| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Hoe correct oliepeil meten bij luchtgekoelde Porsche http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=45711 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Flatsix6 [ 17 okt 2015 16:48 ] |
Berichttitel: | Hoe correct oliepeil meten bij luchtgekoelde Porsche |
Hallo Porschisten, Ik schaam me in feite een beetje, maar het is nu pas (ondanks reeds 9 jaar in bezit van mijn eerste luchtgekoelde Porsche, daarvoor Boxster 2.7) dat ik precies weet hoe het oliepeil van een - in mijn geval 993- dient gemeten/afgelezen te worden. Ik wist dat de motor: 1) warm/ op bedrijfstemperatuur moest zijn 2) wagen horizontaal gestationeerd diende te zijn 3) motor ca 1 minuut stationair diende te draaien Maar wat ik niet wist is het volgende: Blijkbaar dien je het motortoerental lichtjes de hoogte in te jagen (vb 3000 omw/min) en dit zodanig lang aan te houden tot dat de motortemperatuur indicatie in het midden staat. Indien dan de thermostaat aanslaat, dan zie je de temp indicatie de diepterik ingaan en op datzelfde ogenblik zal je je motoroliepeil indicator zien bewegen naar de juiste hoeveelheid die in je Carter aanwezig is! Wat ik nu wel nog steeds niet weet is het volgende: Tussen min en max aanduiding op de oliepeilstok in de motor zit respectievelijk 1,5 (Cabrio 272 Pk)of 1,8 (4S Varioram) liter motorolie. Hoe zit het met de min en max aanduiding op je combi instrument in je dashboard. Men zei mij dat het verschil tussen beide 1 liter bedraagt. Bovendien wordt er gezegd dat het combi instrument veel preciezer is dan daadwerkelijk, fysiek de olie te peilen in de motor. Het blijven toch fantastische en bijzondere wagens, maar het olie peilen lijkt mij toch een kunst op zich. Hebben jullie andere methoden of is het hierboven beschreven technisch 100% correct? Vriendelijke Groeten, Flatsix6 |
Auteur: | dobbelsteen [ 17 okt 2015 17:53 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe correct olieprijs meten bij luchtgekoelde Porsche |
Toerental de hoogte injagen? Dan heb je een foutieve meting, want je moet net na het warmrijden de motor even laten stilstaan zodat de olie kan zakken. En peilstok is veel preciezer dan digitaal. Iemand heeft me dit eens verteld op een ander forum, hij werkt zelf met camions en daar zijn er enorm veel problemen met foute metingen van het oliepeil. Dus tenzij gewone auto's met een ander systeem werken, is peilstok nog altijd betrouwbaarder. |
Auteur: | geertsabine [ 17 okt 2015 17:58 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe correct olieprijs meten bij luchtgekoelde Porsche |
Olieprijs? |
Auteur: | Boxy&Boraman [ 17 okt 2015 18:08 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe correct olieprijs meten bij luchtgekoelde Porsche |
Wss autocorrectie.... |
Auteur: | MarkS [ 17 okt 2015 18:52 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe correct olieprijs meten bij luchtgekoelde Porsche |
Dat van het even gas geven en dat daarna de meter in het dashboard gaat oplopen klopt wel. Peilstok is nauwkeuriger dan dashboard. |
Auteur: | Kappi2907 [ 17 okt 2015 20:14 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Hoe correct olieprijs meten bij luchtgekoelde Porsche | |||||||||
...hij stelt zich wel netjes voor. Gezien je iedere nieuwkomer erop wijst dat dat moet, is nu een complimentje op zijn plaats.....(-: |
Auteur: | MarkS [ 17 okt 2015 20:16 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe correct olieprijs meten bij luchtgekoelde Porsche |
Nieuwkomer? Volgens mij komt hij hier langer dan jij? |
Auteur: | Kappi2907 [ 17 okt 2015 20:17 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe correct olieprijs meten bij luchtgekoelde Porsche |
Midden op de peilstok is prima bij een motor temp van 80-90graden peilen. Er zit 12liter olie in het systeem 1,5 liter daarvan in het reservoir, kortom alles boven rood op je olieniveau meter is goed. |
Auteur: | geertsabine [ 17 okt 2015 23:28 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Hoe correct olieprijs meten bij luchtgekoelde Porsche | |||||||||
daar heb je wel een punt overigens hoor. Maar idd, TS is hier al wat langer aanwezig en eigenlijk vind ik de autocorrectie hier wel geinig uitgepakt |
Auteur: | Bob C4 [ 17 okt 2015 23:42 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Hoe correct olieprijs meten bij luchtgekoelde Porsche | |||||||||
Zo ga ik er ook mee om. Tegen de tijd dat de meter op het dashboard richting rood gaat (warme motor, stationair draaiend) gooi ik er een liter bij en kunnen we voorlopig weer vooruit. Uiteraard is de peilstok nauwkeuriger maar deze methode voldoet (bij mij) prima. Het is dus NIET ingewikkeld ! Veel rijplezier. |
Auteur: | Erwin [ 18 okt 2015 9:58 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe correct olieprijs meten bij luchtgekoelde Porsche |
Motorolie peilen van een 911 is geen hogere wiskunde. Het belangrijkste als je exact wilt weten hoe hoog het oliepeil daadwerkelijk staat is door de motor op de juiste temperatuur te hebben. Als je bijvoorbeeld het olieverbruik wilt meten moet bij het meten de motor telkens even warm zijn voor een exacte meting. En dat kun je op de temperatuurmeter niet aflezen. Ik peil olie altijd als de oliethermostaat open is gegaan en de warme olie ook door de oliekoeler achter de rechter koplamp circuleert. Zo hoort het eigenlijk ook. Alleen is er het probleem dat de motor met deze buitentemperaturen niet/ nauwelijks op bedrijfstemperatuur komt. Nu kom je bij de topicstarter die aangeeft de motor een tijdje 3000 omw/min dient te laten draaien voor het olie peilen. Uiteraard hoeft dit niet, maar is wel een manier om de motor wel op bedrijfstemperatuur te krijgen als dit tijdens gewoon rijden niet lukt. In de olietank zit er tijdens het stationair draaien van de motor ongeveer 7 liter olie. Alleen de laatste 1,75 liter worden door de oliehoeveelheidsmeter weergegeven. De meter net op rood betekend dus dat er nog ongeveer 5,25 liter in de tank zit. De overige 5 liter zitten in de motor en leidingsysteem. |
Auteur: | Dial_888 [ 18 okt 2015 10:40 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe correct olieprijs meten bij luchtgekoelde Porsche |
Betekent rood niet gevaar....dus teveel olie..... Ik zorg altijd dat het peiltje van de meter bij warm weer en warme motor en uiteraard bij stationair toerental ergens halverwege staat. Komt overigens bij mij aardig overeen met het niveau op de peilstok. Ohja..sta je op de oprit olie bij te vullen/controleren en komt een vd buren eraan krijg je geheid commentaar....weer uitleggen hè.... inmiddels weten de meesten het nu onderhand. |
Auteur: | Erwin [ 18 okt 2015 10:51 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Hoe correct olieprijs meten bij luchtgekoelde Porsche | |||||||||
Dit is helemaal juist. Eenvoudiger is het niet. De meesten willen echter altijd exact tot maximaal gevuld hebben, niet nodig en was de bedoeling van het ontwerp ook niet. Geeft alleen aan dat dit echt het maximum is, niet het ideaal. |
Auteur: | Flatsix6 [ 18 okt 2015 11:02 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe correct olieprijs meten bij luchtgekoelde Porsche |
Bedankt Erwin, Duidelijk een specialist ! Ik had mijn 993 Cab laten inspecteren in Aken (waar men een classic Department heeft) vooraleer deze aan te kopen in april ll., en men vertelde mij hetzelfde verhaal als Erwin. Het volstaat niet om de motor op bedrijfstemperatuur te hebben, de thermostaat moet opengegaan zijn, wat je merkt door een terugval van de motortemperatuur. Dan pas zal je het correcte oliepeil kunnen aflezen. Erwin, ik weet niet wat jouw mening is, maar men vertelde mij dat je het best het oliepeil kunt aflezen van het combi instrument in het dashboard. Met mijn beide 993'en komt dit perfect overeen met de peilstok zoals Dial_888 met zijn wagen ook opmerkte. Nog een klein vraagje hoeveel olie zit er nu tussen max en min. In de motorruimte van de 993 cab staat 1,5 liter en in de 993 4S staat 1,75 En daarop aansluitend, de hoeveelheid olie tussen max en min in dashboard bedraagt dit ook 1,5 of 1,75 liter of enkel 1 liter ( ik heb dit ergens gelezen) Groeten Flatsix6 |
