Auteur |
Bericht |
Janssen
black 911scmestreech
|
3.0 sc vroegtijdig toe aan een revisie bij starten......
hallo
Rij gisteren mijn porsche uit de garage, wil hem vandaag terug zetten....start de auto ......krijg ik een dikke backfire en een vette knal
Denk och vakantie geld is toch onderweg....
Start de auto weer loop hij 2000 toeren stationair....rij de straat uit en hoor RAKTAKTAKTAK...
AUTO UIT GEZET terug garage in geduwd
Porsche keduk....
Kan mij iemand uittleggen hoe het mogelijk is dat bij het starten de blok NAAR DE KL**TE GAAT....Tenminste zo klinkt het
heb al twee dagen niet echt goede zin
_________________________________________ How Low Can A 911 Go!!
|
12 maart 2007 0:09 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Heel triest.
Ben overigens wel nieuwsgierig naar wat er is gebeurd. Een cilinder vol met olie gelopen en dan een te hoge compressie en de boel verrot? Laat tzt eens horen.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
12 maart 2007 0:18 |
|
|
Janssen
black 911scmestreech
|
Zal wel even duren voordat ik het blok eruit haal.
Ik dacht zelf ook al dat er teveel olie in de cilinder stond, want elke keer als ik hem de eerste keer starte, kwam er een blauwe pluim uit (kleprubbers..)
Heeft toch niks te maken dat het reserve lampje al een tijdje brande.
_________________________________________ How Low Can A 911 Go!!
|
12 maart 2007 0:25 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Beetje roken na een tijdje stilstaan is geen probleem. Wat meer geluid bij een koude motor zou ook geen probleem hoeven zijn. Maar een ononderbroken RAKTAKTAKTAK zou kunnen duiden op een gebroken cilinderkop draadeind. De cilinder komt dan een beetje 'los' van het onderblok. In dat geval moet het blok uitelkaar.
Ik hoop voor je dat het meevalt.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
12 maart 2007 1:04 |
|
|
WalterDC
911 SC Coupe 1980Brasschaat /Belgie
|
Dit is inderdaad triest nieuws, Janssen. Hoop ook voor je dat het allemaal zal meevallen. Laat ons alleszins iets weten.
Sterkte!
Walter
|
12 maart 2007 1:31 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Altijd triest zo'n verhaal.... Het is dan wel niet exact dezelfde symptomen maar misschien heb je er iets aan: kromme drijfstang
Succes en ik hoop voor je dat het meevalt
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
12 maart 2007 23:14 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: 3.0 sc vroegtijdig toe aan een revisie bij starten......
Is het luchtfilterhuis soms geklapt
Dat kan gebeuren en dan loopt hij slecht
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
12 maart 2007 23:19 |
|
|
FlatSix911_BE
911SCBelgium
|
Re: 3.0 sc vroegtijdig toe aan een revisie bij starten......
Heb je een terugslag klep in het luchtfilterhuis ? Bij backfire lees je dikwijls over een gebarsten luchtfilterhuis soms is dit te herstellen, soms moet je het volledig vervangen.
|
12 maart 2007 23:24 |
|
|
Janssen
black 911scmestreech
|
Jip, heb net even gekeken, lucht filter kast is gescheurd ,zit helemaal los...
Nu weet ik waarom hij in een keer 2000 toeren loopt.
Alleen dat verklaard het ratelen nog niet.
_________________________________________ How Low Can A 911 Go!!
|
13 maart 2007 15:03 |
|
|
Janssen
black 911scmestreech
|
Ik lees dit uit het topic "drijfstang krom" van yohanv
Dit lijkt wel erg veel op de oorzaak van het ratelen.
met name die BENG.....
De K-Jetronic injectors hebben, net als oude mannetjes, wel eens last van nadruppelen...
Ik moet wel zeggen een hele ongelukkige samenloop van omstandigheden.. :
- lang stilstaan van je motorblok... (??)
- nadruppelende injector...
- inlaatklep toevallig ook nog open...
- zuiger net aan het eind van z'n inlaatslag (dus zo goed als beneden..)
- verbrandingskamer die langzaam volloopt met (niet samenpersbare) benzine..
- starten en beng....
Laat gelijk even al je injectors reinigen alvorens ze teruggeplaatst worden na de revisie.. maar dat zal Erwin vast wel aanraden...
K-jetronic injectors kunnen bij lang stilstaan inwendig een beetje "vastroesten" (veertje -kogeltje) . Zie hier ook het belang van veel rijden, geen korte stukjes...
