Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 8:05

Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Castrol vs. Mobil I. 
Auteur Bericht
Bericht Castrol vs. Mobil I.
Hallo allen,

De koude wintermaanden zijn in aantocht en dat kan een aanslag betekenen op de motor. Ik wil natuurlijk mijn P 993 in top-conditie houden.

Mijn auto heeft momenteel als motorolie Castrol 0 W-40.
Nu lees ik dat Mobil I aan te raden is voor een 993. Kan ik zonder problemen Mobil 0 W - 40 toevoegen aan Castrol 0 W - 40? Of moet ik het door de dealer volledig laten verversen?
Is 0 W - 40 wel verstandig voor ons wisselend en koude klimaat?

Mijn olievulmeter staat net onder het midden, carter is dus voldoende gevuld. En de oliedrukmeter varieert mooi tussen 0 en 5 bij rijden. Of is het beter niet af te gaan op de meters maar gewoon olie te peilen. De olie is namelijk zodanig transparant dat ik nauwelijks het oliepeil kan zien.

13 nov 2005 18:29
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
Beide oliën moeten te mengen zijn (volsyntheten), Mobil 1 0W-40 is de 'year-round' adviesolie van Porsche, zou dus goed moeten zijn.
Zeker bij zulke 'transparante' (jonge?) olie zou ik niet voor versersen gaan, mijn ervaring met de olieniveaumeter is dat deze behoorlijk accuraat is, maar de peilstok geeft natuurlijk het eindoordeel, goed kijken op die peilstok dus;

E.

13 nov 2005 19:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Het is inderdaad vaak moeilijk om het peil op de stok af te lezen doordat de olie zo helder blijft. De niveaumeter geeft ook bij mij precies aan, maar af en toe peil ik ook even met de stok. Door beiden te gebruiken krijg je zekerheid.

14 nov 2005 17:43
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
964C4
Amsterdam
Bericht 
Oliedruk tussen de 0 en 5 bar???

0 bar toch alleen bij motor uit?

Ik heb overigens ook Castrol 0W40 voor mijn 964.

15 nov 2005 0:43
Profiel
Bericht 
MyFirst964 schreef:
0 bar toch alleen bij motor uit?

Ik heb overigens ook Castrol 0W40 voor mijn 964.

Yep, 0 bar alleen bij motor uit.

15 nov 2005 9:35
PorscheForum Rakker
993 Carrera 2
Amsterdam
Bericht 
vraagje: het zou toch zo moeten zijn dat wanneer je oliepeil te laag is volgens de meter je ook te weinig druk zou moeten hebben ? Mijn meter staat nl behoorlijk laag, maar de druk is prima en op de peilstok kan ik niets vreemds zien. Iemand een suggestie ?

16 nov 2005 8:54
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
erikdrij schreef:
vraagje: het zou toch zo moeten zijn dat wanneer je oliepeil te laag is volgens de meter je ook te weinig druk zou moeten hebben ? Mijn meter staat nl behoorlijk laag, maar de druk is prima en op de peilstok kan ik niets vreemds zien. Iemand een suggestie ?

nou gelukkig niet, als de olie druk minder word of wegvalt dan is er geen olie voor smering.
De druk moet het zelfde blijven ook met wat minder olie, zakt de olie druk doordat er minder olie inzit: spiegelen vol in de abs aan de kant en moter uit. :wink:

als de meter aangeeft dat er te weinig olie inzit zit er nog wel genoeg olie in het systeem om probleemloos rond te rijden maar wel bijvullen dan.

robert

16 nov 2005 10:28
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Ik was vanochtend bij Wittebrug langs geweest omdat bij mij de olieniveau(!)-meter in het rood staat, terwijl de motor qua motortemperatuur in het midden staat. Ik ben nieuw met Porsche en heb me dus ter geruststelling even laten adviseren door een oudere monteur of het niet ernstig is, bv. defecte sensor.
Hij legde me uit dat de motor echt goed warm moet zijn: olietemp. moet op de bovenste witte streep staan, ter controle kan je met de handen aan de voorste spatborden voelen of de motor inderdaad warm is, omdat de olieleidingen ook daar lopen. Als het niveau-meter nog op rood staat, dan peilen en evt. bij draaiende (!) motor olie bijvullen. Dus een betrouwbare meting via de olieniveau-meter heb je pas bij een goed warme temperatuur.

16 nov 2005 10:36
Forum Admin
Cayenne
Bericht 
ECT schreef:
bij Wittebrug.................. even laten adviseren door een oudere monteur

Die sleutelde al toen wij nog in de luiers liepen.

16 nov 2005 10:47
Profiel
Bericht 
Inderdaad :mrgreen: :mrgreen:

Heel aardige, behulpzame man. Die oude rotten kennen de kneepjes van het vak.
Nu kan ik met een gerust hart rijden zonder permanent naar de meters te turen.

16 nov 2005 10:59
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
erikdrij schreef:
vraagje: het zou toch zo moeten zijn dat wanneer je oliepeil te laag is volgens de meter je ook te weinig druk zou moeten hebben ?

Nogmaals: Nee!

ECT schreef:
..... ter controle kan je met de handen aan de voorste spatborden voelen of de motor inderdaad warm is, omdat de olieleidingen ook daar lopen .....

EriC4C schreef:
Of de hoeveelheid olie op een betrouwbare manier te controleren is kun je inderdaad zien aan de olietemperatuurmeter. Zodra de olie op de juiste temperatuur is gaat het gehele systeem incl. oliekoeler open en zakt de olietemperatuur een stuk.

Had hetzelfde willen schrijven als aanvulling, maar is zo lastig te controleren terwijl je rijdt hè. :wink:

John4S schreef:
ECT schreef:
bij Wittebrug.................. even laten adviseren door een oudere monteur

Die sleutelde al toen wij nog in de luiers liepen.

Wittebrug :roll: ..... dan had je gelukkig waarschijnlijk wel de juiste te pakken. :salut:

16 nov 2005 12:30
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
ECT schreef:
olietemp. moet op de bovenste witte streep staan

:shock: Zelfs op een warme dag in de file maak je dat zelden mee. Dan zou die meter dus totaal geen zin hebben.

De meter moet op "8 uur" staan, maar wel nadat je een flinke rit achter de rug hebt. De grap is nl. dat de olietemperatuurmeter in de praktijk de motortemperatuurmeter is... Er is wel een verband, maar niet 1:1, de motortemp. loopt sneller op en koelt sneller af.

Op "8 uur" dient de niveaumeter op ong. "2 uur" te staan en dan heb je bij een goed werkende meter als het goed is het bovenste streepje bereikt.

Nipt in het rood heb je nog niet het onderste streepje te pakken, want de meter in het dashboard heeft een bereik van 1 liter, terwijl de peilstok (bovenste streepje - onderste streepje) een bereik heeft van 1,7 liter.

16 nov 2005 14:36
Profiel
Papendrecht
Bericht 
Devils son schreef:
Nipt in het rood heb je nog niet het onderste streepje te pakken, want de meter in het dashboard heeft een bereik van 1 liter, terwijl de peilstok (bovenste streepje - onderste streepje) een bereik heeft van 1,7 liter.

Ik heb altijd gedacht dat de meter ook een bereik heeft van 1,7 liter. Als ik bijvul en de meter staat tegen rood aan dan loopt die niet ineens op tot het maximum, maar staat (ook na een tijdje) ruim halverwege.

16 nov 2005 14:41
Profiel WWW
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
WdePundert schreef:
Ik heb altijd gedacht dat de meter ook een bereik heeft van 1,7 liter. Als ik bijvul en de meter staat tegen rood aan dan loopt die niet ineens op tot het maximum, maar staat (ook na een tijdje) ruim halverwege.

Ook een dag later?

Het is mij opgevallen dat bij het bijvullen ik nooit moet bijvullen tot "2 uur", omdat een dag later de meter bij dezelfde temp. ineens op "1 uur" staat.

Hoe dan ook, officieel is het 1 liter. Ik denk in de praktijk net iets meer, maar zeker geen 1,7 liter. De reden daarvoor is zelfbescherming. Als de meter in het rood staat heb je dan nog reserve...

16 nov 2005 14:49
Profiel
Papendrecht
Bericht 
Voor zover ik me nu kan bedenken niet, maar ik zal het eens beter in de gaten gaan houden.

16 nov 2005 17:19
Profiel WWW
Moderator
PF #18
Bericht 
Devils son schreef:

:idea: :arrow: Zoals al eens eerder opgemerkt :!: :!:

16 nov 2005 18:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Carrera 3.2 cabriolet
Heiloo
Bericht 
Het oliepeilen blijft ons maar bezig houden. Dit is mijn ervaring:
Bij mij staat de oliepeilmeter tijdens de rit op rood, om te stijgen naar half als de motor ca. 30 sec. stationair draait. Als ik dan peil staat de olie halverwge de peilstok, voldoende en veilig dus.
Mijn blok heeft 192000 km gelopen en de laatste 4000 km naar schatting een halve liter 10W40 verbruikt, wat ik verbazend weinig vind.
Frank

17 nov 2005 22:33
Profiel
Papendrecht
Bericht 
revhead schreef:

Mijn blok heeft 192000 km gelopen en de laatste 4000 km naar schatting een halve liter 10W40 verbruikt, wat ik verbazend weinig vind.
Frank

Inderdaad verbazingwekkend weinig. Bij mij staat er 170.000 km op en het verbruik is ongeveer 1 op 1500

18 nov 2005 16:47
Profiel WWW
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
WdePundert schreef:
Inderdaad verbazingwekkend weinig. Bij mij staat er 170.000 km op en het verbruik is ongeveer 1 op 1500

Hmmm ... mijn teller staat op 243978 ... en het verbruik is minder dan 1 liter per 20 Dkm :roll: moet ik er natuurlijk wel bij zeggen dat het gereviseerde blok nog geen 25 Dkm heeft gelopen :wink:

18 nov 2005 17:12
Profiel WWW Facebook 
Papendrecht
Bericht 
Ik hoop dat een revisie bij mij nog even wegblijft.

18 nov 2005 17:19
Profiel WWW
Moderator
PF #18
Bericht 
WdePundert schreef:
Ik hoop dat een revisie bij mij nog even wegblijft.

Hoop het ook voor je, maar .....

WdePundert schreef:
Bij mij staat er 170.000 km op en het verbruik is ongeveer 1 op 1500

..... zou bij mij toch :scratch: opleveren ..... en bovendien ;)

18 nov 2005 17:40
Profiel
Papendrecht
Bericht 
Toch lees ik hier regelmatig dat een verbruik van 1 op 1000 nog acceptabel is. Ik vind het ook moeilijk om te bepalen of revisie nodig is. Voor mijn gevoel draait de motor prima, maar heb niet echt vergelijkingsmateriaal. Erwin van Renntech heeft hier ook wel eens geschreven dat elke P. na 180.000 km aan revisie toe is. Voorlopig kan ik dan nog wel ruim een jaar vooruit.

18 nov 2005 17:46
Profiel WWW
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
WdePundert schreef:
Erwin van Renntech heeft hier ook wel eens geschreven dat elke P. na 180.000 km aan revisie toe is. Voorlopig kan ik dan nog wel ruim een jaar vooruit.

Ik denk niet dat hij dat zo uitdrukkelijk heeft geschreven ... wat wel een feit is, is dat als de motor bij zo'n hoge Km stand open moet .. er meer aan het daglicht komt ... onderdelen die je op zo'n moment moet vervangen terwijl je daar eigenlijk niet het motorblok voor open maakt(e) :idea:

Ach ... JIJ hebt een 3.2 :shock: :arrow: zou ik me helemaal (nog) niet druk om maken :wink:

18 nov 2005 17:51
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
niet meer....
Bericht 
Wdepundert schreef:
Erwin van Renntech heeft hier ook wel eens geschreven dat elke P. na 180.000 km aan revisie toe is. Voorlopig kan ik dan nog wel ruim een jaar vooruit.

Volgens mij moet je het dan nog maar eens lezen. Erwin geeft aan dat de lagers dan duidelijke sporen van slijtage ten toon spreiden. Dat wil nog niet zeggen dat -gehele- revisie noodzakelijk is. Alleen als je om een specifieke reden er toch aan moet beginnen, jezelf de vraag moet stellen of je dan niet voor een complete revisie moet gaan.

Mzzl.

Roi

18 nov 2005 17:52
Profiel
PorscheForum Rakker
niet meer....
Bericht 
He Olaf, volgens mij dachten denken wij wat deze opmerking aangaat hetzelfde. Alleen was je net iets sneller.... :lol:

Roi

18 nov 2005 17:54
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende