| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Technische vraag m.b.t. PDK bak 987.2/997.2
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=51885
Pagina 1 van 1

Auteur:  ChristianBurger [ 05 okt 2018 21:16 ]
Berichttitel:  Technische vraag m.b.t. PDK bak 987.2/997.2

Geachte Porsche liefhebber,

Ik ben op zoek naar iemand die een Porsche 987.2 of 997.2 bezit met een pdk bak.

Ik houd graag van uitrollen naar een stoplicht bijvoorbeeld en merk dan dat mijn pdk bak heel duidelijk de koppeling "intrapt" rond de 1000 toeren. Eerst rem je op de motor, en dan voel je een klein duwtje/schokje en voel je dat de auto vrij rolt. Dit kleine "duwtje" ervaar ik een beetje als irritant. Althans, voor heel kort, want als ik dan weer gas geef ben ik alles vergeten :ba: :cheers:

Ik heb trouwens ook dat mijn auto in zijn geheel schud als ik mijn gas los laat en de bak in zijn derde/vierde versnelling staat en de toeren rond de 1200 zijn. Dan is het pas over als ik gas geef of als de bak terug schakelt.
Daarnaast schud de auto ook flink als je in een lage versnelling het gas los laat. Je kan eigenlijk niet comfortabel rijden in stadsverkeer.
Wat ook heel bijzonder is, is dat de Porsche ook wel eens blijf schudden totdat je remt of gas geeft. Kan zo 5 seconde aanhouden.
Ook maak ik wel eens mee dat mijn bak aangeeft in de teller dat de auto in zijn twee staat, en zodra je dan gas geeft de bak twijfelt wat die moet doen, en schokkerig 'm in zijn eerste versnelling zet. Helaas gaat dit niet echt heel "smooth". Geef trouwens wel een vet geluid... :thumleft:

Nu weet ik wel dat de eerste generatie PDK niet perfect is, maar wellicht herkent iemand het probleem oid.

Daarnaast ben ik benieuwd of de AOS ook vervangen moet worden bij een 9A1 motor. Ik heb het toen bij mijn 987.1 gedaan omdat het een bekend probleem was, maar is dit bij een 987.2 S ook? Ik merk soms dat er witte rook uit de uitlaat komt met een warme motor en buiten temperaturen van 15 graden bijvoorbeeld.

Christian

Auteur:  MarioCLV [ 05 okt 2018 23:18 ]
Berichttitel:  Re: Technische vraag m.b.t. PDK bak 987.2/997.2

Christian,

Heb een aantal jaren een 997.2 met PDK (2009) gereden en herken in het geheel niet hetgeen jij omschrijft. Rij nu een 991.1, met PDK, en eerlijk gezegd merk ik niet veel verschil met de eerste generatie PDK-bakken. Het rijdt geweldig, zelfs P-rijders die zweren bij een handbak zijn enthousiast :D

Ik ben onvoldoende technisch onderlegd om je aan te geven wat er aan de PDK-bak zou kunnen mankeren. Ik zou in zo'n geval naar een PC gaan en het probleem voorleggen.

Succes,
Mario

Auteur:  Subdriver [ 06 okt 2018 3:02 ]
Berichttitel:  Re: Technische vraag m.b.t. PDK bak 987.2/997.2

Ik heb mijn 997.2 met PDK nu zo'n 9 jaar, vanaf nieuw, en herken ook niets van jouw verhaal.
Misschien eens proberen de bak te spoelen en de olie te vernieuwen. Mogelijk helpt dat.
Succes!

Auteur:  Kheldar [ 06 okt 2018 7:01 ]
Berichttitel:  Re: Technische vraag m.b.t. PDK bak 987.2/997.2

Ja ik zou een keer de bak een onderhoudsbeurt laten geven. Kan nooit geen kwaad. Toch zeker een keer (niveau) bakolie controleren. Checken op lekkage. Misschien de computer eens resetten/hercalibreren. Verder ook kijken of motor en baksteun, de ophanging van de hele aandrijflijn, nog in degelijke conditie zijn en niet gaat doorhangen of wat speling geeft.

Auteur:  ChristianBurger [ 06 okt 2018 8:42 ]
Berichttitel:  Re: Technische vraag m.b.t. PDK bak 987.2/997.2

Bedankt voor jullie antwoord. Dan ga ik er toch maar eens achteraan.

Iemand een goed adresje voor het vervangen van de olie van de pdk?

Is de AOS ook een vaak voorkomend probleem bij een 987.2 S?

Auteur:  Kheldar [ 06 okt 2018 9:27 ]
Berichttitel:  Re: Technische vraag m.b.t. PDK bak 987.2/997.2

Ik zou het toch bij PC doen. Zij kunnen gelijk de software van de bak controleren. Eventueel een update. Of in ieder geval een specialist met een PIWIS tester

AOS minder fragiel. Maar dat zou je eens bij een kenner moeten vragen. Vanaf de DFI motor heeft het karter wel een overdruk beveiliging die op de olievulhals aangesloten zit. Op zijn minst worden er zo als het fout gaat en de druk niet weg kan geen gutsen olie meer de motor in geduwd.

Denk nog wel dat de AOS rechtstreeks op inlaat zit. Dus het probleem/symptoom met vacuum op het karter als het membraan/afsluiting het begeeft blijft bestaan. Het ontwerp van de DFI AOS is wel wat robuuster.

Auteur:  AvH [ 06 okt 2018 13:07 ]
Berichttitel:  Re: Technische vraag m.b.t. PDK bak 987.2/997.2

Beste,

Met mijn 997/2 heb ik iets vergelijkbaars meegemaakt, dacht echt dat het aan de PDK bak zou liggen.
Na een bezoek aan de P dealer bleek dat er een aantal motormanagement updates waren en deze zijn dan ook ge- upload.
Na 1,5 uur een compleet andere auto, als nieuw :D

Het hoeft dus niet aan de bak te liggen.
Laat de P dealer eerst eens uitlezen, scheelt je een hoop onnodige stress en Euro.

Auteur:  anton964 [ 06 okt 2018 18:22 ]
Berichttitel:  Re: Technische vraag m.b.t. PDK bak 987.2/997.2

Ik heb mijn pdk ook laten verversen in rotterdam
Hoort bij 90.000 km te gebeuren.
Ik heb ook preventief de aos en injectoren laten vervangen.

Gr anton

Auteur:  ChristianBurger [ 06 okt 2018 22:06 ]
Berichttitel:  Re: Technische vraag m.b.t. PDK bak 987.2/997.2

AvH schreef:
Beste,

Met mijn 997/2 heb ik iets vergelijkbaars meegemaakt, dacht echt dat het aan de PDK bak zou liggen.
Na een bezoek aan de P dealer bleek dat er een aantal motormanagement updates waren en deze zijn dan ook ge- upload.
Na 1,5 uur een compleet andere auto, als nieuw :D

Het hoeft dus niet aan de bak te liggen.
Laat de P dealer eerst eens uitlezen, scheelt je een hoop onnodige stress en Euro.


Bedankt voor je tip. Hier had ik inderdaad niet gedacht.

anton964 schreef:
Ik heb mijn pdk ook laten verversen in rotterdam
Hoort bij 90.000 km te gebeuren.
Ik heb ook preventief de aos en injectoren laten vervangen.

Gr anton


Oke, dacht dat Porsche zelf 160k als eerste pdk olie wissel had vastgesteld.

Hoeveel was je kwijt voor de pdk olie wissel?

Auteur:  anton964 [ 06 okt 2018 23:59 ]
Berichttitel:  Re: Technische vraag m.b.t. PDK bak 987.2/997.2

Staat gewoon in het onderhoud boekje dat hij bij 90.000 km ververst moet worden,
Koste € 279,-

Gr anton

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/