Auteur |
Bericht |
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
924: Radiator lek of aftap plugje?
Sinds 1,5 - 2 weken vind ik als de auto heeft gereden (en lekker warm is) een heel klein plasje op de grond, koelvloeistof.
Het betreft hier om een 924 NA, het zit wat ik zo kan zien aan de rechterkant van de radiator (als je er van voren bij staat). Tijdens het draaien van de motor is er helemaal niks aan de hand, fan slaat netjes op tijd aan etc maar mijn vermoeden (gezien de plek) is het aftap plugje wat rechtsonder in de radiator hangt.
De druppels hangen gewoon aan de fan boutje, rechtsonder dit is 1-2 cm verwijderd van de aftap plug en dat gebied is ook echt nat (rondom het plugje aan de zijkant van de radiator) maar ik kan nix ontdekken bij het plugje zelf.
Dit heb ik nog nooit (sinds de auto mijn bezit is) losgehaald en gewoon de radiator gedraint door linksonder een slang los te trekken wat beter helpt. Zou gewoon een koperen ringetje (of hoe werkt dat?) hard kunnen zijn?
Bijvoorbaat dank
|
02 jul 2006 20:19 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Kan natuurlijk de pakking van het plugje zijn maar als de radiator zelf ook een flink natte plek vertoond zou ik vermoeden dat er een klein lekje in de radiator zelf zit.
Vind je ook witte aanslag rond die plek als hij droog is?
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
02 jul 2006 21:46 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Je hebt de zijkant van de radiateur, daar zit het plugje. Daar is het nat en drupt naar de onderkant van de radiateur bij de eerste fan mounting boutje. Daar druppelt het de straat op.
Ik heb geen wit opgedroogt spul, van de week nog ontlucht (ging iets fout met ontluchten, is toch wel heet 90 graden koelwater ) en opnieuw bijgevuld want er was wat uit gegaan tijdens ontluchten. Maar er kwam een mooie boog uit gelijk. Maar het vage is, hij doet het enkel als het systeem erg onder druk staat dus als de motor uit is gezet, dan is de druk het hoogst.
Met draaiende motor geen lekkage`s niks, (van de week gekeken, motor laten draaien voor 10-15 tal minuten) maar als het echt een radiator lek is zou dat toch ook zichtbaar moeten zijn tijdens het draaien van de motor??
|
02 jul 2006 21:58 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Ik zou inderdaad het aftapplugje dan eens onder de loep nemen. Mogelijk de pakking ervan.
De gaatjes die vaak in de radiator ontstaan zijn ook erg klein (haarscheurtjes) en geven eenzelfde effect in het begin.
Maar als het aan de zijkant zit zal dat het niet direct zijn. Dat deel van de radiator is van veel dikker materiaal.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
02 jul 2006 22:04 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Ik heb de rest van de radiateur schoon gemaakt met water vanaf de motorkant er doorheen te laten stromen. Ik heb ook gedacht aan een verstopte radiateur ofsow maar dan moeten er andere symptomen zijn.
Morgen ff kijken of ik vloeibare pakking kan scoren (heb ik helaas niet meer) en dan of het dopje erafhalen (aka aftapplugje) of het eerst proberen dicht te smeren omdat helemaal uit te sluiten want ik las op het porsche-944.nl forum dat er een rubberen pakking in zit...
|
02 jul 2006 22:17 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Afpersen het koelsysteem
Dat toont onverbiddelijk waar het lekt, omdat er ook dan de druk op het systeem wordt gezet
|
02 jul 2006 22:19 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Daar heb ik ook idd over nagedacht maar ivm tijd gebrek kan het pas over 1,5 - 2 weken.
In die tussen tijd rijd de auto niet zo heel erg veel dus dat is opzich geen probleem, heb met die lekkende radiator (of aftap plug) zon 400 km mee gereden en het koelwater is niet echt drastisch gedaalt (controlleer dat altijd, koude motor).
Maar wat ik me dus afvraag he, als het echt een lek moet zijn zou die toch met koude motor, warme motor, draaiende motor, warme motor + uitgezet = extreem druk op de ketel, dan zou die toch ook gewoon moeten lekken? Want het is enkel als de druk op het systeem TE hoog is, dus als de motor uit is gezet en warm is.
|
03 jul 2006 11:36 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Een kleine lekkage kan best zo klein zijn dat alleen bij enige druk de boel lekt. De druk is dan niet te hoog, maar wel TE hoog voor dit kleine lek
Herinner me dat mijn vrouw eens thuis kwam, stopte voor de dichte garagedeur, de motor liet draaien, en terwijl ze de deur opende PSSSSSSSSSSSS: koelwater spoot plotseling uit de - nu - lekke radiator. Extra warmte door ontbrekende rijwind, daardoor extra druk, daardoor PSSSS
|
03 jul 2006 15:06 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Een soort gelijk probleem had ik eerder in het begin dit jaar ook. Als ik de motor eventjes liet draaien om de garage open te maken gooide die wat koelvloeistof naar buiten (tijdens het rijden was er niets aan de hand).
Bleek een gescheurde koelwater tankje te zijn.
|
03 jul 2006 15:29 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Zorg dat alles droog is en pak dan wat keukenrol. Met tape vastplakken op plugje en dan de motor laten draaien. Krukje pakken, pilsje pakken en ervoor gaan zitten wachten. Als het papier nat wordt, dan zal het dat zijn.
Plugje losdraaien alsie koud is he! Vloeibare pakking vind ik niet zo tof, beter een pakkinkje. Bij de bouwmarkt hebben ze van die kraanpakkingen.
Succes!
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
03 jul 2006 22:07 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Ik zou ook geen vloeibare pakking nemen maar gewoon even bij de sanitair winkel of bouwmarkt het juiste rubber o-ringetje kopen
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
03 jul 2006 22:53 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Waarom werkt dat niet met een koperen ringetje? Zou dat te snel hard worden / corroderen?
Maar ik denk dat ik morgen vroeg maar eerst het systeem afsluit (dus de overloopslang ff dicht maak) zodat er weinig uit kan lopen (zoek het niet om te ontluchten ensow) en dan ff het plugje eruit draaien.
Ik vermoed dat alles wel helemaal met beleid moet want joost mag weten hoelang dat plugje erin zit.
|
03 jul 2006 23:38 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Nou de radiator is dus lek..Lokatie: In de behuizing vermoedelijk een scheurtje wat net lijkt dat het het aftap plugje is..
Naja geen nood, vrijdag kan ik een andere radiator ophalen Dus dat scheelt weer.. Toennet kwam ik terug van pak weg 30 km rijden, auto liep ff stationair te draaien want me pa moest ff de auto wegzetten, fan sloeg netjes aan etc maar ik zag dus weer drupjes eronder hangen...Dus die is dan ook al lek Zag ik vandaag pas dus...
(hij heeft paar dagen stil gestaan en heeft niet gelekt).
|
05 jul 2006 22:00 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Druppelskes onder de auto kan natuurlijk ook nog van de airco zijn. Je zou de eerste niet zijn die zich lam schrikt.
Het zal het wel niet zijn, maar je weet nooit waar de overige bezoekers zich druk om maken...
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
06 jul 2006 10:01 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Doet me inderdaad denken aan de volgende annekdote
Ik had net mijn nieuwe BMW (met airco) en het was augustus en bloedheet. Vol trots naar mijn ouders. Auto voor de deur geparkeerd. (de straat loopt daar iets hellend af)
Zitten we lekker in de tuin komt de buurman volledig in paniek aanlopen. Er stroomt allemaal water onder je nieuwe auto vandaan....
De arme man was echt helemaal verschrikt. Ik kon alleen maar glimlachen en hem laten zien dat het van de airco kwam.
On Topic
Een scheurtje in de behuizing van de radiator komt toch niet vaak voor. Het zijn meestal de kanalen, die van redelijk dun materiaal zijn, welke het af laten weten
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
06 jul 2006 12:24 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Mijn vader had net een nieuwe auto en die werk zeiknat aan de bijrijderskant onder de mat. Was de condensslang bij het plaatsen van de panelen klem komen te zitten...
Ik moet trouwens zeggen dat de airco in mijn Lancia uitermate goed werkt. Na een minuut vriezen je vingers er al bijna vanaf met dit weer.
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
06 jul 2006 12:49 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Morgen gaat de radiator eronder uit, ik zal foto`s maken op de plek van de lekkage
|
06 jul 2006 20:55 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Afgelopen vrijdag een andere radiator opgehaald bij mijn P dealer . Gisteren en vandaag erin gebouwd, ging wat met problemen gepaard, 2 boutjes onderaan de radiator heb ik moeten uitboren want die waren compleet vast geroest.
Daarna had ik de radiator binnen 10 minuten in handen. Toen aan de kant gezet, vandaag verder. De thermo switch omgezet + het aftap plugje opnieuw geseald.
Vandaag terug erin gehangen, binnen 15 minuten zat er keurig in met nieuwe boutjes + nieuwe slangklemmen. Spul afgevuld en vanavond de tijd gemaakt om het zaakje te ontluchten. Maar bleek snel weer een probleem met een hangende luchtbel, gewoon (was een tip eerder met het vervangen van mijn waterpomp @ P dealer) in het ontluchtings gat (is net na de thermostaat) gevuld en gestart, warm laten lopen en netjes ontlucht.
Daarna blokje omgereden, en op de oprit even gewacht totdat de fan aansloeg. Deed ie ook prima. Kortom hij kan er weer tegen aan.
|
09 jul 2006 19:23 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Mooi dat het weer voor elkaar is. En nu weer lekker genieten
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
09 jul 2006 22:18 |
|
|