Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 12:59



Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Classic Oil... of toch niet? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Omg. Aalsmeer
Bericht Classic Oil... of toch niet?
Goedemorgen,

Ja... (helaas) weer een topic over olie :(

Bij het afspreken van de jaarbeurt van mijn 911 3.2, heeft de specialist mij geadviseerd om Classic Oil 10W60 te gebruiken. Wijzend naar de mooie metalen blikken in de vitrine. Met als groot voordeel, dezelfde redenen die ook in andere olie topics wordt besproken (Bij warme motor een iets dikkere olie)

Bij het ophalen van de auto heb ik gevraagd of ik misschien het lege, metalen, 5 liter blik Classic Oil kon mee nemen. Leek me wel leuk… Echter werd daar verder niet op ingegaan, en na nogmaals aandringen kwam de monteur met een plastic fles, 10W60 van Mobil1.

….”Dit is wat we er in hebben gedaan” zei hij. Dat is hetzelfde als de Classic Oil. Dit verbaasde mij, en ik verwees naar de metale blikken in de vitrine. Waarop de monteur aanbood om de olie desnoods weer te vervangen, maar overleg het eerst even met mijn baas als hij weer terug is van vakantie.

Toen ik thuis was toch maar even gebeld met Mobil1, en deze adviseren de 10W60 niet. (adviseren het ook niet op hun website) Het kan geen kwaad, maar alleen als het blok een hoog olieverbruik heeft, of al behoorlijk aan zijn levenseinde is, is dit een goede optie. Mijn motor met 170 dkm komt daar niet voor in aanmerking. Ik heb bijna geen olie verbruik en het blok is kurkdroog.

Toevallig dit weekend ook bij de open dag van een andere specialist geweest, en daar stond iemand van Mobil1. Wederom nagevraagd, en deze vond het ook niet de beste olie voor mijn auto. Maar kon mij wel vertellen dat de Classic Oil van Porsche ook wordt geleverd door Mobil1. (Waarschijnlijk dus de 10W60 die ze dus allebei niet adviseren….)

Jullie begrijpen dat ik de weg kwijt ben...

Zal ik de 10W60 van Mobil1 laten zitten, of toch vervangen voor de Classic Oil... of gewoon maar weer de 10W40 van Mobil1 erin die er altijd ingezeten heeft? :roll:


07 sep 2015 10:35
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
993 4s 96 993 C2T 95 FIAT 500 69
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
Je zegt het eigenlijk zelf al ;)
_________________________________________
Always be yourself, unless you can be a pirate, then always be a pirate


07 sep 2015 10:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
Gewoon erin laten en de volgende keer datgene wat jij zelf het beste denkt.

Overigens heb ik nu mobile 10w/60 na een aantal jaren 10w/40.......tja en ik maak me verder geen zorgen.

En uiteindelijk die verkopers: showroom vulling maar gaat om jouw geld in hun zakken te krijgen.

Prijs 10w/60 voor 5 liter: 35 euro....
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


Laatst bijgewerkt door Dial_888 op 07 sep 2015 11:26, in totaal 1 keer bewerkt.



07 sep 2015 11:16
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
Vanaf 3.0 liter hanteerd Porsche de Classic Oil met spec. 10 W 60

Afbeelding

Alle motoren met een kleinere cilinder-inhoud zouden het met 20 W 50 moeten doen ...

Afbeelding


Die blikjes zijn denk ik wat duurder dan die plastic flessen :wink:


07 sep 2015 11:16
Profiel WWW Facebook 
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
10w40 is een Semi Syntheet
10w60 is een Full Syntheet

Kan en mag gemixt worden, echter zou ik bij een dergelijke overgang een olie flush laten uitvoeren.

Over Full na Semi is ook veel geschreven. De reinigende werking van Full kan als nadelig worden gezien, echter is dat volgens mij met moderne olien niet meer aan de orde.

