| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

onderhoud 911 sc bouwjaar 1983
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=41711
Pagina 1 van 1

Auteur:  pino2 [ 21 mei 2014 23:37 ]
Berichttitel:  onderhoud 911 sc bouwjaar 1983

Hallo
Graag zou ik meer info hebben ik ben nieuw op het forum daar ik een porsche gekocht heb .
ik zou de motor een onderhoud willen geven sc 1983 , welke olie moet er op de motor? Specificatie's
mineraal olie of half synthetische olie?
Hoeveel liter is dit met wissel oliefilter?
Controle olie peil is dit op rolenti warm te controleren?
Op het daschboard heb je een meter oliepeil moet dit tussen de 2 staan al draaiende motor?

Mocht er iemand meer gegevens in het ned betreft onderhoud afstelling enz mag je deze altijd mailen
wat een porsche motor betreft moet ik nog wat ervaring opdoen
technische gevevens zoals afstelling motor is ook altijd meegenomen mocht iemand deze hebben

Mvg

Auteur:  Bertroex [ 22 mei 2014 1:20 ]
Berichttitel:  Re: onderhoud 911 sc bouwjaar 1983

Jezus. Waar te beginnen. Met elke 911, of die nu 10 jaar stilstond of 10 000 km per jaar reed: (de lijst is natuurlijk niet compleet :mrgreen: )

Oliedruk meter: 1 bar per 1000 rpm (dus 4000 toeren per minuut= 4 bar). Bestel even een replacement handbook via de Porsche dealer (30 euro of zoiets) en je hebt meteen alle vragen voor jezelf beantwoord.

Olie: Mineraal of half synthetisch maakt niet zo veel uit, maar juiste viscositeit wel. Dus, 15W50 of 20W50. 13 liters met de thermostaat open (motor op temperatuur brengen, eventueel deken over de achter rooster leggen, en voelen of de olielijdingen en oliekoeler voor rechts in de wielkast warm zijn)
Juiste ontstekingskaarsen, bougiekabels, oliefilter (Knecht, de framm en andere merken hebben vaak meer "gorgelend geluid") airfilter, benzine filter, kleppen stellen, CO juist zetten, even kijken of alle cylinderbouten ok zijn en niet gebroken zijn, cam timing controleren en zetten met Porsche TOOL of via aircooled Porsche specialist, starter motor connecties controleren/reinigen, alternator riem vervangen en kijken of de juiste hoeveelheid "rondelletjes" aanwezig zijn zodat de riem er niet afvliegt (tussen 3 en 5), verse Swepco 201 olie in de versnellingsbak, kijken of de connectors en bushes van de versnellingspook en het mechanisme aan de versnellingsbak niet zijn uitgeleurd, kijken of versnellingspook centraal staat (anders 2de en 3de versnellings kraken, of sneller beschadigd) koppelingskabel en omegaspring reinigen/smeren/op spanning zetten, accelerator mechanisme (pedaal zelf, kabel onderaan de bodem, dingetje aan de motor vaak uitgeleurd) nakijken/reinigen/op spanning zetten/rubber connectors vervangen, alle electrische connectors even nakijken (spiegels/ramen/verwarmings blazer in voetruimte en motorruimte), kleppen van verwarming aan de heatexhangers vrijmaken, insmeren, afstellen, of vervangen, heat exchangers en uitlaat controleren op lekken, negative earth (3x) reinigen/ ontroesten/ invetten, stuurhuis op spelling controleren, speling op wielen nakijken en indien nodig, vervangen van kogelllagers, tracking voor/achter doen en stuur recht zetten, controle schokdempers op lekkage/versleet en vervangen indien nodig, alle bushes van de ophanging controleren op splits/droogte/ en vervangen indien nodig, banden nakijken op matching merken per as, ideaal zelfde merk & type voor/achter en in de juiste maten (SC op 16 fuchs is 205/50/16, 225/50/16 IIRC met W snelheidskenmerk, zoniet MOGELIJK problemen indien ongeval in Germany), liefst niet ouder dan 5 jaar (controleer DOT code week/week/jaar),banden uitbalanceren. Raam mechanisme smeren: motor en gelijders, open dak mechanismes en kabels smeren, rubbers met vaseline invetten, zekeringen/relais vervangen of met contact spray reinigen, sucro kit/relay kit zetten achter de koplampswitch in het dashboard, remolie vervangen door super blue dot 5, en remmen zelf controleren/reinigen/vervangen, nakijken remleidingen en invetten met transparant vet, master cylinder van rem en koppeling controleren op lekken en vervangen/overhaul indien nodig, parkeer rem mechanisme & kabel nakijken, op spanning zetten en juist afstellen, ruitenwissermechanisme smeren, ruitensproeier mechanisme nakijken en reinigen, (lekken?) en ook de high intensity discharge reiniging voor de koplampen nakijken, reinigen, controleren op lekken, batterykabels nakijken en battery vastzetten, kijken of geen 13 mm sleutel tussen de benzinetank en de battery is gevallen en "wat is toch dat geratel altijd?!", controleren van cigarette aansteker voor de satnav of het reserveband lucht blazer motortje (en functie controleren van motortje), alle externe en interne lichten controleren, smeren van deursloten, koffer en motorkap mechanisme en scharnieren, spindle mechanisme van achterruit wisser even invetten en centrale bout ervan vastzetten, vervangen alle ruitenwissers en voorruit met RAIN x insmeren, BENZINE LEIDINGEN controleren op lekken, vlotter in benzinetank uithalen en reinigen, vlotter in olietank uithalen en reingen, alle dashboard klokjes en knopjes controleren of lichtjes werken, pedaal rubbers van koppelingspedaal en rempedaal vervangen indien nodig....

