| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Verwijderen middendemper 924: wat is het effect?
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=6053
Pagina 1 van 1

Auteur:  thijzer [ 07 okt 2005 18:45 ]
Berichttitel:  Verwijderen middendemper 924: wat is het effect?

In verband met de plannen voor een dubbel uitlaatsysteem voor de 924, vraag ik me af wat het resultaat is als ik de middendemper verwijder. Deze zit namelijk voor de geplande uitlaat een beetje in de weg en een beetje meer geluid is niet erg, maar het moet geen kermis worden.

Aan de uiteinden komen RVS universele einddempers die normaal wat meer kabaal maken dan de gewone einddemper.

Dus de grote vraag is dan: wat gebeurt er zonder middendemper?

Auteur:  Black Betty [ 07 okt 2005 19:49 ]
Berichttitel: 

Maaktie nóg meer herrie.... :lol:

Auteur:  911-lover [ 07 okt 2005 20:59 ]
Berichttitel: 

Meer herrie en door de universele uitlaten minder tegendruk waardoor je een merkbaar vermogenverlies gaat hebben :?

Auteur:  thijzer [ 07 okt 2005 22:03 ]
Berichttitel: 

Vermogensverlies in de onderkant, bij hogere toeren juist weer meer, 't is niet anders.

Overigens zijn dit dempers met uitneembare vulling. Met vulling klinken ze heel beschaafd, zonder als een kanon. Gebruiken die zgn. "tuners" als ze van papa en mama niet teveel herrie mogen maken.

Maar goed, dat het meer herrie maakt dat snap ik nog, maar de vraag is of het desastreus is.

Of laten zitten. Wordt het iets moeilijker maar ja.

Auteur:  PaulSlotemaker [ 11 okt 2005 15:25 ]
Berichttitel:  uitlaat 924

Hoi,

Ik heb ook al weer een tijdje een 924 uit 1983 in het bezit. Ik heb inmiddels ook wat met de uitlaat gescharreld om het iets minder bescheiden te laten klinken. Wat ik gedaan heb is de twee middendempers (een lange in het midden en de korte vlak voor de achteras) verwijderd, in plaats hiervan is er gewoon een helemaal rechte pijp gekomen. De einddemper is een RVS demper die ook een stukje kleiner is dan de oorspronkelijke. Het resultaat is een schitterend karakteristiek porsche geluid, lekker rouw maar niet te lawaaig. Je merkt het verschil bij een constante snelheid niet eens op de snelweg. Maar bij optrekken klinkt het erg mooi.

Groeten Paul,

Auteur:  924 [ 11 okt 2005 17:54 ]
Berichttitel:  Re: uitlaat 924

heb je dat opgenomen ofzo ? wil het wel eens horen, want moet nog vanalles doen aan de mijne :D

Auteur:  thijzer [ 11 okt 2005 20:25 ]
Berichttitel: 

Kijk kijk kijk, ervaringsdeskundigen, daar houden we van.

Idee is om vanuit het midden naar beide zijkanten te gaan en dan twee dempers erop te zetten.
Middendemper eruit halen is natuurlijk niet verkeerd...

Maar wat merk je aan vermogens verandering?

Auteur:  thijzer [ 01 jan 2006 13:59 ]
Berichttitel: 

Zo, vandaag de eerste einddemper erop gezet. De middendempers zitten er nog en alles werkt. Nog even moeten afstellen voor stationair toerental en dan gaat het ook.

Nadeel is dus idd dat bij lage toeren er wat koppel ontbreekt zoals voorspeld. Maar hij rijdt nog prima en ziet er niet meer zo homofiel uit met die grote pot eronder.

Komend voorjaar (als de hefbrug het weer doet, is stuk) dan is het plan een tweede demper. Hierdoor verlaagt de tegendruk nog eens een beetje, maar 't zal weinig schelen.

Komende dagen testen of ie blijft hangen :D

Auteur:  WdePundert [ 01 jan 2006 14:03 ]
Berichttitel: 

thijzer schreef:
homofiel ..............pot

:lol:

Auteur:  thijzer [ 01 jan 2006 16:39 ]
Berichttitel: 

Jajajaja, men is weer scherp. De kater is voorbij.

Auteur:  Gewoon Joost [ 01 jan 2006 16:49 ]
Berichttitel: 

ik heb laast de middendemper ook vervangen, voor een rechte pijp het geluidt is iets verandert, ik ga er ook een sport demper achter plaatsen.
mijn toeren tal is na het verwijderen van de middendemper 200 toeren omhoog gegaan en heb het idee dat de trekkracht omhoog is gegaan, wat ik niet snap is waar je die 2e pijp wil laten lopen voor het uitlaat systeem, ik was het ook van plan maar volgens mij is er helemaal geen plaats voor om dat netjes te doen.

groetn joost

Auteur:  thijzer [ 01 jan 2006 18:19 ]
Berichttitel: 

De motor draaide koud heel erg slecht. Toen heb ik de bypass opengedraaid tot 900 toeren. Stukje rijden en toen de doos warm was, draaide 'ie 2000 toertjes. Toen heb ik de bypass teruggedraaid maar dan trok het ding voor geen meter. Injectie bijgesteld (meer of minder, ik weet t niet) en dan ook weer de bypass en nu loopt ie zoals voorheen.

Trekkracht is wat minder in de lage toeren, hogerop zou er meer moeten zijn. Ik heb echter nog niet echt getest want hij zit er provisorisch onder en de uiteindelijke bevestiging moet nog komen.

De tweede pot zou onder de brandstofpomp moeten komen; die verhuist hogerop met een hitteschild ertussen. Ik weet niet of dat gaat passen; wellicht moeten beide dempers daarvoor wat naar achteren toe en dus meer uitsteken.
Vlak voor de huidige demper komt dan een T-stuk en zo naar de pot toe. Ik moet het allemaal nog eens nazien of het kan maar de brug is defect en op de krik is het allemaal lastig.

De middendemper laat ik vrolijk zitten, want ik vind het geluid wel leuk, maar het had wat beschaafder gemogen. Een beetje een sjonnebak als ik gas bijgeef.

Dus morgenavond de pot eraf, definitieve steun erop lassen en klaar is kees. Ik zal kijken of ik je een foto kan maken. Er is namelijk wel plaats voor een goede bevestiging.

Auteur:  Olaf [ 01 jan 2006 18:25 ]
Berichttitel: 

Je zou ook, om ruimte te besparen, de middendemper kunnen laten zitten en vanachter de midden demper met een Y (of T) stuk splitsen naar twee "open" pijpen naar achteren :idea:

Auteur:  Nicolò [ 01 jan 2006 19:21 ]
Berichttitel:  Re: uitlaat 924

PaulSlotemaker schreef:
Het resultaat is een schitterend karakteristiek porsche geluid...

Dit draadje ging toch over een 924? :wink:

Auteur:  Marjon & Berry [ 01 jan 2006 19:40 ]
Berichttitel: 

Nee he........................ daar gaan we weer.

Altijd weer verdedigen dat een 924 geen "echte" porsche is. Er zat toch echt een porsche schild op mijn motorkap destijds ?!!!

Misschien wel niet goed opgelet........ ( sticker of zo )

get a grip........................... :ass:

Auteur:  Nicolò [ 01 jan 2006 19:49 ]
Berichttitel: 

Marjon & Berry schreef:
:ass:

Dat ziet er uit als een dikke kont! :lol:

Auteur:  Olaf [ 01 jan 2006 20:04 ]
Berichttitel: 

Marjon & Berry schreef:
( sticker of zo )


Net als bij een echte G T 3 R S ! :wink:

Auteur:  Marjon & Berry [ 01 jan 2006 20:28 ]
Berichttitel: 

:study:

Auteur:  thijzer [ 01 jan 2006 23:05 ]
Berichttitel: 

Menigeen zou niet in zijn Boxster kunnen rijden als de 914 en 924 destijds niet waren gebouwd, toen Porsche op de rand van de afgrond stond.

Dus bakkes houwe!

Ja je kunt ook kort achter de middendemper een Y plaatsen. Vervelende is dat je over de torsiestaven heen moet en er allerlei knikken in zitten. Ik heb overigens de oude pot doorgezaagd op een lang recht stuk, 30cm achter de pot. Hierdoor kan ik altijd de oude pot terughangen en met een klemmof aan elkaar zetten.

De benzinetank zit ook een beetje in de weg dus ik weet het nog zo net niet. Dat wordt meten als de brug het weer doet.

Auteur:  Rob Herfst [ 01 jan 2006 23:08 ]
Berichttitel: 

thijzer schreef:
Menigeen zou niet in zijn Boxster kunnen rijden als de 914 en 924 destijds niet waren gebouwd, toen Porsche op de rand van de afgrond stond.

Dus bakkes houwe!

:shock: :shock:

:idea: :arrow: een beetje leesvoer..... :wink:

Auteur:  Nicolò [ 01 jan 2006 23:13 ]
Berichttitel: 

thijzer schreef:
Dus bakkes houwe!

:cry:

Auteur:  thijzer [ 01 jan 2006 23:13 ]
Berichttitel: 

Shame on me... dat bakkes houwe was figuurlijk bedoeld in aansluiting op

Citaat:
PaulSlotemaker schreef:
Het resultaat is een schitterend karakteristiek porsche geluid...

Dit draadje ging toch over een 924?


En als men werkelijk de 924 niet als een P beschouwt, dan schrijf ik me weer uit.

Maar ik hou toch van jullie :wink:

Auteur:  ome piet [ 02 jan 2006 0:43 ]
Berichttitel: 

thijzer schreef:
Menigeen zou niet in zijn Boxster kunnen rijden als de 914 en 924 destijds niet waren gebouwd, toen Porsche op de rand van de afgrond stond.

.


Ook niet gehinderd door gebrek aan kennis.. :shock: :wink:

Auteur:  Gewoon Joost [ 02 jan 2006 11:50 ]
Berichttitel: 

Voor een dubbele pijp zal je grootste probleem de tank worden, en inderdaad de torsie vering.
Als je om de tank heen wil en dus de benzine pomp hoger ophangen, moet je als nog een heleboel rare bochten in de pijp buigen, die weer voor meer tegendruk zorgen.
dus ben benieuwd wat je er op gaat vinden. :D

groetn joost

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/