Auteur |
Bericht |
Casper937
|
Testen van een bobine 924
Onlangs is mijn blok geheel gereviseerd. Daarbij komt dat mijn motorruimte opnieuw is gespoten.
Gisteren heb ik het blok geprobeerd aan te slingeren maar dit lukte niet. Het blok draaide wel rond op kracht van de startmotor, maar sloeg niet aan.
Mijn bobine vonkt niet. Ik ga vanmiddag kijken of ik een goede massa heb voor mijn hoogspanningsversterker op mijn linkerwielscherm.
Graag zou ik ook nog andere tips willen hebben om te kijken of mijn bobine nog wel goed is.
M vr gr
Casper
|
30 sep 2005 10:12 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Wat regelmatig voor kwam bij een 937 is dat de vliegwielsensor defect was/ is. Controleer dus of de thyristor versterker wel alle signalen krijgt om te kunnen werken. Vooral het bdp sensor signaal is erg belangrijk.
Mocht deze stuk zijn heb je erg veel pech. Ze zijn niet meer leverbaar en 2e hands erg zeldzaam. Op de middentunnel onder de console zit ook een ontstekingskastje. Dit is een ontstekingstijdstip regelaar die op de inlaatspruitstukdruk reageert. Sucses met zoeken. Wil je meer weten, hoor ik het wel.
Erwin.
_________________________________________ Rebel engineering
|
30 sep 2005 20:20 |
|
|
Casper937
|
Bedankt voor je antwoord!
Helaas was mijn berichtje een beetje te voorbarig. Ik was nl de kabel van mijn onsteking naar mijn onstekingshuis vergeten aan te sluiten. Logisch dat er dan geen vonk is.
Hij heeft vanmiddag eventjes gelopen... Weliswaar op wat brandbare dampen die in de verbrandingsruimtes aanwezig waren, maar toch!!!
Ik moet binnenkort even kijken naar de brandstofpomp. Ik hoor hem nl. niet. Als ik het relais eruit haal en ik maak een brug doet hij het wel. Even op zoek dus naar een nieuw relais. Probleem is dat Hoogeboom hem niet meer heeft en dat er, volgens hun, geen vervangend artikel is. Morgen moet ik dus nog even op jacht!
Casper
|
30 sep 2005 20:39 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Tja......dat heb je vaker met verbrandingsmotoren
_________________________________________ Rebel engineering
|
30 sep 2005 22:09 |
|
|
Casper937
|
hmmm.... scherp hoor!
Probleem is alleen dat de brandbare dampen niet uit de auto kwamen...
|
30 sep 2005 22:29 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Probleem is bekend! HS versterker kan kaduuk zijn (vocht) en is te repareren.
Als de HS versterker kapot gaat, dan kan het zijn dat het brandstofpomprelais (BSP relais) ook kaduuk gaat, net als bij mij. Ik heb het relais aangepast zodat het aantrekt bij op contact zetten. Gebruik hiervoor niet de spanningen die in de relaisvoet zitten, want de massa rammelt daarvan nogal. Gevolg is een doorgefikt relais.
HS versterker repareren daar moet ik eens een topic over schrijven. Kost voor een 911 al gauw 500 euri nieuw. Aan onderdelen nog geen 10.
|
02 okt 2005 16:03 |
|
|
casper924CGT
937Capelle aan den IJssel
|
thijzer
Heb vandaag weer een dag zitten tobben om het op lossen.
Ik ben heel erg benieuwd naar jouw bevindingen. en hoe ik die HS versterker kan aanpassen.
Zou je mij wat meer kunnen vertellen?
Casper
_________________________________________ Is the 924 turbo the ultimate 924? No, the 924 Carrera GT was one of more stunning cars to come out of that period of Porsche history.
|
02 okt 2005 19:48 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Nou, die versterker repareren is geen gewoon klusje. Meer iets voor de ervaren elektrotechnicus. De onderdelen kosten geen drol, het erin zetten is wat anders. Toch ga ik ook deze aan de gang krijgen.
Maar leen een kastje van de dealer en probeer of ie dan wel start. Dat het relais kapot is, dat komt me bekend voor. Je kunt de pomp continue laten draaien als ie op het contact staat door een ander relais te monteren. Gebruik wel een goede spanning en een goede massa. Bij mij trilde het relais als ik de massa van het voetje pakte.
De HS versterker geeft aan het relais een massa waardoor deze aantrekt. Op het moment van op contact zetten, trekt het relais ook twee seconden aan om het systeem startklaar op druk te brengen. De versterker heeft deze ingang van het relais kapot gemaakt door een hoge spanning. Het defecte onderdeel in de versterker is ook een spanningsregelaar. Die zit onder die kunststof prop die je op de achterkant ziet zitten. Slecht bereikbaar maar het gaat wel lukken, desnoods in een ander kastje.
Van een 911 heb ik laatst 500 euro bespaard door hetzelfde grapje uit te halen, alleen waren de onderdelen in dat kastje beter bereikbaar.
911 was niet van mezelf maar van mn baas dus ik heb weer credits verdiend.
Samengevat: leen een HS versterker, zorg dat de pomp gaat lopen als ie op het contact staat (onder het stuur een schakelaar om de pomp ook uit te kunnen zetten is een goed idee: startonderbreker en de pomp loopt niet tijdens het klussen) en dan moet alles werken.
|
02 okt 2005 21:09 |
|
|
casper924CGT
937Capelle aan den IJssel
|
Zo'n extra startonderbreker is niet de oplossing waar ik naar op zoek ben.
Als ik jouw verhaal goed begrijp, kun je ook die HS versterker maken en er een nieuw relais tussen zetten.
Ik ga vanavond het nieuwe relais erin zetten en kijken wat er dan gebeurt. Ik heb nl sterk het vermoeden dat mijn onsteking ook niet helemaal op tijd staat. Sterker nog, ik denk dat de onsteking helemaal niet op tijd staat!!!
Casper
_________________________________________ Is the 924 turbo the ultimate 924? No, the 924 Carrera GT was one of more stunning cars to come out of that period of Porsche history.
|
03 okt 2005 17:51 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Ja, die startonderbreker is om de pomp niet te laten lopen als de wagen wel op het contact moet staan. Handig.
Probeer inderdaad even de pomp aan de gang te maken met een extra relais (oude gebruiken en draadjes erin solderen werkt ook, is wel even een gepeuter).
Doet ie t dan ook niet dan kan de HS versterker kaduuk zijn. Even bougie pakken, kabel erop prikken en tegen de kleppendeksel houden. Dan moet ie vonken.
Succes!
|
03 okt 2005 18:11 |
|
|
casper924CGT
937Capelle aan den IJssel
|
thijzer
Ik heb gisteravond het nieuwe relais erin gezet. Ik heb nu nog exact hetzelfde resultaat.
constante + is goed
geschakelde + is ook goed (contactslot)
geschakelde + is ook goed (alarm)
massa is goed
+ naar de pomp is er niet??????
Pomp zelf werkt wel. Ik heb ook een vonk.
Volgens de Haynes bijbel moet er nog een extra zekering op het relais zitten. Dat zat niet op mijn exemplaar. Ook moet er na het relais nog een extra zekeringenkast zijn. Weet jij misschien waar deze zit?
Het gekke is dat ik de auto destijds rijdend heb weggezet. Daardoor ben ik ook een beetje huiverig om er een extra schakelaar tussen te zetten.
Ik ben weer benieuwd naar je antwoord!
_________________________________________ Is the 924 turbo the ultimate 924? No, the 924 Carrera GT was one of more stunning cars to come out of that period of Porsche history.
|
04 okt 2005 8:45 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
De zekering van de pomp zit in het bovenste kastje. Onder de relais heb je een kastje en erboven ook horizontaal. Ik dacht 2e van links dat die van de pomp is. Even kijken of die niet geoxideerd is. Lijkt mij dat het relais dan ook nog goed is als je een beetje geluk hebt.
Ik weet zo in de gauwigheid niet hoe de kabel naar de pomp loopt (loop naar de pomp!) maar als jij zegt dat de pomp loopt, leg dan even een tijdelijk kabeltje erheen. Zorg dat de motor dan een keer leeft, dan heb je nog maar een probleem om op te lossen.
Als je van het relais het kapje afhaalt, dan kun je het contact zelf doorverbinden door op het relais te duwen. Verder is het relais nu een nieuw type, vroeger was dat een ander soort. Zie je ook wel aan de elektronica die erin zit, dat was er in 1978 nog niet echt.
Succes en we horen het wel weer.
|
04 okt 2005 9:48 |
|
|