Rot voor je , succes met de revisie
Dick
Ik rij niet zoveel met de auto en als ik hem start dat rij ik meestal korte stukjes omdat ik weet dat alleen starten niet zo goed.
Daarbij stond de auto al een tijdje op reserve, en ik vermoed dat er wat veel olie in een van de cilnders gezeten heeft, vandaar die blauwe damp NA DE KNAL...
_________________________________________ How Low Can A 911 Go!!
|
13 maart 2007 15:13 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Als dit ook het geval zou zijn dan is het wel een hele rare boel van omstandigheden tegelijkertijd.
En een 'benzine-slag' en een geplofte luchtfilterkast. Ik hoop het niet voor je.
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
14 maart 2007 0:12 |
|
|
Frank SC
911SC 3.0 Coupé 1982De Rijp
|
Re: 3.0 sc vroegtijdig toe aan een revisie bij starten......
Ik heb ook een backfire gehad, niet lang nadat hij APK gekeurd was(!), bij een gewone garage (dus niet-P-specialist). Als reparatie hebben ze toen het gescheurde filterhuis gelijmd en inmiddels is dat bijna 2 jaar terug.
Ik ben daarna echter evengoed naar een Porsche specialist gegaan voor een ‘second opinion.’ Daar hebben ze toen een CO waarde van 0,3% gevonden en dat moet voor een dergelijke motor tussen de 1,5 en 2,5% zijn, dit hebben ze bijgeregeld en de motor slaat nu (nog) sneller aan (had ik zo-en-zo geen klachten over).
Bij mijn SC (bj.1982 204pk) is de koudloopregeling defect (een bekend probleem bij SC's), maar dat hoeft niet het probleem te zijn. Volgens de P-specialist is het risico dat het nogmaals optreedt heel klein en nu nog kleiner geworden, omdat de motor sneller aanslaat. Volgens hen kan het bijna alleen optreden als je gas geeft bij het starten, wat ik in principe nooit doe. Misschien heb ik bij het starten de sleutel te snel losgelaten, zodat de motor net niet aansloeg en toen de 2e maal als reflex gestart met een beetje gas erbij, maar ik kan me het absoluut niet herinneren. Misschien zat er al een scheurtje in het spruitstuk, zodat hij al wat valse lucht aanzoog.
Hij vindt wel dat (achteraf) het lijmen van het filterhuis eigenlijk zonde van de reparatie is geweest; een nieuw filterhuis met veiligheidsventiel (!, het komt dus vaker voor, anders bouwen ze zo'n ventiel niet in) kost volgens de P-specialist ca EUR 260,- en zit er in een uur of 5 in, dan kom ik ook op ca EUR 575,- , de rekening voor het verlijmen was slechts iets lager, want ze moeten een en ander los halen om er bij te kunnen.
|
15 maart 2007 16:53 |
|
|
Janssen
black 911scmestreech
|
We zullen wel zien als ik de motorblok uit mekaar ga halen.....
ik hou jullie op de hoogte maar, het zal even gaan duren voordat ik de blok uit mekaar trek
Tips zijn welkom natuurlijk
_________________________________________ How Low Can A 911 Go!!
|
16 maart 2007 21:19 |
|
|
mr perfect
Porsche Boxsterlunteren
|
Zouden er na de backfire geen onderdelen in je inlaatspruitstuk gekomen zijn ?
Ook omdat je hem naderhand nog gestart hebt,
Dan als je "geluk" hebt misschien alleen kromme kleppen, maar evengoed moet dan toch de boel uit elkaar
|
19 maart 2007 1:13 |
|
|
Janssen
black 911scmestreech
|
Even een update:
Oorzaak van het ratelen is :
Een afgebroken zelftapper van 1cm lang en 2mm dik in cilinder 5
Nou denk ik zelf:
Met starten is een backfire onstaan, die heeft mijn luchtfilter kast opgeblazen, tevens is punt van de zelftapper, waar de luchtfilterkast mee vast, zit afgebroken, en in de 5de cilinder gezogen
Dat verklaart ook dat ik nog 2 straten gereden heb voor dat hij begon te ratelen.
Als een klep krom was dan had de motorblok meteen gerateld.
Vrijwel geen schade aan de cilinder(kop).
Dus mr perfect had gelijk.
zie topic:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=16124
_________________________________________ How Low Can A 911 Go!!
|
11 nov 2007 13:05 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Je kan om schade bij een backfire te voorkomen een veiligheidsklep in je luchtfilterkast bouwen, géén goedkoop ding maar als je dit zo leest toch zo gek nog niet!
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
11 nov 2007 21:23 |
|
|