| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Hoofdmassakabel
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=664
Pagina 1 van 1

Auteur:  RS-R [ 07 maart 2004 11:53 ]
Berichttitel:  Hoofdmassakabel

Wie weet waar de hoofdmassakabel van een 993 loopt?

Auteur:  Pascal [ 07 maart 2004 12:20 ]
Berichttitel: 

Weer startproblemen?

Auteur:  RS-R [ 07 maart 2004 12:21 ]
Berichttitel: 

nog steeds.
Broertje van me heeft gisteren gekeken en denkt aan een massaprobleem.
Nu wil hij alle kabels nalopen en doormeten,
Bougiekabels, verdeler etc.,
typisch is dat bij vochtig weer zoals nu de problemen een stuk minder zijn.
Voor hem een teken van "weerstandproblemen" .
Is in ieder geval een stuk goedkoper als bij de P-specialist,
niet meer normaal :roll:

Auteur:  Pascal [ 07 maart 2004 12:25 ]
Berichttitel: 

Da's balen... En kunnen ze bij P&P niks vinden?
Tja, bij mij was het echt iets met bedrading (en volgens Chris een foute afstellen en "vieze motor"), maarja, daar heb je helaas weinig aan :(

Volgende week bij Aachen es naar laten kijken? :mrgreen:

Auteur:  RS-R [ 07 maart 2004 12:32 ]
Berichttitel: 

Nee, er is vanalles gedaan.
Beurs begint echt leeg te raken, weet wel dat de auto nu "echt" nieuw is, met al die vervangen onderdelen.
Woensdag wordt alles nagemeten.
Volgens het Duitse Porsche forum moet er (dank de zoekfunctie) in deze richting gezocht worden.
We zullen zien :?:

Auteur:  Erwin [ 07 maart 2004 12:32 ]
Berichttitel: 

Net als de 964 heeft de 993 twee belangrijke massakabels. Natuurlijk zit er één voor bij de accu en er zit een massakabel tussen de startmotorbevestiging en de carroosserie.
Heel soms komen er storingen voor zoals plotseling afslaan en inhouden tijdens het rijden, gepaard gaand met controle lampjes die aangaan.
Dit wordt soms veroorzaakt door een slechte voorste massakabel.

Je kunt zelf eenvoudig meten of de voorste massakabel slecht is.

Zet de één van de twee klemmen van een voltmeter op de minpool van de accu en de ander op de carrosserie. Stel de voltmeter in op 20 volt.
Lees de spanning af. Dit zal nu 0 volt zijn. Start de motor en lees de spanning. Beweeg de massakabel en blijf naar de voltmeter kijken.
Bij een goede massakabel is de spanning 0 volt of een paar tiende volt.
Als de spanning boven ongeveer 0.6 volt komt kan het verstandig zijn om (preventief) de massakabel te vervangen. Als de spanning wel goed is maar de kabel is groen geoxideerd, ook vernieuwen.

Erwin.

Mocht je er één nodig hebben en niet weet hoe je er eenvoudig aan kunt komen..... via de postorderservice van Renntech. :D

Auteur:  Pascal [ 07 maart 2004 13:24 ]
Berichttitel: 

Renntech schreef:
Zet de één van de twee klemmen van een voltmeter op de minpool van de accu en de ander op de carrosserie. Stel de voltmeter in op 20 volt.
Lees de spanning af. Dit zal nu 0 volt zijn. Start de motor en lees de spanning. Beweeg de massakabel en blijf naar de voltmeter kijken.
Bij een goede massakabel is de spanning 0 volt of een paar tiende volt.
Als de spanning boven ongeveer 0.6 volt komt kan het verstandig zijn om (preventief) de massakabel te vervangen. Als de spanning wel goed is maar de kabel is groen geoxideerd, ook vernieuwen.

Hmmm, kan er wel verschil in zitten dan? Dit is een intressevraag van mij hoor... Ik had altijd het idee dat de carrosserie gelijk moest zijn aan de massa?
Renntech schreef:
Mocht je er één nodig hebben en niet weet hoe je er eenvoudig aan kunt komen..... via de postorderservice van Renntech. :D

Pas op he, geen reklame ;) (maar we zullen het door de vingers zien, vanwege de goede service :mrgreen:

Auteur:  RS-R [ 07 maart 2004 13:42 ]
Berichttitel: 

THX :wink:

Auteur:  Pascal [ 07 maart 2004 14:26 ]
Berichttitel: 

En? Een groene kabel?

Auteur:  Erwin [ 07 maart 2004 22:14 ]
Berichttitel: 

De groene kabel daar bedoel ik mee dat de kabel (koper) geoxydeerd is.
En dit geeft een hogere weerstand. En een hogere weerstand betekend spannings verlies , en die kan gemeten worden. Inderdaad klinkt het gek dat je spanning kunt meten tussen de minpool en 15 cm. verder bij de bevestiging van de massakabel aan de carrosserie, toch is dit niet vreemd. Alleen weten weinig mensen (en monteurs) dit.
En dan is er nog een derde massa kabel die wel eens storing geeft.
Deze zit tussen de dynamo en het motorblok. Bij een 911 na 1989 is het makkelijk te controleren of deze goed aan de motor bevestigd is.

Erwin

Auteur:  rudporsche [ 13 maart 2004 15:30 ]
Berichttitel:  Dinamo als deugniet

Hallo,

Heb een 911 van 77 en niet zo lang geleden kreeg ik tijdens het rijden problemen, de motor begon te sputeren, viel uit en starte in de meeste gevallen niet meer.
Na veel en langdurig zoeken ook de verschillende massa kabels nagekeken ben ik bij de dinamo geland. toeval wil dat ik het gevoel had dat de lagering v/d dinamo piepte, ik heb deze vervangen door een gereviseerd exemplaar en ook was het startprobleem opgelost raar maar waar.

PS: zodra ik op vrij slechte wegen begon te rijden was het probleem veel groter.

groetjes R.

Auteur:  EriC4C [ 13 maart 2004 22:17 ]
Berichttitel:  Re: Dinamo als deugniet

rudporsche schreef:
Na veel en langdurig zoeken ook de verschillende massa kabels nagekeken ben ik bij de dinamo geland. toeval wil dat ik het gevoel had dat de lagering v/d dinamo piepte, ik heb deze vervangen door een gereviseerd exemplaar en ook was het startprobleem opgelost raar maar waar.

PS: zodra ik op vrij slechte wegen begon te rijden was het probleem veel groter.

groetjes R.


Na het vervangen van de dynamo natuurlijk alle kabels goed vastgezet ;). Ook het verergeren van de storing op slecht wegdek wijst verdacht veel op een slecht contact Afbeelding.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/