Rijen dat kreng, en na 2000 km alles opnieuw controleren op lekken, op de juiste torque spanning brengen, enz enz en dan .... wel, begint de restauratie.

Koop deze boeken en handen uit de mouwen...

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Doe de obvious zaken zelf, laat de kleppen en cams timen door een aircooled specialist doen. Denk eraan: Een porsche is een hoog karaat machine die 235 km/h (of meer :mrgreen: ) doet en loop aub geen risico's met je gezondheid, vrouw, kinderen en medeweg gebruikers.

Groetjes,

Bert

Auteur:  Bertroex [ 22 mei 2014 1:27 ]
Berichttitel:  Re: onderhoud 911 sc bouwjaar 1983

Bertroex schreef:
dan begint de restauratie.



Waaaaaaar zit de roest? Altijd een leuk spelletje.

Inspiratie en guidance:
http://www.classiccarreras.com/MinervaTarga.html

http://www.classiccarreras.com/911SC81.html

Groetjes,

Bert

Auteur:  pino2 [ 22 mei 2014 16:35 ]
Berichttitel:  Re: onderhoud 911 sc bouwjaar 1983

Hallo , .moet er in de 911 sc geen 10w40 motorolie op ?

Als ik gegevens doorgeef geven ze deze olie op?

Afstellen kleppen wat is de (ontstekingsvolgorde)






uote="Bertroex"]Jezus. Waar te beginnen. Met elke 911, of die nu 10 jaar stilstond of 10 000 km per jaar reed: (de lijst is natuurlijk niet compleet :mrgreen: )

Oliedruk meter: 1 bar per 1000 rpm (dus 4000 toeren per minuut= 4 bar). Bestel even een replacement handbook via de Porsche dealer (30 euro of zoiets) en je hebt meteen alle vragen voor jezelf beantwoord.

Olie: Mineraal of half synthetisch maakt niet zo veel uit, maar juiste viscositeit wel. Dus, 15W50 of 20W50. 13 liters met de thermostaat open (motor op temperatuur brengen, eventueel deken over de achter rooster leggen, en voelen of de olielijdingen en oliekoeler voor rechts in de wielkast warm zijn)
Juiste ontstekingskaarsen, bougiekabels, oliefilter (Knecht, de framm en andere merken hebben vaak meer "gorgelend geluid") airfilter, benzine filter, kleppen stellen, CO juist zetten, even kijken of alle cylinderbouten ok zijn en niet gebroken zijn, cam timing controleren en zetten met Porsche TOOL of via aircooled Porsche specialist, starter motor connecties controleren/reinigen, alternator riem vervangen en kijken of de juiste hoeveelheid "rondelletjes" aanwezig zijn zodat de riem er niet afvliegt (tussen 3 en 5), verse Swepco 201 olie in de versnellingsbak, kijken of de connectors en bushes van de versnellingspook en het mechanisme aan de versnellingsbak niet zijn uitgeleurd, kijken of versnellingspook centraal staat (anders 2de en 3de versnellings kraken, of sneller beschadigd) koppelingskabel en omegaspring reinigen/smeren/op spanning zetten, accelerator mechanisme (pedaal zelf, kabel onderaan de bodem, dingetje aan de motor vaak uitgeleurd) nakijken/reinigen/op spanning zetten/rubber connectors vervangen, alle electrische connectors even nakijken (spiegels/ramen/verwarmings blazer in voetruimte en motorruimte), kleppen van verwarming aan de heatexhangers vrijmaken, insmeren, afstellen, of vervangen, heat exchangers en uitlaat controleren op lekken, negative earth (3x) reinigen/ ontroesten/ invetten, stuurhuis op spelling controleren, speling op wielen nakijken en indien nodig, vervangen van kogelllagers, tracking voor/achter doen en stuur recht zetten, controle schokdempers op lekkage/versleet en vervangen indien nodig, alle bushes van de ophanging controleren op splits/droogte/ en vervangen indien nodig, banden nakijken op matching merken per as, ideaal zelfde merk & type voor/achter en in de juiste maten (SC op 16 fuchs is 205/50/16, 225/50/16 IIRC met W snelheidskenmerk, zoniet MOGELIJK problemen indien ongeval in Germany), liefst niet ouder dan 5 jaar (controleer DOT code week/week/jaar),banden uitbalanceren. Raam mechanisme smeren: motor en gelijders, open dak mechanismes en kabels smeren, rubbers met vaseline invetten, zekeringen/relais vervangen of met contact spray reinigen, sucro kit/relay kit zetten achter de koplampswitch in het dashboard, remolie vervangen door super blue dot 5, en remmen zelf controleren/reinigen/vervangen, nakijken remleidingen en invetten met transparant vet, master cylinder van rem en koppeling controleren op lekken en vervangen/overhaul indien nodig, parkeer rem mechanisme & kabel nakijken, op spanning zetten en juist afstellen, ruitenwissermechanisme smeren, ruitensproeier mechanisme nakijken en reinigen, (lekken?) en ook de high intensity discharge reiniging voor de koplampen nakijken, reinigen, controleren op lekken, batterykabels nakijken en battery vastzetten, kijken of geen 13 mm sleutel tussen de benzinetank en de battery is gevallen en "wat is toch dat geratel altijd?!", controleren van cigarette aansteker voor de satnav of het reserveband lucht blazer motortje (en functie controleren van motortje), alle externe en interne lichten controleren, smeren van deursloten, koffer en motorkap mechanisme en scharnieren, spindle mechanisme van achterruit wisser even invetten en centrale bout ervan vastzetten, vervangen alle ruitenwissers en voorruit met RAIN x insmeren, BENZINE LEIDINGEN controleren op lekken, vlotter in benzinetank uithalen en reinigen, vlotter in olietank uithalen en reingen, alle dashboard klokjes en knopjes controleren of lichtjes werken, pedaal rubbers van koppelingspedaal en rempedaal vervangen indien nodig....

Rijen dat kreng, en na 2000 km alles opnieuw controleren op lekken, op de juiste torque spanning brengen, enz enz en dan .... wel, begint de restauratie.

Koop deze boeken en handen uit de mouwen...

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Doe de obvious zaken zelf, laat de kleppen en cams timen door een aircooled specialist doen. Denk eraan: Een porsche is een hoog karaat machine die 235 km/h (of meer :mrgreen: ) doet en loop aub geen risico's met je gezondheid, vrouw, kinderen en medeweg gebruikers.

Groetjes,

Bert[/quote]

Auteur:  Erwin [ 22 mei 2014 17:22 ]
Berichttitel:  Re: onderhoud 911 sc bouwjaar 1983

pino2 schreef:
...moet er in de 911 sc geen 10w40 motorolie op ?

Als ik gegevens doorgeef geven ze deze olie op?


Deze gegevens zijn bepaald toen de motor nieuw was en 10W40 de juiste keus voor deze motor.
Nu zijn we 31 jaar verder en weten we dat een wat dikkere olie de betere keus is bij een oude motor die al heel wat kiliometers gedraaid heeft.
Porsche gebruikt zelf tegenwoordig een volsyntetische 10W60 speciaal ontwikkeld voor klassieke motoren.

Auteur:  steef [ 22 mei 2014 17:26 ]
Berichttitel:  Re: onderhoud 911 sc bouwjaar 1983

En ik zou de olie niet op de motor doen, maar IN de motor....dat rookt minder... :mrgreen:

Auteur:  Bertroex [ 22 mei 2014 17:41 ]
Berichttitel:  Re: onderhoud 911 sc bouwjaar 1983

pino2 schreef:
Hallo
Als ik gegevens doorgeef geven ze deze olie op?



Gegevens van wat, aan wie. En kent deze persoon iets van Porsches, en meer specifiek iets van aircooled porsches, en meer specifiek van de 911SC met zijn k-jetronic?

Zoniet-.... waste of time. Een 911SC is een redelijk simpele wagen, maar een 996 specialist die je cam timing verkeert zet, ...

Ik ben nog vergeten dat de K-jetronic "vlotter" vaak niet opkomt omwille van oude, terpentijnachtige benzine als de auto lang stilstond. Ook alle rubbers en slangen van de K-jet controleren. Iemand die aan VW Golf GTI mark 1 en Mark 2 werkt, is een goede gok, aangezien deze auto's ook het K-jetronic injectie systeem hebben.

Laatstens: een goede, niet verlopen, brandblusser in de cabine. Kan je veel leed schelen.

MvG,

Bert

Auteur:  Bertroex [ 22 mei 2014 17:53 ]
Berichttitel:  Re: onderhoud 911 sc bouwjaar 1983

pino2 schreef:
Hallo ,
Afstellen kleppen wat is de (ontstekingsvolgorde)


Hallo!
http://www.pelicanparts.com/techarticles/911_valve_adjust/911_valve_adjust.htm

Niet janken :wink: : gewoon boeken bestellen en inlezen.

MvG,

Bert

Auteur:  bert2 [ 22 mei 2014 19:22 ]
Berichttitel:  Re: onderhoud 911 sc bouwjaar 1983

Pino 2 graag een foto van je SC :drive:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/