| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
K-Jetronic systeemdruk http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=49278 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | ddo [ 25 apr 2017 7:46 ] |
Berichttitel: | K-Jetronic systeemdruk |
Vanaf het begin loopt mijn 911 (vroege ’74) niet lekker. Koude start, warme start, slechte CO2 etc. Als de motor eenmaal loopt en op temperatuur is dan loopt ie nog best aardig, maar daar is ook alles mee gezegd. Maar eens de stoute schoenen aangetrokken en een CIS testset gekocht om de boel eens goed door te meten. Hiervoor volg ik de K-Jetronic Porsche Workshop Manual van Robert Bosch. Er is een drukmeter aangesloten tussen de verdeler en WUR met een afsluiter aan de kant van WUR. Staat de afsluiter open dan wordt de controle druk gemeten, staat de afsluiter dicht dan de systeemdruk. De WUR blijkt niet veel meer te doen dus dat is al een verklaring. Maar wat ook opvalt is de lage systeemdruk. De systeemdruk zou tussen 4.5 en 5.2 bar moeten zijn maar is nu precies 3 bar. De brandstofpomp is een paar jaar terug al een keer vervangen en geeft voldoende druk en debiet. Er stroomt ook een behoorlijke hoeveelheid brandstof van de verdeler terug naar de tank. Mijn conclusie zover is dat de drukregelaar in de verdeler zijn werk niet goed doet. Met 0.1 mm aan shims in de drukregelaar zou de druk met 0.15 bar moeten toenemen. Echter als ik zelfs een paar mm toevoeg dan neemt de druk nauwelijks toe en niet meer dan een paar tiende bar. Het lijkt er op dat de drukregelaar (door de veer?) te snel en te makkelijk open gaat. Het is een ouder type drukregelaar zonder ‘push valve’ en de veer is niet als los onderdeel te bestellen. Komt iemand dit probleem bekend voor? Is mijn conclusie aannemelijk? Of zie ik iets over het hoofd? |
Auteur: | Johann [ 25 apr 2017 8:09 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
De drukventiel op de verdeler zorg voor constante systeemdruk voor de bezine aan de onderkant van de verdeler. Maar de WUR is verantwoordelijk om de druk te reguleren voor de injectoren. Met koude motor heb je een lagere druk dan met en warme motor. Als de WUR onvoldoend functioneert heb je nooit goeie druk en loopt je motor niet lekker. Kijk eens op deze site voor veel info over K-Jetronic Deze filmpje heeft mij ook al veel geholpen on CIS goed te begrijpen |
Auteur: | ddo [ 25 apr 2017 9:41 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
Dank voor je antwoord! De Ferrari400 site ga ik zeker eens goed doornemen. Maar voor de duidelijkheid, de tester heeft een afsluiter waarmee de WUR wordt afgesloten van het systeem. Het is dus echt de constante systeemdruk die te laag is. |
Auteur: | Johann [ 25 apr 2017 17:38 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
Ja, dat denk ik. |
Auteur: | de_koen [ 25 apr 2017 22:52 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
plunjer van de regelaar al er uit gehad en gecontroleerd op vervuiling ? zijn de o ringen nog goed ? heb je de druk van de brandstofpomp zelf al gecontroleerd ? |
Auteur: | ddo [ 26 apr 2017 8:53 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
Brandstofpomp is getest en zou goed moeten zijn. De regelaar zelf zag er voor mij goed uit, maar inderdaad, ik ben geen specialist en het probleem is waarschijnlijk niet met 1 vinger aan te wijzen. Inmiddels heb ik contact gehad met Bart Mulder. K-Jetronic specialist en al eerder genoemd hier op het forum. Volgende week gaan de verschillende onderdelen daar heen en hij gaat de boel doormeten, reviseren en afregelen.... |
Auteur: | TJJ911 [ 28 apr 2017 22:12 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
Kan ook heel goed een lekke accumulator zijn (die naast je brandstof filter zit) , als het membraan lek is loopt de brandstof ook retour en geeft druk verlies. |
Auteur: | de_koen [ 30 apr 2017 11:49 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
hangt er vanaf of er 2 of 3 aansluitingen op de accumulator zitten... 1 met 3 is inderdaad met de retour verbonden. 1 met 2 niet... |
Auteur: | r6slider [ 30 apr 2017 17:41 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
Een vroege 911 heeft normaal maar 2 aansluitingen . Maar een drukaccumulator zorgt enkel voor restdruk te behouden wanneer het contact af staat . De systeemdruk wordt geregeld door het ventiel in de brandstofverdeler . Haal hem er eens uit ? Zie je er iets aan ? Gewoon de bout aan de rechterkant losmaken nadat het systeem zonder druk staat. Voorzichtig de veer uit halen maar let op dat de shims er niet uitvallen . Dan de plunjer eruit vissen . Hoe is de o- ring die op de plunjer zit ? Foto's !! |
Auteur: | ddo [ 01 mei 2017 8:48 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
De accumulator heeft inderdaad maar 2 aansluitingen en zit alleen in de brandstofaanvoer en niet in de retour. Hier een foto van de drukregelaar. Ik zie daar zelf niet echt iets vreemds aan... |
Auteur: | r6slider [ 05 mei 2017 12:35 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
Hey , ziet er niet slecht uit , idd . Hoe ver sta je ermee ? Probeer eens de aanvoer naar WUR en gasklepventiel dicht te houden . Dat zijn de 2 leidingen bovenop de brandstofverdeler . Gaat hij dan nog maar tot 3 bar ? |
Auteur: | ddo [ 06 mei 2017 7:51 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
De aanvoer naar de WUR is waar de drukmeter is tussen geplaatst en heeft een afsluiter. Die moet idd afgesloten worden om de systeemdruk te kunnen meten. Echter de WUR zit helemaal dicht dus maakte dat geen verschil. De aanvoer naar de gasklepventiel zelf heb ik niet dicht gehad, maar er stroomt geen brandstof van deze klep naar de retour. Ik heb ook nog een keer de drukmeter op de retour gehad en gaf toen iets van 7 bar. Het lijkt er dus wel op dat alle druk verloren gaat via de drukregelaar. Dit was voor mij het punt van zelf willen doen en zelf kunnen doen en vervolgens contact gehad met een specialist en besloten alle onderdelen, WUR, verdeler en gasklep op te sturen voor revisie en afstellen. Het schijnt dat deze drie ook op elkaar afgesteld moeten worden. De onderdelen zijn inmiddels gedemonteerd en worden vandaag opgestuurd. Als er meer nieuws is zal ik dat hier melden. |
Auteur: | thedutchguy [ 06 mei 2017 9:39 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
vlgns mij heb je toch ergens een verstopping zitten. ik zou de hele handel demonteren en in een ultrasoonbad laten behandelen. ook de injectieslangen zou ik vervangen als dit nog nooit gebeurt is.(kunnen ook gaan verstoppen) |
Auteur: | TJJ911 [ 06 mei 2017 22:19 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
Weet je zeker dat je de tester goed hebt aangesloten? deze link mss interessant?: http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/608608-74-cis-low-pressure.html (druk meter ook goed ontlucht?) |
Auteur: | ddo [ 08 mei 2017 8:44 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
Link is zeker interessant en bevat voor mij nieuwe informatie! De drukmeter was aangesloten achter de throttle valve, dus misschien (ook) wel de oorzaak van de lage druk. Echter zoals ik het begrijp zou de throttle valve stationair dicht moeten staat en zou er dan een lek moeten zijn. Ik ga daar zelf niet meer achter komen, en daarom is de gasklep ook meegestuurd zodat alles goed getest en op elkaar afgesteld gaat worden. Het is voor mij nu afwachten totdat de boel weer terug komt en dan zelf weer demonteren... |
Auteur: | mayonaise [ 08 mei 2017 21:02 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
Enkel druk is niet voldoende, je kan bv wel de druk meten van je pomp en 5 bar krijgen bij de pomp zelf.. maar dat hij niet voldoende debiet levert. Bij de retour moet iets meer dan anderhalve Liter per minuut krijgen. Das best heel veel. je sprak behoorlijke hoeveelheid, maar heb je dat gemeten? Haalde het Anderhalve liter/minuut denk je? En als je pomp de druk levert aan het begin van de toevoer, en ook het debiet.. Dan moet je toch ook de druk krijgen bij het uitkomen van de harde toevoers leiding?? Ik gok op pomp met te weinig debiet of harde toevoerleiding die ergens geknepen of verstopt zit. |
Auteur: | r6slider [ 09 mei 2017 12:19 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
Nu is het maar gissen natuurlijk . Effe afwachten tot de onderdelen terug zijn van revisie en terug gemonteerd zijn . Laat maar iets weten ! |
Auteur: | ddo [ 14 mei 2017 20:20 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
Gisteren de eerste testresultaten ontvangen van Bart. Hulde hoe hij alles test en mij steeds op de hoogte heeft gehouden van alle resultaten. Belangrijkste conclusie, systeemdruk is helemaal goed: Maar WUR helemaal verstopt...en dat was geen verassing: Verder is gasklep getest en bijgesteld: Verdeler getest en was goed: Injectoren getest en was er nog maar eentje goed. De rest ging te vroeg open...worden dus allemaal vervangen: Tot slot was de controledruk op de gasklep iets te laag en is bijgesteld. Deze druk ligt rond de 3 bar en dat was de druk die ik zelf gemeten had. TJJ911 en r6slider zaten dus goed. De drukmeter was verkeerd aangesloten, achter het T stuk boven op de verdeler. In dit T stuk zit de aftakking naar de gasklep. Ik had dus het T stuk er af moeten halen en deze achter de drukmeter moeten aansluiten... Ben heel veel wijzer geworden, en de eindconclusie is WUR reviseren en injectoren vervangen. Morgen wordt begonnen met de revisie dus het is weer even afwachten... Tot zover deze update. |
Auteur: | mayonaise [ 15 mei 2017 18:51 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
Excellent ! |
Auteur: | ddo [ 17 mei 2017 7:41 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
Ik begreep dat jullie forumers gek zijn op plaatjes, en hierbij nog wat afbeeldingen van de WUR revisie die ik ontvangen heb. Voor wie het interessant vind....Spullen zijn weer onderweg terug en dan weer monteren. WUR open gemaakt: Uit elkaar: Afkoelen naar 10 graden: Druk bij 10 graden weer OK: Opwarmtest: Stroomverbruik: Weer spik en span: |
Auteur: | r6slider [ 19 mei 2017 21:39 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
komt goed |
Auteur: | Tuck-under [ 20 mei 2017 13:56 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
Mooi topic! Leuk om de hele testopstelling te zien. Ben benieuwd met resultaat na monteren. |
Auteur: | ddo [ 22 jun 2017 14:22 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
Het is al weer een paar weken geleden dat de spullen terug zijn gekomen. Door een druk gezinsleven gaat het allemaal niet zo snel, maar inmiddels is de auto weer opgebouwd en ik ben jullie nog het resultaat schuldig. Voor de opbouw heb ik de meeste onderdelen zoals afdichtringen, pakkingen en veertjes vervangen. Ook zijn er nieuwe injectoren geplaatst. Het enige wat lastig ging was de originele dunne kunststof/nylon controleslang tussen verdeler en WUR. Dat spul is lastig te bewerken en een koppeling moet er blijkbaar in één keer op de juiste manier opgedrukt of geperst worden. Voor nu heb ik daar een dunne rubberen brandstofslang voor gebruikt. Wat meteen opviel was dat de motor koud veel beter start en loopt en dat het warmlopen veel constanter en beter gaat dan voorheen. Warm heb ik de motor van arm steeds iets rijker gesteld totdat het voor mijn gevoel goed liep. Ik heb helaas geen CO meter… De Porsche heeft een lange tijd stilgestaan, de APK was verlopen en was daarom geschorst. Gisteren was het moment van de waarheid en ben ik naar de keuring geweest. De CO stond toch nog iets te hoog, maar de keurmeester werd enthousiast van dit soort auto’s en ik mocht ter plekke de CO iets terugdraaien om door de keuring te komen. Nu kan ik weer flink km’s gaan maken en het enige dat nog rest is of ie warm nu net zo goed blijft starten als koud… In het verleden heb ik regelmatig een uurtje moeten wachten voordat de motor bij hoge temperatuur weer aansloeg. Overigens met speciale dank aan Bart (ik weet dat je meeleest ) voor het testen, reviseren en het leveren van veel informatie |
Auteur: | Tuck-under [ 13 mei 2018 20:31 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
Ik wil ook graag m’n Wur laten doormeten, wil iemand mij de gegevens van Bart Mulder pb-en? Google was niet mijn vriend iig. |
Auteur: | Dick [ 14 mei 2018 15:33 ] |
Berichttitel: | Re: K-Jetronic systeemdruk |
Ik stuur je even een PB... Gr. dick |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |