Auteur |
Bericht |
R_911
|
 Oliepeil en verbruik 997
Via de zoekfunctie kon ik geen antwoorden vinden, vandaar mijn twee vragen… Bij aflevering stond het oliepeil tot het maximale. Ik heb nu een kleine 3000km met de auto gereden en het oliepeil is nu zoals op de foto. Ik rij nooit korte stukken met de auto, altijd minimaal een uur zodat alles goed op temperatuur is gekomen. Mijn vragen over het oliepeil en verbruik: Vullen jullie het olie peil altijd bij tot het maximale, of laten jullie het peil ergens in het midden? Wat vinden jullie van het olieverbruik? Zelf vind ik het aan de hoge kant, of maak ik me zorgen om niks? Alvast bedankt voor de input
|
03 mei 2025 9:11 |
|
 |
Tuck-under
911SC targa '82
996.2 40 jahre limited editionDrenthe
|
 Re: Oliepeil en verbruik 997
Hi! Voor mij niks om je zorgen over te maken nu. Ik vul zelf eigenlijk niet maximaal, maar dat is meer om overvullen te voorkomen, omdat ik zelf oliewissels doe. Er zijn nogal wat factoren die olieverbruik kunnen opleveren, maar er zijn genoeg porsches die wat verbruiken en waarvan de motoren in prima staat zijn. Hoeveel heeft de auto gereden? Hoe stevig rij je? Meer hoge toeren kan iets meer verbruik opleveren. Pas als je zichtbaar verbrande olie uit de uitlaat ziet komen bij accelereren, 1 uitlaat vies wordt van de olie of het verbruik richting 1 liter op 2000km gaat zou ik me zorgen gaan maken. Porsches limiet wat ze acceptabel vinden is 1,5 liter op 1000km  . Alsnog is het goed om in de gaten te houden of het meer wordt en eventueel te laten controleren of bijv AOS goed functioneert.
|
03 mei 2025 9:27 |
|
 |
GinnFizz
Porsche 997.1 S Cabrio handbakRetie
|
 Re: Oliepeil en verbruik 997
Ik vul bij oliewissel het oliepeil altijd tot op een streepje hoger (met het pijltje ernaast) zoals in jouw foto. Daar zijn verschillende redenen voor: Vul je hoger dan heb je geen controle meer of het oliepeil nu OP het streepje staat of erboven en dat er dus teveel olie in het carter zit. De 997 heeft een "semi dry sump" wat betekent dat bij rijden de meest olie in omloop is in het oliecircuit van de motor. Heb je teveel olie in het carter zitten is er een risico dat bij het betere bochtenwerk de klotsende olie via de carterontluchting en de AOS in het inlaatspruitstuk terecht komt en een hydrolock veroorzaakt. Hydrolock is dat olie mee in de cilinder wordt gezogen en dat die bij de compressieslag de cilinder doet barsten. vandaar juist tot op het lijntje met het pijltje vullen, warmrijden en wegzetten, als afgekoeld opnieuw laten peilen en eventueel bijvullen.
Verder ververs ik om de 10.000km olie en het oliepeil blijft gedurende die 10.000km stabiel op het lijntje staan.
_________________________________________ No one needs it. Everyone wants it!
|
03 mei 2025 9:33 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 Re: Oliepeil en verbruik 997
Tussen min en max is 0,75 liter …. Te veel olie in het systeem is slechter dan op minimaal niveau te rijden  Ik zou me zelfs nog geen zorgen maken als met 1000 km gereden het oliepeil van het bovenste naar het onderste streepje is gegaan. Dan een half litertje er bij …
|
03 mei 2025 9:50 |
|
 |
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
 Re: Oliepeil en verbruik 997
Het enige wat je kunt zeggen dat je in deze 3000 km minder dan 0,4 liter olie hebt verbruikt. Hans
|
03 mei 2025 13:55 |
|
 |
Spastblast
997.1 Carrera S coupe handbak
|
 Re: Oliepeil en verbruik 997
1 blokje is ongeveer 0,2l
_________________________________________ https://www.instagram.com/997midnightblues/
|
03 mei 2025 14:10 |
|
 |
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
 Re: Oliepeil en verbruik 997
|
03 mei 2025 14:54 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 Re: Oliepeil en verbruik 997
Moderne Meuk  Bij de luchtkoelers is het 0.75 liter … wat natuurlijk niks is op een totale olie hoeveelheid van 13 liter …
|
03 mei 2025 17:24 |
|
 |
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
 Re: Oliepeil en verbruik 997
Niks aan doen . Bij mij staat hij bij koude motor op 1 vakje. Maar als ik stuk heb gereden dan staat het peil in het midden. Ik heb begrepen van de specialist dat je altijd moet meten met warme( stilstaande ) motor. Een Porsche motor overvullen kan veel schade aanrichten.
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
03 mei 2025 20:28 |
|
 |
R_911
|
 Re: Oliepeil en verbruik 997
Zoals ik het begrijp is er niks om mij zorgen om te maken, iedereen bedankt voor de input.
Over het meten van het oliepeil met warme of koude motor lees ik weer verschillende verhalen.
|
05 mei 2025 0:45 |
|
 |
GinnFizz
Porsche 997.1 S Cabrio handbakRetie
|
 Re: Oliepeil en verbruik 997
Meten oliepeil bij warme/koude motor: Bij koude motor heeft de olie alle tijd gehad om vanuit warme toestand zijn weg te zoeken en af te vloeien naar het carter van de motor voor zoverre dit mogelijk is gezien de horizontale bouw. Bij warme motor duurt de meting langer om dezelfde reden maar imho zal er dan nog meer olie in de hoger gelegen delen van de motor zitten waardoor dit een ander resultaat zal geven.
Ik vertrouw meer op de meting bij koude motor.
_________________________________________ No one needs it. Everyone wants it!
|
05 mei 2025 7:32 |
|
 |
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
 Re: Oliepeil en verbruik 997
Goed begrepen! Een oliemeting bij een 997 kan alleen bij warme motor ( olie temp >60 graden) Hans
|
05 mei 2025 9:19 |
|
 |
GinnFizz
Porsche 997.1 S Cabrio handbakRetie
|
 Re: Oliepeil en verbruik 997
Oei, dan heb ik dat altijd al verkeerd gedaan. FF mijn gewoontes bijschaven. Bedankt Hans.
_________________________________________ No one needs it. Everyone wants it!
|
05 mei 2025 9:33 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 Re: Oliepeil en verbruik 997
De tijd van de digitale olie meting is toch ook langer als het systeem nog niet op temperatuur is 
|
05 mei 2025 11:00 |
|
 |
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
 Re: Oliepeil en verbruik 997
Nee hoor, zoals jij het doet kan prima. Er zijn drie soorten 997 motoren. Je kunt niet alles over één kam scheren.  Elke motor heeft zijn eigen meetmethode. Bij jouw 997 zou ik ook met koude motor gemeten hebben.
_________________________________________ Rebel engineering
|
05 mei 2025 11:25 |
|
 |
GinnFizz
Porsche 997.1 S Cabrio handbakRetie
|
 Re: Oliepeil en verbruik 997
Thanks Erwin, oef!
_________________________________________ No one needs it. Everyone wants it!
|
05 mei 2025 11:32 |
|
 |
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
 Re: Oliepeil en verbruik 997
Sorry, is niet correct. Dit hopelijk wel Bij de M96.05 en M97.01 motoren (atmosferisch) : geen olie temperatuur eis tbv oliepeil meten Bij de M97.70, M97.70S (turbo, GT2) en M97.76/77 (atmosferisch GT3): olie temperatuur >60 graden tbv oliepeil meten Bij de MA1.01/02 (atmosferisch) en MA1.70 motoren (turbo) : olie temperatuur >60 graden tbv oliepeil meten Hans
|
05 mei 2025 13:37 |
|
 |
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
 Re: Oliepeil en verbruik 997
Ik moest er straks toch effe op reageren Hans. En je hebt nu al veel uitgezocht......maar wanneer met draaiende en wanneer met stilstaande motor om het plaatje compleet te maken? .
_________________________________________ Rebel engineering
|
05 mei 2025 14:35 |
|
 |
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
 Re: Oliepeil en verbruik 997
Erwin, Goed dat je gereageerd hebt. bij de M96.05 en M97.01 motor uit Bij de overige motoren stationair draaiend. Oh ja, voor je er naar vraagt; Auto moet waterpas staan Hans
|
05 mei 2025 15:40 |
|
|