Auteur |
Bericht |
mgm
|
Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt brak :)
Duss..... Mooi topic toch? Btw, ik verkoop m'n porsche niet meer,had hem te koop staan, voordat ik wist wat er allemaal aan de hand was, besloot om hem te houden, 2 maanden later maar weer eens olie wisselen enzo, en toen kwam ik achter wat dingetjes...... Hij zal dus nu ook niet meer weg gaan, want ik vind het een ontzettend fijne auto om in te rijden, en ook omdat er zometeen te veel geld in zit Anyway here it goes: Ik koop een 996, bijna 3 jaar geleden, blok was al vervangen bij porsche, had nu 70k op het blok staan, en auto zo'n 210, blok was vervangen bij 140, moet goed gaan toch! Keurig bereden, staat nu op 285, dus zelf zo'n 75.000km gereden, gewoon fijn. Keurig iedere keer olie gewisseld tussen de 15-20k, netjes bereden, gewoon dagelijks, alleen gassen alstie warm is, je kent het verhaal wel. Nu, oliewissel, oliefilter open maken, metaalschilfers in de olie. Ook wat vochtig tussen de bak & blok (rear main seal), en ik haal CO niet op de cylinders 4,5,6, en ik vond hem ook wat raar klinken. Anyway... Groot onderhoud! Niks mis mee. blok open getrokken: - IMS TOP! Niks mis mee - RMS, ja, moet ff vervangen worden, geen punt - 2 lekke inlaat en 1 lekke uitlaatklop op cylinderbank 456 - 1 lekke inlaat klep op cylinderbank 123 - zuigerveren versleten - ovalen cylinders (!) - schraapspoortjes op de cylinder wanden Fijn zo'n blok. Hij gaat nu zo snel mogelijk naar auto resto in nijmegen waar het blok opnieuw in elkaar gezet gaat worden, nu met stalen bussen en alle modificaties. Dus... feitelijks nu al het 3e motorblok zometeen. Kwaliteitje dat porsche! had beter een 645 v8 handbak, of een e46 m3 kunnen halen, was denk ik betrouwbaarder geweest. Ow, ik vind um nog steeds wel heel mooi hoor
Laatst bijgewerkt door mgm op 19 jan 2016 15:30, in totaal 1 keer bewerkt.
|
19 jan 2016 15:06 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
ja das wel balen.... ik heb wel het idee dat je een uitzondering te pakken hebt maar ja je kan het maar hebben. ach straks rijdt ie weer als nieuw
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
19 jan 2016 15:11 |
|
|
Ibexx
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Het vervelende is dat Porsche het blok niet repareert, maar vervangt. Je krijgt dus precies hetzelfde probleem terug als het blok waar hij mee de fabriek uitkwam met een legering van de cilinderwanden die gewoon niet goed is (zeggen specialisten). Dat verklaart de laatste drie problemen van je lijstje. Ik denk dat je inderdaad dit beter kan oplossen bij een specialist.
Met de koppen doen ze niets als het onderblok vervangen wordt. Dan vind ik een koprevisie na 285k niet zo gek.
|
19 jan 2016 15:45 |
|
|
mgm
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Het blok dat ze toendertijd geplaatst hebben was een volledig blok, dus met nieuwe koppen. gewoon inbouwen en gaan.
Huidige optie was een onderblok kopen bij de dealer van 5200 euro ex. BTW, en die was zonder koppen. Dan moesten de koppen nog los geserviced worden.
|
19 jan 2016 15:55 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
In oktober bij Robbert visser op de techniek dag lieten ze een luchtgekoeld blok en water koeler zien (nee wil niet de discussie) en wat je ziet is dat Porsche (net als veel merken, denk aan VW) door strengere emissie eisen, zwaardere auto's en toch betere prestaties (waar in de concurrentie bij consumenten om gestreden dient te worden) steeds meer de grenzen van de toleranties opzoekt van het materiaal. Robbert liet een drijfstang zien uit een lufti en water koeler, dat ding was half zo dik bij de water koeler, terwijl prestaties 1,5 zo groot zijn (SC met 180pk tov een 3.4 met 300pk). Kortom vroeger zat er veel meer 'marge' in het materiaal. Vroeger zeker niet alles beter, maar op onderdelen wel ruimer gedimensioneerd dan momenteel.
|
19 jan 2016 16:30 |
|
|
RichardP
ex. 996 C2 MK2 tiptr.ex. Boxster 986 Zaanstad
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Uiteraard heel veel sterkte! Ik heb het ook moeten meemaken... Goed advies wat ik destijds heb gekregen, is niet een onderblok en kop te 'mixen', gezien de aansluiting van beide helften. Aangezien je 'kop' er ook niet zo uitziet, is wellicht een nieuw blok via de dealer niet zo'n slecht idee. Financieel gezien dan, want het blok dat geplaatst wordt is qua cilinders even zwak/sterk als je huidige blok. Ik heb bedragen gehoord van 6000 euro voor het nieuwe blok (inclusief montage?).
|
19 jan 2016 16:40 |
|
|
MY00
Cayman S
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Dit is wel een erg laag bedrag.
