| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Stotteren/afslaan 993 http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=42450 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | barrie [ 23 aug 2014 20:50 ] |
Berichttitel: | Stotteren/afslaan 993 |
Na 5 jaar met de 993 toch een keer gebruik moeten maken de wegenwacht. Situatie: Droog weer, warme motor (45 minuten gereden) en bij het verlaten van de snelweg begint de auto te stotteren (liep op de snelweg ook al niet helemaal lekker). Vervolgens afslaan van de motor na een beetje gas geven vanuit stilstand. Even de berm ingeduwd en weer kunnen starten, maar het rochelde en knalde als een gek. Paar minuutjes laten draaien maar toen begon het behoorlijk te roken. Een roodgloeiende verbinding uitlaat/katalysator aan de linkerzijde is vast niet normaal.. Toen toch maar motor uitgeschakeld. Bij aankomst van wegenwachtmonteur motor proberen te starten: wilde echter niet aanslaan. Monteur heeft de verdelerkappen/rotors gecheckt, maar dat zag er allemaal goed en droog uit (was inmiddels gaan hozen). Toen had ik het lumineuze idee het DME relais te vervangen en..... motor start en loopt alles een zonnetje. Toen met het oude relais geprobeert...ook opeens als een zonnetje. Vervolgens naar huis gereden in de regen: motortje snorde als nooit tevoren.. Tja, wat kan het geweest zijn: Lambdasonde bijna overleden? DME relais is wel degelijk bijna aan zijn einde maar even losmaken/monteren gaf tijdelijk herstel contact.? Het wisselen van het relais heeft een reset van de computer tot gevolg gehad? Vuile benzine? Lijkt mij niet. ...... Iemand een idee over de mogelijke oorzaak of wat het in ieder geval niet is |
Auteur: | de Fiscalist [ 23 aug 2014 23:44 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren/afslaan 993 |
Luchtmassameter wellicht ook nog een optie? |
Auteur: | Erwin [ 24 aug 2014 8:29 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Stotteren/afslaan 993 | |||||||||
Dit is een hele belangrijke aanwijzing van wat er aan de hand ( geweest?) is. Toen ik dit las dacht ik aan stroomverdeler ( riempje?) defect waardoor er op één cilinder constant een extra ontstekingen plaatsvinden. Verderop lees ik dat de rotors ev verdeelkappen bekeken zijn en er niks vreemds is opgevallen. Ik zit zelf toch te denken aan ontsteking. Alleen dat goede lopen na die tijd maakt het vreemd. Een luchtmassameter is een meetwaarde voor alle cilinders, en het slechte lopen en knallen kun je i.d.d. krijgen met een defecte l.m.m. Alleen die roodgloeiende uitlaat kan ik niet plaatsen bij een defecte l.m.m. Ik kan wel eenvoudig een hele lange lijst maken van wat het in ieder geval niet is. |
Auteur: | thedutchguy [ 24 aug 2014 13:46 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren/afslaan 993 |
misschien deze?...verklaart absoluut het slechte stat. lopen en vervuild waardoor af en toe storing optreedt: http://www.redlinemotive.com/replacement/porsche/idlecontrolvalve.asp |
Auteur: | barrie [ 24 aug 2014 14:27 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren/afslaan 993 |
Dank voor de reacties. Vanochtend een uurtje gereden weer zonder enige problemen Idle valve: het is geen specifiek stationair issue. En is ook recentelijk schoongemaakt. Ik denk dat ik maar veel testritjes ga maken en zien, wanneer het probleem weer optreedt, welke symptonen we kunnen waarnemen (die gloeiende uitlaat dan ook maar checken..) En de komende grote beurt maar gebruiken om alles te checken/meten/uitlezen. |
Auteur: | barrie [ 31 aug 2014 20:02 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren/afslaan 993 |
Laatste ritje (5 dagen geleden) geen centje pijn vwb de motor. Vanochtend opeens een lege accu Accu vandaag aan de druppellader gehad en starten ging goed. Echter na 30 seconden weer stotteren en uiteindelijk afslaan. Daarna ook niet meer aan de praat gekregen. Opvallend was ook de aanwezige benzinelucht. Iemand die wellicht een verband ziet.... Van de week maar weer eens proberen om te kijken of we 'm naar de specialist kunnen krijgen. |
Auteur: | 964hans [ 31 aug 2014 21:44 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Stotteren/afslaan 993 | ||||||||||||||||||
Dit intrigeert me, waarom alleen links??
Zou er een brandstof injector lekken?? |
Auteur: | bully [ 31 aug 2014 22:05 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren/afslaan 993 |
Ben benieuwd of het euvel weg is na plaatsing nieuwe accu. |
Auteur: | barrie [ 15 sep 2014 19:02 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren/afslaan 993 - Kat kaduk? |
Update: specialist heeft vandaag gekeken. Had ook de meeste vraagtekens bij de roodgloeiende uitlaat. Denkt in eerste instantie dus ook aan de katalysator. Na demontage weinig bijzonders te zien aan de beide uitgangen. Echter kwam er wel behoorlijk wat gruis uit. Verder geen andere mogelijke oorzaken kunnen vinden (behalve een storing op de lambdasonde). En uiteraard startte en liep de auto prima bij het testen/rijden (zul je net zien..) Bottomline: het kán de kat zijn maar dat hoeft niet. Moet wel zeggen dat het stotteren wel meer het karakter van terugklappen had; en de rookontwikkeling was geen uitlaatgassen..) Opties: - 100/200 cel sportkat kopen - tijdelijk een andere kat monteren (iemand ééntje tijdelijke te leen? ) - of gewoon weer doorrijden en zien wanneer we weer problemen krijgen (heeft niet de voorkeur) What to do..? Ideëen/suggesties welkom Edit: accu issue niet meer aan de orde |
Auteur: | Erwin [ 15 sep 2014 19:39 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren/afslaan 993 |
Een katalysator veroorzaakt geen roodgloeiende uitlaat. Dat de kat / uitlaat roodgloeiend was komt uit de motor en was zichtbaar aan de uitlaat. Een defecte lambdasonde kan verkeerde informatie geven waardoor er een verkeerde mengselsamenstelling kan worden ingespoten. Dat zou een rode uitlaat tot gevolg kunnen hebben. Heb dat overigens nooit meegemaakt, is dus theoretisch. |
Auteur: | barrie [ 15 sep 2014 21:34 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren/afslaan 993 |
Makes sense. En voor zover dat relevant is, de gemeten waarden van de uitlaatgassen waren prima in orde. Tja, iets vervangen waarvan niet zeker is of het de storing veroorzaakt....ben ik geen voorstander van. |
Auteur: | 964hans [ 15 sep 2014 22:25 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren/afslaan 993 |
Barrie, Wat mij bezig houdt is waarom alleen links? Dit kan, zoals Erwin al opmerkte, veroorzaakt worden als 1 of meerdere cilinders op foutieve tijdstippen een vonk krijgen toebedeeld. Let wel: niet tgv een foutieve DME maar door een defect in de verdeler. Laten we eens aannemen dat het riempje slipt. Dit zou kunnen verklaren dat de motor zo nu en dan slecht loopt. Zal proberen m'n gedachten weer te geven. Bij een slippend riempje zijn er, denk ik, dan twee belangrijke situaties: a) Als de secundaire onstekervinger tgv het slippen niet tegenover een contact in de verdeler kap komt te staan, wordt alleen de vonk van de primaire verdeler doorgegeven en vonkt slechts 1 bougie per cilinder. Dit is niet ideaal maar de motor loopt verder wel goed. b) Als de secundaire onstekervinger tegenover een verkeerd contact in de verdeler kap komt te staan krijgt een cilinder op een foutief moment een vonk aangeboden. Wat dit excact tot gevolg heeft weet ik niet maar een onrustig motorgedrag kan ik me voorstellen. Misschien is het verstandig om de timing van de secundaire verdeler vinger te controleren. Draai de krukas pulley totdat de primaire verdeler vinger tegenover het verdelerhuis nokje staat Het krukas pulley merkteken moet nu tegenover de markering op het carter staan De secundaire verdeler vinger moet tegenover het nokje op het secundaire verdelerhuis staan (De foto toont helaas een vertekend beeld tgv parallax) De secundaire verdeler vinger moet wanneer er enige kracht op wordt uitgeoefend niet verdraaibaar zijn! Succes, Hans |
Auteur: | barrie [ 15 sep 2014 23:01 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren/afslaan 993 |
Dank voor de uitgebreide beschrijving en het meedenken. Mijn eigen kennis/kunde op gebied van techniek is beperkt, maar ik ga dit zeker even bespreken met mijn specialist. |
Auteur: | barrie [ 30 sep 2014 22:14 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren/afslaan 993 |
UPDATE: ik heb besloten om de kat niet te vervangen. Uiteindelijk in overleg met specialist wel besloten om de lambdasonde te vervangen. Sindsdien geen probleem...fingers crossed |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |