Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 11:57



Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
911 rijdt op koppel ipv vermogen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
928,911 targa
Destelbergen
Bericht 911 rijdt op koppel ipv vermogen
Heeft er iemand een idee waarom mijn 911 motor op koppel rijdt en niet op vermogen?
De motor is een 2.8 met:
Dubbele ontsteking 123ignition
2.4S Nokkenas
10+ compressie
Webers 40mm
Motor is gezond. Webers en ontsteking zijn fijn afgesteld maar ik heb 229nm koppel tussen 3300 en.3800 toeren en maar 154.2 pk bij 6050 toeren op de achterwielen.
Alle hulp is welkom want hoewel de wagen leuk rijdt met al dat koppel zo vroeg is het daarom niet dat ik deze setup gekozen heb


15 mei 2018 18:53
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
Koppel zo lekker vroeg is toch goed....of ben ik ‘gek’.... :?:

Daar rij je toch ook het meest....of heb je een raceauto cq zelf opgebouwd?

Voor de rest zou ik er zelf niet aan prutsen en een afspraak maken met een specialist die weet waar hij aan draaien, sproeierbezetting, synchroon, a/f meting etc.....
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


15 mei 2018 19:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
Zoek het in de nokkenas zou ik zo denken. Wellicht te weinig lift waardoor hij smoort.


15 mei 2018 22:17
Profiel
PorscheForum Rakker
928,911 targa
Destelbergen
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
De nokkenas zou niet mogen verkeerd staan.ik heb dit laten doen door een specialist. Maar ik had daar ook al aan gedacht eerlijk gezegd. Frustrerend dat je het uitbesteedt om het goed te laten doen en na al dat geld weer is bedrogen te blijkt te zijn. Voorlopig nog het voordeel van de twijfel


15 mei 2018 22:30
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
Dan rijst bij mij de vraag bij wie je het hebt laten doen.


15 mei 2018 23:42
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
"Porsche's zijn om op te vreten..."
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
KEV-911 schreef:
De nokkenas zou niet mogen verkeerd staan.ik heb dit laten doen door een specialist. Maar ik had daar ook al aan gedacht eerlijk gezegd. Frustrerend dat je het uitbesteedt om het goed te laten doen en na al dat geld weer is bedrogen te blijkt te zijn. Voorlopig nog het voordeel van de twijfel

Lijkt me sterk dat een specialist de nokkenas verkeerd heeft staan... :scratch: :bang: :bang: ...instellingen geef ik meer kans, dus even goed na laten kijken/bespreken bij met dezelfde specialist.... :cheers: :ba: :drive:
_________________________________________
Porsche's zijn om op te vreten....


16 mei 2018 0:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
Daar moet 230 pk en 270nm uitkomen.
Ontsteking wel goed staan?
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


16 mei 2018 0:13
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
Kan of de nokkenas zijn (verkeerde), of de ontsteking staat niet goed, of je carbs staan niet goed (hebben niet de juiste 'instelonderdelen'). Ik houd het op een combinatie van carburateurs en ontsteking afstellen.

Ik zou eens bellen met HR Engineering (Hotrod) Doesburg. Die hebben mijn kever met 2.3 afgesteld op de rollerbank, want dat blok stond ook niet goed. Bijna een verdubbeling van het piekvermogen en veel beter rijdend op halfgas als resultaat. Hebben zeer veel ervaring met luchtgekoelde motoren, rijden zelf o.a. ook een 964 3.8. Zijn echte specialisten.
_________________________________________
991.2 Targa 4 GTS


16 mei 2018 8:42
Profiel
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
ff-kes aan de meetkast hangen en kijken wat ie meet CO, CO2, etc en kijken wat ie zou moeten meten.


16 mei 2018 12:39
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
KEV-911 schreef:
De nokkenas zou niet mogen verkeerd staan.ik heb dit laten doen door een specialist. Maar ik had daar ook al aan gedacht eerlijk gezegd. Frustrerend dat je het uitbesteedt om het goed te laten doen en na al dat geld weer is bedrogen te blijkt te zijn. Voorlopig nog het voordeel van de twijfel


Goed staan is wat anders dan nameten of de nokken wel de goede afmetingen hebben. Heb het afgelopen jaar nu 2 gevallen meegemaakt (Alfa 1750 Nord blok en flat six 3.2 waarbij er wel koppel was maar gen vermogen en beide lag het aan de nokken die anders waren dan besteld/gedacht.


16 mei 2018 13:20
Profiel
PorscheForum Rakker
928,911 targa
Destelbergen
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
De nokkenassen zijn nieuwe rs nokkenassen en de wagen reed met single plug super. Spijtig genoeg had ik schade door een gebroken zuigerveer en heb dan de overstap gedaan naar meer compressie en dual plug. Daarna was het probleem ontstaan.


16 mei 2018 18:37
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
Ik ben geen engine-wizzard. Maar zit al 33 jaar in de auto's.
Als ik jouw verhaal lees : andere nokkenassen, van 1 naar 2 bougies per cilinder,
opgeboord blok (denk ik), dan vrees ik dat je een combinatie hebt van van alles
en nog wat. In theorie zou dat een bom kunnen zijn. In de praktijk werkt
het totaal niet, het zou zomaar kunnen dat het ook nooit gaat werken.
Dus voor dat je er nog veel meer geld tegenaan gaat gooien, laat een specialist
er naar kijken en zijn mening geven. Kost misschien een paar honderd euro.
En trek dan een plan. Niet ondenkbaar dat je uiteindelijk bij een getunde versie
van het origineel eindigt. En niet bij wat je nu hebt.

Ik heb een Opel verleden. Ooit klanten gehad met een auto met 1.6 blok, 1.8
cilinderkop, bij elkaar geraapt injectie-systeem, een sensor doorverbonden,
en dan "even de motor afstellen". Kansloos.

En eerlijk gezegd klinkt jouw verhaal ook zo. Maar als er wijzen uit het oosten
of westen zijn die er anders over denken ...

Hoe dan ook hoop ik dat je een oplossing vindt.
_________________________________________
Win on sunday, sell on monday.


16 mei 2018 23:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
sluit ik me wel bij aan.


17 mei 2018 8:34
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
Ik ook, en bel met HR, die hebben er echt verstand van ;)
_________________________________________
991.2 Targa 4 GTS


17 mei 2018 8:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
Uitstekend advies :thumleft:
(zou alleen niet te koop lopen met een Opel-verleden :mrgreen: )
_________________________________________
GREEN IS GOOD


17 mei 2018 10:52
Profiel
PorscheForum Rakker
928,911 targa
Destelbergen
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
Klopt maar alles ging perfect tot de twinplug. Mijn wagen was sneller in acceleratie dan een 335 coupe. Andere ontsteking en uitlaat en het was weg. Volgende week ga ik de ontsteking nog eens laten nakijken en gaan we hopelijk meer weten


17 mei 2018 17:33
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
SSI of een te groot spruitstuk waardoor de tegendruk wegvalt ?
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


17 mei 2018 21:02
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
123 ignition eraf en MSD erop.
En HR in Doesburg bellen!


17 mei 2018 22:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
Cazzo Super Veloce schreef:
Uitstekend advies :thumleft:
(zou alleen niet te koop lopen met een Opel-verleden :mrgreen: )


We moeten allemaal ergens beginnen ... en dat kan dus eindigen met het
bezit van een Porsche.

Vergis je niet : had een Kadett C Coupe 1.6, met wat aanpassingen 85 pk (?)
Leeg gewicht 850 kg. Gruwelijk veel plezier mee gehad in Schotland.
Het gaat om bruikbaar vermogen. En op smalle, bochtige wegen is zo'n
auto'tje een feest om te rijden. Al het vermogen maximaal inzetbaar,
terug schakelen alleen met "heel and toe", een feest van bocht tot bocht.

Dus geen schaamte voor een Opel-verleden. Veel lol mee gehad voor weinig geld.
Waardoor ik me een Porsche kan veroorloven.

@ Cazzo Super Veloce : you dit hit the right button ... no offense !

:cheers: :cheers: :cheers:
_________________________________________
Win on sunday, sell on monday.


17 mei 2018 22:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 911 rijdt op koppel ipv vermogen
Vermogen is een directe resultante van koppel en toerental. Je hebt nooit dus OF koppel OF vermogen, maar altijd EN/EN.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat je het vermogen en dus ook koppel tegen vindt vallen bij 6000 toeren. Het vermogen op de achterwielen van 154 pk is bij 15% transmissieverlies zo’n 180 pk aan het vliegwiel oftewel 10 pk minder dan het standaard vermogen van een 2.4S. Aangezien jouw motor 2.8 liter inhoud heeft zou je met eenzelfde pk/liter verhouding als de 2.4S op 225 pk uit moeten komen.

Tel daar bij op een compressieverhoging van 8.5 van de 2.4S naar boven de 10 dan komt er nog zo’n 10 pk bij ((10/8.5)^1/4 )*225= 234 .

Tja en waar worden die missende pk’s nu door veroorzaakt? Het vinden van een antwoord vereist methodische aanpak:

- hebben alle cilinders daadwerkelijk goede compressie?
- is het benzine lucht mengsel goed afgesteld? Sproeierbezetting voor rond de 12.5:1 of lambda 0.85 geeft doorgaans het meeste vermogen...maar let op, het rijkr zetten van zeg 14.5:1 naar 12.5 wint niet in één keer 50 pk...zelfs bij lange na niet.
- wat wel funest is voor vermogen zijn gaskleppen die niet volledig openen, check dus of volgas daadwerkelijk volgas is!
- ontsteking; werken alle bougies? Zijn alle bougies goed gepaard? Is het antwoord hierop 2x ja dan is het nu tijd om naar het ontstekingstijdstip te kijken. Bij foute afstelling valt hier veel winst te behalen, denk bijvoorbeeld aan de regenmapping van 2.5 liter atmosferische rallymotoren....door de onsteking terug te draaien worden deze 350 pk screamers ineens heel dociele 200 pk krachtbronnen. Dit is allemaal ontsteking.

Het devies is hier om op de rollenbank steeds meer voorontsteking bij te draaien - oftewel vervroegen- totdat het vermogen niet meer stijgt (ook wel MBT - minimum advance best torque genoemd) danwel knock optreedt en de ontsteking daarna veiligheidshalve een graadje terug te draaien.

Ruime ervaring van de dyno operator met Porsche motoren betaalt zich hier natuurlijk uit omdat er een goed idee is van de te kiezen begin waarden.

-banden/remmen; een laag vermogen op de wielen kan ook simpelweg komen door een hoge rolweerstand door lage bandenspanning of een rem die aanloopt....zet je de hele motor op zijn kop, kom je erachter dat ‘ie nog op de handren staat :mrgreen:

Heb je alle bovenstaande zaken gecheckt maar komt het vermogen er nog steeds niet uit, dan is het het handigste om de motor te laten zakken om de nokkenastiming en kleplift goed te controleren.


24 mei 2018 7:06
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.