Verder.......over olie is al heul veul geschreven.


07 sep 2015 11:53
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
Ik heb de Valvoline VR1 10W60 erin, lekker veel ZDDP erin voor de flat tappets! En dat is toch echt een semi-synth. Dus perfect voor je 3.2
VR1 20W50 mineral in de 912 om dezelfde reden :mrgreen:

Een hoop besteld via deze firma: http://www.ebay.de/itm/Valvoline-10W-60 ... 485e553730


07 sep 2015 11:57
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
De beste keus motorolie ? :idea: :wink:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


07 sep 2015 20:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
Olaf schreef:
Afbeelding


Die zit er bij mij in sinds dit voorjaar. De olie dan. Een blik (1) erbij voor in de kofferbak.

Niet eens zo zeer omdat hij er beter door zou moeten rijden, alhoewel hij wel mooi rondloopt.
Maar meer omdat hij er mogelijk iets beter (langer) goed en droog mee stilstaat. :mrgreen:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


07 sep 2015 20:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
Mobil 1 10W60 is een goede motorolie, maar geen classic olie. Het is een dikkere Mobil 1 en bedoeld voor motoren met een hogere km stand.

Ik heb veel motoren gevuld met deze olie en de hogere oliedruk viel mij altijd op. Daar voor is deze olie ook bedoeld. Maar bij motoren met lagere km stand ( ongeveer onder de 225.000 km) is deze olie vaak niet nodig.
Bij een gezonde motor geeft deze olie soms een ongezond hoge oliedruk. Ik gebruik deze olie nog maar zelden. Bij een 993 geeft deze olie soms een versneld tikken van de stoters in de tuimelaars door langzamere vulling van de stoters na lange stilstand.

Deze olie kun je gewoon laten zitten in jouw 3.2 als de oliedruk niet te hoog is, echter heb je niet de voordelen van een Classic olie. Maar dat heb je ook niet bij een Mobil 1 0W40. ( gelukkig zie je bij jongere 911 niet hoe hoog de oliedruk wordt, de meter gaat maar tot 5 bar ;-) )


Een betere keus, als je Mobil verkiest en niet perse een Classic olie nodig vindt, was de Mobil 1 5W50 Peak Life geweest. Kwalitatief beter dan de Mobil 1 10W60 en ook te verkiezen boven de Mobil 10W40 bij een Porsche motor die meer dan pak 'm beet 80.000 km heeft gedraaid.

Op jouw vraag deze olie laten zitten, een Classic olie er in of weer naar 0W40: Een goede Classic olie is het beste. Echter gebruikt Porsche zelf ook 10W60 als basis voor de Classic lijn. Vind ik zelf te dik voor een motor met gezonde oliedruk, maar geeft ook aan dan 10W60 wel kan, anders had Porsche het zelf ook niet gebruikt. Mobil 1 0W40 zou ik niet gebruiken.
( jij hebt het zelf over Mobil 1 10W40, ik neem aan dat je 0W40 bedoeld)

Overigens zegt Porsche zelf dat de 10W60 Classic niet van Mobil is, en dat denk ik ook. Een grote olieleverancier als Mobil levert (verwacht ik) geen kleine oplage speciale olieën. Daarnaast geeft Porsche aan dat de Classic olie van een Duitse olie fabrikant is.
_________________________________________
Rebel engineering


07 sep 2015 21:34
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Omg. Aalsmeer
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
Bedankt voor jullie meedenken allemaal, en ja, er is inderdaad heul veul over geschreven. Met name het oudere topic van Erwin had ik al eens gelezen, vandaar ook dat ik dit aangekaart had bij mijn specialist.

Het vervelenste vind ik eigenlijk dat ik niet gekregen heb wat ik heb gevraagd. En dat als ik niet naar een blik gevraagd had, waarschijnlijk nooit te weten was gekomen, en dus gewoon voor Classic Oil had betaald.

Misschien dus toch maar de Motul V300 erin, maar dan moet het blok eerst gereinigd worden begreep ik. Of hoeft dat niet als er altijd (inderdaad Erwin) Mobil1 0W40 in heeft gezeten? Aangezien dit een half synthetische olie is (weet niet of dat hetzelfde is als een minerale olie) Ik rijd ongeveer 1500 km per jaar, en de auto staat in de winter meest stil.

Indien dit inderdaad eerst gereinigd dient te worden, dan toch maar de Classic Oil?


08 sep 2015 12:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
Motul 300V kun je ongestraft gebruiken bij het verversen. Je hoeft het blok niet eerst te reinigen. Elke olie mengt zich goed met een ester olie. We gaan er natuurlijk wel van uit dat je wisselt van een half of vol syntheet naar Motul 300V. Heeft de motor tien duizenden kilometers alleen op een minerale olie gereden, dan is spoelen wel dan te raden. Echter gaat dat zo lastig bij een 911 met een lang oliekoeler systeem.

Maar je hoeft natuurlijk niet voor 300V te kiezen. Je rijdt maar 1500 km per jaar. En voor dit moment, laat gewoon deze 10W60 een jaar zitten en kies dan wat je wilt.

Aan de andere kant, als je wel voor Porsche Classic betaald hebt, moet je ook Porsche Classic olie krijgen lijkt mij. Laat je die toch er in doen.
_________________________________________
Rebel engineering


08 sep 2015 12:57
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
Erwin schreef:
Mobil 1 0W40 zou ik niet gebruiken.


Ik kan 't (in je uitgebreide topic) niet direct terug vinden, maar wat is de voornaamste reden dat je 0W40 afraad?
Ik gebruik dat, op advies van 2 specialisten, in m'n 964, oliedruk blijft (voor zover ik het aflees van t dashboard) prima.
Overstappen kan natuurlijk altijd, maar ben ook geneigd t voorlopig zo te laten.
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


08 sep 2015 13:21
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
Ronaldo, gebruik je 0W40 of 10W40? Ik gebruikte op aanraden van mijn specialist nl altijd Mobil1 10W40.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


08 sep 2015 13:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
lelystad
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
Mijn specialist raadt mobil1 0W40 aan voor mijn 993. (200.000km)
_________________________________________
zet je mond niet in de derde versnelling indien je hersens nog in de tweede staan


08 sep 2015 13:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
0W40, deze:

Afbeelding

Voor de volledigheid; 964 met ca. 140k op de teller.
Zo zie je maar, zoveel specialisten, zoveel meningen.. :wink:

En WC eend zegt dat 't goed is:
http://www.mobil-1.nl/waarom/olie-voor- ... e.aspx?p=2
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


08 sep 2015 20:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 964 nu R107
010
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
Mijn specialist, misschien wel dezelfde als die van Ronaldo, adviseert ook Mobil1 0(nul)W40 voor mijn 964 met 155k op de teller.


08 sep 2015 21:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Almere
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
Gebruik op advies van specialist mobil 1 0W40 voor mijn 996 turbo
_________________________________________
www.Flatsix-Sportscar-Collectables.nl
Speciale Forumprijzen, pb voor meer info


08 sep 2015 21:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
Mooie specialist, vraag je classic oil krijg je een olie met een vergelijkbare viscositeit..dit soort praktijken is een van de redenen dat ik de oliewissel etc zelf doe. Ik weet wat er in gaat. En dat bijvoorbeeld die lastige bougie bij de 993 niet vergeten wordt.