_________________________________________ Mvg,
René
|
19 jan 2016 16:47 |
|
|
RichardP
ex. 996 C2 MK2 tiptr.ex. Boxster 986 Zaanstad
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
|
19 jan 2016 16:51 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Allemaal de cilinders? Of de usual suspects nr. 4,5 en/of 6
|
19 jan 2016 16:52 |
|
|
mgm
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Heb hier een quote liggen van PCA, 5201,- ex BTW voor een onderblok . (dat is trouwens wel een 3.4 X51 onderblok) Onderdeelnummer is 996 100 951 TX Het zegt: Teil motor bestehend aus: Kurbelgehause, pleuel, kurbelwelle, olpumpe, steuerkette, teilesatz ohne dichtungen, mitverwenden --> zooitje extra onderdeelnummers die je nog meer nodig hebt. Volgens PCA worden er geen volledige blokken meer geleverd.
|
19 jan 2016 16:56 |
|
|
mgm
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Vandaag het blok in onderdelen gedropt bij Auto Resto.... Dinsdag de auto brengen... en dan paar weekjes wachten...
|
23 jan 2016 22:29 |
|
|
Rijn
Zelfstandig ondernemer autoplaatwerker spuiter
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Balen , succes met de reparatie en met een paar weken weer rustig aan rijden met die P.
_________________________________________ http://www.theovanrijn.nl/
|
23 jan 2016 23:18 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Succes met de afhandeling. Die Resto wordt schatrijk vanwege dit forum
|
23 jan 2016 23:45 |
|
|
MY00
Cayman S
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Volgens mij ligt het niet aan dit forum maar aan het feit dat er wel eens 1x iets niet goed gaat met de water gekoelde motoren van Porsche.
_________________________________________ Mvg,
René
|
24 jan 2016 0:26 |
|
|
Ivo 3.6
Cayman S MKII Speedgelb
Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met.
Stromer ST1 Platinum
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Cylinderbank 4,5,6 is waar de problemen ontstaan wegens gebrek aan koeling. Je gaat naar AutoResto. Hij zal je precies uitleggen wat er is gebeurt wanneer het blok open is. Succes, kost wat maar straks kan ie niet meer stuk.
_________________________________________ http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld life is too short to drive boring colors
|
24 jan 2016 6:00 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Balen zeg, dit is een duur grapje. Je kunt straks wel weer jaren vooruit met de "nieuwe" motor. Het blijft slecht van Porsche dat ze in de ontkenningsfase blijven hangen mbt de bekende motorproblemen. Doet wel afbreuk aan het degelijke imago.
|
24 jan 2016 8:17 |
|
|
dpRide
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.Woonpl.: Vlaanderen
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
ellende door gebrek aan koeling is ook te voorkomen is door bij ELKE onderhoudsbeurt de voorbumper te demonteren en de smurrie weg te halen bij de radiatoren. het concept dat porsche toepast is heel compact en daardoor onderhoudsgevoelig. natuurlijk helpen een grotere waterpomp, andere temperatuursensoren, enz maar twee stukjes universele zwarte PVC mesh grill van bij de bouwmarkt, waarvan je op maat inserts maakt, zijn heel effectief om te zorgen dat de warmte efficiënt afgevoerd kan worden/blijven.
|
24 jan 2016 10:05 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Voor een gedeelte ben ik het niet eens met bovenstaand tekst. Waarom? Je kan aan bijvoorbeeld een drijfstang niet zien of de materialen gelijksoortig zijn. Interne fricties kunnen verschillend zijn (denk aan ander type olie, lager- en andere toleranties). Dat er vroeger meer "marge" op het materiaal zat zou kunnen kloppen, dat is een mede-gevolg van CAD.
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
24 jan 2016 13:16 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Maar vooral een mede-gevolg van de afdelingen boekhouding en inkoop.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
24 jan 2016 14:49 |
|
|
MickRS
neuf onze françaisLandelijk Amsterdam
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Ik heb wel medelijden met mannen als Visser. Die moeten toch een uiterst karige boterham verdienen als luftie specialist...
_________________________________________ rouge et noir
|
02 feb 2016 17:50 |
|
|
Frits77
986 S040
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Zeker nu met de lufties niet meer gereden maar vooral gehandeld wordt (ok, niet hier op het forum)
|
02 feb 2016 18:27 |
|
|
Frits77
986 S040
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Vorige zomer mijn Benz 240D weggedaan. 65 pk uit 2,4L. Die materialen wil je ook niet veglijken met een 1,2 tdi tje met meer PK en 1/3 verbuik.
|
02 feb 2016 18:30 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
S54 blok in e46 m3 heeft ook zijn (goed beheersbare\te voorkomen mankementen). Enkel het plaatwerk boven het subframe achter is van rijstpapier gemaakt.beide kunnen overigens definitief opgelost Worden (de motor het beste met de s85 v10).
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
02 feb 2016 22:24 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Krappe bemeting van drijfstang materiaal zou een issue zijn als de 996 een drijfstang probleem zou hebben structureel. ... Als dat niet zo is is het dus geen issue toch ?
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
04 feb 2016 23:17 |
|
|
mgm
|
Re: Heb ik nou echt altijd pech, of is een 996 blok echt bra
Vanmorgen de auto opgehaald bij Resto na volledige motor-revisie + alle modificaties die ze uitvoeren. Nu 1500km inrijden, en daarna snel een ton erbij zetten!
|
24 feb 2016 23:50 |
|
|