Auteur |
Bericht |
Anonymous
|
Andere luchtfilter doen of niet?
Ik vraag me af wat jullie mening is over het vervangen van een ander - meer luchtaanzuigende - luchtfilter.
Wat vinden jullie van een openluchtfilter, levert dat nou echt meer vermogen op of zuipt de auto alleen maar meer benzine en/of wordt de combinatie lucht/brandstof alleen maar slechter?
Graag jullie mening(en)/feit(en)
|
19 okt 2005 18:00 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: Andere luchtfilter doen of niet?
Meer vermogen? Kan, hoeft niet. Hangt van de auto af. Merkbaar meer vermogen lijkt mij sowieso onwaarschijnlijk. Een beetje meer koppel onderin is wat het meest wordt waargenomen (op vermogensbanken).
Wat je wel krijgt is een iets ander geluid. Velen vinden het mooier.
Verbruik zal niet significant toe- of afnemen.
Kortom: verwacht geen grote verschillen.
|
19 okt 2005 19:17 |
|
|
Anonymous
|
UNIVERSELE LUCHTFILTER 60MM-90MM
Sportief open luchtfilter die d.m.v. 6 bijgesloten adapters te monteren is op een aansluitdiameter van; 89-, 85-, 80-, 75-, 70-, 65-, en 60mm. Dus weet je niet welke diameter jij nodig bent, of wil je het filter later ook op een andere auto plaatsen? Dit filter past bijna altijd!
24,95 EUR
Leuk geluidje is wel leuk natuurlijk.
doen of niet doen...
|
19 okt 2005 19:23 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
jij hebt tog niet zo een kelk ? jij heb tog een andere ?
zo 1 tog ?
http://www.atb-tuning.de/shop/Porsche-9 ... 8,1183.htm
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
19 okt 2005 19:25 |
|
|
Anonymous
|
heb er nog geen... bovenstaande is prut denk je?
|
19 okt 2005 19:35 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
dan ga je tog veel mogen aanpassen voor van een vierkante bak een ronde filter op te zetten
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
19 okt 2005 19:39 |
|
|
Anonymous
|
uh ja moet even kijken of dat zit, denk dat ik die hele kap er wel af kan halen en dan deze erop aansluiten. :/
|
19 okt 2005 19:45 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
ik denk dat je beter een rechthoekige filter koopt, opnieuw, en dan een buis van de bak naar benden, zodat je ervoor kan zorge dat hij koude lucht aanzuigt
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
19 okt 2005 19:51 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Ja de meningen over het open luchtfilter zijn verdeeld. Als je het doet voor mee power, dan kun je het vergeten. Een goede doorstroming van de lucht is natuurlijk altijd goed, maar bij koud weer is de lucht net iets te koud.
Voor het geluid is het een aanrader want je krijgt een wat dieper geluid.
Zie ook andere topics hierover.
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
19 okt 2005 21:09 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Als je een cool plaatje wilt onder de motorkap: DOEN
Om alle andere redenen: NIET doen
Geluid verfraaien kan je ook met het standaard filter HUIS. Gaatjes in het deksel boren, VOOR het filterelement natuurlijk, en je hoort veel beter wat zich afspeelt.
Zoek eens op luchtfilter 993, of iemand kan in dit draadje die foto vast wel ff plakken.
|
29 okt 2005 12:01 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Bij mijn 3.2 heb ik geen verschil in vermogen gemerkt toen ik mijn K&N-filter weer verving door een standaard Porsche filter. Wel was het "stoere" aanzuiggeluid weg, en dat vond ik geen gemis!
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
29 okt 2005 12:34 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Ook dit onderwerp komt vaak terug. Waarschijnlijk omdat de looks wel fraai zijn, dus waarom niet denkt men
Wel: de 'andere' redenen waar ik het over heb zijn de kwaliteit van de filtering, het onderhoud van het filterelement.
Goed gefilterde lucht is ongelooflijk belangrijk voor de levensduur van de motor. 'Rommel' die meekomt wordt vermalen tussen o.a. zuiger en cylinder.
Als je verstandig bent vervang je ongeveer volgens schema het originele element door een nieuwe van originele kwaliteit. En je zal zien dat dat dan ook nodig is
De K&N produkten kunnen worden gewassen en opnieuw in de olie gezet Voor mij brrrrrrrrrrrrrrr. Ken dit ook van mijn HD van 1942. Maar die heeft ook geen luchthoeveelheid meter achter het luchtfilter
Ieder z'n keus uiteraard .
|
29 okt 2005 13:13 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Nou met dat reinigen heb je een punt om het wel te doen.
In stadsverkeer raakt een papierfilter snel verstopt met roet en andere rottigheid. Een K&N vervangingsfilter heeft een nog fijner filter dat dus nog sneller verstopt en dus ook beter lucht reinigt.
Maar het K&N filter kun je uitwassen (speciaal spul voor) en daarna invetten (ook speciaal spul voor, beide voor 12,50 in een verpakking) en dan heb je eigenlijk de beste luchtfiltering die er is: fijn en toch een goede doorlaat.
Al met al beter dan papier.
Een open luchtfilter is ook goed en ziet tof uit. En tof geluid.
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
29 okt 2005 14:38 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Is ook heel goed voor je LMM( indien aanwezig) zo'n ingeolied filter.
|
29 okt 2005 14:41 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Het moet geen oliebol worden. Staat ook op de spuitbus: spaarzaam gebruiken. Is trouwens een olie die verder niks aantast. Ooit al eens aan de carterontluchting gedacht? Over vettige lucht gesproken.
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
29 okt 2005 15:53 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Inderdaad.
Mijn ervaring (K&N vervangingsfilter): geluid is marginaal anders, maar de motor pakt gevoelsmatig net iets lekkerder op Gunstige prijs/prestatie.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
29 okt 2005 21:07 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Olie gaat op hittedraad zitten, en het begin van de ellende is er.
LMM geeft foutieve waardes door etc.Ipv. de verwachte vermogenswinst nu een zeer slecht lopende motor.
En vette oliebollen voorkom je door je door je olie op de juiste temperatuur te brengen , net als je Porsche.
|
29 okt 2005 21:11 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Hittedraad, LMM ..... ben maar een leek, maar .....
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
29 okt 2005 21:15 |
|
|
Guus
993 4SOegstgeest
|
Heb ook een tijd gereden met een K&N filter in een luchtfilterdeksel met extra gaten (zie foto). Maakte weinig uit in (merkbaar) vermogen. Nieuw filterdeksel maakt wel veel beter geluid bij gasgeven.
Montage van K&N filter was telkens wel een gezeur. Is dikker dan standaard papieren filter en past eigenlijk niet goed in filterhuis. Hoop gedoe en gepas en gemeet voordat het zaakje er weer inzat. Ik werd dit ook zat en heb er nu weer een gewoon Porsche filter in, met wel nog het open filterdeksel.
Guus
|
29 okt 2005 21:42 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
|
29 okt 2005 21:50 |
|
|
Mauk
Vergane glorie: 993 2S VesuvioZwijndrecht
|
Paul, ik ben niet op goede voet met de zoekmachine van het forum. Zoek graag zelf nog eens naar die foto??? Ben wel geinteresseerd in de mogelijkheden. Wil graag op 20 november even vergelijken.
Mauk
|
29 okt 2005 22:11 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Hou rekening met mogelijke resonantie wanneer je een BMC of KN-filter met een geperforeerd luchtfilterhuis monteert.
Ik zelf heb met ducktape de helft van de gaatjes afgeplakt en er nu geen last meer van.
|
29 okt 2005 22:14 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Zoals ik zei, een leek, ..... maar op een 944, (standaard) 964, .....
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
29 okt 2005 22:35 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Heb het nl. over mijn eigen 993.
Maar sommige 964 hebben deze ook
http://www.cartronic-motorsport.de/motor_luftmass.html
|
29 okt 2005 22:55 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
BlackLion, die het topic startte, heeft een 924 ..... net als thijzer, waar jij op reageerde ..... en ik heb een "standaard" 964 ..... dus .....
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
29 okt 2005 23:00 |
|
|