| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Oliedruk 3.0 SC 1979.
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=5756
Pagina 1 van 1

Auteur:  RStuning [ 14 sep 2005 22:02 ]
Berichttitel:  Oliedruk 3.0 SC 1979.

Bij stationair draaien van mijn motor 3.0 SC uit 1979 gaat mijn oliedruklampje branden zou dit kunnen duiden op een oliedrukschakelaar die niet meer goed functioneerd of is mijn oliepomp aan revisie toe?

Moet er bij zeggen dat de olie en filter net zijn ververst!
Motor heeft ongeveer 200.000 kilometer gelopen.

Auteur:  Olaf [ 14 sep 2005 22:07 ]
Berichttitel: 

Het zou heel goed de oliedruk sensor kunnen zijn ... wat geeft deze aan bij resp. 1000, 2000, 3000, 4000 en 5000 rpm's :?:

Ik mag aannemen dat er voldoende olie in zit :idea: niet te veel en niet te weinig ...


.. nogmaals :arrow: warme motor, stationair toerental en een vlakke ondergrond 'does the trick' 8)

Auteur:  stuurt [ 12 nov 2005 2:41 ]
Berichttitel: 

Doet ie het sinds je de oilie ververst hebt?
Zo ja, wat voor olie heb je er in gedaan?
Je kunt dit soort problemen krijgen als je er high tech olieen in gaat doen. Deze zijn namelijk dunner omdat de modernere moteren met veel kleinere lagerspelingen geproduceerd worden.

Dus doe er geen vol sythetische olieen in! De viscositeit moet minstens 15W40 zijn, zeker niet dunner. Dus geen 5W30 etc..

Als je je motor toch een beetje extra wil vertroetelen ku n je bijvoorbeeld Castrol magnatec 15W40 gebruiken. Dit is met name een goeie keus als je auto vaak voor langere tijd niet gebruikt word.

En ja, als dit niet het geval is, dan kan het je druksensor zijn, of t'is tijd voor een motorrevisie. De kans dat alleen je oliepomp versleten is lijkt me namelijk zeer onwaarschijnlijk...

Auteur:  Dick [ 12 nov 2005 22:06 ]
Berichttitel: 

Hallo RStuning,

Ik sluit me aan bij de andre reacties:

- Wat voor een olie heb je er in gedaan?
- Voor SC'tjes kan ik minerale en semi-syntetische olie aanraden
- Vol syntetische zeker niet ! :x

Wat voor viscositeit (zeg maar 'vloeibaarheid') moet die olie dan hebben? Makkelijk te onthouden: als er maar 40 - 50 of 60 ACHTER de W staat....
. . W 30 is echt te dun als de motor eenmaal op temperatuur is, voor een SC en zeker met zo'n kilometerstand.
Het getal voor de W zegt iets over de viscositeit bij lage omgevingstemperatuur (dus koude motor).

Oliepomp versleten lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Bovendien treedt dat niet opeens op van de 1 op de andere dag...

200.000 km? Ach, je klepgeleiders van de uitlaatkleppen zullen ongetwijfeld op zijn, maar als je een beetje 'normaal' rijdt is dat veelal geen probleem.. Top revisie zal een keer moeten gaan plaatsvinden.

gr.

Dick
(eeuwige SC rijder...) :?

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/