Auteur |
Bericht |
Jack
911 SC targa '79Amsterdam
|
Startmotor wil af en toe (?) niet van '78 SC: snap niet meer
Half jaartje geleden begonnen: sleutel om, hoor de benzinepomp zoemen maar startmotor doet nix. De koolborsteltjes dacht ik dus tik op de startmotor gegeven. In eerste instantie wilde hij nog niet maar toch na een paar keer aan de praat. Een tijdlang ging het goed maar toen weer geen startmotor. Volgende dag weer wel en dan ineens niet meer. Enkele dagen later doetie het dan weer prima en dan ineens weer niet???
Natuurlijk de startmotor laten reviseren. Hoorde toen al dat het niet de koolborstels konden zijn. Die bleken nog prima.
Met de nieuwe startmotor een keer of tien kunnen starten en nu wil hij weer niet meer. Startrelais is jaartje oud.
Snap 't niet meer. Heb al aan alle zekeringen lopen rommelen, contacten nagelopen etc. Jullie een idee? Hullup!
|
27 jun 2005 18:37 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Starterkrans
_________________________________________ t beste maar weer...
|
27 jun 2005 18:39 |
|
|
Gerbie
911T 2.4
|
Ik zou toch je startrelais of de bekabeling verdenken. Als je starterkrans versleten is, moet je de startmotor wel horen draaien, of zels een gierend geluid van slippende tandwielen moeten horen. Heb je alle kabels na het vervangen goed vast aan de startmotor zitten? (controleren, kan wellicht eerst wel contact gemaakt hebben en nu niet meer)
|
27 jun 2005 19:29 |
|
|
Fonz
ex 3.2, ex 944s, ex 964C4, nu Avant RS2 en TT
|
Hoi,
Misschien erg voor de hand liggend, maar hoe is de toestand van de accu???
Een startmotor vraagt enorm veel piekspanning, en een nieuwe, cq eentje met de juiste waarden (KWu) zou de oplossing kunnen zijn.
Heb hetzelfde ooit meegemaakt met een Fiat 124 Sport Spider.
Nieuwe accu (zwaardere) en probleem was weg.
En alle massakabels van accu en startmotor goed schoon maken en bevestigen.
Rob
|
27 jun 2005 22:33 |
|
|
Jack
911 SC targa '79Amsterdam
|
Accu is nog geen jaartje oud. Vervangen bij vorig startprobleem dat een storing in alarm bleek te zijn. Zeker nu de startmotor gereviseerd is gaat het heel goed in de ronte, dwz; alstie het doet dan.
Starterkrans is niets mis mee.
Nee, het heeft er echt mee te maken dat de startmotor de ene keer wel en de andere keer geen stroom krijgt. Natuurlijk liggen de kabels etc voor de hand maar heb er net nog eens ondergelegen en alles bekeken en nagetrokken. Is in orde.
Probleem is dat elke keer als ik naar de garage wil gaan dan doetie het prima en blijft hij het doen. Het is net oftie mij wil pesten.
|
27 jun 2005 23:09 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Wellicht (ben bijna zeker) het welgekende probleem van het startrelais (dubbelklikrelais)
Bij de SCzit deze vooraan bij de andere relais.
Iemand zijn hand erop leggen , contact aanzetten en voelen of hij klikt. Dan starten en voelen of hij nog eens klikt.
Doet hij één van deze twee kliks niet is hij stuk.
Greetz
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
27 jun 2005 23:59 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Dingen die het soms wel en niet doen is lastig zoeken.
Ik zou een maatje vragen sleutel om te draaien en dan met voltmeter (of lampje met draadjes er aan) gaan kijken of de starmotor spanning krijgt; of het relais spanning krijgt; en zo verder naar voren werken; ik zou ook de schakelaar in het contactslot niet uitsluiten trouwens !
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
28 jun 2005 1:35 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Zou het ook aan het contactslot zelf kunnen liggen??
Die is tenslotte ook al weer uit 1978. Wellicht dat daarbinnen iets versleten is...
Succes,
Dick
|
28 jun 2005 9:36 |
|
|
Jack
911 SC targa '79Amsterdam
|
Ja, dat van dat relais ga ik zeker checken ook al isie nog geen jaar oud. Ook het contactslot verdenk ik een beetje. Maar, met al mijn gereedschap en metertjes in de aanslag bleek hij het weer te doen en hij start nu, zonder het kleinste hikje, al dagen. Veel opstap geweest en hij doet het elke keer.
Ik ga ook het klasse 3 alarm maar eens laten doormeten ofzo. Miscchien dat daar een startblokkering zit die af en toe blijft "hangen".
Dank voor jullie reacties.
J
|
30 jun 2005 18:46 |
|
|
Jack
911 SC targa '79Amsterdam
|
Vrijdag aangeduwd en naar Frankrijk gereden (moest even op en neer). Onderweg tanken etc en hij starte elke keer. Ook terugweg alles prima. Hij rijdt echt fantastisch en 1 op 9.
Volgende dag weer thuis en startmotor wil niet meer rond *&^%.
Vandaag uiteindelijk maar aangeduwd en een nieuw contactslot gehaald en gemonteerd (^%$#@ wat een gepiemel om die te vervangen zeg). Startblokkering van alarm doorverbonden. Het relais doet het.
Hij starte! Vanavond nog even proberen of hij het nog steeds wilde starten: Nee dus&%.
Elke keer alstie een tijdje gelopen heeft start hij ook; waarschijnlijk heb ik meer kans dat de startmotor het doet alsie warm is?
Wat is al gedaan:
- Accu is nieuw en alsie draait dan draait hij ook echt soepel en snel;
- Startrelais (voorin) is nieuw en je voelt 'm klikken als je de sleutel omdraait;
- Startblokkering is doorverbonden;
- Startmotor is gereviseerd;
- Nieuw contactslot (elektrisch gedeelte);
Enige wat ik nog kan bedenken is dat het startrelais op de startmotor ondanks revisie het toch niet doet?
Iemand nog een ? Ik
|
04 jul 2005 22:30 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Hallo Jack,
Mocht het toch het contactslot blijken te zijn dan heb ik daar nog
het binnenwerk van liggen.
Aan de achterzijde van je dashboard zit er een soort van 'stekkerblok' op het contactslot zelf geschroefd. Als die van binnen versleten is of kortsluiting maakt dan kan je die dus ook vervangen.
gr.
Dick
|
05 jul 2005 9:07 |
|
|
Jack
911 SC targa '79Amsterdam
|
Beste Dick,
Dank je maar zoals ik al zei heb ik gisteren het elektrische gedeelte van het contactslot (het "stekkerblok" wat achter op het eigenlijke slot is geschroefd) vervangen door een nieuwe.
Mocht ook niet baten.
J
|
05 jul 2005 9:31 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Jack, wanneer het %$#$@ niet wil starten, heb je al eens gekeken waar je nog wél stroom hebt? Op de startmotor wel of geen stroom?
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
05 jul 2005 18:18 |
|
|
carrera32
911 3.2 Cabriolet '87
|
Ik zou ook eens naar het BDP-sensor laten kijken. (=Bovenste Dode Punt sensor). Dit heeft te maken met je onsteking. Op het moment dat deze niet (goed) werkt wordt er dus ook niks ontstoken.
_________________________________________ Sander
"I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself." (Dr. Ferdinand Porsche)
|
05 jul 2005 18:54 |
|
|
Jack
911 SC targa '79Amsterdam
|
Anne,
De enige juiste tip natuurlijk en daarom staat hij nu bij iemand die net zolang gaat wachten totie niet start en dan de hele boel gaat doormeten. Zo moeten we erachter komen. Nog steeds is het relais van de startmotor verdachte #1. Vandaag bleef de startmotor het doen. Misschien geeft hij morgen weer de geest en dan zullen we het weten.
Beste Carrera,
BDP is goed. Als de startmotor het doet loopt de motor in 1 seconde. Ook aanduwen is koppeling los en vroem! En hij loopt als een zonnetje.
Thanx
J
|
05 jul 2005 20:01 |
|
|
Martin K.
Boxster 3.4 STwente
|
startproblemen
IkZelf heb enige ervaring met soortgelijke klachten met mijn SC gehad.
Je zult met z'n 2-en moeten zijn om iets te controleren, nl...
1 in de auto om te starten en 1 onder de auto om te kijken of de as van de starterkrans wel voldoende uit komt..ik probeer 't uit te leggen:
Het starten van een P911 SC gaat ietwat vreemd, je hebt kontakt, doordraaien naar rechts levert spanning op het relais bij de startmotor, welke de as van de starterkrans naar het vliegwiel doet bewegen...dan nog een klein tikkie doordraaien, en de startmotor wordt bekrachtigd, nadat de motor is aangeslagen, moet je altijd dat ene klikkie weer terug draaien, om ervoor te zorgen, dat het relais van de starterkrans weer terug trekt, anders zou de starterkrans onder het rijden op het vliegwiel blijven staan, gegarandeert, dat je dan regelmatig een nieuwe startmotor nodig bent...want die draait dan continu onder het rijden mee, met het motortoerental...
Controleer of de starterkrans wel voloende tijdens het starten naar het vliegwiel beweegt, want er zit een soort controlepunt op, komt de as niet volledig uit, zal het relais een bepaald contact niet doorverbinden, en zal de startmotor nooit gaan draaien... dit is dus een mechanisch probleem!!!
dan kun je nog zo vaak het relais vervangen, maar dat helpt niets. Er zit een zgn pion-asje in, die versleten kan zijn, of enigszins los kan zitten.
ik heb het uiteindelijk kunnen vinden na demontage van de startmotor!!
SUC6
_________________________________________ Groeten uit Twente
|
05 jul 2005 20:45 |
|
|
Jack
911 SC targa '79Amsterdam
|
Het euvel is verdwenen zoals het gekomen is. Hij doet het weer uitstekend. Heb er nix aan gedaan. De auto blijft verbazen. Ik zal nooit weten wat het nou was.
Dank voor jullie reacties.
|
21 jul 2005 10:09 |
|
|
John
Cayenne
|
Je zal het niet geloven, maar exact dezelfde toestand heb ik ook ooit is gehad met ........................... een VW bus.
Alles was in orde, de startmotor zelf, de bekabeling, de massa, de relais etc etc etc.
Af en toe deed ie het weer en dan weer een tijdje niet, wat was nou het euvel.
In jip en janneke taal.
De starmotor gaat de blok in op je starterkrans, maar het uiteinde gaat (stangetje) gaat in een gaatje waar een naaldlager of lagerbusje zit, dat was slecht en de startmotor kon er dus niet goed in kon of draaide niet.
Een klodder vet in dat gat ( jaja niet wat jullie denken) en hij ging er weer ff goed in.
Dus dat lager (in het blok) moest ik vervangen, of dat bij een Porsche ook zo is weet ik niet.
Bij deze afbeelding nummer 701275
|
21 jul 2005 12:08 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
21 jul 2005 20:40 |
|
|