Auteur |
Bericht |
HaraldL
voorheen 996 4s
nu 911 3.2
|
Afgebroken kopbouten
Ik begin nu echt spijt te krijgen dat ik mijn 996 4s heb ingeruild op een 31 jaar oude "perfecte" 911 3.2........... Ik heb nog nauwelijks gereden in de 911 omdat ik wist dat hij een beurt nodig had. Dus vandaag begonnen met het verwijderen van de kleppendeksels. Vallen er opeens nadat ik de laatste uitlaat kleppendeksel er af haal 2 stukken kopbout met moeren en ringen uit....... aaaarghhhh. Mijn gevoel zegt; dit wordt een hele motorrevisie Of kan dit aan de auto worden uitgeboord? Iemand ervaring hiermee? En breken die bouten spontaan?
_________________________________________ Geweldig zo'n midlifecrisis. Had ik veel eerder moeten doen!
|
11 jun 2015 22:20 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: Afgebroken kopbouten
Dag Harald, dat is zuur en join the club... viewtopic.php?f=3&t=44415 bekend probleem van de 3.2 en eerdere motoren. Je bent 1 van de velen. Ben er zelf net doorheen. Je kan het ook laten maken en niets reviseren, afh van km stand en staat motor. De -als het toch open ligt kans- (of gevaar) leidt vaak tot meer. En meer budget... Je 996 had ook kunnen gevoelige IMS Lager... Een 3.2 houdt zijn waarde in elk geval. Mocht ik ooit nog een 3.2 kopen dan zou ik bij de akk ook de deksels laten opentrekken. Uitboren met blok erop kan niet, je kop en cilinders moeten er af.
|
11 jun 2015 22:38 |
|
|
HaraldL
voorheen 996 4s
nu 911 3.2
|
Re: Afgebroken kopbouten
Inderdaad...... ben me al een beetje aan het inlezen. Blok zal er onderuit moeten. Nu heb ik gelukkig een brug en een hoop gereedschap, maar toch. Heb de auto begin dit jaar voor bijna 30 mille gekocht omdat hij "perfect" zou zijn. Laats vertelde een kenner mij dat de ophanging achter vernieuwd moet worden (doorgezakt) en nu dit weer. Begin toch wel heel erg het vertrouwen in de verkoper te verliezen.
_________________________________________ Geweldig zo'n midlifecrisis. Had ik veel eerder moeten doen!
|
11 jun 2015 22:43 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Afgebroken kopbouten
De tijd dat je voor 30k een perfecte 3.2 kocht ligt dan ook al even achter ons...
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
11 jun 2015 23:22 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Re: Afgebroken kopbouten
En ik vraag me af wie gezegd heeft dat deze perfect is.
|
12 jun 2015 1:28 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: Afgebroken kopbouten
Harald, je hebt een mooie 3.2 zie ik. Herinner mij deze auto (apeldoorn toevallig?) Ophanging, interieur, benzinetank, carrosserie, etc. Alles komt langs. I know.... Sommige zaken kunnen in delen, andere geheel pakken als t toch open ligt.
Niet alles tegelijk doen dus tenzij je m als nieuw wilt en onbeperkt budget hebt. Dus laat de ophanging voor nu de ophanging en fix de motor wel op een goede manier. Dan hoef je daar niet meer naar om te kijken.
|
12 jun 2015 6:46 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Afgebroken kopbouten
Tja, sorry, erg vervelend. Maar je loopt hier ook wel lang genoeg rond om geen 3.2 voor 30K te kopen die perfect zou zijn zonder er een specialist VOORAF even naar te laten kijken. Mocht je dat wel gedaan hebben, is het een slechte specialist... Maar een kenner (?!) die je achteraf vertelt dat de achterophanging vervangen moet worden? Dat had een kenner je ook vooraf kunnen vertellen...
Sterkte met het leegdrinken van deze gifbeker. Als hij klaar is weet je wel wat je hebt!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 jun 2015 6:55 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Afgebroken kopbouten
Zoals gezegd zullen je koppen en cilinders eraf moeten, maar dit is verre van een complete revisie. Meestal kunnen de resten van de kopbouten met een beetje hitte en kracht gewoon verwijderd worden. Alleen als de bout kort op het blok is afgebroken moet je gaan boren, maar uit jouw verhaal te horen is dit niet het geval. Ik zou wel meteen alle onderste (uitlaat zijde) draadeinden vervangen. Boven hoeft waarschijnlijk niet, maar als je er toch bent.... Dit laatse zinnetje is een beetje het financiele gevaar van zo'n reparatie
|
12 jun 2015 7:53 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Afgebroken kopbouten
Hoe lang heb je de 3.2 nu? Geen garantie op de aandrijlijn?
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
12 jun 2015 8:07 |
|
|
HaraldL
voorheen 996 4s
nu 911 3.2
|
Re: Afgebroken kopbouten
Ik heb de Porsche bij een Porsche specialist (geen officiële dealer) gekocht. Ik heb niet afgedongen op de prijs en hem verteld dat ik de auto in vertrouwen bij hem koop. De auto was volgens de specialist "perfect". Thuisgekomen bleek er een flink gat in de dorpel te zitten. Die hebben ze gerepareerd (het spuitwerk doe ik dan zelf). Laatst met de auto bij Gerard Kroon in Hoogezand langs geweest. Een collega "Porsche kenner" van hem kon mij vertellen dat de achterophanging aan revisie toe is. Iets dat je als Porsche kenner gelijk kunt zien. En nu dit weer...... Van een particulier of louche autoverkoper zou ik geen Porsche hebben gekocht zonder aankoopkeuring. Ik snap dit ook niet helemaal.....? Deze "specialist" heeft een hoop te verliezen. Hij moet het hebben van mensen zoals ik die in vertrouwen een Porsche bij hem kopen. Met mijn beperkte (maar niet heel beperkte) kennis van techniek zou ik denken dat een afgebroken kopbout is op te sporen door een dikke magneet tegen het deksel te houden. Het deksel is niet magnetisch maar de bout wel. Je zou hem moeten horen rammelen achter het deksel? Wat ik vreemd vind is dat het tapeind, moer en ring er los in lagen (beide afgebroken kopbouten). Je zou toch denken dat de moer nog op het tapeind moet zitten? Ik zal kijken wat ik doe. Dit moet i.i.g. gerepareerd worden. Een complete revisie? Tsja...... Ik wilde eigenlijk gewoon lekker rijden deze zomer. Porsche mensen ontmoeten en zo
_________________________________________ Geweldig zo'n midlifecrisis. Had ik veel eerder moeten doen!
|
12 jun 2015 9:29 |
|
|
Neppert
NeppertNeppert
|
Re: Afgebroken kopbouten
Ga je nog wel contact opnemen met de verkoper? Een perfect Porsche met en gat in de dorpel en slecht kopbouten vraagt wel om uitleg. Zou ook proberen om even over de kosten van dit probleem te gaan praten.
_________________________________________ In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!
|
12 jun 2015 9:34 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: Afgebroken kopbouten
Blijft zuur inderdaad. Vertrouwen is waarom je klant blijft of niet. Ik heb ook bij specialist zonder akk gekocht en begrijp je redenatie. Als hij achter de auto staat dan ga ik er vanuit dat hij meewerkt aan een oplossing die voor jullie beiden acceptabel is. Nb: bij mij lag moer ook los van draadeind.
|
12 jun 2015 9:37 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Afgebroken kopbouten
Vandaar mijn vraag over garantie. Alle Porsches die ik nog ooit heb gekocht van een dealer/specialist kwam met een garantie op de aandrijflijn. Bij de dealer is dat een jaar en zeer uitgebreid, bij de specialisten meestal 6 maanden BOVAG. Kapotte kopbouten lijk me iets die afgedekt zou moeten zijn door een dergelijke garantie. Op zijn minst zou ik coulance van de verkopende partij verwachten.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
12 jun 2015 9:40 |
|
|
HaraldL
voorheen 996 4s
nu 911 3.2
|
Re: Afgebroken kopbouten
Geen garantie helaas. Was ook niet nodig omdat hij 'perfect' zou zijn. Heb zelfs nog gevraagd of het motortje geen revisie nodig heeft (240 k op de teller) maar dat was nog niet nodig omdat hij zo 'mooi draaide' Tsja.... misschien naïef? Ik ben geen Porsche kenner (word het zo langzamerhand wel ) Maar ik zou als verkoper niet het woord 'perfect' gebruikt hebben en ik zou er op gewezen hebben dat ook de 3.2 motor zo zijn zwakke punten heeft (volgens de 'specialist' was dit de sterkste Porsche motor ooit gemaakt) Ik zal vandaag eens bij hem langs gaan. Wil hier ook geen ellenlange klaagzang typen........
_________________________________________ Geweldig zo'n midlifecrisis. Had ik veel eerder moeten doen!
|
12 jun 2015 9:57 |
|
|
giulia
|
Re: Afgebroken kopbouten
Die klaagzang is wat mij betreft geheel terecht. 30 mille is toch niet niks? Ik hoor gewoon te veel (bewezen) verhalen de laatste tijd over specialisten die zich er toch soms met een Jantje van Leiden af maken. Ik denk dat het komt door de overspannen markt waardoor er geen tijd meer is om echt aandacht en "liefde" te besteden aan de klant en zij auto en het lopende band werk wordt met missers tot gevolg.
|
12 jun 2015 10:08 |
|
|
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
Re: Afgebroken kopbouten
Een reparatie kan natuurlijk altijd. Een motor die 240.000km gedraaid heeft hoeft niet slecht te zijn. Maar ook een reparatie kost je al gauw 2 tot 3k...
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
12 jun 2015 10:26 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Afgebroken kopbouten
Heb ooit in vol vertrouwen de privé 964 van een/mijn (toenmalige) Porsche specialist gekocht. Aankoopkeuring vond ik een motie van wantrouwen aan het adres van deze specialist. Tot 3 weken later een 'na aankoopkeuring' elders (want slecht gevoel) aan het licht bracht dat er ruim 7K achterstallig onderhoud en 'fraude' op dat kreng zat. Ik zweer sindsdien bij een akk. Altijd. € 250 well spend.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 jun 2015 11:46 |
|
|
Driver4S
992.1 GT3
964 C2
930
Macan Turbo
ex 991.2 GT3
ex 997 GTS
ex 997 S
ex 996 4SRotterdam
|
Re: Afgebroken kopbouten
Wel een zuur verhaal en ik hoop voor je dat het meevalt maar ja mensen zijn nu eenmaal geen aardige beesten. Vertrouwen is goed controle is beter en de beste stuurlui staan aan wal.
|
12 jun 2015 11:50 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Afgebroken kopbouten
"geloof in God, vertrouw op Allah, maar zet uw kameel goed vast..."
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 jun 2015 11:56 |
|
|
R4MS3S
944 2.5 coupé ('83)
944S met 3.0L variocam targa ('86)Lochem
|
Re: Afgebroken kopbouten
Bijzonder vervelend en teleurstellend verhaal! Weet uit ervaring hoe het is om een auto te kopen die binnen de eerste paar honderd kilometer de dromen van leuke ritten doet veranderen in nachtmerries over reparaties. Wat ik alleen op wil merken is dat we het hier wel hebben over (pak hem beet) 30 jaar oud spul met een historie en 240k km op de teller. Hoe de staat van alle onderdelen van die auto op dit moment is is niet te vertellen, tenzij je hem tot aan de allerlaatste schroef uit elkaar trekt. "Perfect" vind ik dan al een onhaalbaar statement gezien de leeftijd en km-stand... En "Perfect voor zijn leeftijd" is ook zo'n heerlijke kreet. Verder blijft het techniek op leeftijd en tja, daar gaat wel eens wat aan stuk... shit happens... zeker in het geval van zo'n kopbout, maar hangt er een kaartje aan dat ding sinds wanneer hij los ligt in het klepdeksel? Mogelijk is hij geknapt in de laatste paar kilometers. Wie weet, maar om hierbij direct de specialist in twijfel te trekken en te beginnen over vertrouwen vind ik akelig kort door de bocht. Naar mijn mening koop je met een oude, on- gerestaureerde/gereviseerde auto zonder garantie altijd een stuk (gecalculeerd) risico, aankoopkeuring of niet. Denk dat je je daar als klant, maar ook als verkoper van bewust moet zijn. Stukje coulance zou dus zeer netjes zijn, maar geen heilig moeten. Shit happends, het blijft oude zooi en het kan stuk... je maakt een valse start, maar hoop dat je na deze reparatie echt kan gaan genieten van de wagen
|
12 jun 2015 16:18 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Afgebroken kopbouten
Eens. Ben echter van mening dat een goede aankoopkeuring van een goede specialist een stuk(je) gecalculeerd risico wegneemt. Zeker als je er zelf nauwelijks of geen verstand van hebt.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 jun 2015 20:51 |
|
|
HaraldL
voorheen 996 4s
nu 911 3.2
|
Re: Afgebroken kopbouten
Ik ga het liefst uit van iemand zijn eerlijkheid. Ik Heb al 20 jaar lang een softwarebedrijf en heb nog nooit een klant iets verkocht waar ik zelf niet achter sta. Bij de ene klant verdien je iets meer dan de andere, financieel gezien. Bij alle klanten verdien je respect en trouwe klandizie. Zo wil ik zelf ook behandeld worden. Als er af en toe iemand tussen zit die er niet zo over denkt dan is dat jammer. Ik neem dat verlies en weet dat hij/zij in het leven niet zo ver komt. ............. Vanmiddag ben ik bij de 'specialist' geweest. Leuk gesprek. Hij heeft mijn ex 4s snel kunnen verkopen. Ik vertelde hem dat ik best wel veel pech met de auto heb en dat dit er nu ook nog bijgekomen is. Of hij een oplossing weet? Hij bood zelf aan de werkplaatsuren voor zijn rekening te nemen. Ik haal het blok met bak en al onder de auto vandaan en breng hem naar hem toe. Ook betaal ik de onderdelen. alles met elkaar toch nog zo'n 1000 euro. Ik weet dan in ieder geval dat de kopbouten weer 30 jaar mee gaan. Ik ben tevreden en hoop dat het hier eerst mee gedaan is (maar dat weet je nooit zeker i.d.d.)
_________________________________________ Geweldig zo'n midlifecrisis. Had ik veel eerder moeten doen!
|
12 jun 2015 21:50 |
|
|
dirk l
|
Re: Afgebroken kopbouten
Vind ik een faire deal ! Hopelijk is dit snel achter de rug en vergeten en kan het genieten beginnen De zomer is nog lang
_________________________________________ I's all about passion
|
12 jun 2015 23:39 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Afgebroken kopbouten
Je gaat een motor met 240K op de klok opentrekken om alleen de kopbouten te vervangen. Je moet er echt rekening mee houden dat er meer boven water komt wat stuk en vervangen moet worden........en dan lopen de kosten erg hard op.....mar als het goed gebeurd dan heb je ook weer wat.
Ik heb veel oude wagens gehad maar was er op gegeven moment klaar mee. Als je eisen heel hoog liggen wordt elke oude Porsche een financieel zwart gat.
|
13 jun 2015 10:00 |
|
|
dirk l
|
Re: Afgebroken kopbouten
Kan zijn , maar het plezier van het pure autorijden zonder ABS, servostuur, geprogrammeerde ophanging, ESP , ASR en ga zo maar door........ is ONBETAALBAAR
_________________________________________ I's all about passion
|
13 jun 2015 11:58 |
|
|