Auteur |
Bericht |
carrera 3.0
911 carrera 3.0Halle
|
Stilvallen motor !
Beste P vrienden,
Sinds enkele weken heb ik een vervelend probleempje aan m'n 911 carrera 3.0 van bj. 1976 met een K-Jetronic.
Ik heb al even rondgeneusd op dit forum in de hoop een antwoord te kunnen vinden, maar niets hielp me vooruit.
Om te beginnen slaat de motor onmiddellijk aan, zowel koud als op bedrijfstemperatuur. Bij koud stationair durft ie wat "zagen", maar absoluut niet overdreven.
De problemen beginnen pas als ik vanuit stationair (zowel bij koude als warme motor) de gaspedaal heel even indruk tot bijv. 3000 t/min en direct loslaat.
Resultaat : 1) motor slaat af bij koude motor;
2) bij warme motor : valt terug op 400 à 500 toeren, maar herpakt zich en wipt even omhoog naar ongeveer 2000 t/min en daalt,in het beste geval, bruusk terug op stationair.
Als ik tijdens het rijden mijn koppelingspedaal indruk, bijv. bij het naderen van een kruispunt of om op-of terug te schakelen, krijg ik weer hetzelfde probleem als hierboven.
Wie weet wat zou dit kunnen zijn ?
|
03 dec 2005 21:33 |
|
|
robbie965
965 Lgemonde
|
injectoren al gechekt
_________________________________________ duitse laagvlieger
|
03 dec 2005 22:20 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
(extra) luchtschuif misschien kapot..?
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
03 dec 2005 22:33 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
cis cold start shit. kijk op pelican voor zeer uitgebreide verhalen.
|
04 dec 2005 1:10 |
|
|
s_vandamme
1973 911s TargaRotterdam
|
timing light , timing checken
vacuum lek...
dan es kijken of je verschil kan maken als je de fuel distributor ietsje rijker of armer zet... wel goed tellen hoeveel je bij of minder afstelt en noteren wat je resultaten zijn...zodat je desnoods kan terugvallen
mogelijks loopt ie ook niet altijd op alle 6..als er bv een injector is die bij stationair niet opengaat, 5/6 is soms moeilijk te horen
je kan dat eventueel testen door hem stationair te laten lopen , en dan de bougiekabels 1 voor 1 te lossen ... als de motor minder loopt heb je een goeie vast, als je na losmaken van de kabel geen verschil hoort, is er bij die cyllinder iets niet goed...
(en oppassen voor de zap:D )
_________________________________________ Stijn Vandamme
'73 911 2.4 S Targa 9113310111
'85 944
|
04 dec 2005 3:26 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Het probleem dat jij beschrijft is een typisch K-jetronic probleem.
Zonder te gaan gokken wat het kan zijn is de enigste goede oplossing hier:
(Er van uitgaande dat de auto geheel bij is met onderhoud)
Uitlaatgas samenstelling laten meten op de goede manier en eventueel het CO op ongeveer 2.5 % zetten. Daarbij het stationar toerental ook op de goede waarde afstellen.
Daarna de toerenterugvalklep afstellen en grote kans dat het probleem verholpen is.
Waarom doet de auto dit nu? Waarschijnlijk staat er iets verkeerd afgesteld of is de afstelling door ouderdom naar ongunstige waarden verlopen. Nu met kouder weer kan hij daar anders op reageren dan een paar weken geleden met hogere temperatuur en andere luchtvochtigheid.
Erwin.
_________________________________________ Rebel engineering
|
04 dec 2005 12:46 |
|
|
De Geus
Ex-964 C4, Ex-Boxster,
EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3MESTREECH
|
kijk hier hebben dus wat aan
met dank aan onze forum-techniker
_________________________________________ Life is short,ride hard !!!
http://www.degeusmakelaars.com
|
04 dec 2005 21:05 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Re: Stilvallen motor !
Oh nee?
Betreft weliswaar een 3.2 en geen 3.0, maar de oplossing is misschien eender. Bij mijn 3.2 lag het aan de temperatuurmeter van het motorblok, die gaf niet meer goed aan. Dus de electronica dacht "hé, 20 graden" en bij koud was het dus niet echt 20 graden; gevolg ellende. Nieuwe sensor, probleem opgelost.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
04 dec 2005 22:59 |
|
|
s_vandamme
1973 911s TargaRotterdam
|
Re: Stilvallen motor !
3.2 is EFI injectie , met een 'puter
3.0 is CIS mechanische injectie, zonder 'puter
niet echt vergelijkbaar qua troubleshoot
_________________________________________ Stijn Vandamme
'73 911 2.4 S Targa 9113310111
'85 944
|
04 dec 2005 23:40 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Re: Stilvallen motor !
Verschillen zijn me duidelijk, maar een 3.0 zal toch ook een temperatuursensor hebben. Hoe wordt anders gemeten dat het mengsel verrijkt moet worden bij lage temperatuur?
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
05 dec 2005 12:27 |
|
|
s_vandamme
1973 911s TargaRotterdam
|
er zit een thermotime switch die extra peut geeft via een extra injector tijdens koude start (5-10 seconden)
maar als het weer kouder wordt, wordt het mengsel niet automatisch bijgeregeld na het starten...
_________________________________________ Stijn Vandamme
'73 911 2.4 S Targa 9113310111
'85 944
|
05 dec 2005 12:42 |
|
|
Europa Porsche Service
996 CabrioAlkmaar
|
Allereerst denk ik net zo als Erwin, dat het probleem is opgelost als je z'n advies opvolgt.
Ten tweede wordt het mengsel wel temparatuur afhankelijk geregeld. Er zit een warmloop regelaar in het systeem die voor extra brandstof zorgt tijdens het opwarmen van de motor.
Dat is het rechthoekige kastje van aluminium rechts op de motor waar twee benzineleidingen- twee vacuumslangen op zitten. Ook zit er een stekker op voor de electrische aansluiting.
|
05 dec 2005 14:03 |
|
|
carrera 3.0
911 carrera 3.0Halle
|
Allereerst bedankt voor jullie reacties i
In "mijn album" zien jullie een foto van een klokvormig ding (rode pijl).
Is dit de zgn toerenterugvalklep waar Erwin van sprak ?
Aan deze klok zitten 3 vacuümdarmen vast : 2 dikke (1 onderaan en 1 aan zijkant) en 1 dunne met T-stuk (bovenaan, wit pijltje).
Verder zit er bovenaan een bout (gele pijl) en rechts een dikke regelvijs (blauwe pijl).
Is dit de boosdoener, of heeft deze een heel andere functie ?
Wat gebeurt er als ik aan de bout en/of vijs ga draaien ?
|
06 dec 2005 23:53 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Dit fotootje dus
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
06 dec 2005 23:54 |
|
|
carrera 3.0
911 carrera 3.0Halle
|
Thanks, Koen
|
06 dec 2005 23:59 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Het blauwe pijltje is voor afstellen stationair toerental. Je zal merken dat rechtsom draaien het toerental verlaagd en linksom het toerental verhoogd (in tegenstelling tot de carbarateur van je brommertje vroeger..).
Bij het gele pijltje zit de "toerental-terugval-regelaar-schroef"
Als je gas geeft (met warme motor...) en onmiddelijk weer loslaat merk je dat je motor snel of juist langzaam in toeren zakt. Dat regel je dus met deze schroef. Ik weet effe niet meer welke kan je op moet draaien voor snel of langzaam terugvallen.
Echter, ik twijfel of het probleem wat je beschrijft hierdoor wordt veroorzaakt. Als de borgmoer gewoon goed vastzit dan zal die stelschroef niet snel verlopen. Zit de borgmoer los dan kan het inderdaad zo zijn dat de terugval schroef langzaam aan verdraaid is...
Is het verschijnsel in een keer opgetreden of is het langzaam aan erger geworden?? Neem de adviezen van de specialisten ook ter hand, zouk zo zeggeuh..
gr.
Dick
|
08 dec 2005 10:16 |
|
|