| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

996 sludge 'problemen'?
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=44282
Pagina 1 van 1

Auteur:  jortxx [ 07 apr 2015 18:33 ]
Berichttitel:  996 sludge 'problemen'?

Hallo allemaal,

Toen ik dit weekend in Parijs de olie van mijn 996 moest bijvullen zag ik ineens wit / gele 'mayonaise' in de olie vulbuis.

Ik weet dat dit veroorzaakt wordt door water in de olie, en wat de oorzaken hiervoor zijn (korte ritjes, of koppakking lek)
Beide zijn echter niet toepasbaar. Ik rij nagenoeg lange ritten van 250KM per keer.

Ook de koelvloeistof hoef ik nooit bij te vullen.

Ik las dat de sludge vaak verdwijnt na lange ritten. Helaas zat er bij aankomst in Nederland nog steeds dezelfde hoeveelheid sludge in de olie vulbuis.

Moet ik de sludge eens verwijderen en kijken wat er gebeurd? Of moet ik mij nu zorgen maken?

Ben erg benieuwd!

Auteur:  MarcoB [ 07 apr 2015 18:37 ]
Berichttitel:  Re: 996 sludge 'problemen'?

Scheur in de cilinderwand is ook nog een optie.

Gelukkig is een nieuw blok net in de uitverkoop gedaan door Porsche :cheers:

Auteur:  jortxx [ 07 apr 2015 18:44 ]
Berichttitel:  Re: 996 sludge 'problemen'?

Bij een scheur in de cilinderwand zou er juist olie in de koelvloeistof moeten komen. Of heb ik dat verkeerd gelezen? ;)

edit: ik lees dat het ook andersom kan :) net nog even gekeken, maar zie toch dat het koelvloeistof niveau al weer onder 'min' staat.

enig idee wat de kosten zijn voor reparatie aan de clinderwand? en welke garages dit goed kunnen doen in de omgeving Rotterdam?

Auteur:  RichardP [ 07 apr 2015 19:48 ]
Berichttitel:  Re: 996 sludge 'problemen'?

Niet meteen aan alle slechte scenario's denken. Kan inderdaad iets ernstigs zijn, cilinderwand, maar ook een gescheurde kop. Maar hoeft niet per se.

Wanneer heb je het niveau van de koelvloeistof bekeken? Zodat je zeker weet dat dit inderdaad is gedaald.

Wanneer is de olie voor het laatst vervangen?

Auteur:  jortxx [ 07 apr 2015 20:32 ]
Berichttitel:  Re: 996 sludge 'problemen'?

Paar maanden geleden is een radiateur vervangen, toen is (neem ik aan) de koelvloeistof weer aangevuld.
Ik keek net pas naar m`n koelvloeistof level en zag toen dus dat hij alweer onder 'min' gezakt was.

Wanneer de olie vervangen is weet ik niet precies. Zal dit eens nakijken :)

Auteur:  Remmel [ 07 apr 2015 20:36 ]
Berichttitel:  Re: 996 sludge 'problemen'?

Eerst eens goed verwijderen en daarna verder.
http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... Flush.html

Auteur:  ver boven de 200 [ 07 apr 2015 23:15 ]
Berichttitel:  Re: 996 sludge 'problemen'?

jortxx schreef:
Bij een scheur in de cilinderwand zou er juist olie in de koelvloeistof moeten komen. Of heb ik dat verkeerd gelezen? ;)

edit: ik lees dat het ook andersom kan :) net nog even gekeken, maar zie toch dat het koelvloeistof niveau al weer onder 'min' staat.

enig idee wat de kosten zijn voor reparatie aan de clinderwand? en welke garages dit goed kunnen doen in de omgeving Rotterdam?


Ik heb verleden week mijn blok laten vervangen door een nieuwe en de koppen laten reviseren. Bij elkaar kost dat ca € 9.000,= bij het Porsche centrum. maar dan heb je wel twee jaar garantie, indien je de auto daar daarna ook in onderhoud doet.

Auteur:  dpRide [ 07 apr 2015 23:40 ]
Berichttitel:  Re: 996 sludge 'problemen'?

jortxx schreef:
Paar maanden geleden is een radiateur vervangen, toen is (neem ik aan) de koelvloeistof weer aangevuld.
Ik keek net pas naar m`n koelvloeistof level en zag toen dus dat hij alweer onder 'min' gezakt was.

Wanneer de olie vervangen is weet ik niet precies. Zal dit eens nakijken :)


is dit door een specialist uitgevoerd waarbij je zeker bent dat het koelcircuit volledig ontlucht werd ?

