| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Stilvallen motor !
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=6761
Pagina 1 van 1

Auteur:  carrera 3.0 [ 03 dec 2005 21:33 ]
Berichttitel:  Stilvallen motor !

Beste P vrienden,

Sinds enkele weken heb ik een vervelend probleempje aan m'n 911 carrera 3.0 van bj. 1976 met een K-Jetronic.

Ik heb al even rondgeneusd op dit forum in de hoop een antwoord te kunnen vinden, maar niets hielp me vooruit.

Om te beginnen slaat de motor onmiddellijk aan, zowel koud als op bedrijfstemperatuur. Bij koud stationair durft ie wat "zagen", maar absoluut niet overdreven.

De problemen beginnen pas als ik vanuit stationair (zowel bij koude als warme motor) de gaspedaal heel even indruk tot bijv. 3000 t/min en direct loslaat.
Resultaat : 1) motor slaat af bij koude motor;
2) bij warme motor : valt terug op 400 à 500 toeren, maar herpakt zich en wipt even omhoog naar ongeveer 2000 t/min en daalt,in het beste geval, bruusk terug op stationair.

Als ik tijdens het rijden mijn koppelingspedaal indruk, bijv. bij het naderen van een kruispunt of om op-of terug te schakelen, krijg ik weer hetzelfde probleem als hierboven.

Wie weet wat zou dit kunnen zijn ?

Auteur:  robbie965 [ 03 dec 2005 22:20 ]
Berichttitel: 

injectoren al gechekt :?:

Auteur:  924 [ 03 dec 2005 22:33 ]
Berichttitel: 

Citaat:
Resultaat : 1) motor slaat af bij koude motor;


(extra) luchtschuif misschien kapot..?

Auteur:  wolf [ 04 dec 2005 1:10 ]
Berichttitel: 

cis cold start shit. kijk op pelican voor zeer uitgebreide verhalen.

Auteur:  s_vandamme [ 04 dec 2005 3:26 ]
Berichttitel: 

timing light , timing checken

vacuum lek...

dan es kijken of je verschil kan maken als je de fuel distributor ietsje rijker of armer zet... wel goed tellen hoeveel je bij of minder afstelt en noteren wat je resultaten zijn...zodat je desnoods kan terugvallen


mogelijks loopt ie ook niet altijd op alle 6..als er bv een injector is die bij stationair niet opengaat, 5/6 is soms moeilijk te horen
je kan dat eventueel testen door hem stationair te laten lopen , en dan de bougiekabels 1 voor 1 te lossen ... als de motor minder loopt heb je een goeie vast, als je na losmaken van de kabel geen verschil hoort, is er bij die cyllinder iets niet goed...

(en oppassen voor de zap:D )

Auteur:  Erwin [ 04 dec 2005 12:46 ]
Berichttitel: 

Het probleem dat jij beschrijft is een typisch K-jetronic probleem.
Zonder te gaan gokken wat het kan zijn is de enigste goede oplossing hier:

(Er van uitgaande dat de auto geheel bij is met onderhoud)
Uitlaatgas samenstelling laten meten op de goede manier en eventueel het CO op ongeveer 2.5 % zetten. Daarbij het stationar toerental ook op de goede waarde afstellen.

Daarna de toerenterugvalklep afstellen en grote kans dat het probleem verholpen is.

Waarom doet de auto dit nu? Waarschijnlijk staat er iets verkeerd afgesteld of is de afstelling door ouderdom naar ongunstige waarden verlopen. Nu met kouder weer kan hij daar anders op reageren dan een paar weken geleden met hogere temperatuur en andere luchtvochtigheid.

Erwin.

Auteur:  De Geus [ 04 dec 2005 21:05 ]
Berichttitel: 

kijk hier hebben dus wat aan :wink:

met dank aan onze forum-techniker :idea: :lol:

Auteur:  Nicolò [ 04 dec 2005 22:59 ]
Berichttitel:  Re: Stilvallen motor !

carrera 3.0 schreef:
Ik heb al even rondgeneusd op dit forum in de hoop een antwoord te kunnen vinden, maar niets hielp me vooruit.

Oh nee?
Nicolò schreef:
Ben nog een broekie in Porscheland, maar als ik 's ochtends (koud!) de Porsche start (3.2) dan slaat 'tie in ieder geval in één keer aan, maar gebeuren er twee dingen die ik raar vind.

Ten eerste moet ik altijd een enkele minuut wachten voor ik weg kan rijden, want als ik meteen iets gas geef (koppeling nog steeds ingedrukt) slaat de motor af. Hoort dat? Even gewacht, dan niks aan de hand, iets gas erop en wegrijden.

Ten tweede gebeurt het wel eens dat de motor niet meteen met een constant toerental aanslaat, maar dat er door de DME-unit "gasstootjes" worden gegeven. Net alsof je het gaspedaal steeds even een schopje geeft. Hoort dat ook? De "gasstootjes" worden snel minder, totdat tenslotte de motor met een constant toerental draait.

Is een en ander normaal, of moet ik mij zorgen maken (nog niet echt, want ik heb nog even garantie). Graag jullie reacties!?

