| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

2.7 start slecht warm
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=44536
Pagina 1 van 2

Auteur:  Marco-911 [ 10 mei 2015 11:33 ]
Berichttitel:  2.7 start slecht warm

Beste techneuten, hopelijk kunnen jullie mij een handje helpen. Mijn 2,7 start slecht zodra de motor warm is. Bij starten met warme motor lijkt hij op 5 cylinders te lopen, totdat ik een paar keer gas geef. Na een paar keer gas geven loopt de motor weer zoals het hoort en ook netjes stationair. Dit komt alleen voor bij warme motor, koud nergens last van. Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn en wat ik zou kunnen checken?

Auteur:  varmays [ 10 mei 2015 20:05 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Een eenvoudige vraag maar helaas voor jou geen eenvoudig antwoord. Ik heb zelf toen ik in het begin een 911 2.7 gekocht had een beetje liggen aanmodderen (met in mijn geval slecht starten) met het K-Tronic injectiesyteem. Nu ik heb intussen een aantal mensen leren kennen in de US en Belgie (via internet natuurlijk) die goed tot zeer goed op de hoogte zijn van dit Bosch systeem. Van hun heb geleerd dat meten WETEN is. Ik kan u helaas geen pasklaar antwoord geven maar ik zou de volgende raadgevingen toch willen meegeven.
Laat zeker eerst de ontstekings timing van je auto nakijken (of doe het zelf als je er voldoende vertrouwd mee bent). 2 Check je injectie systeem op lucht lekken. het K-tronic systeem werkt voor een deel op onderdruk en een lek zorgt voor een niet goed werkent systeem.
3. koop een testset om je drukken van je systeem te meten d.w.z. je druk bij koud start, bij warm en je restdruk. Een probleem bij het K-tronic systeem is dat wanneer je druk zeer snel wegzakt bij het stilleggen van de auto je hem moeilijk terug warm kunt herstarten.

Ik heb op het Belgisch Porsche Forum een draadje gemaakt met mijn ervaringen met K-Tronic systeem CIS op mijn Porsche 911 2.7

Het is eenvoudig maar uiteindelijk een zeer dure zaak om maar in het wilde weg onderdelen te gaan vervangen en niet te vergeten kan het ook nog een combinatie zijn van 2 of meer problemen die geven dat je auto een slechte warm start heeft.

Dus helaas geen pasklare oplossing maar hopelijk breng ik je op weg naar een oplossing voor jou probleem.

Een website die alle kennis verzamelt over het CIS injectie systeem is deze : http://jimsbasementworkshop.com/CIS/

Informeer ons over je volgende stappen!

Auteur:  Marco-911 [ 10 mei 2015 20:19 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Dank je wel voor de uitleg en tips (stappen). Inderdaad vraag is vrij makkelijk :wink:
Ik ga er mee aan de slag en hou je op de hoogte. Kleine toelichting hij start wel als hij warm is maar loopt dan zeer onregelmatig. Moet hem met gas geven aan de gang houden. Totdat ik een paar keer flink gas gegeven heb. Dan loopt hij weer netjes en blijft hij ook weer netjes stationair lopen.

Auteur:  varmays [ 10 mei 2015 22:31 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Pin mij er niet op vast maar dat zou er inderdaad op kunnen wijzen dat jouw systeemdruk van het injectiesysteem wegzakt na het stilleggen van de motor. Dan start jij hem weer en moet die druk terug opkomen hetgeen op het "bonkig" lopen kan wijzen. Na dat je druk terug op een normaal pijl is gekomen dan loopt uw motor terug zoals het hoort.

Auteur:  Marco-911 [ 11 mei 2015 15:13 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Dat klinkt inderdaad logisch. Maar eens even speuren of hij inderdaad druk verliest en zo ja waar. Hou jullie op de hoogte!

Auteur:  Marco-911 [ 11 mei 2015 19:43 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Net nog even aan het zoeken geweest en het viel mij op dat een injector nat is. Zie foto.
Iemand enig idee of dit zo hoort en kan dit een oorzaak zijn?
Afbeelding

Na schoonmaken bleek de injector niet te lekken, dus dat is het niet

Auteur:  Marco-911 [ 16 mei 2015 13:57 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Update: net even lang de garage geweest en deze heeft twee problemen ontdekt:
1. Auxiliary Air Regulator functioneert waarschijnlijk, want bij koude motor loopt hij stationair niet hoger. In koude toestand is de weerstand 31Ohm. Volgens de ' workshop manual' zou dat goed moeten zijn (rond de 32ohm), maar volgens deze website http://jimsbasementworkshop.com/CIS/pages/comp_page.html#aar (met dank aan varmays!) zou dit 17Ohm moeten zijn. Iemand hier ervaring mee?

2. Verdeler injectie systeem waarschijnlijk vervuild, waardoor motor bij warme start waarschijnlijk teveel brandstof krijgt. Met als gevolg dat deze op 5 cylinders loopt. Het lopen op 5 cylinders is overigens kort totdat het gas een paar keer ingetrapt wordt. Dan doet cylinder 6 weer mee.

Ga eerst zelf even aan de slag met punt 1 (Auxiliary Air Regulator).

Auteur:  varmays [ 16 mei 2015 15:36 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

de Auxiliary Air Regulator is bedoeld als koud start apparaat, daar komt en gaat 1 dikke luchtdarm door. In de AAR zit een schuif die open staat bij koud weer en dicht gaat naarmate de motor opwarmt. Eigenlijk is dat een soort van choke maar dan automatisch. Je kan dat controleren door de luchtdarm er af te halen en met een spiegeltje de de stand van de schuif te controleren. Nu omdat je spreekt over moeilijk warm start zou je volgens mijn bescheiden mening het niet moeten gaan zoeken bij de AAR. Een vervuiling van je injectie systeem zou kunnen maar dan hoor je meestal ook een dansend torental bij stationair draaien. Je kan eventueel eens overwegen een injector cleaner in je benzine tank te gooien, kwaad kan het niet. Maar mijn ervaring bij andere collega's Porsche rijders leert dat dit meestal geen soelaas brengt. Ik zou toch eerst de Vacuum test doen en de drukken meten.
Je kan de werkwijze lezen in dit draadje : http://www.porscheforum.be/forum/4-911/ ... k-jetronic

Auteur:  Marco-911 [ 16 mei 2015 19:00 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

varmays, dank voor je feedback. Omdat ik eerst alles na wilde lopen wat ik zelf kan (stekkers, elektronica etc), heb ik ook de stekker van de AAR verwijderd. Bij het verwijderen van deze stekker was een van de connectoren weg. Naar binnen gedrukt in de stekker. Deze weer terug geplaatst. Dus vandaar mijn vraag over de weerstand waarde van de AAR gezien de stekker die geen contact maakte. Inderdaad zou dit dan alleen een probleem moeten zijn bij koude motor :wink: Voor de test de AAR nog even verwijderd en met de föhn warm gemaakt en deze sluit prima als hij warm wordt. Dus de AAR werkt.

Net nog even contact gehad met de garage en afgesproken dat ik zelf nog even wat elektronica zaken check. Stekkers benzine pomp en zekeringen op corrosie en verdelerklap en rotor. Deze laatste twee lijken niet al te best meer te zijn, dus volgende week even een nieuwe plaatsen. Mocht de motor dan nog steeds slecht starten als hij warm is dan gaat de garage een druktest uitvoeren.

Auteur:  varmays [ 17 mei 2015 11:24 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Beste Marco,
De timing van je ontsteking en de goede werking er van is van primordiaal belang in heel het verhaal van starten en de werking van de K jetronic. Zoals ik al aangehaald heb is je ontsteking ( en zijn onderdelen) eens laten checken 1 van de eerste dingen die je moet laten doen. Het is geen grote kost en kan al veel problemen oplossen. Prima dat je de AAR hebt nagekeken op zijn werking, kan je dat al uitsluiten als mogelijk probleem van het slecht starten.

Hou ons op de hoogte,

Groeten,
Pascal.

Auteur:  varmays [ 17 mei 2015 11:38 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Misschien nog een extra tip is als het opnieuw en juist afstellen van je timing geen oplossing biedt, je aandacht naar de WUR (warm up regulator) kan gaan, dat apparaat met binnenin een bi-metaal zorgt voor de juiste druk bij koud en warm start.

Auteur:  wolf [ 17 mei 2015 12:30 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

hehehe. het k-jet feestje.

Auteur:  Marco-911 [ 17 mei 2015 17:43 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Dank voor de tips!! Zal aankomende week eerst een nieuwe rotor en verdelerkap plaatsen en daarna de timing laten controleren. Als dat geen solaas biedt, zal ik mij richten op de WUR.

Auteur:  Erwin [ 17 mei 2015 19:30 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Marco-911 schreef:
Bij starten met warme motor lijkt hij op 5 cylinders te lopen, totdat ik een paar keer gas geef. Na een paar keer gas geven loopt de motor weer zoals het hoort en ook netjes stationair. Dit komt alleen voor bij warme motor, koud nergens last van.


Marco-911 schreef:
Zal aankomende week eerst een nieuwe rotor en verdelerkap plaatsen en daarna de timing laten controleren.



Lees je eerste post eens, daarin lees je dat de rotor, verdeelkap en timing in principe wel goed zijn.
Als ik dit probleem zou moeten oplossen, zou ik eerst kijken of de brandstof druk nog genoeg aanwezig is bij starten met warme motor.
Daar kom je achter door de systeem druk te meten zoals je ondertussen al hierboven gelezen hebt.

Het zou kunnen dat een klein goedkoop terugslagklepje bij de brandstofpomp of een o-ringetje in de mengverdeler niet meer afdicht waardoor de druk te snel wegloopt na afzetten motor en je ook dit warme start probleem krijgt.

Auteur:  Marco-911 [ 17 mei 2015 21:49 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Erwin dank voor je feedback. Aangezien de verdelerkap niet al te best meer is, doe ik er vast een nieuwe op meer onder het motto baat het niet dan schaat het niet. Zal daarna een afspraak maken om de druk te laten meten.

Nog een toevoeging wat wellicht heel iets anders kan zijn, maar je weet het maar nooit. Bij laag toerental +/- tot 2500 in z'n 2 of 3 klinkt de motor of de uitlaat ergens lekt. Wij (garage en ikzelf) hebben geen lek kunnen ontdekken. Hij rijdt ook prima, maar vroeg me net af of het een (starten warm) wat met het ander te maken kan hebben. Wellicht gaat er bij iemand op dit forum een belletje rinkelen :?: je weet het maar nooit :wink:

Auteur:  Marco-911 [ 22 mei 2015 9:15 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Oorzaak waarschijnlijk gevonden: Brandstofpomp lekt. Nieuwe besteld, dus hopelijk van het weekend monteren en kijken of dit het probleem oplost.

Auteur:  Cloaca [ 22 mei 2015 9:27 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

En dat had je niet geroken of gezien?

Auteur:  Marco-911 [ 22 mei 2015 12:36 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Vreemde was dat ik alleen bezinelucht rook als ik net getankt had. Dus relateerde dat meer aan morsen van benzine tijdens tanken. Overloop oid. Na verwijderen beschermkap onder de auto zag ik dat de brandstofpomp behuizing een klein lek heeft.

Auteur:  Cloaca [ 22 mei 2015 13:23 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Zorg dat je de check valve ook laat vervangen... zit niet altijd bij een nieuwe pomp...

Auteur:  Marco-911 [ 22 mei 2015 13:53 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Dank voor de tip. Ben redelijk nieuwe in de porsche wereld, dus wellicht een stomme vraag. Zit deze aan de brandstofpomp vast of is dit een los onderdeel? Wellicht heb je een afbeelding, dan weet ik waar ik naar op zoek ben :wink:

Auteur:  Marco-911 [ 22 mei 2015 14:59 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Bedoel je deze Cloaca?
Afbeelding

Auteur:  Marco-911 [ 23 mei 2015 0:08 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Ff googlen leert dat de brandstofpomp die op mijn auto zit een interne terugslagklep heeft. Zal voor de zekerheid checken of de nieuwe dit ook heeft, maar aangezien deze hetzelfde productnummer heeft zou dat goed moeten gaan. Vindt het van dit forum wel ontzettend fijn dat er mensen meedenken en tips geven. Thanks Cloaca!

Auteur:  Cloaca [ 24 mei 2015 13:17 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Elke keer mensen het wiel zelf uit laten vinden is ook al zo wat... :mrgreen:

Auteur:  Marco-911 [ 24 mei 2015 22:48 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

:thumleft:

Auteur:  Marco-911 [ 29 mei 2015 21:58 ]
Berichttitel:  Re: 2.7 start slecht warm

Vandaag nieuwe brandstofpomp binnengekregen en dus klaar om de boel weer in elkaar te zetten. Bij loshalen aansluitingen oude pomp viel mij op dat er geen ringetje zit tussen onderstaande delen. Iemand enig idee op dit zo hoort, of moet hier een ringetje tussen ter voorkoming van lekkage?
Afbeelding

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/