zegt eerlijk gezegd niks omdat jij iets wilt voelen en ook weet dat de chip gewisseld is. Laat eens iemand anders de chip wisselen en dat jij dan gaat rijden zonder dat je weet welke erin zit.....
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
10 jul 2011 23:40 |
|
|
cabrio wim
|
Heb ik gedaan voor ik het laten toepast heb. Dit verschil onderin (beter oppakken) is zo goed merkbaar, en begint anders maar rond 4000 tr/m. Is dan jammer voor je.
|
11 jul 2011 8:50 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Ja... Jammer voor iedereen die feiten wil in plaats van het "gevoel".....
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
11 jul 2011 13:57 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Volledig met je eens Marc. Ik vind het ook leuk om te lezen hoe iemand een chippie erin soldeert en hoe de auto dan sneller "voelt" maar ben zelf ook meer van "meten is weten".
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
11 jul 2011 14:12 |
|
|
cabrio wim
|
Denk dat er 2 zaken door elkaar gehaald worden. Heb nooit geschreven dat hij sneller voelt of is en meer PK's heeft, enkel dat hij beter oppakt op lager gebied, wat dan tot gevolg heeft dat hij in een keer door trekt vanaf 2500 toeren tot max, en je niet hoeft te wachten tot bij de 4000 tr/m om dan die zo geweldige acceleratie te voelen die dan vrij komt. Thats all folks.
|
11 jul 2011 14:37 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Dan moet je mij even uitleggen wat het verschil is tussen (onderin) beter oppakken/acceleren vs dat de auto (onderin) sneller zou zijn/is. Denk dat we niks door elkaar halen maar waar we van mening over verschillen is de toegevoegde waarde van aanvullende data voor de onderbouwing van dit phenomeen.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
11 jul 2011 14:57 |
|
|
lindemans
|
De 3.2 levert standaard volgens fabrieksgegevens max 231 pk bij 5.900 rpm / 284 Nm bij 4.800 rpm. Bij lagere toerentallen levert hij dus minder koppel en vermogen: biij 2.500 rpm standaard ca 60 pk / bij 3.000 rpm 75 pk (!!). Als je dat opkrikt dan merk je dat zeker !!
Het max. vermogen (die 231 pk dus) wordt mn beperkt door de luchthuishouding; om het max vermogen van 231 pk op te krikken moet je vooral verbeteren aan de inlaat- / uitlaatzijde.
Iedereen vind het logisch dat het performance kost als je ontsteking of brandstofinspuiting verkeerd staat. Omgekeerd: als je het beter inregelt dan Porsche dat standaard deed af fabriek, om welke reden dan ook, dan is er kennelijk nog iets te winnen.
Meer trekkracht bij lagere toerentallen betekent niet dat het max vermogen / koppel van de motor toeneemt; maar dat hij bij lagere toerentallen meer vermogen en koppel heeft dan standaard.
Ik zal binnenkort eens kijken of ik het verschil kan klokken met de stopwatch; bijvoorbeeld bij acceleren van 2.000 naar 4.000 rpm in z'n 3.
|
11 jul 2011 15:52 |
|
|