Betreft weliswaar een 3.2 en geen 3.0, maar de oplossing is misschien eender. Bij mijn 3.2 lag het aan de temperatuurmeter van het motorblok, die gaf niet meer goed aan. Dus de electronica dacht "hé, 20 graden" en bij koud was het dus niet echt 20 graden; gevolg ellende. Nieuwe sensor, probleem opgelost. :lol:

Auteur:  s_vandamme [ 04 dec 2005 23:40 ]
Berichttitel:  Re: Stilvallen motor !

Nicolò schreef:
Betreft weliswaar een 3.2 en geen 3.0, maar de oplossing is misschien eender. Bij mijn 3.2 lag het aan de temperatuurmeter van het motorblok, die gaf niet meer goed aan. Dus de electronica dacht "hé, 20 graden" en bij koud was het dus niet echt 20 graden; gevolg ellende. Nieuwe sensor, probleem opgelost. :lol:


3.2 is EFI injectie , met een 'puter
3.0 is CIS mechanische injectie, zonder 'puter

niet echt vergelijkbaar qua troubleshoot

Auteur:  Nicolò [ 05 dec 2005 12:27 ]
Berichttitel:  Re: Stilvallen motor !

s_vandamme schreef:
Nicolò schreef:
Betreft weliswaar een 3.2 en geen 3.0, maar de oplossing is misschien eender. Bij mijn 3.2 lag het aan de temperatuurmeter van het motorblok, die gaf niet meer goed aan. Dus de electronica dacht "hé, 20 graden" en bij koud was het dus niet echt 20 graden; gevolg ellende. Nieuwe sensor, probleem opgelost. :lol:


3.2 is EFI injectie , met een 'puter
3.0 is CIS mechanische injectie, zonder 'puter

niet echt vergelijkbaar qua troubleshoot

Verschillen zijn me duidelijk, maar een 3.0 zal toch ook een temperatuursensor hebben. Hoe wordt anders gemeten dat het mengsel verrijkt moet worden bij lage temperatuur?

Auteur:  s_vandamme [ 05 dec 2005 12:42 ]
Berichttitel: 

er zit een thermotime switch die extra peut geeft via een extra injector tijdens koude start (5-10 seconden)
maar als het weer kouder wordt, wordt het mengsel niet automatisch bijgeregeld na het starten...

Auteur:  Europa Porsche Service [ 05 dec 2005 14:03 ]
Berichttitel: 

Allereerst denk ik net zo als Erwin, dat het probleem is opgelost als je z'n advies opvolgt.
Ten tweede wordt het mengsel wel temparatuur afhankelijk geregeld. Er zit een warmloop regelaar in het systeem die voor extra brandstof zorgt tijdens het opwarmen van de motor.
Dat is het rechthoekige kastje van aluminium rechts op de motor waar twee benzineleidingen- twee vacuumslangen op zitten. Ook zit er een stekker op voor de electrische aansluiting.

Auteur:  carrera 3.0 [ 06 dec 2005 23:53 ]
Berichttitel: 

Allereerst bedankt voor jullie reacties i :thumleft:

In "mijn album" zien jullie een foto van een klokvormig ding (rode pijl).
Is dit de zgn toerenterugvalklep waar Erwin van sprak ?

Aan deze klok zitten 3 vacuümdarmen vast : 2 dikke (1 onderaan en 1 aan zijkant) en 1 dunne met T-stuk (bovenaan, wit pijltje).

Verder zit er bovenaan een bout (gele pijl) en rechts een dikke regelvijs (blauwe pijl).

Is dit de boosdoener, of heeft deze een heel andere functie ? :scratch:

Wat gebeurt er als ik aan de bout en/of vijs ga draaien ? :zwbl:

Auteur:  911-lover [ 06 dec 2005 23:54 ]
Berichttitel: 

Dit fotootje dus :wink:

Afbeelding

Auteur:  carrera 3.0 [ 06 dec 2005 23:59 ]
Berichttitel: 

Thanks, Koen :thumleft:

Auteur:  Dick [ 08 dec 2005 10:16 ]
Berichttitel: 

Het blauwe pijltje is voor afstellen stationair toerental. Je zal merken dat rechtsom draaien het toerental verlaagd en linksom het toerental verhoogd (in tegenstelling tot de carbarateur van je brommertje vroeger..).

Bij het gele pijltje zit de "toerental-terugval-regelaar-schroef" :)

Als je gas geeft (met warme motor...) en onmiddelijk weer loslaat merk je dat je motor snel of juist langzaam in toeren zakt. Dat regel je dus met deze schroef. Ik weet effe niet meer welke kan je op moet draaien voor snel of langzaam terugvallen.

Echter, ik twijfel of het probleem wat je beschrijft hierdoor wordt veroorzaakt. Als de borgmoer gewoon goed vastzit dan zal die stelschroef niet snel verlopen. Zit de borgmoer los dan kan het inderdaad zo zijn dat de terugval schroef langzaam aan verdraaid is...
Is het verschijnsel in een keer opgetreden of is het langzaam aan erger geworden?? Neem de adviezen van de specialisten ook ter hand, zouk zo zeggeuh..

gr.

Dick

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/