| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Koelvloeistof lekkage 997
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=53857
Pagina 1 van 1

Auteur:  herm1965 [ 18 apr 2020 16:50 ]
Berichttitel:  Koelvloeistof lekkage 997

Hallo,
Ik ben sinds een week in het bezit van een porsche 997 3,6 uit 2008, nu heb ik er 300 km mee gereden en gooit hij de koelvloeistof boven ergens bij het reservoir eruit, tijdens de proefrit van 300 kilometer deed hij dat niet, ik moest ongeveer een halve liter bij vullen. wie weet wat dit probleem kan zijn.

Auteur:  964hans [ 18 apr 2020 17:27 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistof lekkage

Ik hoop het niet voor je maar tgv een lekke koppakking kunnen verbrandingsgassen in je koelvloeistof circuit komen. :(
Je zou eens kunnen kijken of er met lopende motor luchtbellen te zien zijn in het koelvloeistof reservoir.


Hans

Auteur:  GinnFizz [ 18 apr 2020 17:31 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistof lekkage

Daar zat ik ook aan te denken.

Auteur:  herm1965 [ 18 apr 2020 19:10 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistof lekkage

Oeps dat zou niet zo mooi zijn ik heb de auto net een week, maar met een lekke koppakiking moet je toch ook witte rook uit de uitlaat zien komen, en dan gaat de auto toch beroerder lopen, en dat merk ik niet.

Auteur:  Nard [ 18 apr 2020 19:39 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistof lekkage 997

Ai, dat is minder. Hoop dat het meevalt. Misschien een kapotte thermostaat?

Auteur:  Maupi [ 18 apr 2020 19:48 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistof lekkage 997

Mogelijk je koelwater dop de blauwe dop bekijk deze eens
Of de dop eindigt op .04 dit is het correcte nummer
Als het eindigt op een lager nummer kan het zijn dat de dop faalt en er koelwater overboord gepompt wordt

Auteur:  herm1965 [ 18 apr 2020 19:57 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistof lekkage 997

Boven op de dop eindigt het nummer op 02 en in de dop op 30 ik weet niet welk nummer ik moet hebben.

Auteur:  Maupi [ 18 apr 2020 21:36 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistof lekkage 997

Dit betekent dat je een oud type dop hebt
Ik zou je aanraden een nieuwe te kopen bij de dealer
Het partnr staat al boven op de dop:)

Auteur:  Kheldar [ 18 apr 2020 23:29 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistof lekkage 997

Ja ik zou bij de dop beginnen. Daar is een verbeterde versie voor uitgekomen.

Zie je fysiek dat er koelwater daar bovenaan ergens weglekt? Wat? Waar?

Reservoirs willen wel eens stuk gaan. Koelwaterslangen en aansluitingen zijn ook wel eens een oorzaak. Maar geen idee of dat in jouw geval ook zo is.

Is er onlangs onderhoud aan gebeurt waardoor koelwater afgetapt en bijgevuld moest worden? Misschien zaten er nog veel luchtbellen in koelwatercircuit. Als er dan niet goed ontlucht is dan wil er ook wel eens wat water uitgegooid worden als het ontluchtingsventiel op het reservoir de eerste opwarmcycli niet is opengezet.

Maw koelwater checken of het schoon is, bijvullen en kijken of het nog gebeurt.

Auteur:  Evert [ 19 apr 2020 7:46 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistof lekkage 997

Ik heb een P.986 en had ook af en toe koelstof lekkage via de overloop van het expansievat. Na de vuldop vervangen (type nr. 04 / 99610644704 ) te hebben was het niet opgelost. Na goed kijken bleek dat het lekte tussen de ontluchting uinit ( Bleeder valve 99610634702 en het expansievat te lekken. Onder de Bleeder Valve zitten 2 O-ringen die versleten waren waardoor deze niet goed meer afdichte. Ik heb de gehele Bleeder valve vervangen ( euro 32,50 ) incl. de O-ringen.

Ik heb geen 997 en weet ook niet of het bij de 997 vergelijkbaar is, maar misschien kan ik je met mijn probleem oplossing de goede richting op helpen?
Succes

Afbeelding)

Afbeelding

Auteur:  Kheldar [ 19 apr 2020 8:34 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistof lekkage 997

Vergelijkbaar! En een goeie tip om daar ook eens naar te kijken. Zeker als het lekken discontinu met plots grote hoeveelheden gaat.

Blijft het reservoir wel onder druk staan? Bij warme motor moet het ontluchtingsknopje gewoon naar boven gedrukt staan zonder het klemmetje wat je gebruikt om te ontluchten bij koude motor.

Auteur:  Evert [ 19 apr 2020 8:57 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistof lekkage 997

Nog even een extra tip als je de Bleeder valve of o-ringen wil gaan vervangen.

Bij navraag en tip van een ex Porsche monteur kreeg ik te horen dat problemen met de bleeder valve een veel voorkomend probleem is en advies in dat geval is de gehele unit te vervangen mede ook door de geringe kosten voor de hele set.
Bij het vervangen voorzichtig doen met vastdraaien gezien deze schroeven ( soort parkers ) in het plastic van het expansie vat worden geschroefd.
Kortom gevoelig voor beschadigen en uitlubberen van de plasic gaten.

Bij mij draaide de nieuwe meegeleverde schroeven er niet goed in en bleek dat de nieuwe schroeven net iets dikker te zijn.
Dus heb de oude schroeven weer gebruikt.

Auteur:  herm1965 [ 19 apr 2020 20:20 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistof lekkage 997

Bedankt voor alle tips, vanmiddag heb ik ongeveer 200km gereden en begon met het koelvloeistofreservoir tussen min en max toen ik terugkwam was het niveau niet gezakt en ervwasvook geen vloeistof uit gegaan, toch maar even de nieuwe dop bestellen.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/