| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Olieverbruik, druk en zweten 996
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=48021
Pagina 1 van 1

Auteur:  Hahe85 [ 24 sep 2016 23:23 ]
Berichttitel:  Olieverbruik, druk en zweten 996

Hoi allen,

Na het scam verhaal in het voorsteltopic meteen doorgepakt en vandaag proef gereden in 996 mk2 c4 uit 2002. Eigenaar leek eerlijk en auto was niet vooraf gepoetst oid. Auto zag er goed uit (speed gelb) en geen vreemde dingen op 1 puntje na.

Toen ik de onderzijde van de auto inspecteerde zag ik dat deze wat zweette bij de motor aan de passagierszijde. Daarnaast was de oliedruk vrij hoog tijdens het rijden. Stond rond de 4. Heb elders gelezen dat na warm rijden dit rond de 2 zou moeten zijn. Olieniveau stond op 1 balkje van boven. Temperatuur bleef wel netjes iets boven de 80 staan. Daarnaast vertelde de eigenaar dat de auto ongeveer 0.6L olie op 1000km verbruikte met het verhaal dat dit normaal is.

Is dit olieverbruik, zweten en hoge druk inderdaad normaal? En zo niet, wat kan het veroorzaken en wat zou het kunnen kosten bij eventuele reparatie? Of is jullie advies deze te laten staan.

Alvast bedankt

Gr. Hahe85

Auteur:  Kheldar [ 24 sep 2016 23:40 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

Ben geen expert ... Het zweten zou onschuldig kunnen zijn. Kan je evt door een specialist laten beoordelen.

Koelwatertemperatuur: Zo ergens rond 80-85 graden lijkt me prima. Alles vanaf 90 en meer lijkt me al aan de warme kant gezien de koelissues van deze motor. Let op, dat het koelwater op 80-85 graden is wil nog niet noodzakelijk zeggen dat de rest van de motor goed op temperatuur is. Vanaf koude start duurt het bij mij dikwijls nog wel extra 10-15min rijden voordat ik zie aan de oliedruk dat alles goed warm is gereden.

Oliedruk: bij goed warme motor zou stationair ergens rond 1,5 moeten liggen. Kan lager en hoger zijn. Het varieert dus een beetje van hoe de motor er net voor belast is geweest. Het signaal van de oliedruksensors wil ook wel eens net even afwijken. Bij het plaatsen van een nieuwe oliedruksensor zou je een net iets andere druk knn aflezen. Ik had voor sensorwissel 1,8 en nu dus 1,5. Er is hier wel eens een stelregel geopperd dat per 1000toeren je een 0,7 bar oliedruk mag rekenen als referentie. Ik reken daar dan 1bar bij als onderliggende waarde voor de atmosferische druk.

Olieverbruik: 0,6l op 1000km, afgerond ruwweg 1l op 2000km. Is niet weinig maar naar mijn gevoel icm met zweten niet direct alarmerend. Als er verder niets mankeert aan de motor en het zweten opgelost wordt zou het zomaar knn zijn dat als je overstapt op een iets dikkere oie bv 5w50 het verbruik opeens veel gunstiger uitpakt of bijna nul wordt.

Auteur:  Taatjen [ 24 sep 2016 23:47 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

Oliedruk 4 tijdens het rijden is niet te hoog.

Auteur:  Kheldar [ 24 sep 2016 23:57 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

Taatjen schreef:
Oliedruk 4 tijdens het rijden is niet te hoog.


Afhankelijk van de gemaakte toeren en olietemperatuur op dat moment.

Auteur:  ruud janssen [ 25 sep 2016 9:01 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

het zweten zou de aos kunnen zijn.

Auteur:  A-Line [ 25 sep 2016 9:23 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

Of gewoon een AKK laten doen

Auteur:  Marcel1967 [ 25 sep 2016 10:52 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

+1 AKK laten doen

Auteur:  Gizmo [ 25 sep 2016 11:17 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

Kan aan mij Liggen maar 1l olie op 2000 km vindt ik niet normaal. Dan roep ik toch echt dat het een olie boot is.

Auteur:  MarkS [ 25 sep 2016 11:45 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

vindt ik is ook niet normaal :wink:

Auteur:  Jens01 [ 25 sep 2016 11:48 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

Lijkt mij ook wat veel. Als hij het verbruikt, zou die ook wat moeten walmen uit de uitlaat.

Auteur:  Toeterboy [ 25 sep 2016 12:50 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

Ik zou m voorlopig ff laten staan.

Doe jezelf een plezier en denk er nog even over na en kijk ff een week NIET op autoscout etc.

Daarna heroverwegen en als je dan nog steeds die auto wilt kopen uitvoerige AKK laten doen.

"ff snel" een Porsche kopen (na een teleurstelling) vergroot de kans op foute beslissingen. ;)

Auteur:  Hahe85 [ 25 sep 2016 13:37 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

Akk is een voorwaarde bij koop. Maar voordat ik dat geld investeer wil ik me zelf wel een aardig oordeel over de staat van de auto vormen. Wordt een duur geintje dit bij elke kandidaat te doen.

Als hij de olie verbruikt zou ik ook verwachten dat ie zou walmen. Maar dit deed ie dus totaal niet. Ook niet bij het starten in de garage. Hij rook/stonk ook niet bij de uitlaat.

Controleren aos door de olie vuldop te openen en op vacuĆ¼m te controleren was lastig. Dit omdat ie dan meteen onregelmatig begon te lopen en het leek of de motor af zou slaan. Hoorde hem wel flink zuigen maar kon wel redelijk eenvoudig de dop eraf krijgen. Weet niet of dit al een indicatie is. Zal sowieso YouTube nog even checken naar voorbeelden.
Ik ga morgen voor de zekerheid ook nog een specialist bellen om deze het vraagstuk voor te leggen.

Olie die gebruikt wordt is overigens 5w30. Ben niet thuis in de olie dus kan niet beoordelen of dit goed is.

In ieder geval tot dusver al bedankt voor jullie reacties. (ook al is het af en toe wel verwarrend :-) )

Auteur:  Toeterboy [ 25 sep 2016 13:58 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

de "aanbevolen" olie is de 0w40 als ik me niet vergis mag er die olie die jij aangeeft ook wel in. (Kheldar weet hier alles van volgens mij).

Wat je aangeeft over verwarring, klopt, zoveel mensen zoveel meningen. ;)

Succes iig met de beslissingen.

Auteur:  Tilt! [ 25 sep 2016 14:14 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

Mijn SC verbruikte indertijd 1 liter olie op 500 km :res:
Walmde niet, rookte niet en buiten een paar minieme druppeltjes lekte hij ook niet.
Ik zou liever eentje hebben die 10.000 km met een liter olie doet, 996's zijn plentiful :salut:

Auteur:  Kheldar [ 25 sep 2016 16:29 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

Jens01 schreef:
Lijkt mij ook wat veel. Als hij het verbruikt, zou die ook wat moeten walmen uit de uitlaat.


Walmt niet, toch niet zichtbaar met blote oog ... Wat je wel ziet is dat de bumper wat sneller vuil wordt boven de uitlaattips. Je zou knn controleren of een uitlaattip wat vuiler is dan de andere. Waarschijnlijk zal het de linkertip zijn. De rechtermotorbank loopt standaard wat heter dan de linker. Zou daar wat hoger olieverbruik knn geven. De linkertip is bij standaard uitlaat verbinden aan de rechterbank.

Wat hoger olieverbruik zou knn liggen aan klepseals die wat olie door laten sijpelen. Een dikkere olie zou dat knn verhelpen.

1l op 2000 is zeker niet weinig. Maar als je het aan de specialist vraagt halen ze vaak hun schouders op en zeggen dat de ene motor meer verbruikt dan de andere en dat het voorkomt. Een andere zal het heel hoog vinden. Dus daar is ook geen eenduidige lijn op te trekken.

Mijn auto verbruikt zelf ook wat meer dan normaal maar bij Resto haalden ze hun schouders er bij op. Bij vdGugten zei men tjongejonge dat zou niet mogen.

Auteur:  Kheldar [ 25 sep 2016 16:37 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

Hahe85 schreef:
Olie die gebruikt wordt is overigens 5w30. Ben niet thuis in de olie dus kan niet beoordelen of dit goed is.


5w30 is denk ik wel te dun voor de 996 gezien de thermische problemen die het blok wel eens heeft. Zou dus al direct de oorzaak knn zijn voor het hogere olieverbruik.

Als ik jou was zou ik eens met een specialist bellen hierover. Als hij steeds met 5w30 heeft gereden zou dit voor mij een reden knn zijn om hem te laten staan. Deze dunnere olie bij hete motor zou wel eens voor extra slijtage in het blok knn zorgen. Een w30 olie is warm dunner dan w40 en zal sneller zijn smerende eigenschappen verliezen naarmate de temperatuur nog hoger loopt.

Er staat ook geen enkele 5w30 olie op de porsche approved list. Reden is dus dat een 5w30 niet aan de door porsche gestelde waarden voor viscositeit en afschuifkracht op bedrijfstemperatuur voldoet.

Zou de eigenaar aanraden Mobil1 0w40 te gebruiken of om bv. Motul xcess 8100 5w40 te gebruiken en dan nog eens het olieverbruik te meten.

Auteur:  Hahe85 [ 26 sep 2016 14:11 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

Hoi Kheldar en alle anderen,

Dank je wel voor je uitgebreide en heldere reacties. En de rest uiteraard ook bedankt voor hun bijdragen.

Ik heb inmiddels ook contact gehad met een specialist en die gaf aan dat het mogelijk een geschraapte cilinderwand zou kunnen zijn. Revisie zou om en nabij de 9k gaan kosten.

We hebben daarom, hoe fantastisch dat speed gelb ook is, besloten deze te laten staan en verder te kijken naar een andere auto. Helaas zal zo'n speed gelb niet snel voorbij komen :-( Resultaat is in ieder geval wel dat ik hier veel van geleerd heb mbt het beoordelen van een 996.

Wat betreft de olie, de specialist vertelde dat er in verschillende regio's verschillende soorten olie gebruikt/gangbaar zijn. De 5w30 maakte hij zich dus niet al te druk over. En over dat zweten deed hij ook niet al te moeilijk.

Groeten, Hahe85

Auteur:  Kheldar [ 26 sep 2016 17:00 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

Hahe85 schreef:
Hoi Kheldar en alle anderen,

Ik heb inmiddels ook contact gehad met een specialist en die gaf aan dat het mogelijk een geschraapte cilinderwand zou kunnen zijn.


Zou kunnen, maar zonder een borecope kan die specialist zoiets niet hard maken. Zijn te veel andere mogelijkheden voor wat hoger olieverbruik. Denk aan klepseals bv.

Citaat:
We hebben daarom, hoe fantastisch dat speed gelb ook is, besloten deze te laten staan en verder te kijken naar een andere auto. Helaas zal zo'n speed gelb niet snel voorbij komen


Als je zeker bent dat het blok gereviseerd zou moeten worden zou je het met de huidige eigenaar kunnen proberen uit te onderhandelen en met de besparing het blok laten reviseren, dan weet je tenminste wat je hebt. Ewout kan je hier zijn mening over geven. Moet je zeker zijn dat deze auto de juiste is voor jou.


Citaat:
De 5w30 maakte hij zich dus niet al te druk over. En over dat zweten deed hij ook niet al te moeilijk.

Ik was toevallig vandaag bij een gerenommeerd specialist om een nieuwe einddemper te laten monteren en heb hem eens gepolst over de 5w30. Die zei heel duidelijk 'no-go', voor de 996 veels te dun. Staat ook niet op de Porsche approved list voor de 996. Daar is dus een reden voor.

Auteur:  Ronk [ 26 sep 2016 20:40 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

In mijn instructieboekje van de 996 carrera4 van 2002 staat op blz 208 een olie verbruik tot 1,5 L per 1000 km.

Dat is toch verschrikkelijk veel maar kennelijk kan dat nog als normaal beschouwd worden.

Auteur:  Kheldar [ 26 sep 2016 22:44 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, druk en zweten 996

Dat is echt wel veel. Gebruiken ze gewoon om zich in te dekken tegen schadeclaims en allerlei omstandigheden. Ja mijnheer het boekje zegt dat het normaal is.

Maar goed deze limiet is nog steeds 3 keer zoveel als bij de nu vermelde auto.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/