| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
930 SC tot leven wekken http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=42322 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Renoir [ 06 aug 2014 17:43 ] |
Berichttitel: | 930 SC tot leven wekken |
Heren/dames, Al even geleden de laatste keer dat ik hier een post heb geplaatst, echter bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik zit met een 930 SC opgescheept die inmiddels al een jaar of 5 stil staat. Ik wil hem graag weer nieuw leven gaan geven, echter zit ik met enkele vraagstukken. De olie is ruim 2000 km vervangen echter vermoed ik dat dit inmiddels ook al 7 jaar geleden is. Ik zou graag de motor eens voorzichtig willen starten om te kijken of er nog leven in de brouwerij zit. Op het moment dat ik de olie probeerde te peilen kwam er weinig naar voren. Kan het zijn dat de olie dusdanig ver naar beneden is gelopen dat het sowieso niet te peilen is? Zou het kwaad kunnen de motor te starten? Geen gas, enkel even laten lopen zodat het op plaatsen kan komen waar het al geruime tijd niet is geweest. Vanzelfsprekend is het de bedoeling de olie te vervangen, echter ik graag weten of de motor sowieso draaiende te krijgen is. Wellicht verstandig om dunne (smeer)olie via de bougie toegang bij te spuiten en de krukas voorzichtig te draaien? Zijn er nog andere tips en tricks waar jullie me mee kunnen helpen? Ik kon zo 123 niets vinden in de zoekbalk maar misschien zijn er toch topics in het verleden geweest waar ik iets mee kan en die in dit topic geplaatst kunnen worden? Ik verneem graag jullie reacties en op voorhand bedankt voor de tijd en energie. Met groeten, René |
Auteur: | horn [ 06 aug 2014 17:45 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
Voordat je hem gestart hebt heeft het geen zin om de olie te peilen. Zit allemaal onderin. Neem eens contact op met Cloaca hier op het forum, volgens mij heeft die recent iets vergelijkbaars aan de hand gehad. Maar starten is volgens mij niet de beste optie op dit moment. |
Auteur: | Renoir [ 06 aug 2014 18:28 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken | |||||||||
Zo'n vermoeden had ik al. Ik heb gebeld met Porsche Gelderland en die gaven aan dat het an sich geen probleem moet zijn om hem voorzichtig te starten echter geen gas te geven en enkel stationair even laten draaien zodat je weet dat hij loopt. Ik zal de vloeistoffen wel vervangen (rem, brandstof, olie) en dan voorzichtig eens gaan kijken wat er van terecht komt. Dank voor je tip mbt Cloaca. |
Auteur: | Maarten [ 06 aug 2014 18:32 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
Op Pelican heeft iemand wel eens een stappenplan gepost voor zulke gevallen. Kan het draadje alleen niet vinden Storage was het woord Zie: click. |
Auteur: | André [ 06 aug 2014 18:34 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
Bougies er uit halen, beetje dunne olie in de gaten laten lopen en proberen met de hand om de motor te laten draaien. Er dwaalt op dit forum een (was)lijstje met deze dingen |
Auteur: | 2.2VTEC [ 06 aug 2014 20:07 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
Ik heb onlangs hetzelfde gedaan met een moto die 5 jaar stil had gestaan - olie eruit laten lopen, nieuwe piraat oliefilter en olie met de juiste specs (10W40 in mijn geval) erin, maar van goedkoop merk (supermarkt). Uiteraard ook verse benzine. Koelvloeistof (nvt in jouw geval ) heb ik gelaten voor wat het was bij de startpoging. Starten en rustig op temperatuur laten komen. Olie afgelaten, nieuwe originele oliefilter erin en dan de voorgeschreven Castrol. Extra kosten verwaarloosbaar, extra tijd verwaarloosbaar (grootste werk was demonteren kuipdelen) en in de plaats krijg je veel meer peace of mind (nadien wel de koelvloeistof, remolie en bougies vervangen, rotwerkje bij een V4) |
Auteur: | 964HP [ 06 aug 2014 20:56 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
Niet zomaar starten! Olie eruit, nieuwe goedkope 'halfords' olie erin / nieuw filter, bougies eruit, kruipolie in de cilinders spuiten, kwartiertje laten inwerken gevolgd door een paar squirts motorolie, sleutel op krukaspoelie zetten en lanzaam met de hand ronddraaien / alternatief bak in z'n 4 zetten en auto een meter of 10 rustig naar voren duwen, motor op startmotor laten ronddraaien totdat er oliedruk is (!), bougies terugplaatsen.... ....nu kun je de motor veilig starten, alvorens dit te doen verdient het nog wel aanbeveling het benzine filter los te maken, de pomp (middels contact) even de l eiding te laten spoelen met verse benzine, en een nieuw filter te plaatsen. Loopt de motor nu min of meer goed (geen lekkende of vastgerotte injectoren) dan een blokje om rijden om olie goed op temperatuur te krijgen (thermostaat oliekoeler open te laten gaan) om daarna de olie af te tappen en te vervangen door een verse plas kwaliteitsolie....and then Bob's your mothers brother;-) |
Auteur: | Renoir [ 07 aug 2014 9:31 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
Allen dank voor de tips. Ik ga op mijn gemak, zodra ik tijd heb, eens beginnen aan het project. Gelukkig heb ik ook nog een Haynes liggen . Ik zal hier, indien gewenst, de gang van zaken bijhouden. Een fijne dag gewenst, René |
Auteur: | Patrick [ 07 aug 2014 9:47 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
Dat is gewenst. Dat vinden we leuk. Succes |
Auteur: | Enguess [ 07 aug 2014 10:08 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
Dan nog een vraag: wat is een 930 SC? Een turbo (930) of toch een SC? Niet relevant voor je vragen, maar gewoon benieuwd... |
Auteur: | Renoir [ 07 aug 2014 10:24 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken | |||||||||
Een SC, excuses. 1979 geloof ik. Was het maar zo'n feest |
Auteur: | Enguess [ 07 aug 2014 13:00 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
Niks mis met een SC |
Auteur: | Renoir [ 16 aug 2014 11:23 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
Pff, goede voorbereiding... Wil de olie gaan verversen, vergeten frisse rubbertjes te halen. Iemand enig idee waar ik deze kan halen in Den Bosch omgeving? |
Auteur: | Danny [ 16 aug 2014 11:43 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken | |||||||||
bij iedere drogist toch welke rubbertjes bedoel je. op de aftappluggen zitten koperen afdichtingsringen |
Auteur: | Renoir [ 16 aug 2014 12:27 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken | ||||||||||||||||||
Haha inderdaad Maar ik doelde inderdaad op de koperen afdichtringen. Ik heb de oude gewoon even terug gezet omdat ik enkel goedkope olie erin heb gedaan om hem eerst eens een beetje te smeren. Rustig aan |
Auteur: | Appie64 [ 16 aug 2014 12:46 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
Gewoon ff bij de Brezan halen! |
Auteur: | Dial_888 [ 16 aug 2014 13:20 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
Oude ringen in jouw geval kun je prima hergebruiken. En idd gewoon bestellen bij de lokale automaterialen zaak. |
Auteur: | Renoir [ 16 aug 2014 13:42 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
Ik zit met een kwestie die ik graag voor wil leggen. Bougies etc verwijderen, olie in de cilinder spuiten en dan een aantal keer rondslaan. Hoezeer is dit van belang na het verversen van de olie? Draai ik de motor kapot als ik hem start en langzaam laat draaien? Er is hier geen mogelijkheid tot brug en de garage is momenteel ook even bezet. |
Auteur: | Danny [ 16 aug 2014 14:56 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
nee eerst zonder bougies. dan kan je beter luisteren of hij geen rare geluiden maakt, wel eerst even met een sleutel de krukas rond draaien |
Auteur: | Renoir [ 16 aug 2014 18:06 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
Dank voor je reactie Danny. Dan ga ik er zorg voor dragen dat ik het juiste gereedschap voorhanden heb. Houd jullie op de hoogte! |
Auteur: | Elferhenkie2 [ 16 aug 2014 20:06 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
Na 5 jaar stilstand kun je hem gewoon starten hoor, ik zie daar geen problemen in. Tenzij het een hele grote olielekker is. (maar moet wel heel veel olie gelekt hebben voordat het niveau gevaarlijk laag is) Enig puntje wat ik wel zou controleren: kijk of je gasklep reageert op gaspedaal. En dus ook weer in 0 stand komt. Soms zit er een busje om een asje vastgeroest waardoor hij volgas blijft lopen wanneer je gas geeft. En eerst (kwaliteits)olie aftappen en daarna vervangen voor goedkope olie zou ik al helemaal niet aan beginnen. Je olie is niks minder geworden van het stilstaan. Ten tweede, je ververst altijd maar een deel bij een 911, dus je blijft dan altijd mengeling goedkoop en kwaliteitsolie houden. Dus of verversen met kwaliteitsolie of niks.... Oh ja, geen kruipolie gebruiken! |
Auteur: | Erwin [ 17 aug 2014 13:11 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
