Primeur van Porsche: Variabele Turbo
Porsche met variabele turbo
15 November 2005
Porsche presenteert als eerste fabrikant ter wereld een turbo-benzinemotor met variabele turbinegeometrie (VTG) in de 911 (997) Turbo die koment voorjaar verschijnt. Deze techniek, die sinds de jaren negentig al wordt toegepast bij turbodieselmotoren, maakt met name bij lage toerentallen een aanmerkelijke verbetering van souplesse en acceleratie mogelijk.
Tot nu toe golden echter de in verhouding tot turbodieselmotoren aanzienlijk hogere uitlaatgastemperaturen van tot wel 1.000 graden Celsius als onoverkomelijke technische hindernis. Porsche heeft dat probleem opgelost, waarbij nauw werd samengewerkt met de turbocompressor-fabrikant Borg Warner Turbo Systems. Het geheim is de toepassing van zeer temperatuurbestendige materialen uit de ruimtevaarttechniek op deze plaats. De belangrijkste elementen van VTG zijn de verstelbare geleideschoepen, die de uitlaatgassenstroom van de motor variabel en exact op het schoepenwiel van de turbocompressor richten. Daarmee combineert het principe van de variabele turbinegeometrie de voordelen van kleine en grote turbocompressoren. Deze combinatie maakt zowel een zeer goed aanspreekgedrag met hoge koppelwaarden bij lage toeren als een groot vermogen bij hoge toeren mogelijk. Daarbij is het grote koppel ook over een duidelijk breder toerengebied beschikbaar.
Bron: AutoKompas
En zo blijven ze bij P vooruitstrevende technieken toepassen
Edit EriC4C: Geen primeur voor Porsche(forum).