| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Slecht stationair (of niet) bij koud weer, 964 http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=6546 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | MyFirst964 [ 17 nov 2005 0:37 ] |
Berichttitel: | Slecht stationair (of niet) bij koud weer, 964 |
Opeens deze week nu het (toevallig of niet?) kouder is loop de motor pas goed stationair na een aantal minuten zelf het toerental op peil te houden. Daarna weer perfect! Iemand een idee? |
Auteur: | Roi [ 17 nov 2005 0:56 ] |
Berichttitel: | verrijking niet goed bij koude motor |
Verrijking bij koude start niet goed. Zo van de ene op andere dag? Misschien is de ntc in de airflowsensor defect (kortgesloten of open contact) en dan neemt ie een waarde aan van 20 graad celsius. Bij een koude start (en lucht) spuit je dan te weinig brandstof in en de lamdasensor regeling komt pas later in (opwarmen) zou trouwens na een halve minuut moeten volgens mij. Het is een optie van velen....laatste tijd niet aan de auto gesleuteld (lunchtinlaattraject (airflowmeter), ntc motor, lambasensor)? Het is maar een gooi, beste is de check door de specialist die alle benodigde apparatuur tot zijn beschikking heeft. succes Roi |
Auteur: | MyFirst964 [ 18 nov 2005 9:28 ] |
Berichttitel: | |
Thanks Roi, ik ga morgen even wat sensoren doormeten. Het was idd opeens zo. Afgelopen maandag ging het mis, di weer goed en daarna weer mis... misschien een slecht contact of het DME of zo... het kan idd aan een heleboel dingen liggen. Labda moet goed zijn want na een dikke minuut gaat het weer goed (stationair). |
Auteur: | MyFirst964 [ 18 nov 2005 9:36 ] |
Berichttitel: | |
Zit de luchttemperatuurmeter overigens in de airflow sensor? Weet iemand de pinout? |
Auteur: | Roi [ 18 nov 2005 10:36 ] |
Berichttitel: | Ja |
Ja, ![]() temperatuursensor zit in de luchthoeveelheidsmeter.....boek ligt thuis..ik zal vanavond even kijken. De input voor de sturing in deze fase komt van de volgende sensoren: motortemp, luchtinlaattemp en toerental. Dat las ik in het boek van Bosch: Bosch Fuel Injection and Engine Management. http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... s964web-21 Mzzl. Roi |
Auteur: | Valentijn [ 18 nov 2005 12:38 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Slecht stationair (of niet) bij koud weer, 964 | |||||||||
Revisie (Geintje) ![]() Is dit normaal ?een kameraad van me heeft dat ook in mindere mate. Grt. |
Auteur: | Roi [ 18 nov 2005 13:45 ] | |||||||||
Berichttitel: | Koud?? | |||||||||
Zeg valentijn, die van jou wordt toch nooit echt koud...?
roi |
Auteur: | Valentijn [ 18 nov 2005 14:11 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Koud?? | ||||||||||||||||||
Als ie niet rijd staat de auto inderdaad lekker warm binnen Maar leuk opgemerkt! ![]() |
Auteur: | EriC4C [ 18 nov 2005 14:54 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Slecht stationair (of niet) bij koud weer, 964 | |||||||||
Ja, is afhankelijk van de (lage) buitentemperatuur in meer of mindere mate "normaal" ![]() ![]() |
Auteur: | MyFirst964 [ 18 nov 2005 17:44 ] |
Berichttitel: | |
Ik neem een scope meter mee naar huis en ga morgen aan de gang... ik hou jullie op de hoogte! |
Auteur: | Valentijn [ 18 nov 2005 19:08 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Slecht stationair (of niet) bij koud weer, 964 | |||||||||
Ok bedankt Dagelijkse rijder ![]() |
Auteur: | Roi [ 19 nov 2005 0:26 ] |
Berichttitel: | Het grote boek |
Ok Myfirst964, Even wat gebladerd thuis, het grote boek van de 964 van meneer A. S. komt met de volgende "troubleshooting causes". Hij begint eigenlijk met relais 41 die blijkbaar vaak spelbreker is. fenomenen: - brandstofpomp loopt niet bij geactiveerde ontsteking (contactsleutel); - fluctuerend stationair toerental; - start moeilijk terwijl startmotor wel goed functioneert; - inhouden / aarzelingen; - afslaan motor, plotseling verlies van vermogen; - motor verliest vermogen rond ongeveer 4000 rpm; - brandstof geur waarneembaar tijdens rijden; - motormanagement hangt in open-loop (geen terugkoppeling van lamdasensor t.b.v. de inspuiting) mogelijke oorzaak: Relay 41 moet gecontroleerd worden (brandstof pomp en verwarming lambdasensor), je kunt de brandstofpomp zelf schakelen met een jumper connector 3 en 7 relais aansluiting (komt overeen met pin 30 en 87b van het relais zelf). Om beide zelf te schakelen (brandstof pomp en verwarming lamdasensor) moet je 3-dradige jumper maken. Teweten van connector 3 naar 7 en een naar 8. Zo wordt ook de lamdasensor (verwarming) meegeschakeld. In principe is bovenstaande niet direct gelinkt aan een koud- koude motor startprobleem. Zie hieronder. fenomeen: - motor start (zeer) moeilijk wanneer deze koud is. mogelijke oorzaak: Cilinderkop temperatuursensor, als deze faalt dan (open- of kortgesloten) dan neemt de DME een waarde aan van 120 gr. Celsius voor een koude start is het mengsel dus te arm. Deze sensor kun je doormeten op de connector van de DME onder de rijdersstoel op pin 45 en pin 30. (LET OP als je dit doet moet de wagen NIET op contact staan!! ![]() 0 gr. C 4,4 - 6,8 kiloOhm; 15-30 gr. C 1,4 - 3,6 kiloOhm; 40 gr. C 1 - 1.3 kiloOhm; 80 " " 250 - 390 Ohm; 100 160 - 210 Ohm. fenomeen: stationair toerental te laag en motor valt direct stil mogelijke oorzaken: -probleem met 1 of meerdere injectors; - corrosie op de DME connector (onder de stoel); - stationair toerental klep faalt (gesloten); - stationair klep by-pass lekt; - resonantie klep faalt (compleet open); en nog een waslijst. De luchtinlaattemperatuursensor wordt niet echt in dit verhaal genoemd als mogelijke oorzaak. Dit zijn wel even de pinnen en weerstandswaarden om het compleet te maken. Pin 44 en 26 van de DME connector (onder de stoel ja) en de weerstandswaarden komen overeen met die van de cilinderkopsensor. Verder worden er in totaal 9 fenomenen beschreven (waarvan 2 hierboven) met diverse oorzaken, teveel om hier even weer te geven. Bron en echt een tip: "Porsche 911, Enthusiast's Companion, Carrera 2, Carrera4 and turbo 1989-1994, auftragsnummer 964". Succes, Roi |
Auteur: | De Geus [ 19 nov 2005 17:26 ] |
Berichttitel: | |
Waar halen ze het toch allemaal vandaan ![]() ![]() ![]() wel gemakkelijk btw ![]() ![]() ![]() |
Auteur: | MyFirst964 [ 19 nov 2005 20:04 ] |
Berichttitel: | |
Harstikke bedankt Roi... Ik heb wat lopen meten en de temperatuur sensoren zijn allemaal OK. Wat alleen niet klopt zijn de sensoren (schakelaars) voor de gasklep stationair en 3/4 v/h totale vermogen/gas. Bij de schakelaars gemeten werkt alles (gemeten in de motorruimte) maar op de DME stekker komen ze niet binnen. Weet jij of iemand anders waar deze kabel evt. gestekkert zitten (anders dan bij de schakelaars zelf). Er lijkt een los kontact te zitten. |
Auteur: | Roi [ 20 nov 2005 1:20 ] |
Berichttitel: | daar gaat ie dan.. |
Over de "gewone" gasklep het volgende: Gas klep heeft een 3 polige aansluiting (3-1-2 als je in de connector kijkt met de 3 uitstulpingen/bobbels van het connector huis naar boven en dus 2 uitstulpingen naar beneden met een daartussen een inkeping), op de connector van de gasklep kun je meten tussen 1 en 2 en dan moet je bij gesloten gasklep een weerstand vinden kleiner dan 10 Ohm. Bij 1 graad gasklep opening vindt je al een open circuit (volgens de boekjes dan!). Op de DME connector zou het te meten moeten zijn op pin 52 en 24. Verder Gasklep: op diezelfde 3-polige connector moet je tussen 3 en 2 bij een gesloten gasklep een open circuit vinden. Bij ongeveer 2/3 gasklep open stand moet je een weerstand meten kleiner dan 10 Ohm. Deze vindt je ook op de DME op pin 53 en 24. Los contact kan van de stationair microswitch zijn, deze zit ook op het gasklep huis. Deze geeft het signaal voor stationaire toerentalcontrole aan de DME, die vervolgens een signaal geeft aan de stationaire toerental klep (bypass-klep om de gasklep heen). Dezelfde microswitch geeft ook volgas stand door WOT (wide open throttle voor acceleratie verrijking d.w.z. open loop mode lambdasensor wordt even niet "meegenomen", niet goed voor het milieu, wel dikke pret zullen we maar zeggen). Nogmaals veel succes, Roi |
Auteur: | KARL 964C4 [ 21 nov 2005 12:45 ] |
Berichttitel: | |
Laatst had ik een gelijkaardig probleem (stilvallen bij warme motor). Na het vervangen van enkele verdachte sensoren (omdat het signaal niet binnen kwam op de DME) bleek na lang zoeken dat een draad zelf stuk was (onderbroken) net voor de connector op de DME. Succes bij het zoekwerk. |
Auteur: | MyFirst964 [ 21 nov 2005 12:47 ] |
Berichttitel: | |
Thanks, Ik zal dan toch maar even de stekker gaan demonteren... |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |