| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Benzine 911 2.4T
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=6088
Pagina 1 van 1

Auteur:  Wessemius [ 10 okt 2005 16:21 ]
Berichttitel:  Benzine 911 2.4T

Ik weet het, er is al heel veel over geschreven, maar het exacte antwoord heb ik op het forum helaas niet kunnen vinden.

Welk soort benzine moet ik tanken in m'n 911T 2.4? Van m'n oude monteur hoor ik dat zowel loodvrije 95 en 98 (voor wat meer power) prima getankt kan worden (door de harde kleppen). Van anderen hoor ik dat ik juist loodvervanger moet toevoegen voor de smering van m''n Zenith carburateurs....

Auteur:  Peter [ 10 okt 2005 16:49 ]
Berichttitel: 

Ik tank met mijn mechanisch ingespoten 2.4 euro 95. Ik voeg loodvervanger toe, niet om de kleppen maar om de pomp te smeren. Zo'n fles bij Shell kost 15 euro voor 500 liter, voor het geld hoeft je het dus niet te aten.

Auteur:  WdePundert [ 10 okt 2005 16:56 ]
Berichttitel: 

Peter 2.4S schreef:
Zo'n fles bij Shell kost 15 euro voor 500 liter,

Dat noem ik geen fles, maar een tank. :lol:

Auteur:  Erwin [ 10 okt 2005 17:10 ]
Berichttitel: 

Euro 95 :lol:

Loodvervanger kan, maar ik zou het bij mijn auto niet doen. De kleppen en zittingen van een oude Porsche motor zijn al van een goede kwaliteit, loodvervanger is dus niet persé nodig.

En smering van de carburateur's of brandstofpomp bij een mech. injectie kan ik niet volgen. :shock:

Auteur:  Wessemius [ 10 okt 2005 19:11 ]
Berichttitel: 

Dank je.

OK, dus in principe niet. Wat zou een reden zijn om wel loodvervanger door de benzine te mixen? :roll:

Auteur:  Rene914 [ 10 okt 2005 23:26 ]
Berichttitel: 

Oude wagens zonder geharde klepzittingen hebben smerig nodig.
Heb je goede klepzittingen kun je de loodvervanger dus achterwege laten.

Auteur:  Peter [ 11 okt 2005 9:18 ]
Berichttitel: 

Rene914 schreef:
Oude wagens zonder geharde klepzittingen hebben smerig nodig.
Heb je goede klepzittingen kun je de loodvervanger dus achterwege laten.


Ja, dat begrijp ik ook. Echter, het is mij meerdere malen verteld dat het ouderwetse lood (en loodvervanger) behalve noodzakelijk was voor de klepzittingen ook een smerende werking had op klepgeleiders, pompen ed. Ik heb nu even staan zoeken op internet (gas lead tetraethyl), ik vind alleen info over klepzittingen en octaan nummers, niks over smering. Heeft één van jullie meer info?

Auteur:  Erwin [ 11 okt 2005 12:38 ]
Berichttitel: 

Lood in de brandstof had als enig doel slijtage door inslaan van de klep op de klepzitting tegen te gaan.
De lood moleculen zetten zich af op de klepzitting en de kleppen. Daardoor ontstond er een soort dempende laag. Veel oudere motoren hadden geen losse klepzittingen maar werd de zitting gewoon in de gietijzeren kop gefreesd.
Dat was de reden dat vroeger de motoren die op lpg moesten lopen omgebouwd werden naar geharde klepzittingen en soms hardere kleppen.
Naar mijn idee heeft Porsche nooit slechte ( goedkope) kleppen gebruikt en daarom rijdt ik nooit met een loodtoevoeger in de benzine.
In het allerergste geval zou de klepzitting sneller inslaan op de zitting.
Je zou het dan na 50.000 km kunnen gaan merken. En hoeveel rij je met een oldtimer per jaar? :roll:

Erwin.

Auteur:  De Geus [ 11 okt 2005 12:42 ]
Berichttitel: 

Dit zijn nou van die post,waar we echt wat aan hebben en die we toch echt niet kunnen missen!!

keep on going Erwin!!

Auteur:  Wessemius [ 12 okt 2005 9:09 ]
Berichttitel: 

Dank allemaal. Het is een stuk duidelijker geworden! :D

Erwin, even uit nieuwsgierigheid, welke Porsche rijd jij?

Auteur:  Erwin [ 12 okt 2005 19:36 ]
Berichttitel: 

Wessemius schreef:
Dank allemaal. Het is een stuk duidelijker geworden! :D

Erwin, even uit nieuwsgierigheid, welke Porsche rijd jij?


Op dit moment een mooie zwarte 964 Cabrio. ( tot de tank leeg is)
:mrgreen:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/