Veel verschillende ideeën hierboven, de waarheid ligt waarschijnlijk zoals gewoonlijk ergens in het midden. Wel bougies er eerst uit of toch niet? Wel cilinder volspuiten met olie of niet nodig? Wel nieuwe olie, of met oude olie de motor starten? Veel reacties hierboven passen goed bij een auto die jaren lang in een vochtige schuur heeft staan wegroesten. Dan is het zeker verstandig bougies er uit te schroeven. Wat is het voordeel van bougies demonteren voor te gaan starten? Nadat een motor jaren heeft stilgestaan en is gevuld met moderne motorolie is meestal de motorolie helemaal tussen de draaiende onderdelen weggelopen. Dat is een eigenschap van modernere oliën, minder inwendige wrijving met als nadeel bij stilstand minder plakken aan metaal. Tijdens het starten is de motor dus nagenoeg droog op cilinderwanden, nokkenassen en tussen de lagers. Tijdens het starten met bougies en dus compressie drukt de zuiger extra hard tegen de droge cilinderwand aan en krijgen de lagers onnodig te verduren. Ongeveer een halve minuut tot twee minuten kan die grenssmering soms wel duren. En dat is belastender voor de motor dan 10.000 gezonde kilometers. Om dit te voorkomen kan het verstandig zijn de bougies eerst te demonteren. Heeft de motor ook nog vochtig gestaan, dan zijn de inwendige delen die in aanraking met de buitenlucht zijn geweest soms gaan roesten. Bij een Porsche met gietijzeren cilinders ( 924 en 911 2.0T t/m 2.4T) zie je regelmatig dat de cilinders erg verroest zijn na jarenlange stilstand of kortdurende stilstand in vochtige omgeving. ( denk maar eens aan de eveneens gietijzeren remschijven na één regenbui of wasbeurt) Dat roesten van cilinders kan gebeuren omdat er altijd wel twee of drie kleppen openstaan. In dat geval is het inspuiten met olie zeker niet verkeerd. Je kunt zelfs nog een tijdje met bovensmering rijden ( = mengsmering 1:150 bijvoorbeeld) maar daarvoor moet de motor wel heel erg lang hebben stilgestaan. In het geval van de topicstarter zal het allemaal niet zo’n vaart gelopen zijn. Gelukkig heeft een SC daarbij ook nog Nikasil cilinders die niet roesten. De oude olie verversen voor het starten zou ik in ieder geval doen, want na 5 jaar wil je toch frisse olie, en dan het liefst maar meteen. ( ik ga er van uit dat je niet net voor het stilzetten de olie heb ververst, wat achteraf gezien wel goed geweest was) Gebruik dan ook een goede kwaliteit olie, het beste voor dit soort auto’s is speciale classic olie van een goed merk. Goede keus is 15W40 of 20W50. Of jouw motor moet altijd al op een vol syntheet gelopen hebben, dan is een volsyntheet de betere keus. De tijd dat moderne motorolie goed genoeg is voor onze motoren is achterhaald nu moderne oliën veranderd zijn om goed te functioneren bij moderne motoren en er betere (speciaal voor classics aangepaste) oliën op de markt zijn gekomen. Perfect voor onze motoren die alleen maar ouder zijn geworden en daardoor meer inwendige slijtage hebben dan jaren geleden. |
Auteur: | Renoir [ 18 aug 2014 9:31 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
Dank voor de reacties heren. Ik denk dat ik toch de bougies er maar even uitdraai, enkel om de smering op orde te krijgen. Het is niet mijn auto dus ik wil hem ook niet kapot draaien, dat ga ik dan de komende tijd nog lang horen haha. Ik zal deze week even een nieuwe accu halen en zorgen voor het juiste gereedschap, dan kunnen we wellicht nog eens genieten van de auto voordat het gaat sneeuwen |
Auteur: | Renoir [ 18 aug 2014 13:01 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken | |||||||||
Accu gehaald en voorzichtig rondgedraaid. Zojuist getracht te starten. Hij slaat wel aan, schiet in zijn toeren echter valt vervolgens uit. Blijft dus niet draaien. Iemand suggesties? |
Auteur: | 964HP [ 19 aug 2014 20:29 ] |
Berichttitel: | Re: 930 SC tot leven wekken |
Suggesties? Tja in de basis werkt een motor natuurlijk op drie simpele principes: 1. Compressie 2. Benzine 3. Ontsteking Waar #1 puur mechanisch is komt bij 'moderne' motoren bij #2&3 naaast het fysieke aspect ook een electronisch aspect om de hoek kijken. Dit houdt in dat je bij het oplossen van problemen heel gestructureerd te werk moet gaan in het elimineren van mogelijke 'stoorzenders'. Allereerst zit er verse benzine in je tank? 5 jaar oud is echt een 'no go' ! Is de brandstof vers dan zou ik mijn aandacht vestigen op de stationair klep, is de motor na aanslaan wel goed draaiende te houden met een beetje 'gas bij'? Zo ja stationairklep controleren op werking/schoonmaken. Functioneert stationairklep ok, dan focus leggen op brandstofinjectie....zijn injectoren vastgegumd/lekken? Een ASNU behandeling kan wonderen doen. Het feit dat je motor aanslaat betekend iig dat het brandstoffilter niet compleet verstopt zit, maar ook deze zou ik als eerder aangegeven vernieuwen om als mogelijke (mede)oorzaak te elimineren. Heb je bovenstaande rijtje geelimineerd dan zou ik gaan kijken naar je sensoren, te beginnen met de lambda sensor als jouw auto die heeft.....bij een 964 leidt een defecte lambda sensor iig tot kortstondig aanslaan, om daarna weer af te slaan zodra de ecu na een aantal seconden op closed loop modus over wil gaan. Geeft je krukas sensor een goed signaal? Werkt je onsteking naar behoren? Heb je compressie? Etc. Voel je vrij om volgorde van zaken naar eigen believen af te vinken....succes! My 2C |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |