Ik ben inmiddels al weer een aantal weken bezig met het vinden van mijn volgende Porsche.
Na wat lichte overpeinzingen (993 2S/4S of een 996 cabrio) heb ik besloten om voor een 996 cabrio te gaan shoppen in Duitsland.
Inmiddels heb ik er een aantal gezien, meegereden en (historie/technisch) onderzocht en hierdoor is juist de twijfel toegeslagen………, want vooral
het (bekende 996/Boxster) probleem met de lekkende krukaskering is voor mij wel een issue.
En hier begint het probleem wel echt groot te worden, want alle 996-en die ik inmiddels heb gezien, bleken (uiteindelijk) het probleem te hebben of reeds (meerdere keren) te hebben gehad. Daarnaast heb ik hier nog vele e-mails liggen, met antwoorden op mijn vragen naar aanleiding van advertenties, waaruit ook weer bleek dat het probleem aanwezig was/ is geweest. Statistisch gezien ligt het percentage bij mij nu ruim boven de 50%!
Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk informatie over dit probleem boven water te krijgen, alleen daar ligt op dit moment mijn grootste probleem! Er zijn zoveel verschillende versies/verhalen. Je weet dus haast niet meer wat en wie je moet geloven……..
Wellicht dat er hier ook nog een aantal PF-ers zijn die iets zinnigs toe te voegen hebben over dit onderwerp.
Wat ik tot op heden heb gehoord:
- het probleem doet zich voor bij ca 25% van alle 996 en Boxster modellen (behalve GT3 en Turbo); dit lijkt mij inmiddels aan de lage kant
- het zou alleen een probleem van 996 3.4 zijn en bij de 3.6 was dit opgelost (volgens mij is dit niet waar! Sjonnie?)
- chefwerkplaats van een PZ had zelfs die eerste 997 met het probleem al voorbij zien komen.
- als het probleem zich bij de eerste 50.000 km nog niet heeft voorgedaan, dan zal het ook niet meer komen (volgens mij ook niet waar! Beltar? Kans misschien wel kleiner?)
- als het probleem er is kom je er ook niet meer vanaf (aantal keren vervangen gehoord van 1 tot 7 keer o.a. na te lezen op Elfertreff) en komt elke 20.000/30.000 km weer terug.
- Porsche zou inmiddels een verbeterde versie hebben, waardoor het na reparatie definitief is opgelost (?????)
- indien je Porsche garantie hebt wordt het 3 keer geprobeerd om het probleem op te lossen, lukt dit niet dan krijg je een nieuwe motor (ATM)
- van alle 996-en in Duitsland heeft 20% inmiddels een nieuwe motor (al dan niet onder garantie)
- indien het probleem zich voordoet bij een schakelbak (=mijn keuze) dan loop je het risico dat je koppelingsplaten vet slaan en ook vervangen kunnen worden.
- Porsche geeft nu na vervanging 2 jaar garantie op de reparatie (?)
- reparatiekosten variërend tussen €. 500,00 en €. 1.200,00 (?)
- PZ wil geen informatie verstrekken over het exacte onderhoud dat er verricht is aan een auto (onder de noemer Dataschutz) en verwijst mij door naar de vorige eigenaar/eigenaren!
Dit draadje moet dus
niet gaan over:
- mijn persoonlijke keuze/afweging(en)
- het luchtgekoelde tijdperk tov de “waterkokers”
- 993 tov 996
- coupe, targa tov cabrio
- 2 wiel of 4 wiel
- schakel of tiptronic
Dit zijn namelijk keuzes/afwegingen die ik zelf al heb gemaakt en tevens al
uitvoerig zijn “behandeld” op het forum.
Maar ik ben juist benieuwd of er hier mensen zijn die inhoudelijk wat kunnen bijdragen, om de omvang en inhoud (en oplossing?) van het probleem op juiste waarde te kunnen schatten.
Wat is waar en wat is BS (Bull-shit)?
Maak ik mij (inmiddels?) druk om niets (want zo lijkt het af en toe) of moet ik mij er juist wel druk om maken?
Ik ben benieuwd!