Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 14:48



Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Mobil1 0w40 fs 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Mobil1 0w40 fs
Ik vond op internet de volgende site: https//540ratblog.wordpress.com
Hier staan testen op van enorm veel soorten en merken olie. Het zijn nogal wat pagina's theorie waar je doorheen moet maar ergens onderaan staan de merken en types olie èn op welke plaats deze staan qua kwaliteit. Mobil1 0W40 staat op plaats 5 met "incredible wearnes protection". Gezien de oliën op plaats 1t/m4 niet de juiste viscositeit voor (in mijn de geval de 996 motor) de 6 cylinder boxers hebben, kun je uit deze test concluderen dat Mobil1 0W40 FS(fs is voor de europese markt, die voor Amerika is slechter van kwaliteit en heeft geen toevoeging 'fs') de beste kwaliteit olie voor onze Porsches is.(dus 996/986/997/987)

Mijn 996 heeft ook de koelmodificatie en zowel koelwater als motorolie blijven vrijwel altijd ongeveer 80 graden. In de zomer is olietemperatuur na een koude start in minuten al 80 graden. Ik lees weleens dat een koude start van de boxer motoren resulteert in 'even een blauw wolkje'. De mijne heeft dat nooit en ook niet na een maand stilstaan in de winter. Motor gereviseerd misschien? Kan het niet terug vinden in history. Heeft ook AOS modificatie en gebruik Mobil1 0W40fs.



...en in 10 minuten al 80 graden.. pff haha


10 jan 2018 22:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Mobil1 0w40 fs
Ik kijk regelmatig op sites zoals bobistheoilguy en er valt mij altijd een ding op:

Oliën verschillen wel eens van samenstelling (additieven) tussen regio's. Ook veranderd de formule gedurende de levensloop van de olie, de Mobil1 als voorbeeld evolueert ook en veranderd zo van samenstelling met de jaren.
Olietesten zijn daarom naar mijn mening slechts een momentopname en ook nog eens afhankelijk van in welke regio de olie geproduceerd wordt.

Los daarvan geloof ik niet dat er één beste olie is. Mobil1 is zeker een van de betere op de markt, maar toch gebruik ik zelf bewust een ander merk :wink:

Overigens hoef je je niet heilig te houden aan de voorgeschreven 0W40. De optimale viscositeit is afhankelijk van je gebruik (verwarmde garage?) en klimaat.
In koude streken is 0W40 een verstandige keuze, een circuitracer zou wellicht beter kunnen switchen naar 10W50.


10 jan 2018 22:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Mobil1 0w40 fs
CarreraC2 schreef:
...en in 10 minuten al 80 graden.. pff haha


Ja het opwarmen van de motor gaat erg snel. 15-20min rijden en olie is aan 80gr. Komt omdat de thermostaat verplaatst is achter het blok waardoor er beter koelwater van de radiatoren gedoseerd wordt.



Om terug te komen op de vraag van TS over olie:

elke Porsche approved 0w40 5w40 of 5w50 olie
Sommigen gebruiken zelfs 10w50
Mobil1 0w40 is Porsche huismerk;
Mobil1 5w50 is een mooi alternatief; alsook
Motul Xcess 8100 5w40
Verder zijn er de wat meer race oriented motorolies (Motul 300V, Millers CFS, Castrol, etc)

Gezien de 996 motor soms redelijk warm kan lopen uit zichzelf denk ik dat met de Mobil1 5w50 je niet verkeerd kan.

Zelf gebruik ik Millers CFS 10w50 NT naar alle tevredenheid. Volgende winter denk ik wel om de 5w40 of 0w40 variant te gebruiken. Al moet ik zeggen dat bij kou van het weekend laatst de Millers 10w50 bijna het zelfde vloeide als de Motul 5w40 die ik in een flesje buiten had gezet.

Zoveel mogelijkheden zoveel meningen.


11 jan 2018 1:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 996 C2 MK1 1998
Soest
Bericht Re: Mobil1 0w40 fs
Resto adviseert 5w40 :drive: voor de 996


11 jan 2018 13:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Mobil1 0w40 fs
Welke dan? Ik weet dat we eens besloten hebben Motul 5w40 te gebruiken bij een oliewissel omdat het additieven pakket van de Motul anders zou zijn dan Mobil1. Maar zonder goede olieanalyse weet je er verder niet veel over.

Porsche gebruikt de 0w om bij koude start zo snel mogelijk olie rond gepompt te krijgenen, kettingspanners aan te sturen en de hydraulische klepstoters van olie te voorzien en daarmee zoveel mogelijk excessieve slijtage te voorkomen. 5w kan in ons milde klimaat prima. De winters zijn niet zo heel koud dus dat maakt niet zoveel uit.

Met het voortschrijden van de kilometers zou een 5w50 ook goed kunnen. Wat dikker bij warme motor. Kan in de zomer met warm weer en veel stop en go als de
Motor langzaam heter wordt zorgen voor net wat meer oliedruk en betere smering.

En belangrijker dan welke olie is nog altijd om de olie minimaal elk jaar of elke 10.000km te verversen.


11 jan 2018 14:04
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.