Auteur |
Bericht |
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
[924] welke olie - motorspoeling - andere tips?
In mijn 83-er 924 moet binnenkort de olie vervangen worden. Nu wil ik natuurlijk het beste voor mijn autootje dus wat moet ik doen? Verschillende vragen dus eigenlijk:
- synthetisch, mineraal of 50/50 ? (ivm keerringen etc.)
- welke viscositeit: 10w40, 5w40, 0w40, W50 of W60 (met zelfde prefixen) ?
En dan komt een heet hangijzer. Er bestaan motorspoelingen. Ik bedoel dus die spoeling die er maar enkele minuten in zit. Even laten draaien tot ie overal komt en dan bij handwarme motor afzetten. 30 minuten wachten en alle olie eruit laten. Dan pas nieuwe vullen.
Is dat wel verstandig? Uiteraard weekt er vuil los, maar dat lost op in de reiniger en vloeit dus voor een deel eruit. De rest zal gaan verbranden in de komende tijd. Geen dikke klonters dus.
Nou dan hoor ik graag wat de experts of ervaringsdeskundigen erover weten. Ik heb geen owners manual dus ik kan het zo 123 niet vinden plus de tijd is 23 jaar voortgeschreden, idem de techniek.
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
27 okt 2005 18:17 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Of: nieuwe (synthetische) olie en oliefilter erin plus na elkaar tweemaal injectorreiniger; even op en neer naar Zuffenhausen of Leipzig. Op de terugweg helemaal doortrappen en dan thuis weer even nieuwe olie en oliefilter. Onzin, of is 'tie dan ook echt schoon? En ook nog eens alle vocht eruit en injectoren gereinigd!
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
27 okt 2005 23:50 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Wat is er in Leipzig te doen?
Ik weet niet of ik dan nog met dezelfde auto terug kan...
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
28 okt 2005 0:03 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
hmmm....
Ik zou er geen synthetische olie in doen! Auto`s dan 10 jaar oud mogen dat ook eigenlijk niet. De pakkingen kunnen dit niet aan, door speciaal goedje.
Mooiste is nog mineraal olie. Voor ons hollands klimaat denk (wordt ook voor geschreven) 10w40 of anders 15w40.
|
28 okt 2005 8:32 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
28 okt 2005 9:33 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
En halfsyntheet?
|
28 okt 2005 9:44 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Mjah ik ben daar ook niet zo kapot van, je zou gewoon normale (minerale olie?) pakken die zijn toch het minst schadelijke voor je pakkingen. Ik ben iig niet op de hoogte van de werking met halfsyntheet icm oude motoren, zal het eens uitzoeken.
|
28 okt 2005 11:22 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Die van mij loopt al jarenlang op een halfsyntheet. Lijkt me dus prima.
|
28 okt 2005 16:08 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Ja ik kon kiezen:
0w40 syntheet
10w40 half
15w40 mineraal
Volgens mij is dat ook een beetje inherent aan de kwaliteit van synthetische olie die lage getallen.
Volgens de vorige eigenaar zat er 10w40 in en die kocht hij bij de lokale materialenboer dus dat zal ook wel half synthetisch zijn.
Ik vind niks terug verder in de boeken dus wie heeft er een steekhoudend argument om geen half of vol syntheet te pakken?
|
28 okt 2005 16:51 |
|
|
Nicolò
|
In mijn 11'je van 1987 gaat al tenminste vanaf 1994 (60.000 km geleden) synthetische olie; geen lekjes hoor (en ook geen lekken )!
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
28 okt 2005 19:42 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
28 okt 2005 20:01 |
|
|
Nicolò
|
Heel scherp!
|
28 okt 2005 20:04 |
|
|