Auteur: | Erwin [ 18 okt 2015 11:14 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe correct olieprijs meten bij luchtgekoelde Porsche |
Graag gedaan Het verschil tussen olie peilen met warme motor maar de thermostaat net nog niet open en wel open is bijna een halve liter. De peilstok is altijd maatgevend, als tweede keus de meter op het dashboard. Maar omdat de meter op het dashboard erg betrouwbaar is en vaak tot op de millimeter overeenkomt met de peilstok is het niet meer nodig om met de peil stok nog te meten. Daar is de meter ook voor bedoeld, de peilstok is overbodig. Afhankelijk van de peilstok en type auto zit er wat verschil tussen minimum en maximum. Het verschil op de meter tussen minimum en maximum op de meter is ongeveer 1,5 liter. |
Auteur: | Heran [ 18 okt 2015 11:21 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe correct olieprijs meten bij luchtgekoelde Porsche |
Zeer interessant onderwerp. Aangezien ik sinds september in bezit ben van mijn eerste Porsche snapte ik in het begin weinig van de oliepeil meters. Mooie heldere uitleg |
Auteur: | horn [ 18 okt 2015 11:39 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe correct oliepeil meten bij luchtgekoelde Porsche |
"Olieprijs" in de topictitel gewijzigd in "oliepeil". Dit zodat in de toekomst topic makkelijker gevonden kan worden met de zoekfunctie |
Auteur: | wannes van roey [ 29 apr 2018 8:49 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe correct oliepeil meten bij luchtgekoelde Porsche |
bedankt voor de goede uitleg. ik ben een nieuwkomer. wannes |
Auteur: | Thefrits [ 29 apr 2018 9:20 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe correct oliepeil meten bij luchtgekoelde Porsche |
Ik vraag me dan ook af hoe je het beste de olie dan kunt wisselen ? Dus om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk oude olie eruit komt.... Ik neem aan dat als je de motor heet afzet, de thermostaat ook weer dicht gaat ?? |
Auteur: | Dial_888 [ 29 apr 2018 15:04 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe correct oliepeil meten bij luchtgekoelde Porsche |
Warme motor, aftappluggen blok en olietank eruit en een nachtje uit laten druppelen.. En de rest laten zitten..... Om nu alle leidingen eventueel los te koppelen om de laatste druppels lijkt mij overdreven. |
Auteur: | Hans44 [ 29 apr 2018 22:52 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe correct oliepeil meten bij luchtgekoelde Porsche |
Even inhakend op dit onderwerp: Hoe nauwkeurig is het peilen van een 996 Cup (laatste modeljaar)? Deze draait stationair nl. bijna 2000 t/m. Olie peilen kan alleen met de peilstok die heel lastig af te lezen is aangezien er bijna altijd weer verse olie inzit na een paar honderd tot 1000 km. Is dit nog een betrouwbare meting of is er een alternatief ? |
Auteur: | Dial_888 [ 30 apr 2018 13:06 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe correct oliepeil meten bij luchtgekoelde Porsche |
Stationair 2000 omw/min.... .....veel te hoog. |
Auteur: | Hans44 [ 30 apr 2018 13:27 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe correct oliepeil meten bij luchtgekoelde Porsche |
Voor zover ik weet draait iedere GT3 Cup met verhoogd stationair toerental. Het is dus niet een omgebouwde straat Gt3 maar een origineel geleverde Cup (zonder kenteken). |
Auteur: | P32again [ 01 mei 2018 7:17 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Hoe correct oliepeil meten bij luchtgekoelde Porsche | |||||||||
Idd heet afzetten ( wel opletten met wisselen want olie is dan ook erg heet, even laten koelen na de rit mag echt wel) Stuk tussen thermostaat en voorkoeler gaat er dus ook niet uit. Maar je nieuwe olie (veel liters) mengt zich met de oude (heel weinig liters) als de thermostaat weer opengaat. |
Auteur: | NordRack2 [ 03 okt 2018 2:25 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Hoe correct olieprijs meten bij luchtgekoelde Porsche | |||||||||
|
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |