Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 7:30



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Laadperikelen / dynamo 911 T 2.4 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911T 2.4
Bericht Laadperikelen / dynamo 911 T 2.4
Hallo allemaal,

Een paar dagen geleden kon ik eindelijk een lang gekoesterde jongensdroom waarmaken door een 911 aan te schaffen, precies de kleur en de looks die ik altijd al had willen hebben. Ik weet dat het een omgebouwd geval is, maar dat kan voor mij de pret niet drukken, ik heb eindelijk een 911. Helaas kan/mag ik tgv een zeer recente hernia-operatie nog niet rijden, maar ik sta heel regelmatig (ook 's nachts) uit het raam te kijken naar deze superauto.

Uiteraard heb ik een paar vragen die jullie wellicht kunnen beantwoorden (werkplaatshandboek is besteld, maar nog niet ontvangen).

Allereerst een wellicht hele domme vraag:
- Waar zit de oliepeilstok van een 911T 2.4 van 1973 (zeg ik dat eigenlijk goed, of is het een 911 2.4T)?

En hierbij de hoofdvraag:
- De dynamo laadt niet bij, althans het rode lampje (G) blijft continue even fel branden, maakt niet uit of ik gas geef of stroomverbruikers inschakel. Nu denk ik zelf dat dit aan een defecte spanningsregelaar ligt. Weet iemand of deze spanningsregelaar op de dynamo of ergens anders geplaatst is. Andere suggesties mbt het niet bijladen zijn uiteraard ook welkom.

Alvast bedankt.


Laatst bijgewerkt door Gerbie op 19 jun 2005 11:09, in totaal 1 keer bewerkt.



18 jun 2005 13:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Kijk, dat doe ik nou ook, 's-nachts uit het raam kijken ;)

Allereerst: gefeliciteerd man!

Olie peilen bij een 911 is een vak apart... Gebruik de zoekfunctie, dan kom je hele verhalen tegen hoe het moet... ;) (ik neem overigens even aan, dat dit ook voor een 911 2.4T geldt... Eigenlijk geen ervaring mee)...

Korte conclusie: peilen met warme draaiende motor, na ong. minuutje stationair gedraaid te hebben, op horizontaal oppervlak... En mijn gok voor de peilstok is onder de olie-vul-dop in de motorruimte (ook rechts? Heren klassiekers?)

(voor het stukje dynamo kan ik je niet helpen :( )


18 jun 2005 14:36
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911T 2.4
Bericht 
paSCal bedankt,

Ben gelukkig niet de enige die midden in de nacht naar zijn/haar auto kijkt: een hele opluchting :)

De peilstok zit inderdaad onder de olie-vul-dop aan de rechterzijde van de motorruimte. Op een goudkleurige sticker onder de achterklep staat tevens vermeld hoe er gepeild dient te worden: Motor draaiend 900rpm, temp 60-80 graden, verschil tussen min-max is 2 liter.


18 jun 2005 15:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
Hoi Gerbrand, S'nachts kijk ik niet vaak naar de P, maar wel op het forum. Proficiat met je nieuwe auto veel plezier ermee, ik hoop dat je snel in de stoel kunt om rondjes te toeren, het weer werkt mee.

Ik gok dat de spanningsregelaar aan de linker kant in de motor ruimte zit, maar zeker weten doe ik dat niet. Bij de klasiekers is dat meestal een Bosch regelaar van ca 10 bij 4 cm en 5 cm hoog.
Duidelijk te herkennen aan de stekker met 3 polen aan de onderzijde.


18 jun 2005 23:45
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911T 2.4
Bericht 
Bedankt, ik heb even gekeken en aan de linkerkant van de motorruimte heb ik een kastje gevonden waar bosch op staat, waar aan de onderzijde een stekker zit waar vervolgens drie draden uitkomen. Dit kastje is gevat in een aluminium behuizing met koelribben, is dit de spanningsregelaar? Hoe meet ik deze door om te controleren of hij goed werkt? (meetwaarden)


19 jun 2005 11:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Hoi Gerbrand, het kastje waar jij nu bedoelt dat is een ontstekingskastje.
De spanningsregelaar zit verder naar achteren achter het dekseltje wat daar hoort te zitten, dat is een kleiner glad kastje.
Je zou eigenlijk ook moeten controleren of de dynamo bijlaadt met bv. een voltmeter over de accu.

Erwin.
_________________________________________
Rebel engineering


19 jun 2005 13:17
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911T 2.4
Bericht 
Hi Renntech,

Onder het zwarte kapje zitten twee aluminium kastjes en een klein rond zwart ding van plastic. Op het kastje het dichtst naast de ontstekingsmodule staat SEV MARCHEL 14V (als ik het goed onthouden heb), hier gaan twee blauwe (op één connector) en twee bruine (eveneens op één connector) en één zwarte draad naartoe. Het andere aluminium ding lijkt ook meer iets van een relais oid te zijn.

Iemand eigenlijk enig idee wat een dynamo revisie kost, ik zag ergens op een site een bedrag staan vaan € 300,- voor een gereviseerd exemplaar. Ik kan me niet voorstellen dat een revisie van een P dynamo (zal toch ook gewoon Bosch zijn) duurder is dan van een andere auto.


19 jun 2005 15:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911T 2.4
Bericht 
Ik heb zojuist aan één accu gemeten (van de twee, hebben alle 911's twee accu's??) In rust (dus niet op contact) meet ik, nadat ik beide accu's geladen heb, 12,60 Volt. Met stationair draaiende motor meet ik 12,41 Volt (dit moet toch iets van tegen de 14 Volt zijn?) ik kan gas geven wat ik wil, de voltmeter geeft geen krimp en blijft steevast 12,41 Volt aangeven. Mag ik de conslusie trekken dat de dynamo aan vervanging toe is?


19 jun 2005 19:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
De dynamo laadt nu dus niet bij. Dat kan liggen aan de spanningsregelaar en/ of aan de dynamo. In dit geval grote kans dat het aan de dynamo ligt. Het beste is om een ruildynamo te monteren of de dynamo te laten testen en aan de hand daarvan te repareren.
_________________________________________
Rebel engineering


19 jun 2005 21:17
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
Conclusie helemaal juist.
14 Volt bij draaiende motor (iets boven stationair).
Dynamo ruilen of laten repareren.
Nadeel is de dynamo zit in de koelvin verwerkt.
Daarom speciaal en dus duur.
Wen er maar vast aan, alles wat met P begint is bovenmodaal geprijst.


20 jun 2005 21:15
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.