In mijn 993 ging ook altijd mobil 1 0W40, bij de volgende wissel gaat er 10W60 in. Porsche zal dit niet voor niks voorschrijven lijkt me. Iemand ervaring met Kroon Oil? (Emperol racing 10W60)
_________________________________________
993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II


23 sep 2015 0:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
Op advies van meerdere Porsche specialisten gewoon de 0W40 van Mobile1 gebruiken.
Volgens mij wordt deze ook door Porsche voorgeschreven.
Wat dikkere olie is alleen iets beter als je veel op het circuit de auto zwaar belast.
Blijft de olie iets dikker. Maar heb begrepen dat wat dikkere olie weer de oliepomp zwaarder belast waardoor de as van de pomp sneller kan breken. Dat wil je zeker niet meemaken. Dus voor mij al 7 jaar gewoon 0W40.
:cheers:
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


26 sep 2015 18:35
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Omg. Aalsmeer
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
Daarom vandaag ook de olie vervangen voor de 0W40 van Mobil1. Waarom? Omdat Mobil1 de huisleverancier is van mijn specialist, maar vooral ook omdat het er al sinds 2003 in gaat.


26 sep 2015 19:25
Profiel
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
Ber, het gaat hier over de luchtkoelers.

Erwin heeft in een eerder topic duidelijk een toelichting gegeven met steekhoudende argumenten:

viewtopic.php?f=1&t=43295&p=1131961&hilit=zddp#p1131961

Oude Wams in Eindhoven (55jaar ervaring met luchtkoelers) adviseert 10w40 en niet omdat hij 120liter heeft staan, maar omdat dit het beste past voor degene die in de winter stallen en dat doen de meeste met een luchtkoeler.

Ik ga zelf over naar Motul V300 om de simpele reden dat deze olie beter en vooral ook langer hecht. Dat laatste is prettig als de P uit de winterstalling komt en je toch graag wil dat draaiende delen niet geheel droog staan.

Tip, haal je P uit de winterstalling laat de motor dan eerst draaien op de startmotor en bouw oliedruk tot 1bar op (10sec). Je kunt dit doen door de DME ff los te halen.

Moet je olie ververst worden, wacht dan ff tot na de winterstalling. Olie heeft de eigenschap vocht aan te trekken en dat beinvloed de kwaliteit negatief.


26 sep 2015 20:16
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
Ik gebruik al 4 jaar de Mobil 1 Peak Life 5W50. Was mijn eigen keus i.p.v. de 0W40.
Zoveel mensen, zoveel meningen en keuzes, maar wat mij destijds meteen opviel:
de motor loopt een stuk stiller. Voor mij reden genoeg om deze olie te blijven
gebruiken.

Maar misschien is een 10W60 nog wel beter .... Een heerlijke oneindige discussie.
_________________________________________
Win on sunday, sell on monday.


27 sep 2015 22:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 4S
Goedereede
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
meer schreef:
Daarom vandaag ook de olie vervangen voor de 0W40 van Mobil1. Waarom? Omdat Mobil1 de huisleverancier is van mijn specialist, maar vooral ook omdat het er al sinds 2003 in gaat.



Dit is echt het slechtste dat je kon doen. Elke (goede) specialist, en Porsche nu zelf ook adviseert GEEN 0W40 voor een luchtkoeler.


28 sep 2015 8:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
10w/60, heerlijk knorren in de vijfde....ook net getankt bij de Avia in Epe en mooi op temperatuur.

Het verschil tussen 0w/40 en deze olie is dat ik minder rook heb bij het starten, bovendien Is het een gezonde motor met veel kilometers waar om de 2500km een liter bijgevuld wordt.

65973
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


28 sep 2015 10:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Omg. Aalsmeer
Bericht Re: Classic Oil... of toch niet?
ATanis schreef:
meer schreef:
Daarom vandaag ook de olie vervangen voor de 0W40 van Mobil1. Waarom? Omdat Mobil1 de huisleverancier is van mijn specialist, maar vooral ook omdat het er al sinds 2003 in gaat.



Dit is echt het slechtste dat je kon doen. Elke (goede) specialist, en Porsche nu zelf ook adviseert GEEN 0W40 voor een luchtkoeler.


Wij van WC eend...


28 sep 2015 13:20
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.