Auteur:  Richard [ 08 apr 2015 9:00 ]
Berichttitel:  Re: 996 sludge 'problemen'?

jortxx schreef:
Bij een scheur in de cilinderwand zou er juist olie in de koelvloeistof moeten komen. Of heb ik dat verkeerd gelezen? ;)

edit: ik lees dat het ook andersom kan :) net nog even gekeken, maar zie toch dat het koelvloeistof niveau al weer onder 'min' staat.

enig idee wat de kosten zijn voor reparatie aan de clinderwand? en welke garages dit goed kunnen doen in de omgeving Rotterdam?



ik zou op zker even langs resto rijden.mijne staat daar nu voor een revisie en cylinderbussen en ims lager ,heeft kennis van zaken en wat goedkoper dan Porsche centrum .en ook de twee jaar garantie of 25000 km :cheers:

Auteur:  maurice [ 08 apr 2015 10:25 ]
Berichttitel:  Re: 996 sludge 'problemen'?

Begin eens met de vulbuis goed schoon te maken. Sludge die zich daar verzameld gaat moeilijk vanzelf weg.
Als je radiator laatst vervangen is kan het heel goed dat de vloeistof nog een of twee keer tot het minumum zakt. De radiatoren blijven makkelijk luchtbellen in zitten na vervangen. Om die reden moet de vervangingsprocedure ook eigenlijk zijn, vullen met de achterzijde van de auto omhoog en het systeem vacuum trekken. Maar dat is tijdrovend en wordt meestal niet gedaan.

Komt de sludge ook na flinke stukken rijden toch weer terug kan het ook de warmtewisselaar zijn. Bekend euveltje maar meestal levert een defecte kop, cylinderwand of warmtewisselaar olie op in het koelsysteem en niet andersom.
Niet direct teveel in paniek raken dus.

Auteur:  jortxx [ 09 apr 2015 10:01 ]
Berichttitel:  Re: 996 sludge 'problemen'?

Dank voor jullie hulp tot dusver.

De KVS heb ik inmiddels weer even aangevuld en de sludge verwijderd.

Zaterdag rij ik naar MH in Peize en zal hij een druk test uitvoeren op het koelingsysteem zodat we kunnen zien of het in de cilinders zit of niet.

Hoop van niet :( rij namelijk altijd als een opa hehe

Auteur:  Remmel [ 09 apr 2015 14:05 ]
Berichttitel:  Re: 996 sludge 'problemen'?

Je kunt ook de CO meter eens boven het open expansievaatje houden, als deze CO meet is er een lek.

Auteur:  jortxx [ 13 apr 2015 11:36 ]
Berichttitel:  Re: 996 sludge 'problemen'?

Ben afgelopen weekend naar MH in Peize geweest.

Ze hebben daar de olie bekeken en hier zat geen vocht in. Ook nagenoeg geen slijpsel (een heel klein beetje van de ketting?)

Ook hebben ze een uur lang een druktest op het KVS systeem gedaan. Volgens Michael zou bij een lek in de kop er dusdanig veel KVS in moeten komen tijdens zo`n test dat de motor niet meer zou starten. De motor startte prima.

Het oliepijl stijgt niet, dat zou moeten betekenen dat er niet (veel?) vocht in komt.
Het pijl van de KVS is sinds het eenmalig bijvullen na vervangen radiator ook niet meer gezakt.

Toch zat er toen ik thuis kwam (na een rit van 250KM) weer sludge in de olievulpijp.

Michael net gesproken en die zegt dat ik het in de gaten moet houden.
Toch stelt mij dit niet helemaal gerust.

Een warmtewisselaar sluiten ze op voorhand al uit.

Wat zouden jullie doen?

Auteur:  RichardP [ 13 apr 2015 12:31 ]
Berichttitel:  Re: 996 sludge 'problemen'?

Zoals eerder aangegeven, zou ik eerst eens kijken wanneer de olie is ververst. Is dit enige tijd geleden (>1 jaar), dan zou ik deze vervangen. Voornamelijk ontstaat de sludge door vocht in de olievulbuis, die door materiaal en positionering dit vertoont. Je kunt je voorstellen dat na enige tijd 'aardig wat' vocht zich vermengt met de olie. Met verse olie kun je opnieuw bekijken of dit verschijnsel zich even heftig voordoet. Uiteraard zul je wat sludge behouden bij vochtig en wat kouder weer.

Auteur:  jortxx [ 13 apr 2015 13:33 ]
Berichttitel:  Re: 996 sludge 'problemen'?

Dat ga ik inderdaad laten doen nu :)

Donderdag wordt de auto opgehaald. Ik hou jullie op de hoogte :)

Auteur:  Jip [ 15 apr 2015 8:49 ]
Berichttitel:  Re: 996 sludge 'problemen'?

Bij mij viel het op (weliswaar een 997), dat na vervanging van de waterpomp, de vulpijp van de olie lange tijd brandschoon bleef; voor zover je hier iets aan hebt... :scratch:

Auteur:  MickRS [ 23 apr 2015 22:23 ]
Berichttitel:  Re: 996 sludge 'problemen'?

Die lange slurf voor het olie vullen wil nog wel eens een beetje poreus worden, of ig niet helemaal goed dicht zijn. Vaak de reden van mayo bij de 996/7. :idea:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/