| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Kettingspanners
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=45425
Pagina 1 van 1

Auteur:  softwindow67 [ 06 sep 2015 22:10 ]
Berichttitel:  Kettingspanners

Heeft er iemand ervaring met het reviseren van kettingspanners van een 2.0L blok uit 67? En zijn revisie setjes nog überhaupt leverbaar?

Auteur:  quickstep [ 06 sep 2015 22:32 ]
Berichttitel:  Re: Kettingspanners

Ik heb begrepen dat er ook 'updates' hebben plaats gevonden om hydraulische kettingspanners te installeren. Iemand hier ervaring mee?

Auteur:  softwindow67 [ 06 sep 2015 22:44 ]
Berichttitel:  Re: Kettingspanners

Hydraulische spanners schijnen op dit blok niet te kunnen, buiten dat wil ik het blok ook zo origineel mogelijk houden.

Auteur:  Hessel [ 06 sep 2015 23:16 ]
Berichttitel:  Re: Kettingspanners

Revisiesetjes zijn er nog gewoon (911 105 901 01). Hebben ze ook verteld waarom er op een 67 blok geen hydraulische spanners kunnen? Je moet wellicht een paar onderdelen vervangen, zoals langere draadeinden in het linker kettinghuis en andere tandwielhouders (weet zo snel de nederlandse naam niet). Maar volgens mij moet het wel kunnen.

Dit is ook een originele Porsche upgrade die ook op de 2.0 blokken als geaccepteerd gezien wordt. Het is zoveel beter daar de spanners exht een keer gaan en je dan veel schade aan je blok kunt krijgen.

Auteur:  softwindow67 [ 07 sep 2015 7:19 ]
Berichttitel:  Re: Kettingspanners

Mijn idee was om van die 'savers' op de kettingspanners te plaatsen, die ronde schijfjes, zodat ze nooit te ver ingedrukt kunnen worden. Er zullen geen duizenden kilometers meer mee gereden worden.

Auteur:  molen934 [ 07 sep 2015 7:52 ]
Berichttitel:  Re: Kettingspanners

Weet uit ervaring dat dit een zwak punt was bij de vroege 911 jes :evil:
Zodra de hydr. update op de markt kwam deze gemonteerd op mijn 2.7 en later op de SC, werkt SUPER :thumleft:

Auteur:  Hessel [ 07 sep 2015 12:10 ]
Berichttitel:  Re: Kettingspanners

Ik heb ze ook en vind het "false economy" als je dit niet doet. Kost wel wat, maar veel minder dan een revisie nadat de spanners het begeven. Kilometers rijden per jaar vind ik niet relevant, ik rijd ook maar 4 a 5 duizend per jaar, maar ik wilde het gezuer niet. Niet voor niets dat Porsche deze upgrade zelf heeft geissued.

Auteur:  softwindow67 [ 07 sep 2015 14:08 ]
Berichttitel:  Re: Kettingspanners

Maar als een spanner uitgerust is met zo'n 'klemplaatje, ik weet niet de exacte benaming' wat is dan het gevolg als hij het begeeft.
Volgens mij zul je de ketting dan gaan horen maar zal hij geen tand verlopen. Nogmaals ik heb hier geen ervaring mee en hoop dat iemand anders dat wel heeft. in ieder geval bedankt voor de adviezen.

Auteur:  Hessel [ 07 sep 2015 21:02 ]
Berichttitel:  Re: Kettingspanners

Zal wel werken, maar ratelende kettingen is ook niet alles. Voor die 600-800 euro voor de hydraulische set zou ik het risico niet nemen. Maar het kan natuurlijk wel met die safety collars.

Auteur:  Erwin [ 07 sep 2015 21:20 ]
Berichttitel:  Re: Kettingspanners

Hydraulische kettingspanners kunnen niet zomaar op een 67-er 911, de distributiehuizen zijn anders. Als je op jouw motor later type distributiehuizen monteert kan het wel.

Originele kettingspanners van een 67-er mag je niet reviseren, pas vanaf eind 70-er jaren kun je ( volgens Porsche) kettingspanners voorzien van een revisie setje.

In jouw geval zou ik twee nieuwe kettingspanners monteren van een SC van 1983. Die spanners gaan zo weer 80.000 km mee voor je ze controleert op goede werking.

Auteur:  molen934 [ 07 sep 2015 21:21 ]
Berichttitel:  Re: Kettingspanners

Weet dat Erwin van Rebel Engineering wel de oude spanners monteerd.
Dacht ook wel dat hij zich zou melden :!:
Heb wel eens een discussie met hem gevoerd :thumleft:

Auteur:  molen934 [ 07 sep 2015 21:22 ]
Berichttitel:  Re: Kettingspanners

Kijk daar is hij :cheers:

Auteur:  softwindow67 [ 07 sep 2015 22:04 ]
Berichttitel:  Re: Kettingspanners

Erwin, hebben die spanners van een sc van 1983 dezelfde afmetingen of moet je daar ook nog een aanpassing aan doen? Ik vind hier voor verschillende onderdeelnummers zoals 930 105 049 00, 930 105 053 00 of 930 105 058 00. Maakt dat nog iets uit?

Auteur:  Erwin [ 07 sep 2015 22:17 ]
Berichttitel:  Re: Kettingspanners

Nee, hebben geen aanpassingen nodig. Alleen een extra opvulschijf.

Auteur:  Hessel [ 08 sep 2015 13:07 ]
Berichttitel:  Re: Kettingspanners

Erwin,

Even voor mijn informatie, wat is er dan percies anders in die pre 1968 kettinghuizen waarom zo'n olie gevoede kettingspanner niet padt? De kettinghuis deksel vervang je toch.

Auteur:  Erwin [ 08 sep 2015 16:11 ]
Berichttitel:  Re: Kettingspanners

Ja, die vervang je. Maar dan moeten ze wel passen op de oude distributiehuizen.
En dat past niet. Ander model, minder draadeindjes voor bevestiging.

Auteur:  Hessel [ 08 sep 2015 22:18 ]
Berichttitel:  Re: Kettingspanners

Weer wat geleerd.

Auteur:  Anne 2.7 [ 11 sep 2015 5:23 ]
Berichttitel:  Re: Kettingspanners

Erwin schreef:
In jouw geval zou ik twee nieuwe kettingspanners monteren van een SC van 1983. Die spanners gaan zo weer 80.000 km mee voor je ze controleert op goede werking.

Ook geen upgrade voor mij. Ik heb mijn kettingspanners 5 jaar geleden (na 33 jaar en 200.000 km) gewoon laten reviseren.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/