Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 7:51

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
olie pei nivo 2.2 T motor 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht olie pei nivo 2.2 T motor
Hoi ik heb een 2.2T blok in een 914 gehangen en ben al een tijdje op zoek naar het juiste oliepeil nivo.

Het blok hangt op de normale plaats van de 914 maar ik heb mijn olie tank voor in de kofferruimte geplaatst. er lopen dus twee stalen leidingen onder de auto door naar de koffeer ruimte, daar kan de olie via een termostaat door naar de tank/ en of een olie koeler welke in de bumper is ingebouwd.
De tank hangt niet meer op dezelfde hoogte als in een 911.
Kan ik nu toch nog de peilstok gebruiken als de motor draait?
blijft er olie in het karter van de motor staan als deze niet draai, of loopt de olie zelf terug in het blok door de oliepomp? Als deze terugloopt vinden de zuigers dat dan niet vervelend als zij later gestart worden?

Als ik de motor loopt heb ik ook eenhoge druk in de olietank ik snap niet echt waar deze vandaan komt. Om dat op te lossen heb ik uiteindelijk een derde slang naar de motor toegelegd om daar op de carterontluchting aan te sluiten.

Wie kan mij helpen?
- wat is de juiste hoogte van het oliepeil en hoe af te stellen?
- war komt de druk in de olietank vandaan

Rene

25 mei 2005 22:33
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht 914
:D ff wachten dat onze forum eikel online komt. Hij volgens mij heeeel veeel verstand van 914.

25 mei 2005 22:38
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
foxtrot / oscar
Bericht 
Rene, ik durf je niet te zeggen of de inbouw hoogte van de tank nog verschil gaat uitmaken met het peilen van het niveau
Ik DENK het niet... maar zeker weten doe ik het niet

En ja, er loopt altijd wel een beetje olie terug het carter in als de motor niet draait, vandaar dat je bij het starten meestal wat rook ziet (olie die de cilinders is ingelopen en bij het starten verbrand)

De druk in de tank is normaal
Ipv een leiding terug naar de motor kan je er ook een "puke bottle" aan hangen...

29 mei 2005 23:29
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
De slang voor het aflblazen van de druk ligt er al dus dat is geen probleem meer.
De peil hoogte is wat lastiger. bij inbouw dacht ik ook dat de tank wel wat hoger mocht hangen.
Ook wilde ik graag het orginele het stalen luchtfilter en Zenith carburatuers. Om alles onder de motorkap te houden moest de motor flink laag komen. Ook geen probleem ivm de gewichtvedeling dacht ik zo.

De olie tank heb ik de de voorste motor ruimte geplaatst.
Nu vermoed ik dat als ik het olie tot peilstokhoogte breng er zoveel in de tank zit dat ie als de motor lang stil staat erg veel terug hevelt in het motorcarter.
Niet best want dan staat e olie achter tegen de zuigertjes aan. En je moet al helemaal niet aan denken wat er gebeurt als er wat doorspijelt naar door voorzijde.

Kortom hoeveel olie mag er in hat carter komen als de motor tot rust is gekomen?

30 mei 2005 21:48
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
foxtrot / oscar
Bericht 
rené, ik heb nog effe rond gevraagd...

Citaat:
The oil will drain into the engine anyways so when it starts you have to be careful not to rev it too much until the scavange pump can clear the sump

ook als de tank op de standaard plek zit, loopt er zo-ie-zo olie terug in het carter

als de tank hoger en/of de motor lager zit, kan er wat meer olie in het carter lopen, maar zodra de motor gaat draaien, wordt het carter weer leeg gepompt

02 jun 2005 13:30
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
Oke dank je wel ik ga hem vullen tot origineel peil

Groeten, Rene

02 jun 2005 22:08
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ]