Piep. E-gasklep aansturing? Boxster 3.2S ‘00
Mijn Boxster (3.2 S 2000) start prima, rijdt geweldig en allemaal een groot feest.
Maar.
Ik hoor een piep.
De piep begint bij contact aan, gaat dan een 30 seconden door en eindigt met een 'huppeltje'/kraakje en is dan minder hard.
Als je de motor start hoor je het haast niet, maar ik wel, en ik heb een nogal goed gehoor dus ik wil weten wat het is en wat ik er aan kan doen.
In eerste instantie dacht ik aan een dynamo fluit en heb de hele electronica nagekeken (versterker, PCM) want dat is mijn werkgebied.
Maar daar zit het niet.
PCM eruit. Is het er nog, minder hard maar toch. Dus het is iets dat er is en dat versterkt wordt door de PCM/Versterker. Daar kan ik wat aan doen maar dan is de oorzaak niet weg.
Als ik de DME verwijder is het weg.
Als ik van de DME de (even uit m'n hoofd) derde stekker van boven verwijder is het ook weg
Als ik de stekker van het gasklephuis (E-gas) verwijder... is het ook weg.
Dus ik dacht aan een condensator in dat stukje regelaar van de klep. Maar dat ziet er prima uit en geen condensator in zicht. Toch maar de sleepcontacten schoongemaakt met daarvoor bestemde chemicalien. Geen resultaat.
DME gewisseld, wellicht dat die een stoosignaal meestuurde. Geen verschil.
Dus nu heb ik eigenlijk alleen de gasklep/E-gas module nog als verdachte en die wil ik wisselen. Maar ja, die ligt nou net niet als reserve op mijn onderdelenplank.
Dus ik op zoek met de bosch onderdeelnummers in de hand en dan komen de vragen:
- is die van de 2.7 gelijk aan die van de 3.2? onderdeelnummer komt daar wel op uit maar zeker weet ik het niet
- als ik op het onderdeelnummer (bosch) af ga, dan kom ik op een aantal andere motoren die dat ding ook hebben. En daar zijn goedkope kopieen van gemaakt in het land van de rijzende smog dus die zou ik kunnen proberen.
Echter, liever zou ik even een andere willen proberen om te weten dat het daar zit. Want ook een goedkope nepperd kost iets van 60-80 euro (plus wachten) en die kan daarna de kliko in als het inderdaad de oorzaak is. Want dan moet er toch een echte op. Zelf rij ik wel met de nepperd (met de originele in de kofferbak) want die wissel je zo als het moet. Maar bij verkoop moet het in orde zijn.
Mijn vragen dus:
herkent iemand dit gasklep geluid? (ik heb 1 videootje op joetjoep gevonden met het geluid maar zonder oplossing)
weet iemand wat de DME aan het doen is bij contact aan? Ik vermoed dat ie de gasklepmotor onder stroom zet, startpositie zoekt en dat vasthoud tot motorstart danwel xyz (30 of zo) seconden en dan de spanning verbreekt (dan is het geluid weg)
en
heeft iemand zo'n gasklep liggen die ik kan proberen in mijn auto?
cruciaal wereldschokkend is het niet en de wagen presteerd nog helemaal tot mijn grote plezier maar ik kan er slecht tegen als ik van zoiets niet weet hoe het in elkaar zit.
alle tips welkom, zal nog even zoeken naar dat filmpje met het geluid, dat maakt altijd meer duidelijk dan tekst nietwaar.
gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=fCjIx2Wgcxs