Auteur |
Bericht |
thomas1665
996 gt3 mk1
ex 996 TT
ex 993 c2Amsterdam
|
lesje 911 Drijfstangen
Telkens als ik riep dat "de mezger motor' de beste Porsche motor was bij mijn garage, werd mij steeds gemeld dat 'de Mezger motor' niet bestaat. Vandaag waren ze mij zo zat dat ik een uur tekst en uitleg heb gekregen van de beste mensen over alleen al het verschil in drijfstangen. Erg leuk om te horen en ik dacht, misschien vindt iemand het hier ook wel leuk, dus ik maak een foto en probeer eea zo goed mogelijk over te brengen. drijfstang 1 is de oude oer 911 drijfstang. zwaar drijfstang 2 is een 962 drijfstang. hier zie je een soort uitkragend lager schaaltje dat voorkwam dat het titanium met de stalen krukas niet elkaar zouden aantasten drijfstang 3 is een gt1 drijfstang. dit is eigenlijk dezelfde drijfstang als die van de 962, maar dan hebben ze ipv dat lagerschaaltje een goeie coating toegepast tegen het aantasten drijfstang 4 is een 996 gt3 mk1 drijfstang. hierbij zit een bout er van onderen in met een nokje aan de bout en aan de bovenkant zit een moer. drijfstang 5 is een 996 gt3 mk2-997 gt3 drijfstang. hierbij is er draad in de drijfstang gemaakt en wordt er vanaf de zuigerkant een bout in gedraaid drijfstang 6 is een 993 drijfstang drijfstang 7 is een 993 turbo-996 turbo drijfstang. hij lijkt op die van de 993 maar hij is dikker drijfstang 8 is een carillo drijfstang. goed alternatief voor drijfstang 1/6/7 je ziet de evolutie in de techniek en ook de verschillen binnen ""het mezger blok" met Dank aan Aart van APP racing engines voor de tekst en uitleg. volgende keer doe ik de zuigers als er mensen lol in hebben en anders laat ik het hierbij.
_________________________________________ GT3, roots in racing... not posing!
|
26 okt 2016 19:32 |
|
|
doctor porsche
993 4s 96
993 C2T 95
FIAT 500 69
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
Nee doe! En de conclusie ben je nu helemAal overtuigd?
_________________________________________ Always be yourself, unless you can be a pirate, then always be a pirate
|
26 okt 2016 19:36 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
Leuke overzicht, vooral blijven doen
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
26 okt 2016 19:51 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
Leuk! Doen! Deze hang ik in de garage! 1, 3, 4, en 5 lijken erg op elkaar! Grappig om de afwijking van de Carillo te zien. Drijfstang 4: je moet er niet aan denken als zo'n moertje los komt.... Zijn de gewichten, en daarmee de verschillen bekend?
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
Laatst bijgewerkt door steef op 26 okt 2016 19:59, in totaal 2 keer bewerkt.
|
26 okt 2016 19:55 |
|
|
Nine-6-four
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
Laat de zuigers maar komen
|
26 okt 2016 19:56 |
|
|
thomas1665
996 gt3 mk1
ex 996 TT
ex 993 c2Amsterdam
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
de conclusie zover is dat de drijstangen in de mezger motor gewoon anders zijn. de drijfstangen van de 996 turbo zijn van veel mindere kwaliteit, lees gewicht/materiaal/stijfheid, dan die van de 996 gt3. de gt3 mk1 heeft gewoon een achterlijke constructie met een bout met een nok en een moer , terwijl de drijfstangen van de 996 gt3 mk2 en verder gewoon veel beter in elkaar zitten met alleen maar een bout en een draad in de drijfstang zelf. conclusie voor mij is dat als ik de turbo straks boven de 600 pk laat bouwen dat er dan zeker andere drijfstangen in moeten.
_________________________________________ GT3, roots in racing... not posing!
|
26 okt 2016 20:02 |
|
|
jacobt
Civiel TechnischGroningen
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
Mooi Thomas , zuigers ben ik natuurlijk ook erg benieuwd naar.
_________________________________________ 997 Gt3 mk2 Kia E-niro
|
26 okt 2016 20:44 |
|
|
Wout_RS
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
Wat is het gewichtvoordeel van de Carillo tov drijfstang van de 1? Trekt de motor dan ook sneller in toeren door de carillo? Vraag van een leek in motorgebied
|
26 okt 2016 20:51 |
|
|
thomas1665
996 gt3 mk1
ex 996 TT
ex 993 c2Amsterdam
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
het is roterende massa afname dus je zou zeggen dat dat wel voordeel geeft in vermogen.
_________________________________________ GT3, roots in racing... not posing!
|
26 okt 2016 20:57 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
De laatste opmerking klopt, maar lage(re) massa kent ook zijn grenzen (bij gelijkblijvende materiaalsoort). De massa, waardoor mede de sterkte wordt bepaald is ook nodig om de krachten over te kunnen brengen op de "achterliggende" massa (krukas, enz).
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
27 okt 2016 8:59 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
mooi thomas, kan me de techniek dag bij Visser vorig jaar nog herinneren, daar hadden ze een oer-drijfstang naast een 996 standaard drijfstang liggen. Wat een verschil in dikte, gewicht en 'vlees'.
|
27 okt 2016 17:28 |
|
|
thomas1665
996 gt3 mk1
ex 996 TT
ex 993 c2Amsterdam
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
ik heb aart gevraagd een een paar lesjes te bedenken die leuk zijn om te lezen op een druilerige zondag middag. ik hoop volgende week ergens tijd vrij te maken voor meer kennis. het is wel bizar wat deze firma heeft liggen aan super bijzonder spul. GT1 blok of 962 blok en alle reserve delen.. hoeveel zouden daarvan zijn in de wereld?!
_________________________________________ GT3, roots in racing... not posing!
|
27 okt 2016 19:29 |
|
|
thomas1665
996 gt3 mk1
ex 996 TT
ex 993 c2Amsterdam
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
maar de soortelijke massa van een titanium drijfstang is vele minder dan die van een krukas. dit geeft al aan dat de stijfheid bizar is van titanium. 1000 pk kan er met 6 van die stangetjes worden geproduceerd!
_________________________________________ GT3, roots in racing... not posing!
|
27 okt 2016 19:31 |
|
|
frankv
964 C2 - zwart - MY1992
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
|
28 okt 2016 21:13 |
|
|
jacobt
Civiel TechnischGroningen
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
Dit was zo'n leuk topic
_________________________________________ 997 Gt3 mk2 Kia E-niro
|
10 jan 2017 9:17 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
Zijn ook wel de belangrijkste onderdelen in je motor he, dan mag het wat kosten. Zou zelf nooit bezuinigen op drijfstangen, altijd het beste kopen wat je kunt betalen. Vorige week dit setje gekocht voor de 75. De std drijfstangen blijven heel tot 7500 rpm, deze gaan een stuk verder
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
10 jan 2017 10:05 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
Dan zou ik die Chinese lagers ook gelijk vervangen.... Drijfstangen blijven meestal wel heel tot de lagers het begeven....toch? Of als er een zuiger vast slaat
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
10 jan 2017 15:24 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
Grappig dat je dat zegt, over Chinese lagers. Setje krukaslagers MADE IN GERMANY besteld voor de 75. Bij montage bleek de krukas een beetje zwaar te draaien. Misschien toch lijnboren? Weer ff uit elkaar en wat blijkt; er zit lagermateriaal op de ACHTERKANT van de lagerschalen. Welliswaar weinig, anders hadden we het wel eerder gezien, maar door dit materiaal wordt de lagerspeling te klein en daardoor draaide de kruk ook niet fijn rond Kwaliteit uit Duitsland... Das war einmal Lagerschalen schoongemaakt, alles gemonteerd en krukasje draait heerlijk licht, zoals hoort Laat dat motoren bouwen maar over aan die Italianen
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
10 jan 2017 15:49 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
Het wordt tijd dat je weer aan het bier gaat......
|
10 jan 2017 16:30 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
Zou t helpen
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
10 jan 2017 17:05 |
|
|
thomas1665
996 gt3 mk1
ex 996 TT
ex 993 c2Amsterdam
|
Re: lesje 911 Drijfstangen
ik hoop weer eens een beetje tijd te hebben om de cilinders en cilinderkoppen te vergelijken daar. er ligt bv een gt1 kop en zuigers. de zuigers hebben een dubbele bovenkant waardoor de olie de kop van de zuiger koelt. echt super mooie techniek.
_________________________________________ GT3, roots in racing... not posing!
|
10 jan 2017 22:54 |
|
|